Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate  (gelezen 17076 keer)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #140 Gepost op: 23-02-2024, 16:33:46 »
Als je zoals Rian ongeďnteresseerd en verveeld overkomt, lijkt het alsof je niets te verliezen hebt. Is dat tactiek van Rian om kandidaten ervan te overtuigen dat ze geen vrijstelling heeft?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #141 Gepost op: 23-02-2024, 17:50:45 »
Als je zoals Rian ongeďnteresseerd en verveeld overkomt, lijkt het alsof je niets te verliezen hebt. Is dat tactiek van Rian om kandidaten ervan te overtuigen dat ze geen vrijstelling heeft?
Het zag er ook wel wanhopig uit. Dus het lijkt of ze een vrijstelling kan verliezen. Eerder andersom dan, laten zien dat je wel een vrijstelling hebt.

Maar in het ‘ik ga even stemmen trekken’ scenario heb ik inmiddels minder vertrouwen. Tooske en haar paraplu is daar het voorbeeld van, het heeft niet goed gewerkt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #142 Gepost op: 23-02-2024, 19:50:09 »
Maar in het ‘ik ga even stemmen trekken’ scenario heb ik inmiddels minder vertrouwen. Tooske en haar paraplu is daar het voorbeeld van, het heeft niet goed gewerkt.
Die strategie heeft zeker niet gewerkt, maar het kan prima dat de Mol daar wel op heeft ingezet. Met wat we zien, waren er minstens drie die hun vrijstelling met een ongeloofwaardig verhaal verdedigden: Tooske, Sor en Kees. Als Sor of Kees de Mol is, dan heeft hij onvoldoende rekening gehouden met die andere twee die ook onbedoeld stemmen naar zich toe trokken.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #143 Gepost op: 23-02-2024, 20:58:29 »
Dit zegt Babs op Nu.nl over de speeddate:

Nou, het is nog grappiger dan dat. Als ik tegen iedereen had gelogen over die vrijstelling, had ik hem nog. Ik koos ervoor om bij één persoon eerlijk te zijn. Ik wilde kijken wat er zou gebeuren. Een beetje bluffen. Gewoon bij één iemand polsen wat er gebeurt als ik dat doe. En die persoon (Tooske Ragas, red.) heeft op mij gestemd, haha. Zij zei ook nog: 'Als je dat niet had gezegd, had ik nooit op jou gestemd.' Dat is natuurlijk wel echt heel zuur."

Zuur ja, helemaal omdat Tooske niet haar eerste gesprek had met Babs en in een biecht zei op Babs gestemd te hebben ondanks dat ze beloofd had dat niet te doen. maar ja het is een spel van liegen.....

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #144 Gepost op: 7-03-2024, 15:37:49 »
e.e.a. uitgepuzzeld en samengesteld tot een logisch verloop van de feiten. Alle controleerbare combi's van kleur en twee kandidaten uitgepuzzeld, en de rest ingevuld.

1) Jip begint met haar plan
2) Jip en Anna aan 1 tafel
3) Jip en Babs aan 1 tafel
4) Anna en Babs aan 1 tafel en Jip vertelt Rian het plan
5) Babs vertelt Jeroen het plan
6) Babs vertelt Rian het plan
7) Anna en Rian aan 1 tafel, Rian: ik heb je plan al gehoord.

Jip heeft het plan, Anna kaapt het in ronde 3, en samen met Babs voeren ze het met zijn drieen uit.

Van de 6000 euro was er al 3000 euro verdiend doordat Babs, Kees en Tooske gezegd hadden dat ze een vrijstelling hadden. Dan schiet je nog met 6 mensen op 3 vrijstellingen. 3/7+2/6+1/5 = ongeveer 1. Dat betekent dat er dan al 3+1 is 4 uitgingen. De kosten van een goed uitgevoerd plan zijn dan hooguit nog 2000 euro. Maar het wordt natuurlijk niet goed uitgevoerd.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2024, 15:39:24 door foxhunter »

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #145 Gepost op: 7-03-2024, 15:51:55 »

Van de 6000 euro was er al 3000 euro verdiend doordat Babs, Kees en Tooske gezegd hadden dat ze een vrijstelling hadden. Dan schiet je nog met 6 mensen op 3 vrijstellingen. 3/7+2/6+1/5 = ongeveer 1.

Zo werkt het natuurlijk niet. Dit kan alleen onder de aanname dat er perfecte communicatie en coördinatie tussen de kandidaten onderling is. Wat niet het geval was. Er was alleen het communistische plan. Als ik me goed herinner heeft MartinJ in eerdere posts op dit draadje hier al eens een Monte Carlo analyse op los gelaten.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #146 Gepost op: 7-03-2024, 16:00:29 »
Zo werkt het natuurlijk niet. Dit kan alleen onder de aanname dat er perfecte communicatie en coördinatie tussen de kandidaten onderling is. Wat niet het geval was. Er was alleen het communistische plan. Als ik me goed herinner heeft MartinJ in eerdere posts op dit draadje hier al eens een Monte Carlo analyse op los gelaten.
Zo werkt het wel. Praktijk versus theorie. Als drie mensen zich al verraden hebben, dan is de keuze al gemaakt. Geld in de pot en die ander heeft geen vrijstelling meer.
Er was niet 'alleen een communistisch plan', want ieder gaat voor zich als er vrijstellingen op het spel staan, dus ieder trekt zijn eigen plan. 3 waren er al zeker weg, 1 volgens de kansberekening van het restant. Dat is 4. Het plan ging alleen nog over 2 vrijstellingen.
Omdat dit plan ook niet breed is ingevoerd vanaf het begin maar naar binnen gesijpelt is via Jip, Anna en Babs zal ook nog eens niet iedereen het vertrouwen hebben, omdat niet iedereen volledig is geinformeerd. En waar geen vertrouwen is, wordt geen plan uitgevoerd.



Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #147 Gepost op: 7-03-2024, 16:02:39 »
Ik ben wel mee eens dat het kan dat het zo gemonteerd is dat het lijkt dat Anna het plan had om iedereen die een vrijstelling heeft af te pakken voor €6000,-. Maar dat het werkelijk iemand anders is die het plan bedacht heeft, als dat nou Jip of Babs is weet ik niet. En Anna dacht oh wat een mooi plan ik doe mee met dit plan dan lijk ik een kandidaat, maar ze gewoon als mol niet verwacht had dat dit plan zou werken, want je moet wel 6 namen noemen.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2024, 16:07:18 door Mol1991 »

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #148 Gepost op: 7-03-2024, 16:48:58 »
Ik dacht dat Tooske zei dat ze geen vrijstelling had, omdat ze op zoek was gegaan naar iemand met een echte paraplu.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #149 Gepost op: 7-03-2024, 17:12:46 »
Hoe dan ook, we kunnen rekenen wat we willen, maar uiteindelijk zijn alle zes de vrijstellingen eruit gegaan en was het onmols van Anna, Jip en Baps om zich achter het communistisch plan te scharen. Wie de oorspronkelijke bedenker ervan ook geweest is.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline JanMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #150 Gepost op: 7-03-2024, 17:20:29 »
Ik dacht dat Tooske zei dat ze geen vrijstelling had, omdat ze op zoek was gegaan naar iemand met een echte paraplu.

Volgens mij ook. Dat geloofde weliswaar niemand, maar zij heeft niet toegegeven dat ze een vrijstelling had.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #151 Gepost op: 7-03-2024, 18:04:44 »
Hoe dan ook, we kunnen rekenen wat we willen, maar uiteindelijk zijn alle zes de vrijstellingen eruit gegaan en was het onmols van Anna, Jip en Baps om zich achter het communistisch plan te scharen. Wie de oorspronkelijke bedenker ervan ook geweest is.
Ik vind dit alleen onmols als je de bedenker bent van dit idee, maar niet als je het verspreid omdat je dit hoort van een andere kandidaat. Want ten eerste ga je als mol vanuit dat nooit alle zes namen genoemd gaan worden en zo kom je ook kandidaats over voor de kandidaten en de kijkers. Meer oud-mollen, zoals Susan Visser, kwamen in de eerste aflevering kandidaats over, omdat ze geld verdiend hadden of erbij geholpen hadden.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2024, 18:10:14 door Mol1991 »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #152 Gepost op: 7-03-2024, 18:20:45 »
Als ze bij Rik staan en de vrijstellingen moeten inleveren zegt Fons in een biecht dat hij zo blij is dat het plan van Anna heeft gewerkt en Babs wil dat Anna penningmeester wordt omdat het haar plan was. Dus de kandidaten denken ook dat het Anna's plan was. De volgorde van de gesprekken hebben we in het desbetreffende topic al uitgeplozen althans een poging gedaan.

Het maakt eigenlijk niet uit maar iedereen die het plan verdedigt en bespreekt is onmols en Jip en Babs zijn al uit het spel.

Edit: voorafgaand aan de speeddate, na het gesprekje met Rik, zegt Anna: "voor mij is het sowieso winst, ik heb geen vrijstelling dus waarom zouden we niet proberen om alle vrijstellingen eruit te krijgen".  Als dit een vooropgezet plan van de mol geweest is omdat er verderop in het spel weer veel geld uit de pot gaat verdwijnen dan  ::niet-ok::

Ik quote mezelf nog maar eens.

zowel Fons en Babs geven aan dat het plan van Anna kwam en Anna zelf zegt vóór de speeddate "Waarom zouden we niet proberen om alle vrijstellingen eruit te krijgen".

Hoe veel duidelijker moet het nog worden?

