Auteur Topic: [Theorie] Verdachtmakingen  (gelezen 5597 keer)

Offline Theovv

  • Forumlid
[Theorie] Verdachtmakingen
« Gepost op: 3-01-2022, 18:49:39 »
Ik vind het altijd interessant om te kijken wie er verdacht wordt gemaakt, bijvoorbeeld door montage van de crew of door opmerkingen van andere kandidaten in de montage te houden over wat anderen wel of niet hebben gedaan tijdens de opdrachten. Met de gedachte dat als je al deze verdachtmakingen zou noteren, de mol daar het minst in naar voren komt, omdat de makers de kijker vooral de kandidaten wil laten verdenken.

Heeft iemand toevallig voor een oud seizoen wel eens gecheckt of dit ook echt het geval is? Of wordt de mol net zo verdacht neergezet als de kandidaten?
« Laatst bewerkt op: 22-01-2022, 15:03:33 door Theovv »

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #1 Gepost op: 3-01-2022, 21:55:00 »
Dit is wel interessant. Ik ben sinds 2018 heel erg op montage gaan letten. In dat seizoen was het volgens mij vooral Olcay die regelmatig een verdachte edit kreeg, maar dat was niet heel bijzonder en dat lag ook voor een deel wel aan haar eigen acties en niet per se aan de montage. Jan is daar voor zover ik weet nooit echt verdacht gemonteerd.

2019 is een heel goed voorbeeld van hoe montage de kijker kan manipuleren. Ik weet nog dat Merel na aflevering 4 de hoofdverdachte in de app was, en is ook een paar keer verdacht gemonteerd (balkonopdracht, Jenga). Maar daarna draaide het compleet om. Alles werd eraan gedaan om Merel uit de schijnwerpers te houden, door te knoeien met testbiechten en andere kandidaten ontzettend verdacht te maken (eerst Niels/Rick Paul en op het laatst heel erg Sarah). Merel werd aanzienlijk minder verdacht in deze tweede fase.

2020 had je ook wel kandidaten die iets te verdacht gemonteerd werden, zoals Leonie, of Buddy die door iedereen genoemd werd bij het maken van de test. Maar ondanks dat was Rob volgens mij niet heel lastig te raden. Het lijkt alsof de makers na 2019 hebben besloten om het vinden van de mol iets eenvoudiger te maken. Verder weet ik eigenlijk nog maar weinig van dit seizoen, misschien dat iemand aanvullingen heeft.

Renaissance: Hier waren w.m.b. geen kandidaten die echt heel verdacht werden gemaakt. Misschien Peggy en Ron, maar heel extreem was dat niet. Jeroen werd in de eerste 5 afleveringen compleet weggemonteerd om vervolgens in aflevering 6 compleet weggegeven te worden. Dit was tevens ook een seizoen waar volgens mij weinig is gerommeld met testbiechten/verdenkingen, die leken toch allemaal wel te kloppen. In voorgaande jaren was dat wel anders.

In 2021 was er wel sprake van een gulden middenweg wat betreft het vinden van de mol. Renée heeft regelmatig een verdachte edit gekregen, maar nooit heel overdreven. Daar komt bij dat alle koplampen op Joshua en Charlotte gingen, totdat Joshua afviel en Charlotte uiteindelijk uit te sluiten viel omdat ze het volgens de verdenkingen nooit meer kon zijn. Toen was het wel vrij duidelijk dat Renée het moest zijn. Ook in dit seizoen is er vrijwel niet geklooid met verdenkingen.

Conclusie is dat de mol de laatste tijd tegen het einde van het seizoen wel te raden is en de montage ook een stuk 'eerlijker' is geworden wat betreft het noemen van verdenkingen, maar dat er in de beginfase minder duidelijkheid is door de mol weg te monteren en/of andere kandidaten verdacht te maken.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #2 Gepost op: 5-01-2022, 18:10:54 »
Dank voor je uitgebreide analyse! Dat maakt het dus wel ingewikkelder om middels verdachtmakingen (dmv montage en uitspraken andere kandidaten) een patroon te ontdekken, waarbij bijvoorbeeld de mol veel minder verdacht wordt gemaakt. Hoogstens zou je dan een switch kunnen ontdekken van iemand die eerst meer verdacht wordt neergezet en later minder, of andersom. Maar dat is ook makkelijker iets wat toevallig kan gebeuren, zonder vooropgezet plan van de regie om de Mol niet prijs te geven.

