Het gaat er niet om welke strategie hoogstaand is en welke niet. Ik beoordeel ER namelijk niet als deelnemer, maar als kijker. En als kijker wil ik geboeid worden, daar ben ik echt heel lullig in.
ER is een spel en dat spel kan op meerdere manier gespeeld worden. En als het op een voorspelbare, saaie manier wordt gespeeld, dan haak ik af. Want zoals ik al schreef: het aspect overleven, dat in de beginjaren nog z'n charme op zich had, dat weet ik nu wel. Ik kijk dus nu vooral voor de intriges, de onwikkelingen, de relaties én de spanning 'wie zou er dit keer uit gaan'.
Als die aspecten dus ontbreken, dan wordt het saaie televisie.
De deelnemers zitten daar namelijk niet voor zichzelf, ze zitten daar voor mij (als kijker). Zo simpel werkt tv. En als anderen geen last hebben van de Belgenstreken - zoals Hillo - prima natuurlijk. Blijf dan lekker kijken. Maar ik ga mijn tijd echt liever anders besteden vanaf nu.
Overigens:
"Ze begrijpen dat Expeditie Robinson boven alles een sociaal overlevingsspel is"
Het gevaar bestaat dat het dat wordt, ja. Tijd voor de makers om eens wat dingen aan te gaan passen.