Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate  (gelezen 16538 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #80 Gepost op: 11-01-2024, 14:40:57 »
Mooi werk en op zich een leuke puzzel, maar stel dat we alle gesprekken in kaart krijgen en ook nog weten aan welke tafel dit was, wat kunnen we dan verder met deze informatie doen?
In ieder geval meer duidelijkheid krijgen over de oorsprong en verder vertellen van het zgn. communistisch plan. De grote vraag is namelijk of Jip en Anna dat aan het begin samen hebben bedacht, of beide afzonderlijk. Uit mijn vorige post kun je opmaken dat het zeer waarschijnlijk is dat Anna en Jip niet bij de eerste ronde bij elkaar aan tafel zaten, wat eerder wel is opgemerkt.
Edit: Ja en er zijn ook mensen die Sudoku's oplossen voor de lol...
« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 14:43:38 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #81 Gepost op: 11-01-2024, 14:42:36 »
Die half in beeld is, is een fotograaf met fototoestel. Je dacht Rian, maar dit is een ander persoon.
Gelukkig maar, want dan kan het nog kloppen met de rest dat Tooske aan de gele tafel gaat zitten.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #82 Gepost op: 11-01-2024, 16:23:53 »
Mooi overzicht MartinJ. ::ok::

Ik had deze ronde (Zie post #64)geconstrueerd n.a.v. bijgaande shots.
Justin en Kees en Rian en Babs zien we in de spiegeling van het raam.

Blauw: Justin en Kees
Rose:   Rian en Babs
groen: Sor en Fons
Geel:   Jeroen en Tooske
Lila:     Jip en Anna

Wat betreft het rouleren klopt het inderdaad dat Anna vier maal aan de lila tafel zit maar dat hoeft niet te betekenen dat ze daar vier rondes achter elkaar heeft gezeten. Een mogelijkheid voor een roulatieschema kan zijn:

Lila
LIla
geel
groen
rose
blauw
blauw en weer terug naar
lila
lia

Dat zijn 9 gesprekken. Dat kan dus voor iedere kandidaat zo zijn afhankelijk waar men gestart is.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 19:36:19 door Marimol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #83 Gepost op: 11-01-2024, 17:44:40 »
Mee eens dat Anna (bijvoorbeeld) niet 4 keer aan dezelfde tafel hoeft te zitten. Kan ook niet in mijn laatste schema want Anna gaat naar de tafel toe waar ze al 3 rondes zou zitten!
Ik zag die spiegelingen eerst aan als vale beelden door een raam (staat ook als commentaar in het plaatje).
Er zijn op 2 momenten spiegelingen te zien!
De ene keer zie je duidelijk Babs en Justin aan de blauwe tafel en Kees die plaats neemt aan de roze tafel.
De andere spiegeling is die uit jouw screenshot. Babs en Rianne zijn duidelijk te zien aan de roze tafel.
Kees is ook redelijk te zien aan de blauwe tafel. Wie tegenover hem zit heeft iets zwarts aan met blote armen. Dat zou Anna of Justin kunnen zijn als je het mij vraagt. Weer een stapje verder.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #84 Gepost op: 11-01-2024, 18:17:20 »
Onderstaande combinaties mis ik ook in jouw overzicht:


Op de vage vlek meen ik Sor te herkennen

De volgende reconstructie op bijvoorbeeld jouw rij 5?
Blauw Sor en Rian
Rose Kees en Tooske
Groen: Fons en Anna ?
Geel: Jeroen en Babs ? Je ziet nog net de gele mouw van Jeroen
Lila: Justin en Jip? 
« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 19:24:24 door Marimol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #85 Gepost op: 11-01-2024, 22:42:09 »
Het lijkt er op dat mijn kolom 5 en 7 kunnen worden samengevoegd waardoor deze ronde compleet kan worden gemaakt. Bedoelde je dit?

