Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie  (gelezen 10233 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #60 Gepost op: 8-02-2022, 10:03:50 »
Ik zou Everon niet zomaar willen wegstrepen, hij heeft in mijn ogen toch echt geprobeerd controle te krijgen door zijn opmerking iedereen naar hem te laten luisteren, en chaos te creëren (door bijv. kleuren door elkaar te halen en) Ook de gele boot 'vergeet' hij volledig. Het was vooral Sahil die de boel opzettelijk vertraagde.
Het kan zijn dat genoeg kandidaten waaronder Fresia Everon al in het vizier hebben en zich daardoor niet laten misleiden, met als gevolg dat de opdracht bijna helemaal slaagt.

Een paar rare beelden blijven over, waarmee verdenkingen nog alle kanten op kunnen:
-Kim Lian haalt een goed gelegde -Thomas?- €10 weg bij rood, daar is echt nul reden voor.
-Fresia haalt €100 weg bij geel waar al twee boeien, €50 en €10 weg waren, waarschijnlijk "ik heb €100, ik heb €100". Dit hele fragment zit aan het begin van de opdracht, maar is van later, waarom aan het begin ge-edit? vreemd. Om Fresia vanaf het begin actief te laten overkomen terwijl dit pas veel later gebeurt? Van de gele boot zien we verder niets.
-Een shot van Thomas stil op het water, zonder een golfbeweging in beeld, hij lijkt erg de tijd te nemen om eens na te denken over wat hij met de boeien bij rood moet doen.
-Laetitia zien we niet zoveel, blijft in de luwte; kan twee redenen hebben, gaat er volgende week uit, of we zien molacties niet.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #61 Gepost op: 8-02-2022, 13:06:00 »
Er valt toch wel het een en ander uit deze opdracht te halen. Ik heb de communicatie inmiddels bijna helemaal uitgeschreven en wat opvalt is dat Thomas, Laetitia en Kim-Lian het erg goed doen. Laetitia is bijna doorlopend bij zowel Thomas als Kim-Lian in de buurt en ze doen veel samen. Communiceren goed, geven boeien aan elkaar over, geven duidelijk aan wat nodig is en welke waarheen moet.

Sahil doet dit minder goed. Maar ja, hij valt af, dus is sowieso de Mol niet.

Everon begint goed met zijn communicatie, door bij de lagere bedragen duidelijk aan te geven wat waar nodig is. Echter, zodra ze aan de hogere bedragen toekomen worden zijn aanwijzingen steeds vager: roept o.a. "naar die boot" (welke?) , zegt dat Thomas 50 euro nodig heeft terwijl dat 250 is. Thomas corrigeert dit luid en duidelijk. Als Laetitia die wil brengen, zegt hij: "Nee, dat gaat Fre al doen. Ik denk dat de 250 kan naar...ah shit." En als Sahil om 50 euro vraagt: "Eh, kan iemand kijken bij deze boot, of hier een 50 hangt?" Vervolgens wijst hij vagelijk naar een boot, alsof iemand dat van zo'n grote afstand kan zien. Dit wordt overigens wel meteen onder de aandacht van de kijker gebracht, in een biecht van Thomas. De montage plaatst de spotlight dus wel op het matige spel van Everon.

Everon leek dus prima bezig te zijn met zijn overzicht, maar is nu helemaal de kluts kwijt. Kan natuurlijk zijn dat een van de jetskiers stiekem wat boeien heeft verplaatst, waardoor hij in de war is. Of hij is simpelweg het overzicht kwijt. Maar ik vind het toch wel mols dat hij er in de tweede helft van de opdracht, bij de hogere bedragen, vrij weinig meer van bakt.

Fresia lijkt volledig haar eigen gang te gaan. We horen haar zeggen: "Ik dacht, ik ga gewoon tussen die boten. Ik wil zien wat waar is. Leuk dat Everon kan vertellen: dat is daar, dat is daar. Maar ik dacht, ik ga gewoon even rondjes om de boot heen. Dan kan ik precies zien: dit is daar, dit is daar, dit is daar. Ik wilde gewoon zelf het overzicht. Meters maken, meters maken, meters maken." Kan zijn dat ze Everon niet vertrouwt en hem daarom negeert, maar we horen haar ook met de anderen vrijwel niet communiceren. Vaart op een gegeven moment al schreeuwend rondjes om Everons boot heen, terwijl hij terugroept: "Nee hier lieverd, daar!" Probeert ze degene die overzicht moet houden hier af te leiden? Geeft wel op het eind een boei met 250 euro aan Laetitia, die daarmee een rij compleet kan maken. Mocht ze de mol zijn, dan wil ze mogelijk aan het einde nog kandidaats lijken. Verder hebben we haar geen enkele boei zien ophangen, alleen maar ophalen.

