Auteur Topic: Het Wie is de Mol Off-topic Topic  (gelezen 44476 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #100 Gepost op: 11-02-2021, 16:15:58 »
En dat is allemaal het werk van 1 mol, eh muis? Knap, hoor!

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #101 Gepost op: 11-02-2021, 16:53:43 »
::rofl::

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #102 Gepost op: 12-02-2021, 00:04:45 »
Misschien is dit meer iets voor het "op al je vragen een antwoord" topic, maar hier zitten de molloten, dus ik vraag het toch maar hier. Heeft iemand enig idee waarom jokers in de afgelopen aflevering ineens troeven genoemd werden? Heb dat al wel vaker gehoord hoor, maar in de eerste aflevering hadden ze het toch echt over jokers? Waarom zo inconsequent?
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #103 Gepost op: 12-02-2021, 00:23:52 »
Heeft iemand enig idee waarom jokers in de afgelopen aflevering ineens troeven genoemd werden?
Dat was toch alleen bij de busopdracht? Misschien omdat daar niet alleen jokers werden verdeeld, maar ook andere voordeeltjes, zoals de envelop met de info over de haltes?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #104 Gepost op: 12-02-2021, 05:02:05 »
Heeft iemand enig idee waarom jokers in de afgelopen aflevering ineens troeven genoemd werden? Heb dat al wel vaker gehoord hoor, maar in de eerste aflevering hadden ze het toch echt over jokers? Waarom zo inconsequent?
Troeven wordt gebruikt als verzamelnaam voor vrijstellingen en jokers. Ik denk dat Rik met opzet het woord jokers niet gebruikte, om de hebberigheid van de kandidaten nog wat te vergroten. En de Mol een excuus te geven, mocht hij het nodig hebben. Er konden altijd nog vrijstellingen komen ook.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #105 Gepost op: 14-02-2021, 14:30:56 »
Ik was niet van plan erop te reageren, maar ik zie dat WIDM het nu zelf al heeft gedaan met een Instagrampost en de belofte om de aflevering aan te passen. Zie:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een kort fragment waarin Charlotte 'spleetogen' maakt om Gangnam Style uit te beelden.
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #106 Gepost op: 14-02-2021, 14:44:03 »
Ik was niet van plan erop te reageren, maar ik zie dat WIDM het nu zelf al heeft gedaan met een Instagrampost en de belofte om de aflevering aan te passen. Zie:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een kort fragment waarin Charlotte 'spleetogen' maakt om Gangnam Style uit te beelden.

Nu is het wachten op een klacht namens de verzamelde vorstenhuizen voor het uiterst stigmatiserende 'Kroon'-gebaar om Dancing Queen uit te beelden. Alsof Máxima de hele dag niets anders doet dan met zo'n stereotiep hoofddeksel rondlopen. #Stopthehateagainstroyals
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #107 Gepost op: 14-02-2021, 14:47:07 »
De makers trekken het boetekleed aan. En ook Marije heeft dat gedaan, zij reageerde in de opdracht op wat Charlotte deed.

Door het in het juiste perspectief te plaatsen, is het voor mij prima zo. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #108 Gepost op: 14-02-2021, 14:51:28 »
Het was maar een heel kort fragment (in een overzichtsshot bovendien), dus ik snap dat de montage het misschien niet eens heeft opgemerkt. En van Charlotte zal het een 'slip of the tongue' zijn geweest in het enthousiasme om te verbeelden, dus ik denk niet dat we iemand iets kwalijk hoeven te nemen. Neemt niet weg dat ik snap dat WIDM ervan baalt dat het fragment er in is gebleven, dus wat mij betreft prima dat ze het aanpassen.
...óf niet!

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #109 Gepost op: 14-02-2021, 16:10:45 »
De ophef lijkt groot, maar valt heel erg mee hoor. Ieder weldenkend mens snapt dat Charlotte dit echt niet racistisch bedoelde en dat het inderdaad een slip-of-tongue was. Heel onhandig, verder niets. Het had inderdaad niet uitgezonden moeten worden. Op Instagram wordt ze sterk afgeblaft, maar laten we niet vergeten dat dit maar een klein groepje van rond de 50 mensen is waarvan je aan hun bio en foto's kunt zien dat ze de hele dag niet anders doen dan cancellen en zichzelf beledigd voelen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #110 Gepost op: 14-02-2021, 17:01:19 »
Ik had het hele fragment zelf gemist, maar ik denk dat het goed is dat ze het eruit halen. We hoeven het ook niet groter te maken dan het is, vrijwel iedereen doet of zegt wel eens iets racistisch zonder het zo te bedoelen. Maar een minderheidsgroep 'nadoen' is gewoonweg niet netjes en in dit geval een racistische karikatuur.

