Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen  (gelezen 14621 keer)

Offline Ronaldanius

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #80 Gepost op: 15-01-2024, 12:47:32 »
Ik zal mijn gepuzzel ook nog maar posten. Een aantal kaarten heb ik net andere cijfers gelezen. Deze heb ik geel gemarkeerd.
Van het vierde kaartje liggend is niet zichtbaar of de 2e regel 3 of 4 cijfers bevat. Als hier 4 cijfers staan is de G12 de enige vrije ruimte.

De combinaties:
liggend 1 met staand 2: 1018

liggend 2 met staand 2: 0156

liggend 3 met staand 1: 0358 of
liggend 3 met staand 4: 0356

liggend 4 met staand 1: 1840 of 1848 of 1850 of 1858
liggend 4 met staand 4: 1846 of 1856

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #81 Gepost op: 15-01-2024, 12:59:29 »
Hoe vaak wil jij het vuur aan steken dan?

Oké, 1 keer vuur aansteken = cashen van je bedrag als er een bedrag staat op het moment dat er geen tijd meer is het volgende bedrag neer te zetten, of de groep tevreden is met het bedrag.  ::ok::

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #82 Gepost op: 15-01-2024, 13:10:49 »
Omdat de uitleg van deze opdracht zo raar ( lees niet) in beeld is geweest, lees ik hier tal van aannames en eigen interpretaties tussen het uitwerken van se juiste borden door.

Per gelopen ronde kregen de deelnemers 1 enveloppe. Met 2 bij elkaar horende enveloppen konden ze , mits de borden juist werden omgeroepen en geplaatst , een bedrag vormen . Dit bedrag konden ze innen door de vlam aan te steken of ze konden verder spelen voor een nieuw bedrag . Hierbij zou het eerdere bedrag dus niet geind worden .

Maximaal was er 1968 euro te verdienen ( het jaar waarin de olympische spelen in mexico waren ). Door het speurwerk van wat mensen hier, lijkt het dat in ronde 5 en 6 samen de cijfers 1968 konden worden gemaakt . Dus als ze zover zouden zijn geraakt, was het of kiezen voor dit bedrag of verder spelen met enveloppe 7en 8.  De kandidaten wisten dus niet dat er max 1968 te verdienen was.   Echter zijn ze nooit tot een bedrag gekomen

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 15-01-2024, 13:38:47 »
Volgens de logica van de cijfers heb ik hiermee de oplossing 1968 gemaakt (de 6 en 9 zijn gespiegeld, de 8 is een 9 met een extra segment). Hiervoor zijn de volgende briefjes nodig.
Staand: C1, C5, C7, C9, C11, C13, H1, H3, H5, H7, H11, H13.
Liggend: A4, A8, A12, F8, G4, G12, L4, L8, L12.

Edit: Als ik de andere posts hier bekijk dan lijkt er inderdaad een (staande) deel-reeks te vinden zijn de klopt met de oplossing 1968.

Welke reeks is dat dan?

Deze lijkt er het meeste op:
H1 H3 H6 H7 H11 H13 - C1 C3 C6 C9 C11 C13

Maar gaat wat betreft C3 versus C7 toch echt een ander getal opleveren.
(Ook H6 en C6 ipv H5 en C5 zorgen ervoor dat het er niet helemaal mooi uit komt te zien)

Als ik de screenshots bekijk lijkt de juiste reeks om 1968 te vormen er helemaal niet bij te zitten. Het lijkt wel of de makers ergens een fout hebben gemaakt.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #84 Gepost op: 15-01-2024, 13:41:14 »
Als je kijkt tijdens de uitleg van Rik aan het begin zie je dat ze '2024' ook niet op de 'officiele digitale manier' (als die bestaat) hebben gevormd...
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 14:04:12 door Mollem »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 15-01-2024, 13:47:27 »
Omdat de uitleg van deze opdracht zo raar ( lees niet) in beeld is geweest, lees ik hier tal van aannames en eigen interpretaties tussen het uitwerken van se juiste borden door.

Per gelopen ronde kregen de deelnemers 1 enveloppe. Met 2 bij elkaar horende enveloppen konden ze , mits de borden juist werden omgeroepen en geplaatst , een bedrag vormen . Dit bedrag konden ze innen door de vlam aan te steken of ze konden verder spelen voor een nieuw bedrag . Hierbij zou het eerdere bedrag dus niet geind worden .

