Auteur Topic: [Kandidaat] Anna Gimbrère  (gelezen 76927 keer)

Offline SanderFMC

• Forumlid
Re: [Kandidaat] Anna Gimbrère
« Reactie #240 Gepost op: 27-02-2024, 15:04:50 »
De zin die je hier voorstelt:mist een werkwoord. In spreektaal een prima zin, maar grammaticaal onvolledig. Zou dus een mooie molactie zijn geweest als Anna (of iemand anders) dit had voorgesteld.
Maar je kunt je ook wel afvragen of een zin die "onvolledig" is meteen ongrammaticaal is. Ik zou hem gewoon goed gerekend hebben

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Lo-expert
« Reactie #241 Gepost op: 27-02-2024, 15:53:21 »
Zo vatte ik het niet op, Rik zei specifiek “Elk woord in een correcte zin levert €30 op, elk woord dat niet in een zin is gebruikt levert -€100 op.”

Over incorrecte zinnen zegt hij niets. Maar als dat ook allemaal mingeld zou opleveren, zou de balans tussen plusgeld en mingeld (die al heel scheef was) nog veel erger worden.

Exact. Daarom denk ik dat woorden in een dumpzin gewoon 0 euro waren. Of er was niet goed nagedacht over de opdracht, dat is ook een optie.

Online Molekule

• Forumlid
« Reactie #242 Gepost op: 27-02-2024, 16:02:25 »
@Molest, appreciatie voor de tegenargumenten - altijd interessant om de sterkte van je tunnel getest te zien  ::ok::

Algemeen gezien vond ik dat er dit seizoen in een aantal proeven gewoon geen mol nodig was als de kandidaten ook de op papier haalbare proeven vakkundig verknoeien. Dat de ratio van effectieve molacties dan wat lager ligt, is eigenlijk wel logisch.
Type voorbeeld is opdracht 3.2 waar Anna voor het molesteren (pun not intended) van de (belangrijke) letters "K" en "M" (envelop en Luik vs Duisburg) gaat, maar Tooske geen ingebouwde GPS blijkt te hebben en Kees en Fons aan het bord mollen opnieuw overbodig maken.

Specifiek op jouw openstaande punten:
- 2.1: geen molinterventie nodig met dank aan Fons/Kees; hier valt op dat slimme Anna constructief in beeld komt maar dat ze vervolgens nalaat om te corrigeren als het fout gaat
- 5.1: wellicht geen molactie, wegens te veel controle? Hier valt op dat Anna bij de nabespreking door Rik uit een soort onmacht de handen in de lucht lijkt te steken
- 7.1: geen molactie, maar slechts 400 euro verdiend en hierdoor mogelijks de verdenking van Babs van zich afgeschud? De mol moet zo weinig mogelijk geld verdienen, maar tegelijk ook zo weinig mogelijk verdacht worden
-7.3: hier zal de mol enkel in actie komen als het echt nodig is, t.t.z. als Babs bvb. het hoogste bod had gedaan. Als je als laatste gaat kan je dat altijd doen, maar dit zou erg verdacht overkomen. Opnieuw de afweging.
- 8.1: Anna heeft heel duidelijk een strategie in haar hoofd (die ze tot 3x toe communiceert naar Kees en Rian), welke ze van 2000 naar 500 euro verplaatst. Akkoord dat 1500 euro effectiever was geweest. Maar als die strategie lukt, maakt het bedrag eigenlijk niet uit. Ze weegt hier het risico dat Rosario haar mogelijks doorziet af tegen het risico dat Kees en/of Rian toch voor geld gaan. En ook de afweging verdenking op jou vs risico nemen speelt hier allicht ook een rolletje.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 16:31:27 door Molekule »

Offline Pac

• Global Moderator
« Reactie #243 Gepost op: 27-02-2024, 16:05:11 »
Maar je kunt je ook wel afvragen of een zin die "onvolledig" is meteen ongrammaticaal is. Ik zou hem gewoon goed gerekend hebben
Als zinsdeel wel, als zin eigenlijk dus niet. Rik heeft het over 'correcte zinnen' die 'grammaticaal deugen', maar wat de redactie daaronder verstaat kunnen we enkel naar gissen.
...óf niet!

