Weten jullie wat ik me afvraag?
Waarom zien we in reclames bijna alleen maar "gemengde" koppels, dus "donkere man met blanke vrouw" of "donkere vrouw met blanke man"?
Dat is toch niet de "doorsnee" van de samenleving, want zoveel gemengde koppels ken ik echt niet... hooguit een paar...
Marktonderzoek ligt daaraan ten grondslag. Risicoanalyses maken daar deel van uit, maar zijn zeker niet de belangrijkste factor.
Reclames met koppels waarvan beide partners overduidelijk een migratieachtergrond hebben, scoren nog beter bij de progressieve en jongere consument. Zulke reclames zie je steeds vaker in Nederland. Volgens marktonderzoek levert dat simpelweg meer geld op, mits de uitvoering goed is.
Als de verkopen tegenvallen, kun je altijd nog inspelen op MAGA-sentimenten, zoals het bekende voorbeeld van American Eagle in de VS. De meeste merken willen echter niet zo te boek staan, zeker niet in een alsmaar diverser wordende samenleving. Ze denken ook vooruit: je bespeelt zelfs kinderen met het oog op later.
Daarbij komt dat vrouwen de meeste aankoopbeslissingen nemen en gemiddeld veel progressiever zijn ingesteld dan mannen. "Rechts eingestellt ist nur die Rolex am Handgelenk," zoals m'n Duitse collega zou zeggen
