Auteur Topic: Het Wie is de Mol Off-topic Topic  (gelezen 44484 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #120 Gepost op: 14-02-2021, 18:20:23 »
Ik moet wel zeggen dat ik wel aan de kant van michmol hier sta. Vind het erg vergezocht en ik zie geen reden het aan te passen.

"gekwetst" is wel meer en meer een soort "buutvrij" aan het worden. Alsof iedereen die "zich gekwetst voelt" daarom gelijk heeft. Ik vind het ook niet leuk als een wiskundige voor de zoveelste keer wordt uitgebeeld als een antisociale professor zonder andere hobby's, of als homo's weer eens op overdreven manieren worden nagedaan, maar dus? Wat ik voel, ligt bij mij, en daar moet ik zelf mee dealen.

Als iets (of dat nou Chinezen zijn of autisten of wie dan ook) stelselmatig stereotiep wordt uitgebeeld, dan kan daar inhoudelijk op worden ingegaan. Maar "gekwetst" is daarin wat mij betreft geen geldig argument.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #121 Gepost op: 14-02-2021, 18:29:51 »
Ik vind het zelf vooral zo vreemd dat als het over religie gaat en er grappen worden gemaakt of spotprenten, waardoor ook mensen worden gekwetst meteen wordt gezegd 'ja, maar vrijheid van meningsuiting is belangrijker en mag ook kwetsend zijn'. Als je dan vindt dat er best meer rekening mee gehouden mag worden dat anderen het vervelend vinden, word je meteen afgekapt.

En als er dan iemand per ongeluk iets doet wat kwetsend kan overkomen voor anderen, er meteen een hele menigte opstaat.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lizard

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #122 Gepost op: 14-02-2021, 18:33:14 »
Ik snap dat mensen meteen de neiging hebben om een favoriet programma te verdedigen, maar wel jammer (doch niet verrassend) op welke manier dat gaat. Marije en WIDM vinden het zelf een foute actie en leggen uit waarom ze dat vinden. Dat kun je maar 'woke gezeur' vinden, maar zij zijn de betrokkenen, en WIDM mag de montage aanpassen als zij dat juist vinden.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #123 Gepost op: 14-02-2021, 18:34:53 »
Wat mij betreft had WIDM het met een sisser kunnen laten aflopen. Als ze de aflevering hadden aangepast zonder uitgebreide Instagrampost had denk ik slechts een enkele molloot het opgemerkt. Ik plaatste het nu ook hier in dit topic omdat er zo'n 'ding' van wordt gemaakt, in de eerste plaats door WIDM zelf. Wat mij betreft: 'sorry, was onhandig', en door.

Maar goed; WIDM is ook een kijkcijferkanon, dus dan sta je ook meer in de spotlights. Was het een willekeurige RTL5-programma geweest dan denk ik niet dat dit überhaupt in het nieuws was gekomen.

En nu besteed ik er ook al m'n 3e post aan :-X
...óf niet!

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #124 Gepost op: 14-02-2021, 18:35:29 »

er meteen een hele menigte opstaat.

Het lijkt misschien zo, maar er is geen menigte. De mensen die een cancelcultuur op Charlotte of WIDM willen gooien en die de media-aandacht om dit issue heen aanwakkeren zijn er echt maar een stuk of 100, waar media als de Telegraaf etc. graag op ingaat.

Ik las net zelfs dat de dochter van Johnny Kraaijkamp diep gekwetst was door Charlotte omdat ze zelf kwart Aziatisch is. Dat soort types zegmaar. Gelukkig snapt de andere 99,99999% van de Nederlanders dat het onhandige gebaar eruit floepte toen de andere twee het Gangnam-dansje niet herkenden.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #125 Gepost op: 14-02-2021, 18:45:35 »
Ja dat is de Nederlands equivalent van het aanmatigende Amerikaanse 'be better'. 'Vernieuwende inzichten', alsof mensen die enige kanttekeningen plaatsen bij de manier waarop meteen aantijgend gereageerd wordt door sommigen op social media, zonder naar de motivaties te vragen of naar de context te kijken, het nieuwe normaal is.
Dus het komt erop neer dat minderheidsgroepen maar constant naar iedereens motivatie moeten vragen en de context in acht moeten nemen, maar de "meerderheidsgroep" geen enkele moeite hoeft te doen om zich misschien eens in de ander te verdiepen en hoe zij dit soort dingen ervaren. Juist.

