Poll

Was Roeland de oorspronkelijke mol in 2005?

Ja, daar lijkt het nu wel op...
133 (63%)
Nee, ik geloof er niets van!
21 (10%)
Misschien.
57 (27%)

Totaal aantal stemmen: 211

Auteur Topic: Molwissel 2005  (gelezen 86791 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Molwissel 2005
« Gepost op: 24-11-2019, 15:05:21 »
Nu de voorpret voor seizoen 20 langzaam ontbrandt is het wellicht aardig om nog eens terug te kijken, in dit geval naar bijna 15 jaar geleden. Zeer onlangs kreeg ik namelijk van iemand die zeer nauw bij de productie betrokken was maar van wie ik de naam niet kan noemen, de (voor mij) definitieve bevestiging van een gerucht dat al jaren rondgaat: in 2005 was Roeland Fernhout de oorspronkelijke mol.

Volgens mijn bron was Roeland al ziek in Nederland, werd hij tot overmaat van ramp al meteen door een hoop kandidaten verdacht, en werd – toen hij op de vierde of vijfde dag te ziek bleek om nog verder mee te reizen – Yvon als vervangende mol aangewezen. Omdat deze wissel nog zo vroeg in het spel plaatsvond, heeft men besloten de opnamen – die bovendien toen nog geacht werden voor de allerlaatste serie te zijn – voort te zetten.

De reeks terugkijkend kan ik alleen maar bewondering hebben voor de manier waarop de productie deze gang van zaken middels een slimme montage heeft weten weg te poetsen. Toch zijn er volgens mij wel een paar ‘smoking guns’ in het programma te ontdekken onder het Cruijffiaanse motto ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’. Zo viel het me nu pas op dat Yvons molbiechten uit de eerste drie afleveringen (i.c. het liegspel, de mijnenvegeropdracht en de stroomtrein) alleen in voice-over te horen zijn, terwijl ze de molacties uit de volgende afleveringen in beeld op locatie uit de doeken doet. Het feit dat Yvon toen nog niet de mol was, zou een goede verklaring zijn voor deze discrepantie.

Het is zelfs nog maar de vraag of Yvon toen zij aan het eind van dag 3 (aan de vooravond van de treinopdracht, het eerste spel waaraan Roeland niet deelnam) via een mysterieus telefoontje werd gevraagd om de hulpmol te zijn al definitief was geselecteerd als vervangende mol. In de terugblikaflevering zegt Yvon (dus louter als voice-over) dat ze wist dat Isabel (ook) de hulpmol was in de trein, maar op de molfandag vertelde ze aan onze medeforummer Ishtara (zie https://www.realitynet.org/forum/?topic=16355.msg399098#msg399098) zonder blikken of blozen dat zij op dat moment überhaupt niets wist over (andere) hulpmollen, en dat haar vraag aan Isabel hierover in aflevering 9 dus geheel oprecht was. Het is merkwaardig dat de mol dit niet zou weten, dus dit alles zou er op kunnen wijzen dat er bij de treinopdracht nog maar weinig gelegenheid was geweest om Yvon uitvoerig te briefen – omdat zij nog maar heel kort de mol was, of zelfs nog niet eens definitief geselecteerd.

Natuurlijk moet eenieder de feiten voor zichzelf afwegen en bepalen of hij/zij dit wil geloven. Het lijkt me echter lang genoeg geleden om open en nuchter te bespiegelen over deze interessante episode uit de inmiddels twintigjarige molgeschiedenis.
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2019, 15:09:28 »
Ik vind het gaaf hoor, zo'n 15 jaar later ineens een prachtige ouderwetse bizarre molwending! ::oink::

Michmol vertelde het mij al iets eerder en vertelde me ook wie zijn bron was (die ik ook anoniem zal houden) en ik heb werkelijk geen enkele reden om aan zijn verhaal te twijfelen.

En ik ben eens een hoop gaan teruglezen en als ik zo deze (vanaf dat bericht, lees ook het topic verder) berichten teruglees van "The Miracle" zie ik ook geen reden om aan diens berichten uit 2009 te twijfelen.