Online Molekule

• Forumlid
« Reactie #244 Gepost op: 27-02-2024, 16:07:37 »
Als zinsdeel wel, als zin eigenlijk dus niet. Rik heeft het over 'correcte zinnen' die 'grammaticaal deugen', maar wat de redactie daaronder verstaat kunnen we enkel naar gissen.

Klopt.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #245 Gepost op: 27-02-2024, 17:32:14 »
Zo vatte ik het niet op, Rik zei specifiek “Elk woord in een correcte zin levert €30 op, elk woord dat niet in een zin is gebruikt levert -€100 op.”
Het is vrij gebruikelijk om een bijvoeglijk naamwoord voor een zelfstandig naamwoord niet te herhalen als dit zelfstandig naamwoord twee keer wordt gebruikt in de zin.
Ik lees die zin van Rik dus als volgt: "Elk woord in een correcte zin levert €30 op, elk woord dat niet in een correcte zin is gebruikt levert -€100 op."
Edit
Rik zegt overigens "Als je een woord eenmaal gepakt hebt, dan moet je dit woord gebruiken in een zin. Doe je dit niet dan levert dit min geld op". Als een zin niet correct is dan is het volgens mij ook geen zin maar een serie woorden.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 17:49:40 door MartinJ »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #246 Gepost op: 27-02-2024, 18:11:10 »
Mislukt is mislukt. De Mol hoeft niet meer te doen, daar geef ik je volledig gelijk in. Maar dat vraag ik toch ook niet van De Mol? Dat maak jij er van.

Nee dat doe je wel, want je neemt het Anna kwalijk dat ze niet (in beeld) heeft gemold bij een opdracht die toch al mislukt. Je zegt letterlijk dat je 6 of 7 keer mollen in 20 opdrachten weinig vindt. Maar die 20 is dus oneerlijk: opdrachten die sowieso mislukken moet je daar niet meetellen. En dat waren er nogal wat. En dan laat ik nog buiten beschouwing wat er buiten beeld gebeurd kan zijn.

In het voorbeeld van 5.1 dat je aanhaalt, is er een duidelijke verdachte actie van Sor in beeld. Hij ziet een oranje bordje, en verzuimt om het bedrag te noemen. Dus ja, die opdracht gaat niet meer lukken. Moeten we dan dat Anna aan het eind de boel optelt als verdacht zien, zoals Belgian Mol doet? Ik ga liever af op wat ik daarvoor zie, volgens mij is dat toch net iets objectiever.

De argumenten hier gaan over als Anna de mol is. Als dat zo is dan heeft ze daar dus prima zitten mollen, toch? Kan best zijn dat er andere kandidaten ook dingen fout doen. Maar als mol doet Anna dat toch prima? Jij neemt het haar kwalijk dat er andere kandidaten dingen doen die nog meer mols zijn, maar dat is niet altijd relevant. De opdracht mislukt en Anna heeft wellicht gemold, dat is wat telt.

Dat ik in de verkeerde tunnel zou zitten en dat zelf ook wel weet, tja, wat moet ik daar nou op zeggen. Ik reageer me niet af op Anna hoor, ik probeer gewoon wat tegengas te geven aan de massale Anna-verdenking hier. Dat lijkt me alleen maar gezond.

Dat mag uiteraard, maar ik mag daar dan op mijn beurt weer iets van vinden, toch? Kan best zijn hoor dat Anna niet de mol is, je weet het nooit (al verwacht ik het niet), maar we kunnen toch vaststellen dat als ze de mol is er toch behoorlijk veel potentiele molacties zijn. Dat wegzetten als slechts in een derde van de opdrachten mollen vond ik niet objectief, dat was misschien wat streng.

Ik vond dat je posts van "hierom is Anna niet de mol" over de grens gingen naar "Anna zou een slechte mol zijn". Even goede vrienden als je het niet zo bedoelde.

Offline Frietei

• Forumlid
« Reactie #247 Gepost op: 27-02-2024, 23:12:48 »
Er is een nieuwe theorie richting Anna en ik vind ‘m ijzersterk. Gaat om periodiek systeem en atoomgetal van Ag (= 47).

