Auteur Topic: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend  (gelezen 10416 keer)

Offline Nemi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #40 Gepost op: 27-02-2022, 17:53:15 »
Het was zeker een geweldige aflevering met mooie opdrachten! Alarmerend: Ik zag op een YouTube kanaal dat indien je de laatste beelden van Fresia lichter maakt, komend uit een donkere ruimte vlak voordat het laatste alarm afgaat, ze enorm met haar handen aan het zwaaien is... Ideaal op te pikken door een bewegingsmelder...

Dat was op TV ook wel een klein beetje te zien toch? Ik vind het er een beetje uitzien alsof ze, tijdens het praten door de porto, een beetje opgefokt meepraat met haar handen. Al is het wel opvallend dat ze daar precies mee stopt als ze uit het donkere stukje weg is. Maar als ze de sensor wilde activeren, waarom liep ze dan zo langzaam en gebukt?

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #41 Gepost op: 27-02-2022, 19:23:34 »
Leuke opdracht!! Opvallend is dat het redelijk makkelijk ter herleiden is dat Kim-Lian in ieder geval €10 weggemoffeld heeft.
Je kan namelijk duidelijk €185 tellen op het moment dat ze het geld onder het kussen van de stoel vandaan haalt (screenshot 1) maar daarna zie je een shot van de control room met een post-it met €175 erop (screenshot 2). Als je uiteindelijk de bedragen bij elkaar optelt is er ook gerekend met €175 en niet met €185.

Nou stelt €10 niet veel voor, maar het is niet de  eerste keer dat KL geld achterhoudt.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #42 Gepost op: 27-02-2022, 19:30:07 »
Subtiel / onopgemerkt mollen kan in deze opdracht het makkelijkst door als eerste op zoek te gaan naar geld en buiten beeld stapeltjes geld af te romen, zodat de rest minder kan verdienen. Niemand die het ziet.

Kan op de heen- en/of terugweg .... of je meldt via de porto dat je even niks kan zeggen omdat er een bewaker in de buurt is ...en je kan een andere kamer in.

In de control room staat er altijd een kandidaat op je fikken te kijken. Als Mol wil je daar never nooit niet beginnen, lijkt mij. Doe je er alles aan om als eerste te gaan.

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #43 Gepost op: 27-02-2022, 20:12:12 »
Nou die control room is best belangrijk en daar gaat genoeg fout ;D  Zeker bij de eerste ronde is een kandidaat die als eerste gaat volledig afhankelijk van de aanwijzingen uit de control room. Kandidaten die in het begin in de control room zijn kunnen precies zien waar het geld ligt en de alarmen zitten en zijn dus lastiger te bedotten. Everon zegt dat ook, hij heeft in de controlroom al gezien waar het geld ligt.

Bij de ronde van Fresia geeft Kim al verkeerde aanwijzingen. Rechts naast de lift ligt geld. Rechts? vanaf welke kant gezien Kim? Je ziet Fresia dan ook voor de kijker links zoeken. Kim waarschuwt voor 2 alarmsystemen op weg naar de sleutel maar er zijn er drie. Everon geeft juiste plaats geld door, in een boek, waarschuwt correct voor een alarm en vertelt daarna dat er geld ligt onder de telefoon in de slaapkamer. Vervolgens wil Kim dat Fresia teruggaat en stuurt Fresia naar beneden via een andere trap dan ze gekomen is. er volgt geen waarschuwing voor een alarm. Gevolg Fresia af....

Ronde van Everon: Everon weet waar geld ligt, dat heeft hij gezien, Fresia waarschuwt voor alarmsystemen. Fresia loodst Everon door de kamers. Vervolgens heeft Kim de telefoon en zegt dat er geen alarm is op de vraag van Everon. Kim wijst verkeerd aan op het overzicht en ook Fresia roept dat er geen alarm zit. Alarm gaat af. Kim geeft door dat er geld in keukenlade ligt . Fresia geeft door dat er  geld in een  boek ligt. Everon weet met geld naar buiten te komen.

Ronde Kim: We zien bij Kim maar weinig aanwijzingen voor alarmen en plaatsen waar geld ligt. Het lijkt alsof Kim vanzelf geld vind. Mogen we niet weten wie de juiste aanwijzingen gaf? Fresia waarschuwt voor een  alarm in een tussenkamertje, geeft juiste aanwijzing dat het alarm in het midden zit waardoor Kim via de zijkanten naar binnen kan.Fresia geeft aan waar het geld ligt op de schoorsteen mantel.

Ik zie vooral Fresia en Everon correcte aanwijzingen en waarschuwingen geven.....