Roeland was echt de oorspronkelijke vijfde Mol. En met die wetenschap serie 5 nog eens terugkijken is iets wat ik iedereen hier kan aanraden. ;D

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Molwissel 2005
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2019, 15:22:45 »
Het is merkwaardig dat de mol dit niet zou weten, dus dit alles zou er op kunnen wijzen dat er bij de treinopdracht nog maar weinig gelegenheid was geweest om Yvon uitvoerig te briefen – omdat zij nog maar heel kort de mol was, of zelfs nog niet eens definitief geselecteerd.
Was dat ook niet voor het eerst dat ze hulpmollen gingen benaderen? Misschien wilden ze zo testen wie het meest geschikt zou zijn als Roelands vervanging ;D Verder was dat ook maar een rare twist, zeker omdat geheel willekeurig bepaald leek te worden wie er wel of niet voor benaderd werd en kans had op wat effectief jokers zijn. Arme Sander :(
Verklaart inderdaad ook de slechtere 'molacties' van Yvon in het begin t.o.v. later in het spel ::jaja::
Het leek ook alsof veel mensen Yvon juist heel vroeg verdachten toen ze de mol nog niet was, terwijl dat later - toen ze het dus wel was - wegtrok en juist Marc-Marie en Lottie die haar goed kenden haar wél begonnen te verdenken.
« Laatst bewerkt op: 24-11-2019, 15:30:09 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2019, 15:26:41 »
 ::oink:: ::oink:: ::oink::

 ??? ??? ???

Dit zou zo bizar zijn. Dit zou echt bizar zijn.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2019, 15:30:16 »
Was dat ook niet voor het eerst dat ze hulpmollen gingen benaderen? Misschien wilden ze zo testen wie het meest geschikt zou zijn als Roelands vervanging ;D Verder was dat ook maar een rare twist, zeker omdat geheel willekeurig bepaald leek te worden wie er wel of niet voor benaderd werd en kans had op wat effectief jokers zijn. Arme Sander :(

Ja, arme Sander. Inderdaad was Roeland toen Yvon hulpmol was in de dodge te ziek om mee te doen. Sander is Yvon min of meer gaan afschrijven omdat ze zo overduidelijk molde daar. Volgens de voice-over van Yvon in aflevering 10 was dat moltactiek: overduidelijk de hulpmol uithangen. Ik denk dat ze toen nog helemaal de Mol niet was en dat haar echte eerste moltaak het terughalen van Gijs was. Roeland ziek naar huis, Gijs terug, geen executie.

Voordat Gijs de eerste keer afviel leek hij trouwens Yvon te verdenken. Hij zocht toenadering tot haar en biechtte dat je dit moet doen met degenen die je wantrouwt. Dit lijkt te bevestigen dat Yvon toen nog helemaal niet de Mol was, anders was Gijs niet als eerste afgevallen. (Al kan je hier tegenin brengen dat Geert ook Milouska verdacht.)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Molwissel 2005
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2019, 15:32:45 »
Misschien is dat dan ook de reden waarom mensen als Jim en Victoria later weer van Yvon afstapten, omdat ze die informatie van Gijs gekregen hadden?

Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom Victoria zo vaak in de media heeft lopen bitchen over WIDM en heeft geroepen dat veel dingen verdraaid zijn.
« Laatst bewerkt op: 24-11-2019, 15:37:35 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2019, 15:33:30 »
En de crew al die jaren maar met een stalen gezicht de vraag moeten beantwoorden: "Wat gebeurt er als de Mol ziek wordt?" ::)
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2019, 15:42:50 »
Overtuigd door het verhaal van Michmol ben ik een boel gaan terugkijken en "bewijzen" voor dat Roeland de oorspronkelijke Mol was heb ik niet kunnen vinden, maar wel nog wat kleine dingetjes die ik het delen waard vind:

In de slotaflevering ontvangt Roeland Yvonne van den Hurk in het kasteel Lisse en zegt hij dat ie tot dat moment helemaal alleen in de kamer zat. Yvonne: "Dat is je straf voor de ellende die je hebt veroorzaakt." Roeland: "Heb ik ellende veroorzaakt?" Yvonne: "Dat je ziek werd." Ik heb dit altijd een rare uitspraak van Yvonne gevonden maar misschien wist ze dus wel meer dan ze tegenover de kijkers kon laten weten omdat ze zelf wellicht ook benaderd is om de (inval-)Mol te zijn of via een andere manier weer wist.

