Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 29375 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[WIDM] Evaluatietopic
« Gepost op: 25-11-2023, 15:52:10 »
Nieuw dit seizoen is het evaluatietopic in plaats van het feedbacktopic aan het einde van het seizoen.

Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan WIDM. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Laten we hopen op veel nieuwe hoogtepunten dit seizoen  ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2024, 11:57:08 »
Ik miste wel een beetje het voorstellen van de kandidaten in de 1e aflevering. Meestal zie je door de eerste aflevering heen wel de kandidaten zichzelf voor stellen van 'iMijn naam is, je zou mij kunnen kennen van'. Voor sommigen wellicht een overbodig element maar ik vond dat altijd wel wat overzichtelijks hebben zeker aangezien niet iedereen even bekend is.
When life knocks you down, fight back!

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2024, 12:27:57 »
Ik vond dat juist wel prettig, mensen zoeken toch wel op wie het is en de kandidaten worden ook al vooraf en in allerlei media voorgesteld. Ook niet per se relevant voor het spel wat iemand daarbuiten doet

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2024, 13:36:48 »
Ik vind de individuele start altijd twee kanten hebben. Aan de ene kant een fijn en spannend begin, de 'ik ben die en die' kan je dan inderdaad wel overslaan. Maar het nadeel ervan is dat je 3 keer naar dezelfde uitleg zit te kijken en je nooit echt iedereen helemaal goed in beeld krijgt. Bij deze nachtelijke opdracht vond ik het wel de juiste keuze. Lekker spannend en goede thematiek.
Een dag later nogmaals een individuele speluitleg was echter een beetje te veel voor mij.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2024, 14:05:27 »
Ik vind de individuele start altijd twee kanten hebben. Aan de ene kant een fijn en spannend begin, de 'ik ben die en die' kan je dan inderdaad wel overslaan. Maar het nadeel ervan is dat je 3 keer naar dezelfde uitleg zit te kijken en je nooit echt iedereen helemaal goed in beeld krijgt. Bij deze nachtelijke opdracht vond ik het wel de juiste keuze. Lekker spannend en goede thematiek.
Een dag later nogmaals een individuele speluitleg was echter een beetje te veel voor mij.

Eens, die tweede uitleg had prima tegen de hele groep gekund. Bijvoorbeeld: 6 mensen hebben gisteravond een vrijstelling verdiend. Elke vrijstelling is 1000 euro waard. Jullie gaan zo 1 op 1 met elkaar in gesprek om erachter te komen wie een vrijstelling heeft. Noemt iemand je naam en heb je de vrijstelling, dan ben je de vrijstelling kwijt en wordt er 1000 euro verdiend.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2024, 15:58:06 »
Ik was niet meteen overdonderd, moet ik bekennen... Met de openingsopdracht slaagde men er wel in een bepaalde sfeer neer te zetten door het camerawerk en de uitstekende keuze voor de waarzegsteractrice, maar de makers kunnen het nog altijd niet laten om de kandidaten herhaaldelijk te laten beschrijven wat we zojuist al gezien hebben. We zien een plein met dansende, deels vermomde mensen en een mariachiband, en horen vervolgens bijna alle kandidaten (op bovendien zo'n kirrend Hilversumtoontje) zeggen dat ze op een plein aankwamen met dansende verklede mensen en een orkest.  ::)  En zo was het met alle drie de opdrachten...

Deze overdadige aandacht voor de vorm ten koste van de inhoud vind ik betreurenswaardig.
Woosie down?

Online yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2024, 16:00:47 »
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar het is al beter dan een paar jaar geleden, toen hoorde we Art/Rik zeggen 'de kandidaten moeten zus en zo doen' om vervolgens een kandidaat te horen zeggen 'Art/Rik zei dat we zus en zo moeten doen' om dan na afloop een andere kandidaat te horen zeggen dat 'Art/Rik zei dat ze zus en zo hadden moeten doen'.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #7 Gepost op: 7-01-2024, 16:04:40 »
Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar het is al beter dan een paar jaar geleden, toen hoorde we Art/Rik zeggen 'de kandidaten moeten zus en zo doen' om vervolgens een kandidaat te horen zeggen 'Art/Rik zei dat we zus en zo moeten doen' om dan na afloop een andere kandidaat te horen zeggen dat 'Art/Rik zei dat ze zus en zo hadden moeten doen'.