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #44 Gepost op: 27-02-2022, 20:53:46 »
De beste mol-positie is natuurlijk als eerste gaan. Kun je geld weghalen en als je afgaat is dat nog niet heel verdacht als eerste. Jammer voor Fresia deden Everon en Kim-Lian het wel goed.
Maar het is inderdaad waar dat Kim soms verkeerde aanwijzingen gaf. Everon is hier minder verdacht.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2022, 20:56:45 door Luc »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #45 Gepost op: 27-02-2022, 22:02:23 »
Het is als mol het beste om iemand anders eerst te laten gaan in mijn ogen, die moet volledig blind gaan en vertrouwen op de andere 2. De kans is het grootst dat die afgaat of betrapt wordt met geld dat niet in de pot gaat.

Als je de bedragen ziet, Fresia 220 en 230; Everon 125, 130 en 150 en Kim 210, 180 en 185 (waar er 10 mist). 2 overgebleven bedragen met gemiddeld 285, dan zit Everon dik onder het gemiddelde en lijkt het mij dat hij minstens 50euro per gevonden bedrag heeft achtergelaten.

Kim wordt hier weer verdacht in beeld gebracht omdat ze een paar x een alarm niet/fout aangeeft en de 10euro die mist.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #46 Gepost op: 27-02-2022, 22:05:19 »
Maar als de mol als eerste gaat kan die hier en daar geld weghalen (de mol weet immers waar geld ligt). Inderdaad is de kans groter dat de eerste afgaat maar dan is het nog niet zo verdacht. Het is verdachter om als tweede of derde af te gaan.
Er zijn overigens meer dan 2 bedragen niet opgehaald.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2022, 22:15:32 door Luc »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #47 Gepost op: 27-02-2022, 23:38:07 »
Er waren 10 geldlocaties, waarvan er 8 gevonden waren. 2 door Fresia, 3 door Everon en 3 door Kim.
Groen is Fresia
Geel is Everon
Blauw is Kim
De rode zijn niet gevonden.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2022, 23:41:01 door mocemole »

Offline HenkJan78

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #48 Gepost op: 28-02-2022, 01:29:55 »
Rik die weer met z'n vingers staat te seinen:



2 kandidaten en 1 mol.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #49 Gepost op: 28-02-2022, 08:48:13 »
Wat ik me afvroeg bij deze opdracht is hoe je de alarmen op bepaalde routes uberhaupt kon ontwijken. Er waren bewegingsmelders in deurposten waar Everon overheen stapte, maar er waren ook bewegingssensoren voor hele ruimtes. Zouden daar dode hoeken inzitten waar je gebruik van kon maken of was het een kwestie van alarm af laten gaan, geld pakken en een sprintje trekken met het risico dat je betrapt werd door de bewaker?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #50 Gepost op: 28-02-2022, 08:53:48 »
Het leek er bij Kim op dat de bewegingssensoren niet heel gevoelig waren en dat je ze met langzaam bewegen kon misleiden.

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #51 Gepost op: 28-02-2022, 09:42:50 »
Wat ik me afvroeg bij deze opdracht is hoe je de alarmen op bepaalde routes uberhaupt kon ontwijken. Er waren bewegingsmelders in deurposten waar Everon overheen stapte, maar er waren ook bewegingssensoren voor hele ruimtes. Zouden daar dode hoeken inzitten waar je gebruik van kon maken of was het een kwestie van alarm af laten gaan, geld pakken en een sprintje trekken met het risico dat je betrapt werd door de bewaker?

De bewegingsmelders waar Everon overheen stapte en waar Kim onderdoor kroop leken mij laser stralen. Mogelijk waren deze toegevoegd door de productie. Het was al een verouderd gebouw die volgens mij  niet meer zo erg beveilligd hoeft te worden. Die laserstralen waren zichtbaar en gemakkelijk te omzeilen. Dat lukte dan ook prima bij Everon en Kim.

De bewegingssensoren in een ruimte hebben een bepaald bereik, je kunt ze omzeilen maar dan moet je wel precies weten hoever het bereik gaat en dat is niet zichtbaar.

Héél lang geleden hebben wij een alarmsysteem voor ons huis gewonnen op een beurs. Bij de aanleg wordt gekeken waar de sensor het beste geplaatst kan worden voor een zo groot mogelijk bereik zonder  zichtbaar te zijn voor ongenode gasten. Dergelijke systemen ken ik ook van werksituaties. Ik moest regelmatig het alarm aanzetten met een code.

Kim kon de sensor in het midden van de ruimte omzeilen door langs de wanden te sluipen. Waarschuwen dat er een alarm in het midden van die ruimte zat was dus niet zo mols  van Fresia ::vergroot::

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #52 Gepost op: 28-02-2022, 11:47:51 »
Nog even terugkomend op mijn ervaring met   bewegingsmelders:

Deze worden vooral geplaatst bij de ingang en gangen in een gebouw zodat je bij binnenkomst meteen gedetecteerd wordt of als je via een raam binnenkomt in de gang opgemerkt wordt.

Heel opvallend dus dat Fresia via een omweg door een lange gang op zoek moest naar de sleutel en via een andere gang  naar de uitgang gestuurd werd. Resultaat 3x alarm dus uit het spel........