Ik kan me inderdaad ook herinneren dat de laatste jaren de mol zelf vaker verdacht werd neergezet. Inderdaad bij Merel en Renee, maar ook Rob, waarvan we duidelijk in beeld zagen dat hij de volgorde van de straatnaambordjes verkeerd voorlas.

Aan de andere kant werd vorig jaar bijvoorbeeld heel erg de indruk gewekt dat alleen Rocky bij het lasergamen medekandidaten kon hebben afgeschoten, maar dat was uiteindelijk geen molactie.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2022, 19:06:50 »
Ik heb aflevering 1 uitgebreid teruggekeken en daar is de volgende uitslag uitgekomen. Het gaat hier dus om hoe vaak elke kandidaat verdacht naar voren komt in de uitzending, zij het door biechten van anderen, montage bij opdrachten, wie-verdenkt-wie etc.


x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht
« Laatst bewerkt op: 8-01-2022, 19:09:25 door Theovv »

Offline geennaam

  • Forumlid
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2022, 19:20:36 »
Wat een goed overzicht, dank.. De verdachtmakingen naar oa Thomas en Sahil maken voor mij nu dat ze mogelijke afvallers zijn zo..

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2022, 20:03:05 »
Die ene X bij Fresia, is dat het moment dat ze twee keer heel snel met het geld ervandoorgaat? Of definieerde je dat niet als verdachtmakend in beeld gebracht?


Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #6 Gepost op: 9-01-2022, 12:44:09 »
Die ene X bij Fresia, is dat het moment dat ze twee keer heel snel met het geld ervandoorgaat? Of definieerde je dat niet als verdachtmakend in beeld gebracht?

Goeie vraag. Ik turf tijdens het kijken, dus ik schrijf niet alle acties op. Maar ik kijk echt naar de bovenste "obvious" laag, daar waar het programma de gemiddelde kijker het idee geeft dat een kandidaat verdacht is. In dit geval dat Fresia geen geld uit wil geven voor de jokers. Diepere lagen, zoals het wegnemen van geld met een mogelijke aanwijzing, of als mol kandidaats proberen te lijken door het geld te willen behouden terwijl de rest al heeft besloten de jokers te kopen, neem ik niet mee, dan wordt het te ingewikkeld en arbitrair.


Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Verdachtmakingen
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2022, 00:04:49 »
De tabel is bijgewerkt met aflevering 2:


x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2022, 15:14:17 »
De tabel is bijgewerkt met aflevering 3. Gesorteerd op verdachtmakingen in opdrachten:


x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht

Ik vind het wel interessant dat we dezelfde personen steeds heel verdacht gemaakt zien worden in de aflevering en anderen die steeds in de luwte blijven.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #9 Gepost op: 22-01-2022, 15:47:33 »
Ik vind dit eigenlijk wel een hele mooie theorie, zeker omdat ik zelf denk dat de mol nooit in de top 3 van 'verdachtmakingen' zal staan. Ik ga hem meenemen in de AC-taart als je het niet erg vindt.  ::ok::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2022, 21:52:01 »
Ik vind dit eigenlijk wel een hele mooie theorie, zeker omdat ik zelf denk dat de mol nooit in de top 3 van 'verdachtmakingen' zal staan. Ik ga hem meenemen in de AC-taart als je het niet erg vindt.  ::ok::
dank je!

Helemaal prima om mee te nemen in de taart! We moeten samen die mol vinden  ;)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2022, 23:12:06 »
Mooi overzicht. Dankjewel! ::bravo::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2022, 23:31:26 »
Is wel interessante benadering, en hoort denk ik ook zeker op een forum als dit.
Ik zou het helemaal verantwoord vinden als de x'jes enkel aan de hand van meetbare, objectieve elementen gegeven worden.
-Iemand spreekt een verdenking uit op camera/voice over, binnen of buiten een opdracht, bondjesoverleg, biecht, bij de test, etc.
-iemand biecht zelf te hebben gemold
Dan vermijd je vage criteria. Maar ik geloof dat dat ook al de bedoeling is.

Misschien extra x'jes als direct tijdens of na zo'n verdachtmaking er beelden van die verdachte actie zijn, dan weet je namelijk zeker dat het team wil dat je dat meekrijgt.

Benieuwd wat het oplevert!