Maximaal was er 1968 euro te verdienen ( het jaar waarin de olympische spelen in mexico waren ).
Door het speurwerk van wat mensen hier, lijkt het dat in ronde 5 en 6 samen de cijfers 1968 konden worden gemaakt . Dus als ze zover zouden zijn geraakt, was het of kiezen voor dit bedrag of verder spelen met enveloppe 7en 8.  De kandidaten wisten dus niet dat er max 1968 te verdienen was.   Echter zijn ze nooit tot een bedrag gekomen

Exact

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #86 Gepost op: 15-01-2024, 15:21:51 »
@BertN
De serie die begint met H2 H4 H6 H8 H10 H12 kan alleen maar staand zijn om ermee een getal te vormen. Anders zou je een getal van 6 cijfers krijgen!
Daarmee wordt de twijfelachtige H2 ook een zekerheid. Kees roept namelijk H2 op als begin van een kaart met staand. De andere 3 kaartjes met staand beginnen met H1, C1 (2x).
Opvallend is ook dat 2 staande series bijna gelijk zijn.
Wat mij verder nog opviel is dat sommige staande borden naar voren zijn gekanteld en sommige naar achter. Het leek mij dat je de borden schuin tegen de paal moest zetten met de onderkant naar voren.
Ook hier maar even een screenshot van de situatie ergens aan het begin van de opdracht waar er 0156 had moeten staan. Deze toont ook aan dat de mijn plaatje van 0156 aardig klopt.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #87 Gepost op: 15-01-2024, 18:03:54 »
Als Kees de olympische vlam had ontstoken dan zou het een mooi beeld opleveren met het kunstwerk van Diego Rivera aan de buitenkant van het stadion. In 1968 was Kees namelijk een kleine jongen van 4 jaar, net zoals in het midden van die afbeelding.
Kees wilde ook wel op de tribune, omdat hij niet wilde hardlopen, mogelijk ook door de hoogte, maar Justin meldde zich als vierde en stond op de tribune en met de fakkel.

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 15-01-2024, 19:05:22 »
Ook hier maar even een screenshot van de situatie ergens aan het begin van de opdracht waar er 0156 had moeten staan. Deze toont ook aan dat de mijn plaatje van 0156 aardig klopt.

Er is gemold / geklungeld op de tribune. Bij het 'leeg maken' van het woord MOL zijn de liggers sowieso laten staan "alleen de staanders weghalen diep iemand" , daarnaast zijn er volgens mij met opzet liggers neer gelegd telkens op verkeerder rijen zoals liggers op B/C waar alleen staanders moeten staan ....

Dus op de tribune is gemold. ... maar dat kan ook kandidaat-mollen zijn ipv mol-mollen. Het is naar mijn mening te structureel voor domheid.

Online annebeestje

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 15-01-2024, 19:28:21 »
Ik ben zelf niet aan het mee puzzelen in detail… maar helpt het om eens te letten op de exacte plaats van de stipjes op de zitjes? Die lijken mij niet helemaal in een recht raster geplakt, maar met een klein beetje perspectief. Waarschijnlijk om het beeld vanuit het gezichtspunt beneden te corrigeren. Dus misschien kom je dan dan met je rechte spreadsheet niet helemaal uit.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 15-01-2024, 23:14:46 »
Volgens mij heeft dat perspectief hooguit tot gevolg dat de letter een klein beetje schuin staan. Het getal verandert er niet door.
Als ik de 2 kaartjes van de eerste ronde (die samen 0156 maken) buiten beschouwing laat, dan kan ik maar 2 andere getallen maken. Beide gebruiken dezelfde liggende platen. Het gevraagde getal van 1968 is niet te maken.
Edit:
De combinatie 0356 zal het hoogstwaarschijnlijk zijn geweest omdat je bij een ander getal niet weg zal komen met 2 staande platen zo dicht bij elkaar (H6 en H7). Normaal zit er altijd minstens één lege kolom tussen, hetzij als spatie tussen twee cijfers, hetzij als verticale lijnen van een cijfer. Het aardige is bovendien dat deze combi heel erg lijkt op die van ronde 1. Dit zou wel eens de tweede ronde kunnen zijn geweest. Niet gek dat iemand dan roept dat we die getallen al hebben gehad.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2024, 23:46:25 door MartinJ »

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 16-01-2024, 00:25:22 »
Ik zal mijn gepuzzel ook nog maar posten. Een aantal kaarten heb ik net andere cijfers gelezen. Deze heb ik geel gemarkeerd.
Van het vierde kaartje liggend is niet zichtbaar of de 2e regel 3 of 4 cijfers bevat. Als hier 4 cijfers staan is de G12 de enige vrije ruimte.