Kort gezegd heeft Anna via opgetelde binaire getallen waarschijnlijk 47 uitgebeeld. Op iedere groepsfoto was zij de 1 en alle anderen een 0. Dus met bv 5 mensen en zij helemaal rechts staat er 00001. Als je die binaire codes omzet naar een ‘normaal’ getal steeds en die optelt zitten we tot nu toe op 43. Moet dus nog 4 bij. En dat is binair blijkbaar 0100. Dus Anna moet op de foto die 1 zijn. Dan is uiteindelijke totaal 47 = Ag = Anna Gimbrère. 🤷🏻

Past naadloos bij wetenschapsjournaliste en zou ook de typische kleuren verklaren als verwijzing naar het periodiek systeem en Ag 47.

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #248 Gepost op: 28-02-2024, 00:13:25 »
Ik heb hem net bekeken.

En ik zou er nu zelfs iets aan willen toevoegen:

De nagellak van Anna, die straalt zilver uit.

En dat zegt iemand die tot voor enkele minuten nog vol op Rosario zat.

Offline thomas92

• Forumlid
« Reactie #249 Gepost op: 28-02-2024, 00:50:48 »
Er is een nieuwe theorie richting Anna en ik vind ‘m ijzersterk. Gaat om periodiek systeem en atoomgetal van Ag (= 47).

Kort gezegd heeft Anna via opgetelde binaire getallen waarschijnlijk 47 uitgebeeld. Op iedere groepsfoto was zij de 1 en alle anderen een 0. Dus met bv 5 mensen en zij helemaal rechts staat er 00001. Als je die binaire codes omzet naar een ‘normaal’ getal steeds en die optelt zitten we tot nu toe op 43. Moet dus nog 4 bij. En dat is binair blijkbaar 0100. Dus Anna moet op de foto die 1 zijn. Dan is uiteindelijke totaal 47 = Ag = Anna Gimbrère. 🤷🏻

Past naadloos bij wetenschapsjournaliste en zou ook de typische kleuren verklaren als verwijzing naar het periodiek systeem en Ag 47.

Vind dit wel een leuke en goed gevonden theorie, maar heb wel m'n twijfels (en ik zit in de Anna tunnel).

Het programma wordt gemaakt voor een jong publiek en als je terug kijkt naar vorige jaren dan waren de hints meestel niet zo sterk.

Wat betreft de kleuren: er zijn geen standaardkleuren voor het periodieke stelsel, je kunt elk kleurenpalet kiezen, hoeven niet per se pastelkleuren te zijn.

Op dit moment is de theorie ook onvolledig want er mist nog een foto. Maar ik zou het wel heel vet vinden als dit toch een officiële hint is  ::vergroot::

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #250 Gepost op: 28-02-2024, 01:02:33 »
Die kleuren staan wel op een gebouw in Mexico-City
Periodic table on the chemistry building of UNAM, Mexico City
https://en.wikipedia.org/wiki/School_of_Chemistry,_UNAM
https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/comments/mq0h55/periodic_table_on_the_chemistry_building_of_unam/

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #251 Gepost op: 28-02-2024, 01:43:42 »
Als Anna op de komende groepsfoto 2e van links staat, of 3e van rechts, dan zit je op 47.

Het totaal is nu namelijk 43. En de ontbrekende foto zou dan 4 moeten opleveren.

Enige vraagteken hierbij is: komt er ook een groepsfoto bij de reunie-aflevering?

Zo ja, moet die dan meetellen? Is er een mogelijkheid om de ontbrekende 4 te splitsen in 1 en 3, of 2 en 2?

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #252 Gepost op: 28-02-2024, 02:03:39 »

