@Molekule: dank voor je toelichting! Ik wil nog even benadrukken dat dit niet mijn punten waren maar die van Belgian Mol, die ze toevoegde aan het rijtje mogelijke molacties dat ik daarboven noemde. Waar ik op reageerde, omdat ik vond dat er wel iets op aan te merken viel. Ik zie dat wij het over die punten grosso modo wel eens zijn, dat is mooi.
Algemeen gezien vond ik dat er dit seizoen in een aantal proeven gewoon geen mol nodig was als de kandidaten ook de op papier haalbare proeven vakkundig verknoeien. Dat de ratio van effectieve molacties dan wat lager ligt, is eigenlijk wel logisch.
Mee eens. Maar ik zou bij zulke proeven van de Mol dan juist een stapje terug verwachten. Zich niet mengen in de chaos, met het gevaar zelf er ook verdacht uit te komen, terwijl dat niet nodig is. En dat doet Anna wel met enige regelmaat. Bij de Molympische Spelen kan ik me nog voorstellen dat het een goede indruk maakt als je de opdracht "probeert te redden". Want niemand overzag het nog. Maar bij de koetsjes bv. vind ik dat echt niet handig, omdat iedereen kan optellen. Dan kunnen de kandidaten achteraf gaan denken dat Anna zat te knoeien, en dat zij geen kans kregen om het wel voor elkaar te krijgen.
Nee dat doe je wel, want je neemt het Anna kwalijk dat ze niet (in beeld) heeft gemold bij een opdracht die toch al mislukt. Je zegt letterlijk dat je 6 of 7 keer mollen in 20 opdrachten weinig vindt. Maar die 20 is dus oneerlijk: opdrachten die sowieso mislukken moet je daar niet meetellen. En dat waren er nogal wat. En dan laat ik nog buiten beschouwing wat er buiten beeld gebeurd kan zijn.
Nogmaals: dat neem ik haar niet kwalijk, zie boven. Ik denk juist dat de Mol daar een stapje terug zou doen, en dat Anna in zulke opdrachten zichzelf nogal prominent in beeld brengt.
Ik ben het met jou en Molekule eens dat die chaos opdrachten het aantal mogelijke molacties van de Mol terugbrengt. Dus dat dat niet het enige argument tegen iemand is, en ook niet het sterkste. We moeten bv. ook kijken naar molkansen, en waar die zijn blijven liggen. Alleen verschil je daar nog sneller met elkaar van mening over, dus die discussie wordt nog veel ingewikkelder.
De argumenten hier gaan over als Anna de mol is. Als dat zo is dan heeft ze daar dus prima zitten mollen, toch? Kan best zijn dat er andere kandidaten ook dingen fout doen. Maar als mol doet Anna dat toch prima? Jij neemt het haar kwalijk dat er andere kandidaten dingen doen die nog meer mols zijn, maar dat is niet altijd relevant. De opdracht mislukt en Anna heeft wellicht gemold, dat is wat telt.
Dit vind ik dus typisch zo'n opdracht waar Anna als Mol zich er niet mee had hoeven bemoeien. Er was al een fout doorgegeven via de porto, dat kon ze weten. Fons en Jeroen hadden de kleuren niet paraat. Dus als ze zich er dan wel mee bemoeit, en ook nog eens de verkeerde optelmethode gebruikt, ga ik haar echt niet verdacht vinden.
Dat mag uiteraard, maar ik mag daar dan op mijn beurt weer iets van vinden, toch? Kan best zijn hoor dat Anna niet de mol is, je weet het nooit (al verwacht ik het niet), maar we kunnen toch vaststellen dat als ze de mol is er toch behoorlijk veel potentiele molacties zijn. Dat wegzetten als slechts in een derde van de opdrachten mollen vond ik niet objectief, dat was misschien wat streng.
Tuurlijk, maar om dan te zeggen dat ik in de verkeerde tunnel zit en me afreageer... Ik probeerde in te brengen wat ik oprecht een zwak punt in Anna-tunnel vind: haar mogelijke molacties. Waar molt ze nou precies, waarom zo, en waarom niet wat meer? Ik was misschien ook een beetje streng, maar goed, dan wordt het punt wel duidelijker. Maar volkomen mee eens dat het a) niet het enige is wat telt, b) er in veel opdrachten al chaos genoeg was en c) we in de terugblik nog dingen kunnen gaan zien.
Ik vond dat je posts van "hierom is Anna niet de mol" over de grens gingen naar "Anna zou een slechte mol zijn". Even goede vrienden als je het niet zo bedoelde.
Dat sowieso niet. Ik heb al gezegd dat Anna mijn wensmol is, omdat ze zo ongeremd is in al haar expressies en emoties. Ik zou het fantastisch vinden, minstens zoveel waard als de kwaliteit van haar molacties. En daar laat ik me ook graag door verrassen. Dit is dus geen waardeoordeel, maar gewoon een onderdeeltje van de speurtocht.