Toch gek dat we hier op het forum uren vriendschappelijk kunnen discussiëren over de Mol, maar dat zodra er een onderwerp voorbij komt dat ook maar riekt naar politiek, dat we elkaar gelijk verwijten maken van 'politieke correctheid' en 'woke-gedoe'
Die vluchten vertrekken toch, of de deelnemers er nu opzitten of niet... Het is niet dat ze elk in een privévlucht naar huis vliegen ofzo.
Dat argument wordt vaak aangehaald, maar slaat natuurlijk nergens op. Ja, één lege stoel kan een vliegtuigmaatschappij prima opvangen, maar veertig (WIDM-crew + kandidaten) is al gelijk een flinke inkomstenbron minder om een vliegtuig de lucht in te kunnen laten vliegen. En hoe meer stoelen er leeg blijven, hoe minder budget er is om de volgende vlucht net zo leeg te laten vliegen. Vliegtuigmaatschappijen kijken echt wel waar hoe vaak heen gevlogen wordt voor ze hun vliegschema opstellen. (Dat in coronatijd door een kapot landingsrechtensysteem veel maatschappijen met lege vliegtuigen zijn gaan vliegen, laat ik even buiten de discussie.)
En een elektrisch busje? Die batterijen zijn extreem vervuilend om te maken en veel elektriciteit wordt toch gewoon via gas opgewerkt. Veel vervuilender dan een gewone auto.
Het klopt dat er nog genoeg problemen zijn met elektrisch rijden, maar de overstap naar elektrisch is wel cruciaal als er straks wel degelijk genoeg groene energie is. Benzine of diesel zal nooit klimaatneutraal worden. De groei van energieproductie is al hernieuwbaar (d.w.z. fossiel groeit netto niet meer), dus meer elektrische vraag door auto's zal op den duur wel degelijk tot meer groene energieproductie leiden. Uiteindelijk ligt ook een belangrijk deel in het vervangen van verbrandingsauto's met openbaar vervoer, niet met elektrische auto's.
Maar goed, stel je gaat voor kortetermijnimpact: dan zou het kunnen dat een verbrandingsmotor inderdaad op dit moment nog minder CO
2-uitstoot verzorgt, dat heb ik zo snel niet paraat. (Overige uitstoot zoals fijnstof en stikstof laten we dan even achterwege). Maar zelfs op diesel of benzine stoot je - al helemaal als je met een groep reist - netto nog altijd veel minder uit dan een gemiddeld vliegticket.
Ik heb mijn stelling bewust klein gehouden: WIDM moet
volgend seizoen met de trein reizen. 'Moet' als in 'zou moeten'. Nergens heb ik het over een verbod gehad of gezegd dat WIDM nooit meer ver buiten Europa 'mag' reizen. Ik snap dat niet iedereen daar gelijk in meegaat. Maar ik wil wel WIDM aanmoedigen om beter over hun rol als veelbekeken reisprogramma aan te kijken.
Ik ben het eens met wat Starlight aanhaalde: systeemverandering is inderdaad waar de grote klappen moeten vallen, maar daar hoort ook een cultuurverandering bij. Mensen zullen het beter snappen als vliegtickets duurder worden en treinen goedkoper, als ze in hun favoriete programma al gezien hebben dat met de trein reizen ook gewoon veel meer charme heeft dan met het vliegtuig.