Ja, daar heb je wel een punt  ::rofl:: Maar in beide gevallen worden de biechten gebruikt om de aflevering met zinloze herhalingen op te fluffen. Doodzonde. Ik hoor liever een onderbouwde verdenking uit de mond van de kandidaten dan dit soort simultaanvertalingen voor blinden en slechtzienden.
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #8 Gepost op: 7-01-2024, 16:17:48 »
Erg sterke start van het seizoen ::bravo:: Een sfeervolle en spannende opening, kandidaten die elkaar direct één op één mogen ondervragen en als afsluiter een creatieve, gelaagde opdracht met maar liefst 3(!) verschillende groepjes met elk hun eigen rol om het geld te verdienen.

(...) de makers kunnen het nog altijd niet laten om de kandidaten herhaaldelijk te laten beschrijven wat we zojuist al gezien hebben. We zien een plein met dansende, deels vermomde mensen en een mariachiband, en horen vervolgens bijna alle kandidaten (op bovendien zo'n kirrend Hilversumtoontje) zeggen dat ze op een plein aankwamen met dansende verklede mensen en een orkest.  ::)  En zo was het met alle drie de opdrachten...

Deze overdadige aandacht voor de vorm ten koste van de inhoud vind ik betreurenswaardig.
Ja, dit blijf ik zonde vinden, vooral omdat het ten koste gaat van de beelden waarin we zelf zouden kunnen zien wat er nou eigenlijk gebeurt.
Het ergste voorbeeld deze aflevering: Rik doet het aanbod om nieuwe schilderijen bij te kunnen kopen.  Babs zegt: 'Nee.' Vervolgens horen we Babs in een biecht zeggen dat ze dit tegen Rian zei. Dan zien we nog een shot van Rian die concludeert: 'We kopen niet.' En dat is alles wat we zien van discussie. En vervolgens horen we Anna nog een keer ironisch genoeg zeggen: 'Dat is een keuze waar ik graag bij was geweest.' Terwijl we er als kijker er dus ook precies niets van zien!
...óf niet!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #9 Gepost op: 7-01-2024, 16:33:25 »
Mooie eerste aflevering! Ik ben erg te spreken over de sfeer die is neergezet. De eerste opdracht is heel mooi in beeld gebracht en een fantastische start van het seizoen. Ik houd ervan dat de mol meteen in actie moet komen; dat is superspannend voor de mol en de deelnemers maar levert ook altijd mooie beelden op in aflevering 10. Ik vond de waarzegster een mooie toevoeging, leuk dat ze nog vaker terug gaat komen in het seizoen.

De groep lijkt weer goed samengesteld te zijn. Veel verschillende types die de opdrachten ook op een eigen manier aanpakken. Ik vind tot nu toe iedereen erg aardig en gezellig, wat de sfeer ten goede komt.

De tweede opdracht vond ik wat minder, wel fijn dat vrijstellingen een keer geld waard zijn!

De derde opdracht zat ook goed in elkaar. Wel had ik graag wat meer duidelijkheid willen hebben over de rol van de verzamelaars, konden zij zelf dat bord omhoog trekken of was het bord gekoppeld aan een van de andere borden ofzo?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #10 Gepost op: 7-01-2024, 20:17:37 »
De derde opdracht zat ook goed in elkaar. Wel had ik graag wat meer duidelijkheid willen hebben over de rol van de verzamelaars, konden zij zelf dat bord omhoog trekken of was het bord gekoppeld aan een van de andere borden ofzo?

Dat werd wel gesuggereerd (ik kreeg bijna een Vlaamse déja-vu), zij het dat het - althans voor mij - volkomen onduidelijk was of die onthulling van het codebord gekoppeld was aan de handelingen van één van de schilders. Dat werd niet uitgelegd, en bovendien maakte het nauwelijks uit: de schilders mochten ongelimiteerd hun scherm omhoogtrekken, zodat de codes uiteindelijk lang genoeg zichtbaar waren om ze (bijna) allemaal te gebruiken.

