Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 29377 keer)

Offline thomasNL

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #620 Gepost op: 14-03-2024, 10:19:03 »
In het topic van Anna heb ik al de loftrompet gestoken. Aflevering 10 was goed geregisseerd en zat boordevool gedurfde Molacties ::bravo:: Toch ben ik ook een beetje ontgoocheld na de ontknoping, en dat deel ik graag hier. Mijn voorgevoel werd bevestigd: heel veel dingen konden we gewoon niet weten. De meeste Molacties gebeurde achter onze rug.

Het is jammer dat we heel veel Molacties die wel effectief waren, niet te zien kregen. Día del Topo, foute antwoorden invullen, vier foute piñata's kapotslaan, stenen, hangers, woorden, sleutels weggooien... Ik had van tevoren kunnen voorspellen dát iemand dat zou doen, maar niet wie. En dat is nu net de titelvraag van het programma.

Tegelijkertijd waren de Molacties die niet effectief waren, juist wel in beeld. Het plan van de speedate, de chaos bij de bordenlopers (die volgens mij toch wel zou ontstaan), Anna's bod op de veiling, kiezen voor geld bij de lasergame, zelf binnenkomen met geld na de zipline: allemaal plekken waar Anna molt, maar niet effectief geld uit de pot haalt.

Als het doel van de productie is om een verrassende tiende aflevering te maken, dan is dat heel goed gelukt. Als het doel van de productie is om negen weken lang een spannende zoektocht naar de Mol te geven, dan is dat voor mij dit jaar niet zo geslaagd. Ik speur al heel wat jaren mee op dit forum, maar dit seizoen had ik steeds vaker het gevoel 'we horen het achteraf wel'. En dat blijkt nu ook zo te zijn. In maar liefst 12 van de 23 opdrachten molde Anna op een manier die we niet in de uitzending te zien kregen. Dat is meer dan de helft! En hoe leuk de beelden achteraf ook zijn, voor het vinden van de Mol hebben die opdrachten ons dus nauwelijks op weg geholpen.

Lang verhaal kort: Als kijker moeten we niet alleen weten dát er gemold is, het cruciaal dat we ook kunnen raden wie dat gedaan zou hebben. Vertrouwen winnen op beeld, saboteren buiten beeld maakt het zoeken naar de Mol bijna onmogelijk. Bij goed, gelaagde opdrachten hoef je niets te verhullen van de acties van de Mol om toch naar een spannende finale toe te werken.

Dit vind ik echt grote onzin. Uiteindelijk zat de helft van de kijkers op Anna, je kon haar echt wel ontmaskeren. Hoe zie je het voor je dat ze in beeld zouden brengen dat ze foute antwoorden geeft op de berg? Of dingen weggooit? Het hele idee is dat er "achter onze rug om", net als achter de rug om van de kandidaten gemold wordt. We moeten het zelf meer hebben van lichaamstaal, communicatie, gedrag.

Maar ik heb dan ook liever een verassende tiende aflevering.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #621 Gepost op: 14-03-2024, 10:32:00 »
Als iets echt 100% weggeeft dat iemand de mol is kunnen ze dat natuurlijk niet laten zien maar foute antwoorden op de berg hadden ze best kunnen laten zien. Sor gaf ook foute antwoorden

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #622 Gepost op: 14-03-2024, 10:39:37 »
Lichaamstaal en gedrag zijn maar één onderdeel van de puzzel. Ik ben zelf Anna vooral op het spoor gekomen door wie-verdenkt-wie. Maar het belangrijkste onderdeel is toch echt: wie saboteert de boel?

Nu zijn de opdrachten er te veel op ingericht dat we niet mogen weten wie er saboteert. Ik had van tevoren kunnen voorspellen dat er iemand met de porto's zou klooien, of dat de Mol precies de juiste slotjes zou kunnen overslaan. We wisten bij voorbaat dat de Mol vermomd zou zijn op het feest en dat hij met Dennis zou bellen. Bij de sleutels was het ook duidelijk dat de kandidaten geen kans maakten, omdat de Mol wist welke sleutel er vooral niet meegenomen moest worden. Het punt is dat al deze sabotages ons niets opleveren voor de vraag 'Wie is de Mol?'.