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2022, 00:26:37 »
Na de eerste vier afleveringen vorig jaar stond Renee ook hoog in verdachtmakingen. Later zwakte het af.
Marije en Joshua stonden hoger, maar Renee had toch een steady plek 3.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2022, 22:58:26 »
Is wel interessante benadering, en hoort denk ik ook zeker op een forum als dit.
Ik zou het helemaal verantwoord vinden als de x'jes enkel aan de hand van meetbare, objectieve elementen gegeven worden.
-Iemand spreekt een verdenking uit op camera/voice over, binnen of buiten een opdracht, bondjesoverleg, biecht, bij de test, etc.
-iemand biecht zelf te hebben gemold
Dan vermijd je vage criteria. Maar ik geloof dat dat ook al de bedoeling is.

Misschien extra x'jes als direct tijdens of na zo'n verdachtmaking er beelden van die verdachte actie zijn, dan weet je namelijk zeker dat het team wil dat je dat meekrijgt.

Benieuwd wat het oplevert!
Dank je. Het is inderdaad de bedoeling om het zo objectief mogelijk te doen, maar soms is het ook arbitrair hoor, dus zie het niet als exacte wetenschap. Het belangrijkste is inderdaad een sabotageactie in een opdracht, met een biecht van een andere kandidaat die die actie als verdacht benoemt. Maar ook 2 mensen die zitten te praten op een terras en zeggen dat Sahil zich wel verdacht gedraagd krijgt een klein kruis.

Na de eerste vier afleveringen vorig jaar stond Renee ook hoog in verdachtmakingen. Later zwakte het af.
Marije en Joshua stonden hoger, maar Renee had toch een steady plek 3.
Het gaat verder dan de verdenkingen van het publiek. Het gaat juist om wat de regie ons wel of niet wil laten denken. Maar dat zou inderdaad met verschillende strategieen kunnen. Door de mol constant uit de wind te houden, of juist verdacht te laten beginnen en dan steeds minder of andersom.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2022, 19:24:21 »
De tabel is bijgewerkt met aflevering 4. Gesorteerd op verdachtmakingen in opdrachten:


x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht

Een paar opvallende ontwikkelingen deze week. Sahil blijft onverminderd verdacht naar voren gebracht worden door de makers. Thomas en Kim Lian worden in eens een stuk minder verdacht gemaakt. Laetitia blijft structureel buiten zicht. (door een rekenfoutje stond ze in de vorige tabel te hoog). Fresia wordt na 3 onverdachte afleveringen ineens een stuk verdachter naar voren gebracht.

Dat de mol al 4 afleveringen zo verdacht gepresenteerd wordt kan ik me niet voorstellen. Dit past voor mij in het beeld van een nepmol (Sahil). Juist consequent uit beeld blijven (Laetitia) of na een rustig begin ineens verdachter naar voren komen (Fresia) vind ik een regiekeuze die bij de mol past.

We hebben ook wel gezien dat de mol in het begin juist verdacht wordt gemaakt en daarna niet meer, dat zou nu voor Thomas en KL kunnen gelden, als het minder verdachte patroon doorzet.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #16 Gepost op: 4-02-2022, 19:27:28 »
En de uitslag van aflevering 5 is binnen:


x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht

Wat voor patroon zien we na 5 afleveringen?

Sahil blijft ongekend verdacht gemaakt worden door de makers. Dit lijkt toch echt een nepmol. Dit geldt in bijna dezelfde mate voor Thomas.

Ook Kim-Lian wordt behoorlijk verdacht gemaakt, maar met iets meer variatie per aflevering dan Sahil.

Laetitia blijft enorm buiten beeld qua verdachtmakingen. Is zij de mol die in de luwte wordt gehouden? Ook Everon blijft veel buiten schot.

Fresia werd langzamerhand steeds verdachter gemaakt. Ook dat is iets wat we vaker gezien hebben bij de mol in dit programma.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #17 Gepost op: 12-02-2022, 13:23:10 »
Aflevering 6.

Fresia klimt op en wordt steeds wat verdachter. KL blijft ongekend verdacht in beeld gebracht worden. Laetitia blijft buiten beeld qua verdachtmakingen door anderen of de regie.


x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #18 Gepost op: 12-02-2022, 14:03:30 »
Bedankt weer  ::ok::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verdachtmakingen
« Reactie #19 Gepost op: 25-02-2022, 18:37:40 »
Bij deze de verdachtmakingen van Aflevering 7:

x = verdachtmaking van een kandidaat door biecht van andere kandidaat, of gebeurtenis buiten opdracht om (ook wie wie verdenkt)
X = verdachtmaking van een kandidaat door montage of biecht van andere kandidaat over saboteren/niet meewerken in een opdracht