Thomas deed het verreweg het beste van allemaal. Ook Laetitia en Kim-Lian erg kandidaats. Everon en Fresia hier het meest mols.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #62 Gepost op: 8-02-2022, 15:42:07 »
Dit is de startvolgorde van de boeien:



Wat meteen opvalt, is dat de opdracht niet in chronologische volgorde is gemonteerd. Daardoor is het lastig om e.e.a. te reconstrueren. Zo zien we Kim-Lian al vrij snel de groene 10 euro pakken, terwijl er eerst vier andere boeien weggehaald moeten worden om dat mogelijk te maken. Daarna zien we hoe Sahil, met een boei van 50 euro bij zich, de groene boot aan de linkerzijde voorbij vaart.



Daar hangen al boeien van 25 en 50 euro, maar niet van 10 euro. Hij kan zijn boei nu niet kwijt. Wie heeft die boeien daar opgehangen, en waarom? Een mogelijke verklaring is dat iemand deze tijdelijk verplaatst heeft om bij de binnenste boei van 10 euro te kunnen. De bedragen zijn vanaf het water leesbaar. Als het een molactie is, zou ik de boeien eerder met het bedrag naar binnen ophangen. Maar bij het tijdelijk verplaatsen van boeien is het wél logischer om de laagste bedragen aan de buitenkant te hangen, omdat je die normaal gesproken eerder nodig hebt dan de hogere bedragen. Het zou dus een molactie kunnen zijn. Die uiteindelijk niet effectief is, want de boeien van de groene boot worden uiteindelijk allemaal correct opgehangen.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2022, 15:49:27 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #63 Gepost op: 8-02-2022, 22:23:04 »
Wat meteen opvalt, is dat de opdracht niet in chronologische volgorde is gemonteerd.

Alweer...  >:( dan kun je bij een opdracht zoals deze, waar volgorde uitmaakt, al eigenlijk het speurwerk opgeven.

Tenzij het te reconstrueren valt.. poeh poeh denk het niet. Goed gedaan trouwens, erg mooi overzicht van de start-situatie!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #64 Gepost op: 9-02-2022, 01:49:06 »
Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen, tenzij er extra regels zijn geweest die wij niet weten.
Op de groene boot hangen alle bedragen die je nodig hebt voor een setje. Ieder pakt één boei en vervolgens hang je ze in de juiste volgorde terug. Als je ze ook aan dezelfde kant mag terughangen dan hoef je er maar 4 te verplaatsen want die van €10 hangt al binnenin. Groen is klaar.
Vervolgens pak je de twee 25-jes van blauw, de 10 van rood en de 50 en 10 van geel. Hang de 10 en 25 aan één paal en de 10, 25 en 50 aan een andere paal.
Pak nu de 25 en 100 van blauw, de 10 en 50 van rood en de 100 van geel. Met de 10 en 25 begin je een nieuwe set. Voeg de 50 en 100 toe aan de paal waar 10 en 25 hangt en de 100 aan de paal waar al 10, 25 en 50 hingen.
Er is nu nog over 50 en 100 bij rood, 250 bij blauw, en 2 keer 250 bij geel. 50, 100 en 250 gaat nu naar de paal waar alleen nog 10 en 25 hingen. De twee 250-ers gaan naar de palen die al tot 100 gingen. Klaar is Kees. In vier rondes is de klus geklaard.