Natuurlijk kun je echte Molacties wel in beeld laten. Als de kandidaten de vragen bovenop de berg voor de hele groep hadden moeten beantwoorden (bijvoorbeeld voor Rik die de vragen stelt), dan had Anna een heel andere Moltactiek moeten bedenken. Dan kon ze niet plat alles fout doen, maar moest ze een strategie verzinnen hoe ze geloofwaardig bepaalde antwoorden niet kon weten. Het zijn dit soort regiekeuzes die het spel veel interessanter zouden kunnen maken.
...óf niet!

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #623 Gepost op: 14-03-2024, 11:59:21 »
Natuurlijk kun je echte Molacties wel in beeld laten. Als de kandidaten de vragen bovenop de berg voor de hele groep hadden moeten beantwoorden (bijvoorbeeld voor Rik die de vragen stelt), dan had Anna een heel andere Moltactiek moeten bedenken. Dan kon ze niet plat alles fout doen, maar moest ze een strategie verzinnen hoe ze geloofwaardig bepaalde antwoorden niet kon weten. Het zijn dit soort regiekeuzes die het spel veel interessanter zouden kunnen maken.

Inderdaad. Deze opdracht had ook kunnen eindigen met de kandidaten (zonder degene die alle overgebleven vragen moest beantwoorden) die voor Rik hun vragen moeten beantwoorden. Vervolgens wordt deze kandidaat er bij gehaald en moet diegene de overgebleven vragen zien te beantwoorden.

De Mol wordt het daarbij wat minder makkelijk gemaakt (lees: het wordt niet in de schoot geworpen). Ik zou veel meer genieten van een Mol die tijdens het klimmen actief de podcast verstoord, door informatie te herhalen, vragen te stellen en daarmee zand in de motor te strooien. Dan speel je de overijverige kandidaat, maar die wel nét de boel belemmerd. Nu zou je je in de praktijk heel kandidaats kunnen gedragen en vervolgens, wanneer je alleen op de berg staat, simpelweg alles foutief kunnen beantwoorden.

Neemt trouwens niet weg dat ik een opdracht als deze erg leuk vond, door de dubbele laag. Met een paar kleine aanpassingen zou deze opdracht gewoon helemaal toppie zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #624 Gepost op: 14-03-2024, 15:15:01 »
Bijvoorbeeld Mol Merel die zichzelf als tweede naar binnen praat in het laserlabyrint, waardoor ze bij elke kandidaat geld kan wegnemen. Dit geld kan ze vervolgens onopgemerkt omruilen in enveloppen tijdens de opdracht in de tuktuk. Belangrijk hierbij is dat de productie hier geen rol speelt (hoogstens hebben ze het idee bedacht), maar Merel heeft alles tijdens de opdrachten zelf moeten uitvoeren en heeft voor haarzelf de ruimte moet creëren voor dergelijke Molacties.
Het probleem is nu juist dat de productie hier wel een rol speelde door met open enveloppen te werken bij de Links-rechts (tuk-tuk) opdracht. Hoe moeilijk is het dan om de inhoud van die enveloppen te verwisselen als je alleen in de tuk-tuk zit. Om het wisselgeld te krijgen hoeft Merel zichzelf niet persé als tweede naar binnen te praten. Er ligt vast nog wel wat geld hier en daar als zij aan de beurt is.

Als Merel bij de Links-rechts opdracht de envelop open scheurt, de inhoud omwisselt en bij de afdracht van de envelop zegt dat ze benieuwd was naar de inhoud en de envelop alvast had opengemaakt, dan had ik deze actie misschien kunnen waarderen als molactie. Niet alleen de kandidaten, maar ook wij als kijkers hadden dan ons af kunnen vragen of ze hier geen biljetten heeft verwisseld. Nu was het een ontzettend flauwe gescripte molactie.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2024, 15:16:52 door MartinJ »