En inderdaad Tooske wilde vooral niet dat haar vrijstelling zou verdwijnen. herinner haar biecht met "Niet die van mij, niet die van mij". Babs heeft wel verteld dat ze het aan één iemand heeft verteld (Tooske) en volgens mij geldt dit ook voor Kees, hij was eerlijk tegen Babs.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #153 Gepost op: 7-03-2024, 18:30:34 »
Oké dan is dit wel haar idee, maar het is vaker geweest dat oud-mollen in de eerste aflevering geld verdienen om de vertrouwen van de kandidaten te winnen. Ik denk dat haar idee was als ze de mol is, ik heb dit idee ik bespreek dit met iedereen, maar waarschijnlijk gaan de kandidaten toch voor hunzelf en hebben we nooit alle 6 namen en verdienen we geen €6000,-. Helaas voor haar is dit plan mislukt.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #154 Gepost op: 7-03-2024, 19:48:29 »
Niemand wil toch zijn vrijstelling verliezen? Dus ofwel lieg je keihard in de hoop dat niemand op jou stemt.
Ofwel zeg je dat je er wel een hebt, en hoopt dat degene die tegenover je zit er ook een heeft. Dan kan je elkaar beloven om niet op elkaar te stemmen.
Beide riskant.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #155 Gepost op: 7-03-2024, 20:04:09 »
Tussen de tunnelvisies door, is er nou niemand die opvalt dat alle combinaties zijn gelegd en de puzzel compleet is?
Alleen de volgorde van de kolommen na kolom 1 is niet aantoonbaar. Zit heel wat uur werk in.

Tuurlijk horen we dat het Anna’s plan is, als zij het zo ervaren hebben, maar het was dus Jip’s plan, geadopteerd door Anna. Anna ligt goed in de groep, Babs en Jip vertrouwen haar, de feitelijke invloed van het plan minimaal.
Allemaal pure winst voor de mol, minimale winst, maximaal vertrouwen.

Fons en Rosario echt met nul invloed in deze opdracht. #WatdeedFonsIn1.2 en #WatDeedSorIn1.2 #HelemaalNiks.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #156 Gepost op: 8-03-2024, 08:06:57 »
Oké dan is dit wel haar idee, maar het is vaker geweest dat oud-mollen in de eerste aflevering geld verdienen om de vertrouwen van de kandidaten te winnen. Ik denk dat haar idee was als ze de mol is, ik heb dit idee ik bespreek dit met iedereen, maar waarschijnlijk gaan de kandidaten toch voor hunzelf en hebben we nooit alle 6 namen en verdienen we geen €6000,-. Helaas voor haar is dit plan mislukt.

Ja, er is een best een situatie te bedenken waarin dit plan helemaal misloopt. Een deel houdt zich aan het plan, een deel niet, en het mondt uit in chaos. Als ze de mol is had ze enigszins pech dat het zo uitpakte.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #157 Gepost op: 8-03-2024, 08:47:19 »
#WatdeedFonsIn1.2 en #WatDeedSorIn1.2 #HelemaalNiks.
Wat Fons deed in 1.2 moeten de Fons-tunnelaars je maar uitleggen. Maar wat Sor deed, weet ik wel. Hij kwam op de speeddate met een verhaal hoe systematisch hij te werk was gegaan. Eerst zoeken in de buitenste ring met de klok mee, daarna een ring naar binnen de andere kant op... Een gedegen aanpak, die we bij de anderen niet zagen.

Jeroen, verwachtingsvol: "En, had je hem?"
Sor: "Eh... nee, helaas". ::rofl::

Zo verdedig je natuurlijk geen vrijstelling. Dan zeg je dat je als een kip zonder kop te werk bent gegaan, dan snappen ze tenminste dat je hem niet gevonden hebt.

Het pakken en weer kwijtraken van zijn vrijstelling was een vooropgezet plan. 1.000 euro investeren. En vele duizenden euro's die niet in de pot zouden komen, omdat stemmen naar hem zouden komen en anderen hun vrijstelling konden behouden. Helaas gooide Anna roet in het eten met haar communistische plan.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #158 Gepost op: 8-03-2024, 09:18:48 »
Heel interessant zijn de reacties van Rosario bij het aanduiden van de penningmeester op het eind van deze opdracht.
Als Anna oppert “niet 1 van die leugenaars” riposteert hij op een speciale manier “daar geloof ik helemaal niks van”.
Als Babs vervolgens Anna voorstelt als penningmeester omdat het communistische plan van haar komt, protesteert hij “eh .. ik niet”.
Hij lijkt Anna hier al op het spoor te zijn.

Als mol lijkt het me sterk dat hij op deze manier zijn frustratie zou uiten omdat zijn plannetje mislukt is door toedoen van Anna.

Offline Makkeraad

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #159 Gepost op: 8-03-2024, 14:05:27 »
Waarom beweren zo veel mensen toch met enige zekerheid dat Anna het 'communistische' plan overgenomen heeft van Jip? Ze opperen beiden in de eerste ronde al dat ze alle vrijstellingen willen wegwerken. Jip lijkt het al iets concreter uitgewerkt te hebben, maar we horen haar nog niks zeggen over het stemmen op de eerste gesprekspartner. Wanneer Babs achteraf stelt dat het Anna's plan was horen we Jip (of wie dan ook) niet tegensputteren.

Begrijp me niet verkeerd, het kan alsnog overgenomen zijn van Jip, maar dit kun je volgens mij niet met zekerheid stellen. Hoe dan ook was Anna al vanaf gesprek 1 aan het praten over het wegspelen van alle vrijstellingen, dus ze had het ook best op eigen houtje verzonnen kunnen hebben.