Mooi overzicht met alle combinaties.

Zat wel te denken , volgens mij mogen de borden binnen een bord lengte en breedte neergelegd worden hoe kandidaat het wil.
Vooral bij horizontaal kan dat veel schelen , bijvoorbeeld ipv midden van bord op stoel nummer , een van beide uiteinden links/rechts , zijn dan meer getallen mogelijk?
Misschien zelfs 1968?

2e gedachte .. kan een mol een brief hebben verwisseld? hoewel dat valsspelen is vind ik het raar dat 1968 nog niet gemaakt kan worden.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 16-01-2024, 00:42:21 »
Hoe ze precies een bord neerleggen maakt volgens mij niet uit, als het maar duidelijk te lezen is als één van de 4 getallen die van tevoren voor deze opdracht zijn bedacht en die verschijnen als je de borden neerlegt zoals beschreven op de kaartjes. En natuurlijk binnen de tijd de vlam ontsteken.
Als je een bord horizontaal neerlegt i.p.v. verticaal of omgekeerd lukt het volgens mij niet om de juiste getallen te maken. Daarvoor zijn de lengte en breedte te verschillend (1 : 2,5).
Zeg dat de onderste plank van het cijfer 0 staand neerlegt ipv liggend. Het lijkt dan in  de verste verte niet meer op een 0.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2024, 00:44:03 door MartinJ »

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 16-01-2024, 16:19:18 »
Even wat feiten:

Er zijn 8 tafels, dus 8 rondes, dus 8 mogelijke bedragen te vormen.

Per tafel zijn er 2 enveloppen:

Dat zien we ook wanneer Fons aan de eerste 400m is begonnen. Tooske heeft nog een tweede envelop op het eerste tafeltje staan.

Rik zegt letterlijk: "Hoe meer rondes jullie lopen, hoe hoger dat bedrag."
Dat betekent dat het bedrag van 1.968€ te vinden was op het laatste tafeltje, zijnde ronde 8.

In totaal zijn er dus 16 enveloppen, en is er dus 16 x 400m te lopen om aan het hoogste bedrag te komen.

Hoe verdien je hier als groep het maximale bedrag?
Heel simpel.
Je loopt in groep 16 x 400m en brengt de enveloppen naar het middelpunt. Daar wordt gewacht op de laatste 2 enveloppen. Als we ruim rekenen, duurt dat 30 minuten.
De laatste 2 enveloppen worden voorgelezen, de tribune heeft een kwartier om die goed te zetten.

Hoe ga je hier als mol te werk?
Ook heel simpel. Je zorgt ervoor dat de eerste enveloppen worden voorgelezen. Daar is amper geld mee te verdienen. Tijdverlies voor kleine bedragen, en een grote kans op chaos.

Hetgeen Anna hier doet, zet alles in gang.
De enige die de opdracht "snapte". Ja, ze snapte heel goed wat er moest gebeuren (om alles te laten mislukken).

In alle chaos kunnen lopers enveloppen wisselen, niemand die het merkt.

Opvallend is dat bij het begin van de opdracht, de enveloppen naar binnen leunen. Even later leunen ze naar buiten.
(kan natuurlijk ook de wind zijn geweest)

Ook heel opvallend is dit shot. Dit zien we nog voor Rik aan zijn uitleg begint.
Een misleidend shot? Per ongeluk weggewaaid? Of gemold?
In ieder geval zijn de enveloppen van ronde 8, het hoogste bedrag, verdwenen.

Uiteindelijk zijn wel alle tafels leeg geraakt.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 16-01-2024, 16:20:13 »
Nog even gekeken naar de stand na de eerste ronde, toen er 0156 zou moeten staan (zie foto).
Van de eerste ronde ontbreekt liggend A8 en F8. In plaats hiervan ligt er A7 en F9. Deze zijn vermoedelijk door verkeerd tellen fout gelegd, aangezien deze niet voorkomen op de briefjes die we hebben gezien. Ze komen ook niet voor in de oorspronkelijke toestand (zie foto). Liggend C8 komt wel voor in "mol" (zie foto) en zijn ze misschien vergeten weg te halen. C8 liggend komt niet voor in een ander briefje, wel C8 staand.