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #86 Gepost op: 12-01-2024, 08:58:20 »
In ieder geval meer duidelijkheid krijgen over de oorsprong en verder vertellen van het zgn. communistisch plan. De grote vraag is namelijk of Jip en Anna dat aan het begin samen hebben bedacht, of beide afzonderlijk. Uit mijn vorige post kun je opmaken dat het zeer waarschijnlijk is dat Anna en Jip niet bij de eerste ronde bij elkaar aan tafel zaten, wat eerder wel is opgemerkt.
Edit: Ja en er zijn ook mensen die Sudoku's oplossen voor de lol...
Ik los ook puzzels op voor de lol. Ik zei dan ook dat dit op zich een leuke puzzel is  ::tandpastasmiley::
Ikzelf vindt het alleen minder relevant wat de oorsprong is van het communistisch plan. Het feit dat zowel Jip en Anna beiden propaganda blijven verspreiden van dit plan (om maar in communistische termen te blijven  ::rofl::) zijn ze beiden bij mij minder verdacht. De volgorde vind ik niet zo interessant.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #87 Gepost op: 12-01-2024, 09:39:55 »
Het lijkt er op dat mijn kolom 5 en 7 kunnen worden samengevoegd waardoor deze ronde compleet kan worden gemaakt. Bedoelde je dit?

Ja, kolom 7 vervalt dan ( die vage vlek is denk ik Sor) Justin en Jip is dan een logische conclusie. Kolom 5 kan ook vervallen. Het enige duo dat daar overblijft is Jip en Anna. Die heb ik in kolom 3 gezet. Die ziet er dan als volgt uit:
Blauw: Justin en Kees
Rose:   Rian en Babs
groen: Sor en Fons
Geel:   Jeroen en Tooske
Lila:     Jip en Anna

Er blijft dan niet veel meer over.
Als per ronde steeds 5 kandidaten blijven zitten en 5 wisselen valt er nog wel iets over de volgorde te puzzelen. Bij de tweede ronde wisselen de kandidaten die 2x aan dezelfde kleur zaten en bij de derde ronde de eerste vijf weer. Als ze dan steeds een kleur opschuiven is het nog gemakkelijker. Misschien is daar iets uit te halen bij de kandidaten waar we veel shots van hebben. Bij Tooske bijv. kan ik een rij diagonaal maken.

Verder eens met Kierewiet het zal ons niet veel verder helpen. ;)



Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #88 Gepost op: 12-01-2024, 12:04:59 »
Ja, kolom 7 vervalt dan ( die vage vlek is denk ik Sor) Justin en Jip is dan een logische conclusie. Kolom 5 kan ook vervallen. Het enige duo dat daar overblijft is Jip en Anna. Die heb ik in kolom 3 gezet. Die ziet er dan als volgt uit:
Blauw: Justin en Kees
Rose:   Rian en Babs
groen: Sor en Fons
Geel:   Jeroen en Tooske
Lila:     Jip en Anna
Dit begrijp ik niet. Als ik kolom 5 en 7 samenvoegen blijft daar niets over. Alleen een lege lila tafel waar dan wel Jip en Justin moeten zitten. Ik zie nergens in de beelden Jeroen en Tooske op geel. Nergens Rian en Babs op roze. Als dat een gevolgtrekking is hoe kom je er dan aan?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #89 Gepost op: 12-01-2024, 15:13:17 »
Ik heb vandaag en morgen logees dus geen tijd om alles weer na te kijken maar voor Rian en Babs  op roze zie mijn post #82 Je ziet ze in de spiegeling van het raam samen met Kees en Justin op blauw

Maar zoals al eerder genoemd denk ik dat we er niets aan hebben. De opdracht is zo verknipt dat we van de 9 gesprekrondes er maar een paar terug kunnen vinden. Wat mij betreft op naar aflevering 2!

