Auteur Topic: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel  (gelezen 2469 keer)

Offline Oglom

  • Forumlid
Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Gepost op: 16-03-2020, 22:10:29 »
Hallo Molloten,

Ik heb sinds een paar dagen het idee om mijn verjaardagsfeest helemaal rondom Wie Is de Mol? te laten draaien. Ik ben zelf vormgever dus wat het format betreft is alles geregeld. Ik ben nog lang niet jarig maar gezien het Coronavirus momenteel ben ik er alvast aan begonnen. Je weet in deze tijden maar nooit.
Ik heb in totaal zoals het er nu naar uit ziet 6 mensen/kandidaten (incl. mezelf). De Mol zullen we laten bepalen door middel van lootjes trekken. Zo kan ik nu zelf de spellen alvast in grote lijnen bedenken en de cruciale antwoorden door een ander (bijv mijn ouders) laten bepalen. Zodat ik zelf kan meedoen.
Nu heb ik niet echt een grote locatie om dit te spelen (mijn eigen huis) maar denk ik er wel over na om bijv ook dingen bij mij in het dorp te doen.

Alleen nu zit ik met een probleem...
Ik kom gewoon niet op ideeën voor leuke opdrachten
Ik heb nu een of twee opdrachten waar ik zelf wel bij denk: ja dat is leuk
Maar misschien zijn hier mensen die op leukere ideeën komen
Zouden jullie mij kunnen helpen?
Ik heb wel een paar eisen:
-niet teveel sportiviteit
-geen grote voorbereidingen
-duur van de opdrachten max. één uur

Doelgroep 18 / 20 jaar

ALVAST HARTELIJK DANKKK!!!

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2020, 22:23:26 »
Ik kan je zeggen dat het behoorlijk lastig is om spellen te bedenken die jij vervolgens óók zelf mee gaat spelen. Het voordeel dat je jezelf in de schoot werpt als ontwikkelaar is immens; niet alleen tijdens de opdrachten, maar ook in je zoektocht naar de Mol. Ik raad je dus aan om niet zelf mee te spelen!

Offline Oglom

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2020, 22:29:59 »
Dat is zeker waar, en daar heb ik ook over na gedacht. Ik probeer ook meer de basis te bedenken. Ook bijv opdrachten waarin wel te mollen valt, maar niet op voorhand op geoefend, of wat dan ook, kan worden. Zoals bierdopjes in een mand op afstand proberen te werpen. Dat soort dingen zoek ik meer.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2020, 22:44:35 »
Zou ik ook nooit doen ::ohno:: Ik doe dit elk jaar met mijn verjaardag trouwens. Maar als je het leuk en goed wilt doen dan kost het eenmaal wel wat voorbereidingstijd. Anders moet je gewoon een bedrijf inschakelen of een box kopen met een Wie is de Mol party.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2020, 01:20:08 »
Misschien zou je nog eens wat oude seizoenen* van de Vlaamse Mol kunnen doorspitten (sowieso raad ik je aan om die te kijken als je ze nog niet gezien hebt). Meestal zitten daar wel wat opdrachten bij die je in principe thuis ook makkelijk kunt nabootsen. :)

*ik bedoel niet de seizoenen van twintig jaar geleden, maar de seizoenen van de afgelopen jaren. :P
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Oglom

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2020, 09:50:30 »
Misschien zou je nog eens wat oude seizoenen* van de Vlaamse Mol kunnen doorspitten (sowieso raad ik je aan om die te kijken als je ze nog niet gezien hebt). Meestal zitten daar wel wat opdrachten bij die je in principe thuis ook makkelijk kunt nabootsen. :)

*ik bedoel niet de seizoenen van twintig jaar geleden, maar de seizoenen van de afgelopen jaren. :P

Super dankjewel!

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2020, 11:20:49 »
Ik organiseer wel eens WIDM-avonden voor mijn werk. 3 opdrachten (één keer 5, maar dat waren korte opdrachten) op een avond.

Ik merk vooral voor brainstormen dat ik het prettig vind om te doen alsof we in een bepaald land zijn. Dan kun je namelijk opdrachten bedenken rond hun cultuur. Bijvoorbeeld: muziek (Korea = K-Pop), cultuur (Engeland = Thee en koningshuis, dus Royal Tea) en taal (Denemarken = veel Deense woorden lijken op Nederlandse woorden.)

Verder ben ik er ook wel fan van om opdrachten uit deelopdrachten op te bouwen. Ik kom vaak al snel uit op een soort puzzel als een woordzoeker, droedels of sudoku, omdat dat makkelijk te doen is als je weinig middelen hebt. Maar een puzzel alleen is niet zo leuk, dus is zo'n puzzel een onderdeeltje van een grotere opdracht (een beetje als een escape room). Al dan niet met een twist: bijv. een sudoko met letters waarbij de letters in de aangegeven vakjes een woord vormen.

Offline Oglom

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? - Het Verjaardagsspel
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2020, 11:37:02 »
Ik organiseer wel eens WIDM-avonden voor mijn werk. 3 opdrachten (één keer 5, maar dat waren korte opdrachten) op een avond.

Ik merk vooral voor brainstormen dat ik het prettig vind om te doen alsof we in een bepaald land zijn. Dan kun je namelijk opdrachten bedenken rond hun cultuur. Bijvoorbeeld: muziek (Korea = K-Pop), cultuur (Engeland = Thee en koningshuis, dus Royal Tea) en taal (Denemarken = veel Deense woorden lijken op Nederlandse woorden.)

Verder ben ik er ook wel fan van om opdrachten uit deelopdrachten op te bouwen. Ik kom vaak al snel uit op een soort puzzel als een woordzoeker, droedels of sudoku, omdat dat makkelijk te doen is als je weinig middelen hebt. Maar een puzzel alleen is niet zo leuk, dus is zo'n puzzel een onderdeeltje van een grotere opdracht (een beetje als een escape room). Al dan niet met een twist: bijv. een sudoko met letters waarbij de letters in de aangegeven vakjes een woord vormen.

Super fijn! Dat helpt me zeker vooruit!