En dan nog een persoonlijke irritatie: de geluidsmixage was echt beneden alle peil. De helft van de tijd kon ik de kandidaten niet verstaan door de overdadige muziek.
Woosie down?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #11 Gepost op: 7-01-2024, 20:19:51 »
En dan nog een persoonlijke irritatie: de geluidsmixage was echt beneden alle peil. De helft van de tijd kon ik de kandidaten niet verstaan door de overdadige muziek.

 ::jaja:: Dacht in eerste instantie dat de tv te zacht stond, maar al gauw na 5 minuten had ik al zoiets van, volgens mij hebben ze niet al te best gemixt... Kan gebeuren.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #12 Gepost op: 7-01-2024, 20:22:29 »
::jaja:: Dacht in eerste instantie dat de tv te zacht stond, maar al gauw na 5 minuten had ik al zoiets van, volgens mij hebben ze niet al te best gemixt... Kan gebeuren.

Ja, maar toch niet in het miljoenmiljardste seizoen?  ::ohno::
Woosie down?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #13 Gepost op: 7-01-2024, 22:06:55 »
Erg sterke start van het seizoen ::bravo:: Een sfeervolle en spannende opening, kandidaten die elkaar direct één op één mogen ondervragen en als afsluiter een creatieve, gelaagde opdracht met maar liefst 3(!) verschillende groepjes met elk hun eigen rol om het geld te verdienen.
Ja, dit blijf ik zonde vinden, vooral omdat het ten koste gaat van de beelden waarin we zelf zouden kunnen zien wat er nou eigenlijk gebeurt.
Het ergste voorbeeld deze aflevering: Rik doet het aanbod om nieuwe schilderijen bij te kunnen kopen.  Babs zegt: 'Nee.' Vervolgens horen we Babs in een biecht zeggen dat ze dit tegen Rian zei. Dan zien we nog een shot van Rian die concludeert: 'We kopen niet.' En dat is alles wat we zien van discussie. En vervolgens horen we Anna nog een keer ironisch genoeg zeggen: 'Dat is een keuze waar ik graag bij was geweest.' Terwijl we er als kijker er dus ook precies niets van zien!

Biechten over verdenkingen vind ik top , een biecht als verkapte speluitleg is vervelend .
Doe dan 1 grondige speluitleg evt met infokaart, te winnen bedrag , tijd etc , en laat voor de rest de beelden voor zich spreken. Niet van die “rik zei en toen reageerde x zo”- gesprekjes, laat dat gewoon zien als je als maker wilt dat wij het weten .

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2024, 00:21:38 »
Kandidaten Het lijkt me een toffe groep, allemaal leuke kandidaten.

Openingsopdracht De waarzegger zei "je moet op tijd binnen zijn" maar het was niet duidelijk wat er zou gebeuren zo niet. Ik zag geen verschil tussen "zonder topito op tijd zijn" en "te laat zijn". Dus ik snapte het "je moet op tijd binnen zijn" niet. (Maar dat kan aan mij liggen.)

Verder, de mysterieuze setting rondom de waarzegger, daar hou ik van. :D

En ik vond de opdracht ook meteen een Mexicaanse sfeer neerzetten, dat vind ik ook geslaagd ::ok::

Afvaller Ik blijf sterk tegenstander van een afvaller in aflevering 1 (omdat ik vind dat in de eerste week alle 10 kandidaten nog even verdacht moeten kunnen zijn geweest, anders heb je n.m.i. niet echt meegedaan aan het spel "wie is de mol" dat wij als kijkers spelen). Dus ik ben heel blij dat de persoon met het rode scherm nog niet helemaal weg is. En het element met de topito is wederom geheimzinnig, en daar hou ik van :)

Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2024, 01:31:14 »
Biechten over verdenkingen vind ik top , een biecht als verkapte speluitleg is vervelend .
Doe dan 1 grondige speluitleg evt met infokaart, te winnen bedrag , tijd etc , en laat voor de rest de beelden voor zich spreken. Niet van die “rik zei en toen reageerde x zo”- gesprekjes, laat dat gewoon zien als je als maker wilt dat wij het weten .
Helemaal mee eens. Bij zo'n speeddate opdracht wil ik duidelijk zien hoeveel tafels er zijn, hoe ze zijn gerangschikt, hoe de kandidaten doorschuiven van tafel naar tafel, zodat ik kan nagaan in welke volgorde ze met elkaar hebben gesproken. Is het nu zo moeilijk om zo'n overzicht te maken en in beeld te brengen?
Met heel veel puzzelen lukt het soms om e.e.a. (gedeeltelijk) te reconstrueren.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2024, 12:57:14 »
Ik moet zeggen dat ik met redelijk weinig verwachtingen en nog afwezige hype gevoelens aan de aflevering begon, maar dat ik positief verrast werd ;D. De sfeer die neergezet werd en de drie opdrachten die in de afleveringen zaten waren echt wel van een goed niveau. Een hele sterke opening in ieder geval ::bravo::.

Pluspunten waren:
-> De keuze voor de actrice van waarzegster
-> Sterke eerste opdracht waarbij de mol een dubbele rol speelt (hand schudden & ook nog eens racen tegen andere kandidaten)
-> Veel vrijstellingen, die wel weer afgepakt konden worden om te zorgen dat het geen overkill ging worden
-> Laatste opdracht was de verschillende groepen en elementen fijn. Leek echt meer gelaagdheid in de opdracht te zitten.

Ben het wel eens met bovenstaande punten ook dat voornamelijk de editing op verschillende momenten nog beter kan.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2024, 21:58:17 »
Ik vond het ook een heel sterke openingsaflevering. Mooie afwisselende opdrachten die op elkaar aansluiten en waar groepen/kandidaten invloed op elkaar hadden. Mooie afwisseling tussen psychologische en creatieve opdrachten. Volgende week krijgen we zo te zien ook nog een fysieke opdracht. Helemaal top dus!
De groep spreekt me ook aan, ook al kende ik weinig kandidaten op voorhand. De editing is inderdaad het enige verbeterpuntje. Sommige dingen worden wel heel vaak herhaald...
You'll never walk alone

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #18 Gepost op: 8-01-2024, 22:45:31 »
Ik vond het ook een mooie, eerste aflevering.  ::ok:: Fijn, kleurrijk begin met al die kostuums, maskers en make-up.
De waarzegster speelde ook een mooie rol, lekker mysterieus en ik ben benieuwd wanneer en hoe ze weer terugkomt.
Leuke kandidatengroep. En tof dat de mol echt meteen aan het werk is gegaan. Al vraag ik me af of dit echt voor ons zichtbaar was.  ;)

De onderhandelingen vond ik minder spannend, maar misschien komt dat ook omdat een paar kandidaten prima doorhadden hoe ze dit moesten aanpakken. Wel heel mooi dat er echt iets op het spel stond, ook voor de mol.

Montage vind ik - net als velen hier - een aandachtspunt, bijvoorbeeld bij de laatste opdracht. Die ik overigens erg leuk vond om te zien. Jammer dat hier niet duidelijk is of de schilders invloed hadden op de zichtbaarheid van de codes.
Verder valt mij het ook op dat instructies en gebeurtenissen meerdere keren worden verteld.

Maar goed, ik vond het dus een geslaagde aflevering, waarvoor dank!  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 22:49:42 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #19 Gepost op: 8-01-2024, 23:36:17 »
Ik had de indruk dat ik het geluid van mijn tv een stuk harder moest zetten als de kandidaten spraken en weer zachter als er muziek gespeeld werd. Leuke eerste opdracht waarin héél veel te zien is en veel gebeurt. Tweede opdracht matig, waarschijnlijk door de manier waarop hij (in beeld) gebracht werd. Derde opdracht leuk en gevarieerd.
Pluspunt: Rik is inmiddels echt in zijn rol gekomen. De eerste jaren had ik er een hard hoofd in, maar dat werd vorig jaar al minder. Heeft lang geduurd, maar zoals nu mag hij nog wel een paar jaartjes blijven presenteren!