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #90 Gepost op: 12-01-2024, 17:14:07 »
Ik vind het jammer dat we niks zien van het stemproces zelf: hoe is dat gegaan? moesten ze een naam in een urn doen? Hebben ze tussendoor nog kans gehad te overleggen (hoe weet Rosario zo goed wat Fons gestemd heeft?)?

Ik ga ervan uit dat wat ze in de biecht zeggen, gestemd te hebben, niet hoeft te kloppen; als de mol daar tussen zat heeft die sowieso gelogen.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #91 Gepost op: 13-01-2024, 11:42:11 »
Ik denk dat je als mol best wel de strategie van 'stem op je eerste partner' kunt opperen. Aangezien maar liefst 6 mensen een vrijstelling hadden heeft eigenlijk niemand belang bij om dat plan daadwerkelijk te volgen. Dus je kan dan als mol (Anna, Babs, Jip) heel kandidaats overkomen, maar het heeft weinig effect. Wat ook te zien was, want bijna niemand hield zich aan het plan

Ik heb niet alles doorgelezen, maar waarom verdenk je Anna, Babs,Jip?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #92 Gepost op: 13-01-2024, 17:39:25 »
Wat mij opviel en voor wat het waard is...

Fons en Jip lijken wel goede symbool te vinden, maar krijgen geen topito. Al vind ik het niet supergoed in beeld gebracht. Zijn dat echt wel de goede? Het zou reden kunnen zijn om ze af te strepen (ze zijn afgetroefd door de Mol), maar het kan ook een goede tactiek zijn. De verkeerde persoon een topito vragen en zo de indruk wekken dat de Mol sneller was. Anna en Justin vinden het symbool überhaupt niet. Vrijstelling voor Babs, Kees, Rosario, Tooske, Rian, Jeroen.

Kortom... Voor de stemming is er al 4000 van de 10.000 verloren. Die andere 6000 kunnen nog in de pot. Maar... Kandidaat wil vrijstelling in het spel houden (doorgaan is belangrijker dan geld). Mol heeft hier hetzelfde belang (vrijstelling in het spel is geen geld.

Het voorstel van Jip en Anna vind ik kandidaats. Het zou alle vrijstellingen wegspelen en 6000 in de pot brengen. Jip en Anna hebben er geen, anderen verliezen hun voordeel en er komt als bonus 6000 in de pot. Lijkt me niet in het belang van de Mol, maar wel in dat van kandidaten zonder vrijstelling.
Stemmen op iemand (Justin, Tooske, Kees, Babs, Fons) met een vrijstelling vind kandidaats. Een tegenstander is een voordeel kwijt en het levert meteen 1000  euro op. Dat voordeel maakt de mol niet uit. Die duizend euro wel neem ik aan. Vraag is of er volgens tactiek gestemd is of dat dit in de chaos toevallig zo uitgekomen is. Uit het filmpje erna lijkt het toch niet via de vooraf bedachte tactiek te zijn.

De Mol zou idealiter op iemand zonder vrijstelling stemmen en zelf geen vrijstelling willen hebben. Kost niets, levert niets op. Indien de Mol wel een vrijstelling heeft, dan zal hij/zij die willen houden om te voorkomen dat er geld in de pot komt en nog steeds stemmen op iemand zonder vrijstelling.
 
Onbeslist... Wat betekent toegeven dat je er wel eentje hebt (Kees en Jeroen). Als kandidaat raak je je voordeel kwijt (vervelend) en als Mol speel je bijna zeker 1000 euro in de pot (vervelend). Zowel vanuit het perspectief van de kandidaat als vanuit het perspectief van de Mol kan ik dit lastig plaatsen.
Ergo... De niet gevolgde tactiek van Anna en Jip zou al het geld in de pot brengen. Justin, Tooske,  Kees, Babs, Fons stemmen 1000 euro in de pot en ontnemen een tegenstander een voordeel (het eerste is kandidaats, het tweede eigenlijk ook, want de Mol maakt dat voordeel niet uit). Jeroen geeft (met Kees) toe dat hij een vrijstelling heeft, wordt blijkbaar geloofd en verliest zo zijn voordeel en zorgt ervoor dat Kees 1000 in de pot kan storten. Als de Mol daadwerkelijk bezig is met zo weinig mogelijk in de pot, dan is dat lastig uit te leggen.