Als iets (of dat nou Chinezen zijn of autisten of wie dan ook) stelselmatig stereotiep wordt uitgebeeld, dan kan daar inhoudelijk op worden ingegaan. Maar "gekwetst" is daarin wat mij betreft geen geldig argument.
Het gaat dan ook niet alleen om het "gekwetst voelen" maar de consequenties die bepaalde stereotyperingen hebben op het echte leven. Dan kan het inderdaad ook schadelijk zijn als homo's of autisten of welke gediscrimineerde groep dan ook steeds als bepaalde karikatuur wordt uitgebeeld. Mocht je zin hebben om daar meer over te lezen of te discussiëren, was er een tijdje geleden al een topic aangemaakt in de Huiskamer wat ook overlap heeft met dit onderwerp (namelijk diversiteit en hoe bepaalde groepen worden uitgebeeld in de media).

Ik snap dat mensen meteen de neiging hebben om een favoriet programma te verdedigen, maar wel jammer (doch niet verrassend) op welke manier dat gaat. Marije en WIDM vinden het zelf een foute actie en leggen uit waarom ze dat vinden. Dat kun je maar 'woke gezeur' vinden, maar zij zijn de betrokkenen, en WIDM mag de montage aanpassen als zij dat juist vinden.
Wat mij betreft: 'sorry, was onhandig', en door.
Hier sluit ik me bij aan, en ik zit er nu eigenlijk ook al meer tijd aan te besteden dan nodig is. Ze deden in zo'n spel iets onhandigs, kan gebeuren, ze zeggen er sorry voor en daarmee is de kous af. De enigen die er nu iets opgeblazen van maken zijn naar mijn idee de mensen die het allemaal maar onzin vinden. En helaas ben ik zelf dan iets te geneigd daarop in te gaan waardoor het ook een veel grotere discussie wordt dan nodig is :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #126 Gepost op: 14-02-2021, 18:56:04 »
Dus het komt erop neer dat minderheidsgroepen maar constant naar iedereens motivatie moeten vragen en de context in acht moeten nemen, maar de "meerderheidsgroep" geen enkele moeite hoeft te doen om zich misschien eens in de ander te verdiepen en hoe zij dit soort dingen ervaren. Juist.

Dus we gaan weer terug naar middeleeuwse toestanden waar er eerst geoordeeld en gestraft gaat worden (cancel culture) en daarna, wellicht, nog eens gekeken gaat worden naar motivatie, bewijsvoering en wat niet meer zij? Compleet onredelijk.

Enfin, zinloos om zo discussie te voeren, sorry ik kan slecht tegen dit soort radicale gedrag. Uiteindelijk willen mensen die niet tegen nuance kunnen het altijd zó draaien dat ze de ander als gevoelloze racistische hork wegzetten. Erg kinderachtig.

Offline Tomahawk9

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #127 Gepost op: 14-02-2021, 19:00:57 »
En Psy wordt enorm gediscrimineerd? Ze deden namelijk specifiek deze Koreaanse artiest na, wiens liedje geraden moest worden. In dit geval vallen die "spleetogen" dus in de categorie 'specifieke persoonskenmerken', zoals het eveneens door Charlotte uitgebeelde rook- en drinkgedrag van André - 'Kleine Jongen' - Hazes, waarbij ze volgens mij ook nog Hazes' bierbuik simuleerde. Psy heeft evenmin maat 48; had ze dat in zijn geval óók mogen aangeven?

Ik heb net even op de twitters gekeken naar de berichten van de "bekende" acteur van Aziatische komaf die door de NOS aangehaald wordt in haar berichtgeving over dit "incident". Het is een puik voorbeeld van hoe "ophef" in dit soort situaties kunstmatig aangewakkerd wordt. Toen hij op zijn eerste, in krakkemikkig Nederlands gestelde bericht nauwelijks reacties kreeg probeerde hij het in het Engels, met een nadrukkelijk beroep op zijn "internationale achterban". In mijn optiek is het hengelen naar aandacht, en een treffend staaltje morele zelfbevrediging. Van mij mag iedereen het racisme vinden, en de Avro heeft alle recht de uitzending aan te passen - wel een beetje hypocriet, zo achteraf - maar ik behoud mij het recht voor het opgeklopte onzin te vinden.

Oke jij snapt er dus helemaal niks van. Het gaat om feit dat een hele groep mensen gebaseerd op hun etniciteit zo wordt neergezet. Dat heeft niks te maken met karaktereigenschappen als veel drinken oid.