Nu is het wachten op een klacht namens de verzamelde vorstenhuizen voor het uiterst stigmatiserende 'Kroon'-gebaar om Dancing Queen uit te beelden. Alsof Máxima de hele dag niets anders doet dan met zo'n stereotiep hoofddeksel rondlopen. #Stopthehateagainstroyals
Ik denk dat je zelf eigenlijk ook wel snapt dat koningshuizen niet bepaald een gediscrimineerde groep zijn.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #111 Gepost op: 14-02-2021, 17:09:21 »
Nu is het wachten op een klacht namens de verzamelde vorstenhuizen voor het uiterst stigmatiserende 'Kroon'-gebaar om Dancing Queen uit te beelden. Alsof Máxima de hele dag niets anders doet dan met zo'n stereotiep hoofddeksel rondlopen. #Stopthehateagainstroyals

Ja, als rondborstige semi-blondine maak ik per direct een issue van de overdadige imitatie van Dolly Parton, zucht.
(blondines schijnen zich soms ook gestigmatiseerd te voelen).

Maar even serieus: fijn dat het zo opgelost is door WIDM en Marije heeft het ook toegelicht op haar instagram, dus hopelijk blijft het bij een storm in een glas water. Was een vrolijke improvisatieopdracht, niemand had enige racistische bedoelingen geloof ik ook.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 17:12:14 door Nat007 »

Offline Lizard

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #112 Gepost op: 14-02-2021, 17:14:58 »
Fijn dat WIDM het zo snel en adequaat oppakt. Ik snap dat iemand tijdens zo'n spel er verder niet over nadenkt hoe je het beste Psy uit kan beelden en dat je dan voor zoiets gaat zonder kwade bedoelingen of wat dan ook. Wel jammer dat dit niet eerder tijdens de montage uit is gehaald - juist afgelopen jaar zijn er al genoeg 'grappen' over Aziatische mensen gemaakt  ::) .

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #113 Gepost op: 14-02-2021, 17:34:12 »

Ik denk dat je zelf eigenlijk ook wel snapt dat koningshuizen niet bepaald een gediscrimineerde groep zijn.

En Psy wordt enorm gediscrimineerd? Ze deden namelijk specifiek deze Koreaanse artiest na, wiens liedje geraden moest worden. In dit geval vallen die "spleetogen" dus in de categorie 'specifieke persoonskenmerken', zoals het eveneens door Charlotte uitgebeelde rook- en drinkgedrag van André - 'Kleine Jongen' - Hazes, waarbij ze volgens mij ook nog Hazes' bierbuik simuleerde. Psy heeft evenmin maat 48; had ze dat in zijn geval óók mogen aangeven?

Ik heb net even op de twitters gekeken naar de berichten van de "bekende" acteur van Aziatische komaf die door de NOS aangehaald wordt in haar berichtgeving over dit "incident". Het is een puik voorbeeld van hoe "ophef" in dit soort situaties kunstmatig aangewakkerd wordt. Toen hij op zijn eerste, in krakkemikkig Nederlands gestelde bericht nauwelijks reacties kreeg probeerde hij het in het Engels, met een nadrukkelijk beroep op zijn "internationale achterban". In mijn optiek is het hengelen naar aandacht, en een treffend staaltje morele zelfbevrediging. Van mij mag iedereen het racisme vinden, en de Avro heeft alle recht de uitzending aan te passen - wel een beetje hypocriet, zo achteraf - maar ik behoud mij het recht voor het opgeklopte onzin te vinden.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 17:48:39 door Michmol »
Woosie down?

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #114 Gepost op: 14-02-2021, 17:36:35 »
Hopelijk laten ze het fragment er gewoon in. Niet om vervelend te doen, wel om niet toe te geven aan het steeds obsessiever wordende 'woke' gedram. En nog belangrijker, omdat het 99,9999999999% echt niet vervelend bedoeld was door de twee dames. Maar goed, ze zullen wel weer buigen.

Ik neem overigens ook aan dat ze de mannenimitatie van Charlotte er ook uit gaan knippen. Als man voel ik me zwaar seksistisch bejegend en heb er vannacht geen oog om dicht kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 17:38:54 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #115 Gepost op: 14-02-2021, 17:54:55 »
Ik zag straks dit op Facebook voorbij komen en dacht  ::oink:: ::oink::
Hoe ver slaan we door met de racisme kaart trekken.

Sinds wanneer is een chinees uitbeelden racisme?? Mag Dolly Parton uitbeelden er dan ook uit voor alle rondborstige dames enz. enz.
Dan kunnen we dus nooit niets meer maken en doen. Lijkt wel alsof we op steeds meer slakken zout gaan gooien en iedereen zich in alle bochten dan gaat wenden om maar niemand "boos" te maken.

