Auteur Topic: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan  (gelezen 16063 keer)

Offline lukaas0112

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #40 Gepost op: 13-02-2021, 21:39:51 »
Marije weg. Oftewel de kans dat splinter de mol is lijkt nu wel minimaal 90%, toch?

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #41 Gepost op: 13-02-2021, 22:20:46 »
Aangezien de voorspelling niet klopte, zou ik eerder het model aanpassen. Er zijn hier een aantal goede suggesties gedaan.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #42 Gepost op: 13-02-2021, 22:25:23 »
volgens mij is het niet nu zo dat het model niet klopte. Marije had een 50% kans de mol te zijn. Oftwel ook nogsteeds een 50% kans om het niet te zijn. Bovendien was het pas echt effectief in de finale, gezien de vergelijking naar andere jaren.

Maar nu moet Splinter wel echt een overgrote meerderheid hebben. Dus dit jaar gaat het gewoon kloppen.


En betreft alleen de gezichtsherkenning-algoritme zou het nog kunnen als Renée de mol blijkt.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 22:27:27 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #43 Gepost op: 13-02-2021, 22:38:56 »
Marije weg. Oftewel de kans dat splinter de mol is lijkt nu wel minimaal 90%, toch?
Ja... nog veel meer, denk ik. Splinter zette z'n jokers niet in ...weegt het model ook mee.

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #44 Gepost op: 14-02-2021, 12:20:55 »
Ik zag net dat de aflevering van gisteren meegenomen is in het moldel en Splinter heeft nu een kans van 94,8 procent!
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline lukaas0112

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #45 Gepost op: 14-02-2021, 12:52:56 »
Bizar! Splinter is mijn (en de) mol van 2021. Fijn dat dit algoritme het nog extra bevestigd. Goed werk Multifacio!

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #46 Gepost op: 14-02-2021, 17:42:59 »
Het Moldel vind ik een fascinerend, innovatief en overtuigend experiment, Multifacio. Mocht Splinter dit seizoen de Mol zijn, dan heeft het algoritme zeer goed gewerkt. Toch hoop ik dat het Moldel niet jaar in, jaar uit zal blijven bestaan, zeker niet wanneer het zelflerend is. Voor mij neemt zo’n model veel van de WIDM-glans weg. Ik vraag me ook af wie er, behalve de maker ervan, gebaat bij is wanneer het Moldel elk seizoen erg accuraat is en steeds meer bijleert om nog beter te worden. De drijvende kracht van Wie is de Mol? is nu juist het niet-weten en dat probeert het Moldel intrinsiek te ondermijnen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #47 Gepost op: 14-02-2021, 17:59:37 »
Het Moldel vind ik een fascinerend, innovatief en overtuigend experiment, Multifacio. Mocht Splinter dit seizoen de Mol zijn, dan heeft het algoritme zeer goed gewerkt. Toch hoop ik dat het Moldel niet jaar in, jaar uit zal blijven bestaan, zeker niet wanneer het zelflerend is. Voor mij neemt zo’n model veel van de WIDM-glans weg. Ik vraag me ook af wie er, behalve de maker ervan, gebaat bij is wanneer het Moldel elk seizoen erg accuraat is en steeds meer bijleert om nog beter te worden. De drijvende kracht van Wie is de Mol? is nu juist het niet-weten en dat probeert het Moldel intrinsiek te ondermijnen.


Maak je geen zorgen: Renee is de Mol en over Moldel heeft straks niemand het meer.   ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #48 Gepost op: 14-02-2021, 22:13:27 »
Vorig jaar zat er toch op Twitter ook zo'n account dat telkens hints toevoegde aan zijn "algoritme"? Van widm-hints ofzo? Die was 100% zeker van zijn mol, maar ze viel toch gewoon af nog voor de finale. Het Moldel lijkt wel een stuk beter ontwikkeld. Ik ben erg benieuwd. Ik zat wel al op Splinter dus voor mij is het lekker bevestigend voor mijn tunnel, dat wel. Ik hoop wel dat we bij volgende seizoenen gewoon heerlijk zelf kunnen speuren ipv dat er bij afl. 1 in de toekomst al bekend is wie de mol is.