Er is ook nog een aanknopingspunt te vinden in het pact dat Yvon en Marc-Marie (die al voor de opnames bekenden van elkaar waren) hadden. Bij de krokodillenopdracht begint Marc-Marie Yvon te verdenken. Hij biecht dat het pact is losgelaten omdat Yvon meer afstand is beginnen nemen. Een logische verklaring hiervoor zou zijn dat ze het pact vormden toen Yvon nog niet de Mol was. In de slotaflevering hebben ze het hier nog over, dat het pact voor Yvon een blok werd.

Ook vermoed ik dat toen Yvon de Mol nog niet was ze haar best deed om verdacht over te komen. Denk aan het openmaken van de tonnen. Ze lijkt weinig invloed te hebben op de genomen beslissingen maar vertoont wel opvallend gedrag door op een afstandje te staan toekijken. (Opgemerkt door een van de kandidaten in een biecht dat dit er verdacht uitzag en zo vond ik het er zelf ook altijd uitzien.) Een Mol zou juist eerder in de groep op willen gaan lijkt me. Zoals Roeland die daarbij ook nog eens fanatiek tonnen bleef openen, wat natuurlijk ook best obvious was maar ten minste wel logisch (mol)gedrag.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Molwissel 2005
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2019, 15:47:36 »
Roeland was echt de oorspronkelijke vijfde Mol. En met die wetenschap serie 5 nog eens terugkijken is iets wat ik iedereen hier kan aanraden. ;D
Dit gaan D*N en ik nu ook doen ::jaja::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2019, 15:58:55 »
Was dat ook niet voor het eerst dat ze hulpmollen gingen benaderen? Misschien wilden ze zo testen wie het meest geschikt zou zijn als Roelands vervanging ;D

Mijn zegsman/vrouw benadrukte dat Roelands ziekte bij de productie tot grote consternatie leidde, en dat in het diepste geheim (in de lift van het hotel) verschillende - ik weet niet meer of het echt iedereen was - kandidaten zijn benaderd met de vraag of ze de mol wilden zijn.

Het lijkt pas halverwege dag 4, tijdens de treinopdracht, duidelijk te zijn geworden dat Roeland echt niet verder kon. Yvon, Sander en Jim wisten (getuige hun m.i. authentieke reacties) bijvoorbeeld nog niet dat hij niet aan de opdracht meedeed tot Lottie ze dat bij het tweede telefoontje vanuit de stookkamer vertelde.

Ook zijn er verschillende potentiële molacties aan Roeland toe te schrijven in bijna alle opdrachten in de eerste twee afleveringen. Denk aan zijn enthousiasme om tonnen te openen op het strand, en zijn aanbod om met de claustrofobe Sander mee te gaan in de grotten.
Woosie down?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molwissel 2005
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2019, 16:00:56 »
Dat zou echt bizar zijn :o Ik heb het gerucht nog nooit eerder gehoord, maar ik geloof direct dat als de oorspronkelijke mol nog vroeg in het spel ziek wordt, een andere mol aanwijzen best een optie is. In combinatie met de discrepanties qua molbiechten klinkt het best aannemelijk.

Misschien dat ik binnenkort het seizoen ook maar eens terug ga kijken :P
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2019, 16:01:30 »

Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom Victoria zo vaak in de media heeft lopen bitchen over WIDM en heeft geroepen dat veel dingen verdraaid zijn.

Ik heb Victoria in WIDM altijd vervelend gevonden, maar ze was toen ook wel erg jong. Wetende wat ik nu weet - ik kreeg ook nog wat aardige details over het gedrag van de kandidaten te horen die ik maar voor mezelf zal houden - kan ik me echter wel iets voorstellen bij Victoria's verontwaardiging wat betreft beeldvorming.  :-X
Woosie down?

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Molwissel 2005
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2019, 16:31:10 »
Weet je of alle kandidaten er toentertijd van op de hoogte zijn gesteld dat Roeland de mol was en het spel dus 'opnieuw' begon?