Een goede coördinator had dit kunnen zien en ook aan de groep kunnen voorstellen om het zo te doen. Op deze manier maak je gebruik van het gegeven dat iedereen één boei mag hebben en dat je dus kan werken met 5 boeien tegelijk.
Vooral die eerste stap ligt erg voor de hand en die kun je dus ook gebruiken om iedereen ervan te overtuigen dat het allemaal heel snel kan als je maar goed coördineert. Maar ja, dan moet de Mol natuurlijk niet de coördinator zijn

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #65 Gepost op: 9-02-2022, 08:38:07 »
Wanneer het startsignaal  afgaat zal de coördinator toch eerst de overzichtskaart moeten bekijken. Als de anderen meteen als een kip zonder kop op die jetski's tekeer gaan is de coördinator het overzicht al kwijt....achteraf lijkt alles simpel.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #66 Gepost op: 9-02-2022, 10:24:09 »
Er was een pak-kant en een lege op volgorde kant aan het andere boord van de boot.

Feit dat we van Geel bijna niets zien kan twee verklaringen hebben, 1) er is daar gemold; 2) de boot werd niet op tijd goed gelegd en was daarom niet interessant om in de edit te verwerken. Ik denk 2)

Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #67 Gepost op: 9-02-2022, 11:00:01 »
Wanneer het startsignaal  afgaat zal de coördinator toch eerst de overzichtskaart moeten bekijken. Als de anderen meteen als een kip zonder kop op die jetski's tekeer gaan is de coördinator het overzicht al kwijt....achteraf lijkt alles simpel.

Het was toch echt Everon die de opdracht begon met iedereen een andere kant op te sturen. Ieder naar een andere boot.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #68 Gepost op: 9-02-2022, 11:05:39 »
Het was toch echt Everon die de opdracht begon met iedereen een andere kant op te sturen. Ieder naar een andere boot.

Dat was op zich logisch, aangezien ze de buitenste boei van zowel de rode (10), blauwe (25) als gele boot (50) meteen konden gebruiken. Alleen op groen hing 250 euro aan de buitenkant, maar die zul je er toch een keer af moeten halen. Dit is geen mols gedrag van Everon. In de tweede helft van de opdracht wordt zijn communicatie wel een stuk slechter, hetgeen je als mols zou kunnen zien.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #69 Gepost op: 9-02-2022, 11:59:52 »
Everon als Mol had het hele spel naar zijn hand kunnen zetten door juist niet chaotisch van start te gaan. Als hij vanaf het begin strak geleid had, had verder niemand overzicht kunnen bewaren. Maar doordat hij het vrijwel gelijk een puinhoop liet worden, gingen de (minimaal 3) overijverige kandidaten het heft in eigen hand nemen. Daar kon de Mol vervolgens ook weer niet zo heel veel aan doen - waarschijnlijk was het buiten schot houden van de gele boot wel het hoogst haalbare.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #70 Gepost op: 9-02-2022, 13:25:45 »
Helemaal mee eens. En dan probeer je natuurlijk om rijtjes te maken op alle vier de boten tegelijk. Dus zo snel mogelijk een €10 op elke boot, dan €25 etc. Met wat geluk eindig je met 2 of 3 bijna complete lijstjes, waar net die laatste €250 nog ontbreekt. Terwijl het natuurlijk veel handiger is als je rijtjes met verschillende lengte hebt, zodat je blokkerende hogere bedragen ook kwijt kunt.
Bovendien, als jij strak de leiding hebt en er is één kandidaat bij die boeien verkeerd hangt, dan loopt het uiteindelijk toch in de soep en heb jij een heel goed excuus. En het werkt natuurlijk ook vertragend als kandidaten moeten wachten op instructies.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #71 Gepost op: 9-02-2022, 19:18:11 »
Everon als Mol had het hele spel naar zijn hand kunnen zetten door juist niet chaotisch van start te gaan. Als hij vanaf het begin strak geleid had, had verder niemand overzicht kunnen bewaren. Maar doordat hij het vrijwel gelijk een puinhoop liet worden, gingen de (minimaal 3) overijverige kandidaten het heft in eigen hand nemen. Daar kon de Mol vervolgens ook weer niet zo heel veel aan doen - waarschijnlijk was het buiten schot houden van de gele boot wel het hoogst haalbare.
Maar Everon doet weinig moeite vooraf. Aan wal verdelen ze de posities. Thomas ondermijnt gelijk zijn rol door te melden dat zowel hijzelf als Everon niet goed zijn in overzicht hebben. Everon bevestigt dit vervolgens en doet geen moeite de regie te pakken. Overige kandidaten hebben daardoor gelijk al weinig vertrouwen in Everon nog voordat hij ook maar iets zegt.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #72 Gepost op: 9-02-2022, 22:21:32 »
Ook mee eens, als Everon de mol is heeft hij hier wel wat laten liggen. Misschien nekt het hem dat hij 'de rol van onzekere kandidaat' als dekmantel heeft? (dat is mijn theorie, haha  ;D Dan roep je het wel over je af dat fanatieke kandidaten de leiding gaan overnemen. Dat is ook precies wat er hier is gebeurd, denk ik.