Van Rosario en Rian heb ik zo niet kunnen vaststellen hoe hard ze geprobeerd hebben hun vrijstelling te houden en hoe ze gestemd hebben, maar om nu acht namen weg te strepen op basis van duizend euro is ook zoiets... Jip en Anna vind ik als Mol wel link met het voorstel om 6000 in de pot te spelen. Dat wil er bij mij niet in.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #93 Gepost op: 13-01-2024, 17:53:09 »
 ::hug::
Ik vind het jammer dat we niks zien van het stemproces zelf: hoe is dat gegaan? moesten ze een naam in een urn doen? Hebben ze tussendoor nog kans gehad te overleggen (hoe weet Rosario zo goed wat Fons gestemd heeft?)?

Ik ga ervan uit dat wat ze in de biecht zeggen, gestemd te hebben, niet hoeft te kloppen; als de mol daar tussen zat heeft die sowieso gelogen.

Helemaal akkoord met jou Lo. Dat kan al snel van mijn bingokaart.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #94 Gepost op: 13-01-2024, 18:55:15 »
Hebben ze tussendoor nog kans gehad te overleggen (hoe weet Rosario zo goed wat Fons gestemd heeft?)?

Ik ga ervan uit dat wat ze in de biecht zeggen, gestemd te hebben, niet hoeft te kloppen; als de mol daar tussen zat heeft die sowieso gelogen.

Fons zei in een biecht (terwijl ze in de bus zaten) dat hij op Rian had gestemd en dat tegen Rian had ontkend, behalve tegen Rosario, die Fons vervolgens confronteerde toen hij zei dat hij op Jeroen had gestemd.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #95 Gepost op: 13-01-2024, 22:32:58 »
Ik vind het voorstel van Jip/Anna eigenlijk helemaal niet zo kandidaats. De kans dat de zes met vrijstelling zich aan deze afspraak gingen houden, was namelijk erg klein. Wants als kandidaat wil je uiteraard wel de pot spekken, maar je wil niet je EIGEN vrijstelling kwijtraken.

M.i. is dat laatste element wat onderbelicht gebleven in deze discussie. Als iedereen zich aan de afspraak houdt, is iedereen ook zijn vrijstelling kwijt. En we hebben duidelijk kunnen zien dat de meesten graag hun vrijstelling hadden behouden. Degenen met een vrijstelling hadden er allemaal belang bij om zich NIET aan dit waterdichte plan te houden. Ik vind het helemaal niet zo gek om als mol-zonder-vrijstelling met deze tactiek te komen en er ook nog eens de credits voor te krijgen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #96 Gepost op: 13-01-2024, 22:40:12 »
Ik vind het voorstel van Jip/Anna eigenlijk helemaal niet zo kandidaats. De kans dat de zes met vrijstelling zich aan deze afspraak gingen houden, was namelijk erg klein. Wants als kandidaat wil je uiteraard wel de pot spekken, maar je wil niet je EIGEN vrijstelling kwijtraken.