Dan zal dit:
Misschien is dat dan ook de reden waarom mensen als Jim en Victoria later weer van Yvon afstapten, omdat ze die informatie van Gijs gekregen hadden?
bijvoorbeeld ook niet het geval zijn, maar hebben mensen Yvon misschien wel laten vallen als verdachte omdat ze dus 'gewoon een nepmol' was.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2019, 16:41:14 »
Weet je of alle kandidaten er toentertijd van op de hoogte zijn gesteld dat Roeland de mol was en het spel dus 'opnieuw' begon?


Dat werd mij niet helemaal duidelijk. Wel zijn er meerdere kandidaten gepolst in één op één-gesprekken in de lift. Of Gijs geweten heeft waaróm hij terug mocht komen weet ik ook niet.

Ik denk persoonlijk dat het inschakelen van maar liefst 3 hulpmollen in de trein (al heeft Jim daar wat die opdracht betreft niets van gehoord, en werd hij pas bij de zangopdracht actief als hulpmol) een duidelijk symptoom is van de paniek die achter de schermen uitgebroken was. Meer een rookgordijn dan een auditie - ook al beweerde Yvon later iets anders, zoals Heinz al signaleerde.
Woosie down?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molwissel 2005
« Reactie #14 Gepost op: 24-11-2019, 17:07:35 »
Heel interessante discussie! Ik kan me de molacties van seizoen 5 niet meer helemaal voor de geest halen (zo jammer dat jouw site offline is, Heinz, want die gebruikte ik altijd om snel een overzicht te krijgen!), maar ik kan me nog wel herinneren dat Yvon pas later in haar rol leek te komen.

Tegenwoordig lijkt het me niet dat de productie ooit zou beslissen om een zieke mol te vervangen, maar toen? Het lijkt me zeker niet onmogelijk. Het was een superdure productie en bovendien zou het toch de laatste serie zijn doordat het programma nog steeds niet echt helemaal door was gebroken. Als de mol dan ziek werd kan ik me voorstellen dat ze er alles aan wilden doen om in ieder geval de productiekosten eruit te krijgen. Tegenwoordig is WIDM zo'n groot succes (zowel qua geïnteresseerde deelnemers als qua kijkcijfers en opbrengsten) dat ze makers niet met zo'n move zouden hoeven aankomen lijkt me. Maar tone? Ik kan het me zomaar voorstellen. Jammer alleen dat niemand dit ooit zal bevestigen!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #15 Gepost op: 24-11-2019, 17:17:16 »
Heel interessante discussie! Ik kan me de molacties van seizoen 5 niet meer helemaal voor de geest halen (zo jammer dat jouw site offline is, Heinz, want die gebruikte ik altijd om snel een overzicht te krijgen!), maar ik kan me nog wel herinneren dat Yvon pas later in haar rol leek te komen.

Dit is wat er op mijn site stond, ik had het deels overgenomen van de officiële site en deels uitgetypt van de laatste aflevering: https://www.wieisdemol.com/archief_molacties_widm5
« Laatst bewerkt op: 16-12-2019, 12:09:34 door Heinz »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #16 Gepost op: 24-11-2019, 17:25:06 »
@Heinz: een puik overzicht, met dien verstande dat de treinopdracht vóór de mystery box plaatsvond. De trein was op dag 4, de spellen in het Dutch Community Centre werden op dag 5 gespeeld (en beide vertoond in aflevering 3).
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molwissel 2005
« Reactie #17 Gepost op: 24-11-2019, 17:30:08 »
Klopt. De volgorde heeft met de layout van mijn website van toen te maken. Ik pas het wel even aan. ;D

Ik vermoed dus ook dat Yvon pas de Mol was vanaf de mysterybox.
« Laatst bewerkt op: 24-11-2019, 17:32:04 door Heinz »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Molwissel 2005
« Reactie #18 Gepost op: 24-11-2019, 17:34:16 »

Ik vermoed dus ook dat Yvon pas de Mol was vanaf de mysterybox.

We zijn het zeer eens, vandaar ook mijn opmerking  ::tandpastasmiley::
Woosie down?

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Molwissel 2005
« Reactie #19 Gepost op: 24-11-2019, 19:04:38 »
Als het zo is zoals het nu geschreven wordt, dan is het rode scherm in al zijn hoedanigheden ook niet meer heilig.

Ik zou dan zelfs gaan geloven in de "twee mollen-theorie".

Ik denk dat dit nog weleens een hot item kan gaan worden bij het vragenvuur op 21 maart....