Kort gezegd heeft Anna via opgetelde binaire getallen waarschijnlijk 47 uitgebeeld.
Dan was de uitleg van Kees bij het stenen stapelen over het 20-tallig stelsel van de Maya’s dus gewoon een hint naar het binair stelsel bij de groepsfoto. Mooi gevonden!
Verklaart ook Niets is iets, de nutteloze uitleg is een aanwijzing.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #253 Gepost op: 28-02-2024, 06:56:11 »
@Molekule: dank voor je toelichting! Ik wil nog even benadrukken dat dit niet mijn punten waren maar die van Belgian Mol, die ze toevoegde aan het rijtje mogelijke molacties dat ik daarboven noemde. Waar ik op reageerde, omdat ik vond dat er wel iets op aan te merken viel. Ik zie dat wij het over die punten grosso modo wel eens zijn, dat is mooi.
Algemeen gezien vond ik dat er dit seizoen in een aantal proeven gewoon geen mol nodig was als de kandidaten ook de op papier haalbare proeven vakkundig verknoeien. Dat de ratio van effectieve molacties dan wat lager ligt, is eigenlijk wel logisch.
Mee eens. Maar ik zou bij zulke proeven van de Mol dan juist een stapje terug verwachten. Zich niet mengen in de chaos, met het gevaar zelf er ook verdacht uit te komen, terwijl dat niet nodig is. En dat doet Anna wel met enige regelmaat. Bij de Molympische Spelen kan ik me nog voorstellen dat het een goede indruk maakt als je de opdracht "probeert te redden". Want niemand overzag het nog. Maar bij de koetsjes bv. vind ik dat echt niet handig, omdat iedereen kan optellen. Dan kunnen de kandidaten achteraf gaan denken dat Anna zat te knoeien, en dat zij geen kans kregen om het wel voor elkaar te krijgen.
Nee dat doe je wel, want je neemt het Anna kwalijk dat ze niet (in beeld) heeft gemold bij een opdracht die toch al mislukt. Je zegt letterlijk dat je 6 of 7 keer mollen in 20 opdrachten weinig vindt. Maar die 20 is dus oneerlijk: opdrachten die sowieso mislukken moet je daar niet meetellen. En dat waren er nogal wat. En dan laat ik nog buiten beschouwing wat er buiten beeld gebeurd kan zijn.
Nogmaals: dat neem ik haar niet kwalijk, zie boven. Ik denk juist dat de Mol daar een stapje terug zou doen, en dat Anna in zulke opdrachten zichzelf nogal prominent in beeld brengt.
Ik ben het met jou en Molekule eens dat die chaos opdrachten het aantal mogelijke molacties van de Mol terugbrengt. Dus dat dat niet het enige argument tegen iemand is, en ook niet het sterkste. We moeten bv. ook kijken naar molkansen, en waar die zijn blijven liggen. Alleen verschil je daar nog sneller met elkaar van mening over, dus die discussie wordt nog veel ingewikkelder.
De argumenten hier gaan over als Anna de mol is. Als dat zo is dan heeft ze daar dus prima zitten mollen, toch? Kan best zijn dat er andere kandidaten ook dingen fout doen. Maar als mol doet Anna dat toch prima? Jij neemt het haar kwalijk dat er andere kandidaten dingen doen die nog meer mols zijn, maar dat is niet altijd relevant. De opdracht mislukt en Anna heeft wellicht gemold, dat is wat telt.
Dit vind ik dus typisch zo'n opdracht waar Anna als Mol zich er niet mee had hoeven bemoeien. Er was al een fout doorgegeven via de porto, dat kon ze weten. Fons en Jeroen hadden de kleuren niet paraat. Dus als ze zich er dan wel mee bemoeit, en ook nog eens de verkeerde optelmethode gebruikt, ga ik haar echt niet verdacht vinden.
Dat mag uiteraard, maar ik mag daar dan op mijn beurt weer iets van vinden, toch? Kan best zijn hoor dat Anna niet de mol is, je weet het nooit (al verwacht ik het niet), maar we kunnen toch vaststellen dat als ze de mol is er toch behoorlijk veel potentiele molacties zijn. Dat wegzetten als slechts in een derde van de opdrachten mollen vond ik niet objectief, dat was misschien wat streng.
Tuurlijk, maar om dan te zeggen dat ik in de verkeerde tunnel zit en me afreageer... Ik probeerde in te brengen wat ik oprecht een zwak punt in Anna-tunnel vind: haar mogelijke molacties. Waar molt ze nou precies, waarom zo, en waarom niet wat meer? Ik was misschien ook een beetje streng, maar goed, dan wordt het punt wel duidelijker. Maar volkomen mee eens dat het a) niet het enige is wat telt, b) er in veel opdrachten al chaos genoeg was en c) we in de terugblik nog dingen kunnen gaan zien.
Ik vond dat je posts van "hierom is Anna niet de mol" over de grens gingen naar "Anna zou een slechte mol zijn". Even goede vrienden als je het niet zo bedoelde.
Dat sowieso niet. Ik heb al gezegd dat Anna mijn wensmol is, omdat ze zo ongeremd is in al haar expressies en emoties. Ik zou het fantastisch vinden, minstens zoveel waard als de kwaliteit van haar molacties. En daar laat ik me ook graag door verrassen. Dit is dus geen waardeoordeel, maar gewoon een onderdeeltje van de speurtocht.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2024, 07:18:26 door Molest »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #254 Gepost op: 28-02-2024, 09:20:32 »
Vind dit wel een leuke en goed gevonden theorie, maar heb wel m'n twijfels (en ik zit in de Anna tunnel).