Fresia ook verdacht bij deze opdracht, vind ik. Heel veel scheuren over het water vooral. Zo lijkt het.
Bij Kim-Lian, Thomas en Laetitia heb ik bij deze opdracht geen gekke dingen ontdekt.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #73 Gepost op: 10-02-2022, 00:21:29 »
Fresia ook verdacht bij deze opdracht, vind ik. Heel veel scheuren over het water vooral. Zo lijkt het.
Niet alleen leuk voor een Mol maar ook voor een kandidaat lijkt me.

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #74 Gepost op: 10-02-2022, 08:12:30 »
Zeker leuk. Maar wat mij betreft vooral verdachtmaking qua montage. Ze laten wel heel erg duidelijk zien dat Fresia alleen maar over het water aan het scheuren is en weinig met de opdracht zelf bezig is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #75 Gepost op: 10-02-2022, 11:46:53 »
De opdracht zelf is toch al totaal verknipt en er zijn maar weinig verplaatsingen te zien. Ook was het kennelijk geen probleem dat een reddingsboei in het water lag. Dat maakt het nog makkelijker. Eén kandidaat kan dan alle boeien van de groene paal afhalen en in het water pleuren en vervolgens in de juiste volgorde aan de andere kant weer ophangen. Deze boot had namelijk een compleet setje.
Bij geel ontbreekt alleen de 25 en is de 500 dubbel. Haal dus een 25 van blauw op, pleur die in het water bij geel. Pleur alles van geel in het water en hang ze in de juiste volgorde terug. Neem de dubbele 250 mee naar rood want daar ontbreekt die, etc.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #76 Gepost op: 10-02-2022, 15:45:21 »
Niet alleen leuk voor een Mol maar ook voor een kandidaat lijkt me.
Fresia als mol zou hier ook lekker in de picture staan; ze viel op bij Kim en een goede reden om hier niet teveel te mollen, maar inderdaad lekker scheuren en een beetje klooien op het einde bij de vierde boot.
In het extra materiaal zat ook iets over Sahil en Fresia die 's avonds nog ging jetskiën. Haar vaardigheden waren bekend bij de anderen.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #77 Gepost op: 10-02-2022, 16:37:25 »
De opdracht zelf is toch al totaal verknipt en er zijn maar weinig verplaatsingen te zien. Ook was het kennelijk geen probleem dat een reddingsboei in het water lag. Dat maakt het nog makkelijker. Eén kandidaat kan dan alle boeien van de groene paal afhalen en in het water pleuren en vervolgens in de juiste volgorde aan de andere kant weer ophangen. Deze boot had namelijk een compleet setje.
Bij geel ontbreekt alleen de 25 en is de 500 dubbel. Haal dus een 25 van blauw op, pleur die in het water bij geel. Pleur alles van geel in het water en hang ze in de juiste volgorde terug. Neem de dubbele 250 mee naar rood want daar ontbreekt die, etc.

Dat lijkt me echt te kort door de bocht. Dat iemand er 1 laat vallen en mag pakken uit het water/ door iemand anders laat pakken betekent toch nog steeds dat je met 1 boei bezig bent? Dat zegt toch helemaal niets over er 5 bewust in het water gooien??

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #78 Gepost op: 10-02-2022, 17:13:21 »
Niet alleen leuk voor een Mol maar ook voor een kandidaat lijkt me.

Zeker.
En ook wat Grabmill zegt, verder zien we weinig van haar acties.  ???
Montage vind ik hier vrij verwarrend. We zien van alles van deze opdracht, maar toch ook heel veel niet.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Reddingsactie
« Reactie #79 Gepost op: 10-02-2022, 20:26:31 »
We zien Fresia met 100 en 250 (die goed gehangen zijn) en we zien haar de gedropte boei van Sahil goed hangen

De girl was goed bezig hoor. 💪🏻 De edit hint van niet maar dat zegt ook weer genoeg