M.i. is dat laatste element wat onderbelicht gebleven in deze discussie. Als iedereen zich aan de afspraak houdt, is iedereen ook zijn vrijstelling kwijt. En we hebben duidelijk kunnen zien dat de meesten graag hun vrijstelling hadden behouden. Degenen met een vrijstelling hadden er allemaal belang bij om zich NIET aan dit waterdichte plan te houden. Ik vind het helemaal niet zo gek om als mol-zonder-vrijstelling met deze tactiek te komen en er ook nog eens de credits voor te krijgen.
Je niet aan het plan houden gaat er niet voor zorgen dat je je vrijstelling gaat houden, dus is het willen behouden van je vrijstelling geen reden om van het plan af te wijken.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #97 Gepost op: 13-01-2024, 22:41:48 »
Degenen met een vrijstelling hadden er allemaal belang bij om zich NIET aan dit waterdichte plan te houden.
Degene met een vrijstelling heeft geen invloed op wie op hem/haar stemt. Wel heeft hij/zij er, net als de kandidaten zonder vrijstelling, belang bij om alle andere vrijstelling uit het spel te spelen en op iemand met een vrijstelling te stemmen. Dus niet per se een reden om je niet aan voorgestelde plan te houden. Een reden om je niet aan het plan te houden zou zijn dat je vermoed dat iemand een vrijstelling heeft en op hem/haar stemt. Maar de verwachting is dat kandidaten zonder vrijstelling dit ook doen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #98 Gepost op: 15-01-2024, 16:41:54 »
Justin begint bij Anna aan tafel, maar wijkt af van de gemaakte afspraak en stemt op Tooske. Motivatie: "Ik vind haar verhaal te vaag om geloofwaardig te zijn." Lijkt een kandidaatse actie van Justin, want dit brengt 1000 euro in de pot.

Waar ik dan heel benieuwd naar ben: bij wie zat Tooske het eerste aan tafel? Heeft iemand dat kunnen achterhalen? Ik ben erg nieuwsgierig wie er op Tooske had moeten stemmen. Niet Justin, want die had op Anna moeten stemmen. Anna kan wel zeggen dat ze geen vrijstelling had, maar dat deed iedereen. Voor hetzelfde geld had Anna wel degelijk een vrijstelling.

En Tooske stemt op Babs, terwijl ze daar niet als eerste bij aan tafel zat. Want we horen Babs duidelijk zeggen dat zij zich aan de afspraak heeft gehouden door op Kees te stemmen.

Zowel Justin als Tooske wijken af van de gemaakte afspraak. Dat vind ik mols van hen. Temeer daar we beiden wel in een biecht horen zeggen op wie ze gestemd hebben, maar niet als ze daarna in de auto zitten. Tegen hun medekandidaten kunnen ze er dus wel degelijk over gelogen hebben. Ja, het lijkt erop alsof ze allebei 1000 euro in de pot spelen. Maar dat was waarschijnlijk niet gebeurd als de rest zich gewoon aan het plan had gehouden.

Bij Fons vind ik het lastiger om te kunnen constateren of hij afwijkt van de afspraak. Kees zegt in de auto dat hij op Jeroen heeft gestemd, omdat hij zeker wist dat die een vrijstelling had. Fons heeft blijkbaar tegen Rosario gezegd dat hij op Rian heeft gestemd, maar vertelt in de auto dat ook hij op Jeroen heeft gestemd. Dat zegt mij dat Fons waarschijnlijk als eerste bij Jeroen aan tafel zat. Van Kees weten we dat hij bij Babs begon, die een heel zwak verhaal ophing tegen leugendetector Kees. Opvallend dat Kees dan toch niet op haar stemt, maar op Jeroen. Fons maakt zichzelf verdacht door na Kees te zeggen dat ook hij op Jeroen stemt, waarna hij door Rosario met zijn leugentje geconfronteerd wordt. Erg kandidaats.

TL;DR: Justin, Tooske en Kees m.i. het meest verdacht in deze opdracht.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 16:43:30 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #99 Gepost op: 15-01-2024, 17:13:07 »
Tooske stemde op Babs omdat Babs haar als enige heeft verteld dat ze een vrijstelling had. Babs deed dit met opzet om Tooske uit te testen. Als Tooske de mol is, is ze dit mogelijk aan de weet gekomen en kon dus weinig anders dan stemmen op Babs. Als Tooske kandidaat is, is stemmen op Babs een hele logische zet.