Auteur Topic: [kandidaat] Florentijn Hofman  (gelezen 18175 keer)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #80 Gepost op: 11-01-2021, 17:25:31 »
Maar hoe had hij een joker moeten winnen dan? Hij kan toch moeilijk een actie raden die niet uitgevoerd is?
Hij kan toch gewoon een geheime actie noemen die Joshua door de porto genoemd heeft? In het ergste geval had hij dan geen joker gekregen omdat de opdracht niet daadwerkelijk was uitgevoerd, maar als molzijnde hou je dan in ieder geval je kandidatenmasker overeind.

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #81 Gepost op: 11-01-2021, 17:30:46 »
Ik denk dat als hij de acties die op het blaadje stonden zou noemen, hij ook een joker had verdient.

Dat is dan open voor interpretatie.. Rik zegt "Terwijl jullie aan het filmen waren, hebben jullie medekandidaten geheime opdrachten uitgevoerd. Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan ...."

Hoe ik dat hoor is dat enkel de opdrachten die uitgevoerd zijn benoemd kunnen worden om de joker te bemachtigen. Dus in dat licht is het voor Florentijn onmogelijk was om een opdracht te benoemen, omdat er simpelweg niks uitgevoerd was in zijn groepje.. Dus de keuze die hij maakt is dan puur een imago keuze..

Ik zeg niet dat hij de mol is hoor, maar ik ga hem hier niet voor uitsluiten. En los van of zijn keuze (als mol of als kandidaat) nou slim is, mijn punt was meer dat de mol never nooit gebriefd is over deze situatie, dus dat je je toch ernstig af kunt vragen of de mol hier dan een logische keuze kan maken (zeker als wij na een paar nachtjes slapen en discussie het al niet unaniem eens zijn over wat de logische keuze is ;))

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #82 Gepost op: 11-01-2021, 17:32:08 »
Florentijn zegt in zijn biecht dat hij het geld koos om niet verdacht te worden. Waarom zou je dat als Mol vervolgens uitleggen aan de kijker? De meest plausibele uitleg lijkt mij dat die biecht achteraf hem nog enigszins in beeld houdt als mol ('oh jee, ik wil niet verdacht worden!'). Zonder die biecht ziet de kijker gewoon een verwarde kandidaat die denkt dat zijn keuze voor het geld vereist is om überhaupt geld te kunnen verdienen. Dat was niet zo, maar de spelregels waren dermate vaag dat ik me goed kan voorstellen dat een kandidaat dit denkt. Een mol, not so much.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #83 Gepost op: 11-01-2021, 18:21:34 »
Ik wil proberen over deze discussie nog iets origineels te zeggen zonder in herhaling te vallen. Ik denk dat de essentie van mijn punt is dat er in dit spel vaak een verschil is tussen (i) hoe iets intuitief overkomt (wat vaak gegrond in emotie is) en (ii) wat de logische correcte of slimme belissing of uitkomst is. Ik geloof dat de intuitieve impact vaak blijft hangen, zelfs als iemand later inziet dat er geen logische grondslag aan ligt.

In het Renee topic postte ik over de rare situatie dat Renee voor zichzelf koos (emotionele reactie: onaardig, onsympathiek, dus verdacht), terwijl ze er niet in slaagde het geld weg te spelen (logische reactie: het kost geen geld en als ze voorkennis had, had ze die kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat het wel geld kostte). Het punt was dat ze onsympathiek overkomt (wat niet slim is voor een mol, want je krijgt een emotionele backlash van de groep tegen je en die zet zich vaak om in verdenkingen) zonder dat het geld kost.

En het omgekeerde gebeurt juist bij Florentijn. Florentijn doet iets dat gevoelsmatig heel sympathiek overkomt: hij kiest voor de pot. Ik denk dat ook Joshua/Rocky/Charlotte in eerste instantie vooral die emotionele laag opmerken. En die emotie blijft hangen, zelfs als ze later met wat nadenken kunnen achterhalen dat Florentijns keuze voor een kandidaat helemaal niet logisch is. Als iemand Florentijn later confronteert, kan hij (als hij de mol is) altijd zeggen: 'klopt, je hebt gelijk. Ik dacht dat ik iets goeds voor de pot deed, maar achteraf maakte het geen verschil. Ik had gewoon voor de joker moeten gaan'.