Het programma wordt gemaakt voor een jong publiek en als je terug kijkt naar vorige jaren dan waren de hints meestel niet zo sterk.

Wat betreft de kleuren: er zijn geen standaardkleuren voor het periodieke stelsel, je kunt elk kleurenpalet kiezen, hoeven niet per se pastelkleuren te zijn.

Op dit moment is de theorie ook onvolledig want er mist nog een foto. Maar ik zou het wel heel vet vinden als dit toch een officiële hint is  ::vergroot::

Vanwege de kleuren vond ik 'm wel sterk (alhoewel ik dan eerder had gedacht dat er dan ook iets met haar positie op de gekleurde stoeltjes te maken zou hebben), maar als je de kleuren wegdenkt is ie misschien toch wel wat vergezocht.

Ik ben benieuwd, we zien het over 2 weken.

Offline Frietei

• Forumlid
« Reactie #255 Gepost op: 29-02-2024, 11:31:29 »
Helaas…Anna staat op de verkeerde plek

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #256 Gepost op: 29-02-2024, 11:44:53 »
Dan zou je bij de ontknoping 11 (decimaal 3) moeten krijgen.

Misschien is er een eerdere foto fout omgezet in binaire code?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #257 Gepost op: 29-02-2024, 12:12:15 »
Nee die code is goed, maar dan tel je alle afleveringsfoto's mee, ook die van de aflevering 5 (Anna op 1 rechts), maar daar zat geen eliminatie tussen. Als je die niet meeteld kom je op 43. Dan zou je nog met Anna helemaal 4 links uit kunnen komen.
Element 44 Rutherium is trouwens zilvergrijs van kleur.

In aflevering 1 zie je na de leader dat Anna de arm nog in haar linkerzij zet, ‘de groepsfoto beweegt nog’.
Dit vond ik weer eens opvallend. Waarom beweegt die arm nog in de groepsfoto.....

Even op een rijtje, de omschrijving is vanuit Anna bezien, wij zie haar linkerarm rechts:
1)   Rechter arm verticaal, linker arm wordt in de zij gezet (tip?) (eerst beide handen in elkaar voor zich)
2)   Beide armen in de zij
3)   Rechter arm verticaal, linker arm in de zij
4)   Rechter arm in de zij, linker arm verticaal
5)   Beide armen worden ferm in de zij gezet  (eerst beide handen in elkaar voor zich)
6)   Rechter arm verticaal, linker arm in de zij
7)   Beide armen strak langs het lichaam
8 )   Rechter arm verticaal, linker arm in de zij
9)   Rechter arm verticaal, linker arm in de zij

Wordt hier wat geseind? De foto's zijn niet allemaal uit de desbetreffende aflevering, maar het sein is wel hetzelfde.

Iemand handig met morsecode? in verband kort lang.
Afl.1 begint met motion: nieuw woord begint met A (kort lang)
Afl.5 begint met motion: nieuwe woord begint met G. (lang lang kort)
« Laatst bewerkt op: 29-02-2024, 13:13:24 door foxhunter »

Online Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #258 Gepost op: 29-02-2024, 13:16:48 »
Ik ben bang dat het binaire verhaal uit de youtube nu waardeloos is. Het wordt te ingewikkeld om het alsnog passend te krijgen. Daarmee jaag je degenen die, met tegenzin, mee zijn gegaan in deze (overigens zeer fraaie) hint, in het harnas.

Simpelgezegd, dat zou neerkomen op recht praten wat krom is.

Daarmee zeg ik niet dat de rest van het verhaal niet klopt, overigens.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #259 Gepost op: 29-02-2024, 14:40:49 »
Ik ben bang dat het binaire verhaal uit de youtube nu waardeloos is. Het wordt te ingewikkeld om het alsnog passend te krijgen. Daarmee jaag je degenen die, met tegenzin, mee zijn gegaan in deze (overigens zeer fraaie) hint, in het harnas.

Simpelgezegd, dat zou neerkomen op recht praten wat krom is.

Daarmee zeg ik niet dat de rest van het verhaal niet klopt, overigens.
Die armseinen kunnen ook binair zijn...