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #53 Gepost op: 28-02-2022, 11:48:39 »
In de video van Kim Koghee (3:40) laat ze een fragment zien waarin je Fresia met haar handen ziet zwaaien terwijl ze langs een bewegingssensor loopt. Zou een overduidelijke molactie zijn.

https://youtu.be/_kD4Pt2B53A

In de video van WIDM tv (13:30) wordt gesuggereerd dat het tweede alarm van Fresia uit de montage is gelaten, mogelijk omdat zij daarin mollend in beeld was.

https://youtu.be/1U7eW3Ay7bs




Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #54 Gepost op: 28-02-2022, 11:55:53 »
Zou die boekenkast ook met een knopje geopend kunnen worden en dat je er doorheen kan, of een ingebouwde deur in de kast die open kan. Weinig beelden van de achterkant gezien, maar wat ik zag was rommeltje aan kasten aan de achterkant. Nu moest Fresia er helemaal omheen.

Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #55 Gepost op: 28-02-2022, 16:02:46 »
Wat liet Everon linksachter in de lade liggen? Hij lijkt wel in die richting te kijken maar grijpt vervolgens het geld rechtsvoor.

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #56 Gepost op: 28-02-2022, 17:41:03 »
Wat liet Everon linksachter in de lade liggen? Hij lijkt wel in die richting te kijken maar grijpt vervolgens het geld rechtsvoor.

Ik vond dit ook opvallen, hij nam echt even de tijd/leek te twijfelen

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #57 Gepost op: 1-03-2022, 11:41:08 »
Rare dingen gebeuren er in dat huis hoor! Bij Kim staat de TV eerst op sneeuw, daarna uit. En ineens een kast deurtje daaronder open. Die heeft in elk geval meer gedaan dan wij op beeld hebben gezien.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #58 Gepost op: 2-03-2022, 16:54:41 »
Nou die control room is best belangrijk en daar gaat genoeg fout ;D  Zeker bij de eerste ronde is een kandidaat die als eerste gaat volledig afhankelijk van de aanwijzingen uit de control room. Kandidaten die in het begin in de control room zijn kunnen precies zien waar het geld ligt en de alarmen zitten en zijn dus lastiger te bedotten. Everon zegt dat ook, hij heeft in de controlroom al gezien waar het geld ligt.

Bij de ronde van Fresia geeft Kim al verkeerde aanwijzingen. Rechts naast de lift ligt geld. Rechts? vanaf welke kant gezien Kim? Je ziet Fresia dan ook voor de kijker links zoeken. Kim waarschuwt voor 2 alarmsystemen op weg naar de sleutel maar er zijn er drie. Everon geeft juiste plaats geld door, in een boek, waarschuwt correct voor een alarm en vertelt daarna dat er geld ligt onder de telefoon in de slaapkamer. Vervolgens wil Kim dat Fresia teruggaat en stuurt Fresia naar beneden via een andere trap dan ze gekomen is. er volgt geen waarschuwing voor een alarm. Gevolg Fresia af....

Ronde van Everon: Everon weet waar geld ligt, dat heeft hij gezien, Fresia waarschuwt voor alarmsystemen. Fresia loodst Everon door de kamers. Vervolgens heeft Kim de telefoon en zegt dat er geen alarm is op de vraag van Everon. Kim wijst verkeerd aan op het overzicht en ook Fresia roept dat er geen alarm zit. Alarm gaat af. Kim geeft door dat er geld in keukenlade ligt . Fresia geeft door dat er  geld in een  boek ligt. Everon weet met geld naar buiten te komen.

Ronde Kim: We zien bij Kim maar weinig aanwijzingen voor alarmen en plaatsen waar geld ligt. Het lijkt alsof Kim vanzelf geld vind. Mogen we niet weten wie de juiste aanwijzingen gaf? Fresia waarschuwt voor een  alarm in een tussenkamertje, geeft juiste aanwijzing dat het alarm in het midden zit waardoor Kim via de zijkanten naar binnen kan.Fresia geeft aan waar het geld ligt op de schoorsteen mantel.

Ik zie vooral Fresia en Everon correcte aanwijzingen en waarschuwingen geven.....
Ik zie vooral Kim die alle geldbriefjes controleert, zoekend naar aanwijzingen die ze eerder gevonden heeft. Een mol zou dat denk ik niet doen. Op het missende €10 briefje lijken geen aanwijzingen te staan, maar als dat wel is, dan is het logisch dat ze dat achter houd.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 9] Opdracht 1 - Alarmerend
« Reactie #59 Gepost op: 2-03-2022, 17:21:21 »
Ik zie vooral Kim die alle geldbriefjes controleert, zoekend naar aanwijzingen die ze eerder gevonden heeft. Een mol zou dat denk ik niet doen. Op het missende €10 briefje lijken geen aanwijzingen te staan, maar als dat wel is, dan is het logisch dat ze dat achter houd.

Maar ze wist nog niks van die aanwijzing tijdens opdracht 1.