Offline the_wizard

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #49 Gepost op: 15-02-2021, 11:42:59 »
Het Moldel en ook de molloten hier geven Rocky geen schijn van kans om nog de mol te kunnen zijn.
Ik denk dat regisseur Rick supertrots zal zijn op mol Rocky ::ok::

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #50 Gepost op: 15-02-2021, 13:17:42 »
Het Moldel en ook de molloten hier geven Rocky geen schijn van kans om nog de mol te kunnen zijn.
Ik denk dat regisseur Rick supertrots zal zijn op mol Rocky ::ok::
En ik teleurgesteld dat de mol dan nodeloos geld binnenhaalt bij verschillende opdrachten waar ze perfect kan mollen zonder op te vallen. Nee, dan hoef het echt niet meer!

Offline Multifacio

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #51 Gepost op: 15-02-2021, 15:05:58 »
Maar aan de andere kant, ik hoop ook al vele seizoenen dat er eens voor gekozen wordt om de mol juist meer uit te vergroten in de afleveringen, en dat er eens radicaal tegen de eigen gewoontes ingegaan wordt, puur voor de variatie en de verwarring die dat zal gaan stichten bij de kijker, dus wie weet.
Dan gaat je wens in vervulling als Splinter de Mol blijkt te zijn. Splinter is namelijk meer in beeld gekomen dan gebruikelijk.

Aangezien de voorspelling niet klopte, zou ik eerder het model aanpassen.
Dat Marije niet de Mol blijkt te zijn betekent nog niet dat de voorspelling niet klopte. Marije had een kans van 50% om de Mol te zijn. Dit is vergelijkbaar met het opgooien van een muntje, bij kop was Marije de Mol. Echter viel het muntje op munt en is Marije dus niet de Mol.

Ja... nog veel meer, denk ik. Splinter zette z'n jokers niet in ...weegt het model ook mee.
Klopt, Splinter ging weer door zonder enige joker te gebruiken. Dan maakt hem verdachter voor de Exam Pass Layer. Echter als hij de volgende aflevering beide jokers inzet dan zal dat hem iets minder verdacht maken.

Bizar! Splinter is mijn (en de) mol van 2021. Fijn dat dit algoritme het nog extra bevestigd. Goed werk Multifacio!
Dankjewel ::trots:: 

Toch hoop ik dat het Moldel niet jaar in, jaar uit zal blijven bestaan, zeker niet wanneer het zelflerend is. Voor mij neemt zo’n model veel van de WIDM-glans weg.
Helaas ben ik wel van plan om door te gaan met het Moldel, maar om je tegemoet te komen zal ik komende jaren er minder publiciteit aan proberen te schenken.

Maak je geen zorgen: Renee is de Mol
We zullen zien. ;) Op gezichtsherkenning scoort Renée overigens wel beter dan Splinter, maar dat even terzijde.

Vorig jaar zat er toch op Twitter ook zo'n account dat telkens hints toevoegde aan zijn "algoritme"? Van widm-hints ofzo? Die was 100% zeker van zijn mol, maar ze viel toch gewoon af nog voor de finale.
Het verschil tussen dat algoritme en het Moldel is dat mijn Moldel open source is en dat algoritme was closed source. Bovendien geeft mijn algoritme kansen aan kandidaten in plaats van dat het 1 Mol aanwijst. Hierdoor zie je hoeveel het Moldel nog twijfelt.

Ik hoop wel dat we bij volgende seizoenen gewoon heerlijk zelf kunnen speuren ipv dat er bij afl. 1 in de toekomst al bekend is wie de mol is.
Dat gaat nog lang duren voordat hij zo accuraat wordt. Ik denk dat het mij niet gaat lukken om de komende jaren al na aflevering 1 te voorspellen met grote zekerheid wie de Mol is. Alhoewel ik wel van plan met om het Moldel accurater te maken, zodat hij al eerder weet wie de Mol is.