Florentijn zegt in zijn biecht dat hij het geld koos om niet verdacht te worden. Waarom zou je dat als Mol vervolgens uitleggen aan de kijker?

Als Florentijn niet de mol is, zegt hij dat omdat hij een intuitief verlangen heeft om niet verdacht te worden. Buiten het spel om is dat een normale reactie. Maar in het spel is dat niet logisch. Ik denk dat hij dus (als hij niet de mol is) emotioneel reageert in plaats van rationeel.

Zonder die biecht ziet de kijker gewoon een verwarde kandidaat die denkt dat zijn keuze voor het geld vereist is om überhaupt geld te kunnen verdienen. Dat was niet zo, maar de spelregels waren dermate vaag dat ik me goed kan voorstellen dat een kandidaat dit denkt. Een mol, not so much.

Ik vind dit trouwens ook een goede verklaring waarom hij als mol gerust voor de pot zou kunnen kiezen. Hij kan namelijk altijd zeggen dat hij de regels niet goed begreep.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #84 Gepost op: 11-01-2021, 18:54:08 »
"Wie elimineer ik? Dan blijft uiteindelijk maar 1 over." De mol elimineert zijn/haar tegenstanders.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #85 Gepost op: 11-01-2021, 19:32:35 »
Dat is dan open voor interpretatie.. Rik zegt "Terwijl jullie aan het filmen waren, hebben jullie medekandidaten geheime opdrachten uitgevoerd. Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan ...."

Hoe ik dat hoor is dat enkel de opdrachten die uitgevoerd zijn benoemd kunnen worden om de joker te bemachtigen. Dus in dat licht is het voor Florentijn onmogelijk was om een opdracht te benoemen, omdat er simpelweg niks uitgevoerd was in zijn groepje.. Dus de keuze die hij maakt is dan puur een imago keuze..

Ik zeg niet dat hij de mol is hoor, maar ik ga hem hier niet voor uitsluiten. En los van of zijn keuze (als mol of als kandidaat) nou slim is, mijn punt was meer dat de mol never nooit gebriefd is over deze situatie, dus dat je je toch ernstig af kunt vragen of de mol hier dan een logische keuze kan maken (zeker als wij na een paar nachtjes slapen en discussie het al niet unaniem eens zijn over wat de logische keuze is ;))
Dat maakt toch niks uit, je kiest dan alsnog voor joker en je hoort later wel of die geldig is of niet. De keuze is al gemaakt voor 0 euro en dat zou een mol nooit doen.

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #86 Gepost op: 11-01-2021, 21:18:52 »
Hoi! Als dit niet mag hier, dan graag even een berichtje! Ik ben nog niet erg bekend met het forum.

Gisteren heb ik iets gepost in het topic van de desbetreffende opdracht, maar volgens mij wordt dat niet meer gelezen.

Ik heb mogelijk een hint ontdekt in afl 1 opdracht 2 (lasergame). Om 24:45 begint Florentijn te vertellen. Tussen zijn praatje door is er een slotje in beeld. Dat kistje is nog niet genoemd tot dan toe, het is nog dicht, en op de bordjes is de code ook niet te zien. Het is kistje L. De dichte kistjes staan allemaal op 0000 zover te zien, alleen deze niet. Een screenshot van het slotje heb ik bijgevoegd.

Op deze zie je:
1 2 3 samen is dit 6 -> 6de letter alfabet is F
3 4 5 samen is dit 12 -> L
4 5 6 samen is dit 15 -> O
5 6 7 samen is dit 18 -> R

Meteen erna wordt hij afgeschoten. Ik verdenk hem niet echt, maar dit is toch wel opvallend/vreemd?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #87 Gepost op: 11-01-2021, 21:34:51 »
mooi gevonden hoor

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #88 Gepost op: 12-01-2021, 17:38:36 »
Dat is dan open voor interpretatie.. Rik zegt "Terwijl jullie aan het filmen waren, hebben jullie medekandidaten geheime opdrachten uitgevoerd. Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan ...."

Hoe ik dat hoor is dat enkel de opdrachten die uitgevoerd zijn benoemd kunnen worden om de joker te bemachtigen. Dus in dat licht is het voor Florentijn onmogelijk was om een opdracht te benoemen, omdat er simpelweg niks uitgevoerd was in zijn groepje.. Dus de keuze die hij maakt is dan puur een imago keuze..

Ik zeg niet dat hij de mol is hoor, maar ik ga hem hier niet voor uitsluiten.