Maar goed, het viel me wel op tijdens de uitzending en ik vond het een beetje gek toen. Maar na dit bericht hoeft het verder denk ik niet meer opgeblazen te worden. Lijkt me zo wel afgehandeld.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #128 Gepost op: 14-02-2021, 19:02:18 »
Iemand nog iets aan valentijnsdag gedaan? :-* ;)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #129 Gepost op: 14-02-2021, 19:02:28 »
Overigens ben ik het óók eens met Lizard en Pac en het is te prijzen dat de Avrotros er een aanpassing voor doet. Dat vind ik alleen maar positief. De ophef echter, lijkt me persoonlijk onnodig.

De diversiteitsdiscussie die Starlight aanhaalt is inderdaad interessant :)

Verder dank aan iedereen die hier zijn gedachten uiteenzet, velen doen het beter dan ik dat kan ::ok::

Daarmee ga ik weer terug naar het zoeken naar de mol (ik weet namelijk niet meer wie het is) :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #130 Gepost op: 14-02-2021, 19:04:11 »
 ::ok:: Terug naar molspeuren inderdaad.
WIDM heeft dit afgehandeld verder.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #131 Gepost op: 14-02-2021, 19:14:27 »
Iemand nog iets aan valentijnsdag gedaan? :-* ;)
Ja.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #132 Gepost op: 14-02-2021, 19:16:11 »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #133 Gepost op: 14-02-2021, 19:22:42 »
Nota bene: mijn mening zal niet de mening zijn van alle mensen met een Aziatisch uiterlijk.

1. Het viel mij tijdens de uitzending niet op want ik was ook aan het reageren op diverse topics.

2. In deze tijd waarin yellow face shaming en black face shaming hot items zijn vind ik het onhandig dat je zoiets doet maar ...

3. Ik snap het wel want bij het zien van zo'n pose denk je in een opdracht als deze meteen "oh, een persoon met een Aziatisch uiterlijk"

4. De actie vindt plaats in het vuur van het spel. Niet als een bespotting in een vlog. Dus neem ik zeker niet aan dat Charlotte het slecht heeft bedoeld.

5. Jammer vind ik het wel dat Charlotte niet reageert. Daar waar Marije dit wel doet.

6. Onbegrijpelijk dat een aflevering van een programma waarin zoveel geknipt wordt dit in beeld laat terwijl de deelnemers bij de opnames al zeiden dat zij het niet in de uitzending willen.

7. Goed dat Marije haar excuus aanbiedt. Daarmee stijgt ze in mijn achting.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #134 Gepost op: 14-02-2021, 19:26:49 »
Iemand nog iets aan valentijnsdag gedaan? :-* ;)

Neen.
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #135 Gepost op: 14-02-2021, 19:32:24 »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #136 Gepost op: 14-02-2021, 19:38:21 »
Dus we gaan weer terug naar middeleeuwse toestanden waar er eerst geoordeeld en gestraft gaat worden (cancel culture) en daarna, wellicht, nog eens gekeken gaat worden naar motivatie, bewijsvoering en wat niet meer zij? Compleet onredelijk.

Enfin, zinloos om zo discussie te voeren, sorry ik kan slecht tegen dit soort radicale gedrag. Uiteindelijk willen mensen die niet tegen nuance kunnen het altijd zó draaien dat ze de ander als gevoelloze racistische hork wegzetten. Erg kinderachtig.
Dat zeg ik helemaal niet. Kritiek krijgen op iets wat je doet is iets compleet anders dan iemand straffen. Vrijwel iedereen die zogenaamd "gecancelled" is heeft nog steeds gewoon een baan, een platform en veel meer kansen in het leven dan vele minderheidsgroepen. Maar het staat iedereen vrij om bepaalde mensen niet meer te steunen of ze te ontvolgen op Twitter of iets dergelijks als zij hun uitspraken discriminerend of kwetsend vinden.

Daarnaast is volgens mij iedereen in dit topic niets dan respectvol geweest, en heeft niemand hier een ander als gevoelloze racistische hork weggezet. Je eigen berichten komen zo ook niet bepaald genuanceerd over.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #137 Gepost op: 14-02-2021, 19:46:46 »


Hoe kom je aan mijn foto? Dit is inbreuk op portretrecht!
Woosie down?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #138 Gepost op: 14-02-2021, 19:49:42 »
Iemand nog iets aan valentijnsdag gedaan? :-* ;)
::rofl:: nee want ik haat die dag. Maar ik wil even zeggen dat iedereen me even lief is, los van welke mening je ook hebt.  ::hug::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #139 Gepost op: 14-02-2021, 19:52:21 »
Iemand nog iets aan valentijnsdag gedaan? :-* ;)
Ik heb een D&D valentijnskaart geappt aan mijn vriend, telt dat? ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"