Het Moldel en ook de molloten hier geven Rocky geen schijn van kans om nog de mol te kunnen zijn.
Alle layers van het Moldel vinden het zeer onwaarschijnlijk dat Rocky de Mol is. De afvallers zitten op haar, ze komt teveel in beeld, ze heeft niet het karakter om de Mol te zijn en ze is ver gekomen door veel jokers/vrijstellingen te gebruiken. Maar goed we zullen zien. ;)

Offline Bram0546

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #52 Gepost op: 20-02-2021, 21:45:22 »
Het moldel kan wel de prullenbak in  ::rofl::

Offline ViWiRu

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar voetbaltoto 2021/2022 en Giro Poule 2023
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #53 Gepost op: 20-02-2021, 21:46:57 »
Was altijd pas geldig bij de drie finalisten dacht ik
I'd consider myself a realist, alright? But in philosophical terms I'm what's called a pessimist.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #54 Gepost op: 20-02-2021, 21:47:59 »
Was altijd pas geldig bij de drie finalisten dacht ik

Jup, wat zal Renee wel zijn.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #55 Gepost op: 20-02-2021, 21:57:39 »
Was altijd pas geldig bij de drie finalisten dacht ik
Vorige week had Marije nog de grootste kans de Mol te zijn, deze week was het als volgend:
Splinter 94.8%
Renee 5.0%
Charlotte 0.2%
Rocky 0.0%
Dan klopt er toch iets niet. Persoonlijk vind ik het fijn dat we nu al kunnen zien dat gezond verstand het nog steeds wint van een computergestuurd model.
Wel respect voor al het werk, de fout zit simpelweg in de aanname dat alles wat we in de montage zien, ook waar is. Een mens kan onwaarschijnlijkheden er makkelijk uitfilteren, een computer niet.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #56 Gepost op: 20-02-2021, 22:00:22 »
Vorige week had Marije nog de grootste kans de Mol te zijn, deze week was het als volgend:
Splinter 94.8%
Renee 5.0%
Charlotte 0.2%
Rocky 0.0%
Dan klopt er toch iets niet. Persoonlijk vind ik het fijn dat we nu al kunnen zien dat gezond verstand het nog steeds wint van een computergestuurd model.
Wel respect voor al het werk, de fout zit simpelweg in de aanname dat alles wat we in de montage zien, ook waar is. Een mens kan onwaarschijnlijkheden er makkelijk uitfilteren, een computer niet.

Ik wil even zeggen dat het wel vaker fout zat tot de finale. In de finale zat het altijd juist (waarschijnlijk, omdat in de finale het altijd héél duidelijk is).

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #57 Gepost op: 20-02-2021, 22:05:46 »
Ik citeer mijzelf:


Maak je geen zorgen: Renee is de Mol en over Moldel heeft straks niemand het meer.   ;)

Nu Splinter naar huis is, kan dit systeem definitief de prullenbak in.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #58 Gepost op: 20-02-2021, 22:28:23 »
Ik ben heel benieuwd wat het algoritme zegt na deze aflevering. Ik gok dat renee toch een flink percentage zal krijgen, dat zou wel lekker zijn voor mijn tunnel.

@Multifacio
Echt vet dat je je kennis hiervoor gebruikt en dit met ons wil delen. En dat je dan ook nog eens de tijd neemt om met mensen in gesprek te gaan.  ::hug::

Het is maar goed dat we nog niet vanaf aflevering 6 precies weten wie de mol is, dat houdt het mollen nog leuk voor ons molloten. Zelf goed opletten en je gevoel volgen is ook belangrijk.
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #59 Gepost op: 20-02-2021, 22:40:24 »
Ik wil even zeggen dat het wel vaker fout zat tot de finale. In de finale zat het altijd juist (waarschijnlijk, omdat in de finale het altijd héél duidelijk is).
Als ik het goed begrepen heb, is dit toch het eerste seizoen waarbij er echt voorspeld wordt?

Als in de voorgaande seizoenen het model pas achteraf is toegepast, hecht ik minder waarde aan die voorspellingen. Er zal misschien niet bewust zijn gesjoemeld, maar voorkennis over wie uiteindelijk de Mol is kan ook onbewust de invoer van bepaalde data beïnvloeden.