Eens kijken wat er volgende aflevering uitgehaald moet worden dan  ::rofl::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #116 Gepost op: 14-02-2021, 17:57:29 »
En Psy wordt enorm gediscrimineerd? Ze deden namelijk specifiek deze Koreaanse artiest na, wiens liedje geraden moest worden.
Nee, ze deden in het algemeen een Aziaat na omdat het een Aziatische artiest is. En daarnaast zag ik net op Instagram ook veel reacties van mensen van Aziatische afkomst die dit kwetsend vonden. Ik vind het erg jammer dat dit door sommigen hier wordt afgedaan als onzin of gezeur. Natuurlijk heeft niemand dit racistisch bedoeld, maar dat maakt het niet minder racistisch. Zoals Marije in haar eigen bericht op Instagram ook aangeeft: Aziaten moeten hun hele leven lang al aanhoren dat het "maar een grapje" is. Maar dat is het echt niet meer als je zulke dingen steeds opnieuw meemaakt.

Maar goed, ik zal het hier maar bij laten. We hebben deze discussie al eens eerder gehad over andere Aziatische karikaturen in een eerder seizoen, en als jullie daar geen vernieuwde inzichten hebben opgedaan, dan gaat dat nu ook niet ineens gebeuren.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #117 Gepost op: 14-02-2021, 18:10:15 »
Ik zal er niet al te ver op in gaan op dit specifieke geval, maar ik vind dit geval geen rascisme. Maar ik weet wel dat anderen het trekken van spleetogen helemaal zat zijn na de zoveelste keer als 'grap' (hoewel dit ook geen grap is, maar een uitbeelding), dat je het beter niet kan doen. Er hadden betere keuzes gemaakt kunnen worden in de regie, zeker omdat het gedeelte eruit is geknipt dat Marije besefte dat het echt niet kon wat ze deed.


Maar ik verwacht dat gelijkwaardige situaties nog wel eens vaker zullen plaatsvinden. De grens van wat wel of niet kan is soms maar klein en verschilt per persoon. Ik vind dat we wel rekening met elkaar moeten houden, maar aan de andere kant hoeft ook niet alles op TV politiek correct te zijn. Er treedt wel een interessante wending op nu waar ik het laatst nog over had bij het vak 'filmgeschiedenis'.  Vroeger wilden makers zich vrijmaken van de censuur die bepaalde wat mocht en wat niet. Nu is er geen censuur meer van bovenaf, maar treedt er een bepaalde zelfcensuur op door de publieke opinie. In hoeverre die wendig goed is, is nu lastig in te schatten.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #118 Gepost op: 14-02-2021, 18:14:14 »
Maar goed, ik zal het hier maar bij laten. We hebben deze discussie al eens eerder gehad over andere Aziatische karikaturen in een eerder seizoen, en als jullie daar geen vernieuwde inzichten hebben opgedaan, dan gaat dat nu ook niet ineens gebeuren.

Ja dat is de Nederlands equivalent van het aanmatigende Amerikaanse 'be better'. 'Vernieuwende inzichten', alsof mensen die enige kanttekeningen plaatsen bij de manier waarop meteen aantijgend gereageerd wordt door sommigen op social media, zonder naar de motivaties te vragen of naar de context te kijken, het nieuwe normaal is. Ken echt niemand die in 2021 nog 'voor' racisme is. Maar de criteria verruimen steeds meer, daar ging het meer om. Dit was een improvisatiespelletje waarbij alles van dikke rokende man tot rondborstige lellebel tot een Koreaanse zanger werd nagedaan, maar slechts eentje wordt er dan uitgelicht als 'racistisch'. Zat geen enkele racistische intentie bij geloof ik, maar goed.

WIDM heeft al gelijk gereageerd en het boetekleed aangetrokken dus het zullen wel een stel verstokte Gen X'ers zijn hier die nog lopen te zeuren, zucht.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 18:18:20 door Nat007 »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #119 Gepost op: 14-02-2021, 18:16:06 »
Ja dat is de Nederlands equivalent van het aanmatigende Amerikaanse 'be better'. 'Vernieuwende inzichten', alsof mensen die enige kanttekeningen plaatsen bij de manier waarop meteen aantijgend gereageerd wordt door sommigen op social media, zonder naar de motivaties te vragen of naar de context te kijken, het nieuwe normaal is. Ken echt niemand die in 2021 nog 'voor' racisme is. Maar de criteria verruimen
steeds meer, daar ging het meer om. Er zit enige nuance in deze hele discussie maar die gaat blijkbaar ook aan jou voorbij, jammer.

Maar goed, WIDM heeft al gelijk gereageerd en het boetekleed aangetrokken dus het zullen wel een stel verstokte Gen X'ers zijn hier die nog lopen te zeuren, zucht.

 ::respect:: ::respect:: ::respect::
Woosie down?