Wat combinaties betreft is er een probleempje. Maar we hebben alleen van 4 van de 5 enveloppen informatie.
De staande planken waarmee je 0338 kan maken (zie foto eerdere post) kunnen eigenlijk alleen maar iets als 033x maken (ga dit zelf na). De staande planken waarmee je 0356 kan maken laten zich moeilijk combineren met iets anders als dezelfde liggende planken die je nodig hebt voor 0338. En dan moeten we ook nog 1968 maken.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2024, 16:22:58 door MartinJ »

Offline Ronaldanius

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 16-01-2024, 18:46:16 »
Er zit een fout in deze post.
Er is beeld waar Tooske een kaart doorgeeft aan Jeroen, dit strookt niet met het ronde overzicht.

Er zijn beelden waarbij Fons vanaf het midden naar Rosario op de baan komt, we zien dan Tooske vertrekken. Vervolgens zien we Fons terug naar het midden lopen. Alle kaarten zijn dan verdwenen. Aangezien we Tooske nog zien vertrekken en er minstens 8 kaarten zijn binnengebracht en er maximaal 16 zijn, moet 400 meter loop 12 de laatste zijn.

Er zouden dan 12 van de 16 kaarten zijn binnengebracht.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2024, 20:38:29 door Ronaldanius »

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #96 Gepost op: 16-01-2024, 18:47:14 »
Molshoop: Hoe ga je hier als mol te werk?
Ook heel simpel. Je zorgt ervoor dat de eerste enveloppen worden voorgelezen. Daar is amper geld mee te verdienen. Tijdverlies voor kleine bedragen, en een grote kans op chaos.

De enige die de opdracht "snapte". Ja, ze snapte heel goed wat er moest gebeuren (om alles te laten mislukken).

Wat dat betreft is Sor net zo verdacht. Komt als eerste bij Anna aan met een kaart. Kan dan alsnog bijsturen mocht Anna niet uit zichzelf beginnen met het doorgeven.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #97 Gepost op: 16-01-2024, 18:49:00 »
Molshoop: Hoe ga je hier als mol te werk?

Wat dat betreft is Sor net zo verdacht. Komt als eerste bij Anna aan met een kaart. Kan dan alsnog bijsturen mocht Anna niet uit zichzelf beginnen met het doorgeven.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 16-01-2024, 19:00:41 »
Even wat feiten:
Er zijn 8 tafels, dus 8 rondes, dus 8 mogelijke bedragen te vormen.
Per tafel zijn er 2 enveloppen:
Dat zien we ook wanneer Fons aan de eerste 400m is begonnen. Tooske heeft nog een tweede envelop op het eerste tafeltje staan.
Rik zegt letterlijk: "Hoe meer rondes jullie lopen, hoe hoger dat bedrag."
Dat betekent dat het bedrag van 1.968€ te vinden was op het laatste tafeltje, zijnde ronde 8.
In totaal zijn er dus 16 enveloppen, en is er dus 16 x 400m te lopen om aan het hoogste bedrag te komen.
In ieder geval zijn de enveloppen van ronde 8, het hoogste bedrag, verdwenen.

Ik had het idee dat er geen enveloppen staan op de tafeltjes, maar op elke tafel 1 kaartje met het tafelnummer plus één kaartje met informatie. Op het veld trekt Fons door de regen aan elkaar gekleefde kaartjes met informatie en tafelnummers uit elkaar. En kaartje wisselen is zo gelukkig mogelijk.
Dus 8 rondes voor 4 bedragen, bij Tooske staat het rondekaartje, 1968 krijg je door kaartjes van tafel 7 en tafel 8 te combineren, en fijn om te zien dat het kaartje van tafel 8 weg is. Is er daar hopelijk toch gemold.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2024, 19:06:15 door Crapuleke »

Offline Ronaldanius

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 16-01-2024, 19:42:53 »
Op de envelop die Jeroen na de 3e 400m loop aan kees overhandigd staat "ronde 2". Er zullen dan dus 2 enveloppen met dezelfde ronde moeten zijn geweest.