Hiermee kan ik het eens zijn. Als we het zo bekijken dat Florentijn de keus had (als hij dat dacht) tussen joker(s) en geld en dan voor het geld gaat kan ik dat begrijpen vanuit het standpunt kandidaat en als Mol. Als kandidaat wil je de anderen geen voordeeltje gunnen. De bedoeling is te elimineren, en als Mol wil je je onverdacht en geliefd maken door de pot te spekken met het idee dat het geld later wel weer uit de po6t gespeeld kan worden.
Iedereen zal accepteren dat Florentijn, de kandidaat, het spel hard wil spelen.
De meesten zullen er van uit gaan dat de Mol geen bedrag van €700.- in de pot zal willen doneren.
Zo als ik het zie kan deze actie van Florentijn hier zowel Mols als onMols zijn.
We zullen rekening moeten houden met een hele slimme kandidaat, een finalist of Mol.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #89 Gepost op: 13-01-2021, 12:55:00 »

We zullen rekening moeten houden met een hele slimme kandidaat, een finalist of Mol.

Lekker algemeen ;) ;D

Offline JijBentDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #90 Gepost op: 13-01-2021, 16:52:09 »
Via de officiële pagina van Instagram zijn er nu voor de 2e keer foto's geüpload met de kandidaten die studeren voor de test.

Voor de 2e keer is Florentijn de enige die niet in zijn boekje kijkt, de eerste foto ligt hij op zijn rug, de tweede foto heeft hij zijn boekje dicht.

Zou dit een hint zijn, of worden we hier mee misleid, ik heb geen idee nog, maar ik deel het hier wel even  ::tandpastasmiley::

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #91 Gepost op: 13-01-2021, 16:59:06 »
In de eerste aflevering zie je florentijn ook geen test maken ;-)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #92 Gepost op: 13-01-2021, 18:03:25 »
Lekker algemeen ;) ;D

Ja, dat is precies de bedoeling, het algemeen houden. Er is, op dit moment, nog niets met zekerheid te zeggen. Gelukkig maar, toch?
We kunnen er nog tig bladzijden aan wijden maar verder dan mogelijkheden  komen wij nu nog niet.
Voor mijn gevoel, na deze actie van Florentijn, is hij een slimme kandidaat. Een finalist of de Mol.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #93 Gepost op: 15-01-2021, 14:15:04 »
Ik heb een interview van een uur beluisterd met Florentijn, kan me niet voorstellen dat hij de mol is. Ik denk dat hij ook meedoet omdat hij momenteel niet kan reizen. En het is iemand die van spelletjes houdt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #94 Gepost op: 15-01-2021, 14:26:43 »
Ik heb een interview van een uur beluisterd met Florentijn, kan me niet voorstellen dat hij de mol is. Ik denk dat hij ook meedoet omdat hij momenteel niet kan reizen. En het is iemand die van spelletjes houdt.
Kun je dan ook delen waarom je uit dat interview afleidt dat hij niet de mol is?  ::tandpastasmiley::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #95 Gepost op: 15-01-2021, 15:50:09 »
Kun je dan ook delen waarom je uit dat interview afleidt dat hij niet de mol is?  ::tandpastasmiley::
Véél te lief en te goedhartig!

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #96 Gepost op: 15-01-2021, 15:56:32 »
Streep door FLorentijn. Hij zat bij de vrachtwagens op zo'n goede molpositie, maar van de 4 bordjes waarmee gemold is kan er max 1 aan Florentijn worden toegeschreven en mogelijk zelfs 0. Met dank aan speurwerk van de mede-molloten in het opdrachtentopic. Een mol zou hier meer gemold hebben en er is blijkbaar ergens anders erg gemold zonder dat het duidelijk wordt wie precies. Ik moet een andere tunnel zoeken.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #97 Gepost op: 16-01-2021, 21:32:11 »
Helaas Florentijn :(
Gelukkig op tijd geswitcht van mol  ::hypocriet::

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #98 Gepost op: 16-01-2021, 21:33:17 »
Helaas Florentijn :(
Gelukkig op tijd geswitcht van mol  ::hypocriet::

Same

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Florentijn Hofman
« Reactie #99 Gepost op: 16-01-2021, 21:36:04 »
Jammer

De enige waarvan ik echt zeker wist dat hij de mol niet was dus schiet er niks mee op  ::rofl::

En weer een man die afvalt  :\'(