Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen  (gelezen 10658 keer)

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #100 Gepost op: 16-01-2024, 20:18:49 »
Ik dacht gewoon ronde 1/tafel 1/1e kaartje Fons Jeroen Kees Rosario en Rosario geeft kaartje aan Anna. Dan ronde 2/tafel 2/2e kaartje Tooske Fons Jeroen Kees en Kees neemt middenstip over. Twee kaartjes samen levert 1e bedrag.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #101 Gepost op: 16-01-2024, 23:23:12 »
Ik ben eruit! Een kaartje met liggende codes paste nergens bij, maar als ik de cijfers van de oplossing (1968) anders rangschik, dan past dit kaartje bij 1968. Het toeval wil dat dit kaartje niet volledig in beeld is en dat er voor het getal 1968 één code ontbreekt. Door de ontbrekende code krijg je 1960.
Naast de al bekende 0156 van de eerste ronde, zijn de andere getallen 1018 en 0356. 1018 omdat een kaartje met liggende codes alleen dit getal op kan leveren in combinatie met een ander kaartje. Ook is het geruststellend dat de kaartjes die 0356 vormen niet zijn gevouwen als ze in het gras liggen. Ze liggen daar naast elkaar onder de droge kaartjes van de eerste 2 rondes. Met het overgebleven kaartje met staande codes zal met de juiste liggende codes iets worden als 0330 of 0338. Voor de volledigheid hier maar alle getallen in een plaatje.
Edit: die 0xxx zou ook iets als 07x0 of 07x8 kunnen worden! Dan heb je 4 getallen die een stuk uit elkaar liggen wat hoogte betreft.
Edit2: Wat mij later nog opviel is dat de bij alle kaartjes behalve het kaartje waar 1968 mee kan worden gemaakt de codes gesorteerd zijn op letter. Bij het kaartje voor 1968 staan ze door elkaar:
A12, G9, L4, A9   L9, G4, L12   A4.
Dat kan niet alleen meer verwarring zaaien bij het oplezen, ook is het kaartje hierdoor makkelijk herkenbaar door de mol! En een reden temeer dat deze combinaties juist zijn.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2024, 01:14:14 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #102 Gepost op: 17-01-2024, 08:54:41 »
Wat een heerlijk puzzelwerk weer  ::ok::

Niet dat we er verder iets aan hebben helaas...
Wat zouden de (nooit gelegde) getallen kunnen hinten..?
Dat de codes voor '1968' ipv alfabetisch door elkaar staan, zou daar nog iets anders in kunnen zitten dan ook goed herkenbaar voor de mol..?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #103 Gepost op: 17-01-2024, 10:37:38 »
Ja, dat is precies wat vannacht door mijn hoofd speelde. Dat de codes door elkaar staan betekent dat het makkelijker is voor de mol om zich te vergissen door een andere letter te noemen die bijna hetzelfde klinkt. H i.p.v. A. Ook bij het plaatsen is het moeilijker. Je ziet dat ze de rijen tellen bij het plaatsen. Als je bijvoorbeeld een rijtje staand H2, H4, H6, H8, H10, H12 moet plaatsen dan is dat erg makkelijk.
Ook kun je makkelijker een code overslaan (per ongeluk vergeten) en het is ook moeilijker te controleren. Bij het rijtje dat ik noemde valt het op als later blijkt dat er eentje uit deze serie ontbreekt.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #104 Gepost op: 17-01-2024, 11:30:49 »
Apart en daarbij dat de P (olymische spelen)ontbrak bij de executievraag. Heb nog niets kunnen vinden op 1968

Ik heb de P teruggevonden op de hand van Rosario :)

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #105 Gepost op: 17-01-2024, 11:35:44 »
In ieder geval zijn de enveloppen van ronde 8, het hoogste bedrag, verdwenen.


En maand 8 in de Maya-kalender is mol. Zou hij dan toch bezig zijn geweest?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #106 Gepost op: 17-01-2024, 11:55:37 »
We zien Rosario vrijwel niet in beeld, dus hij kan stiekem iets uitgehaald hebben. En als Fons roept: "Rosario, kan je mij nu komen helpen?" komt hij heel langzaam aansjokken en doet vervolgens helemaal niets.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #107 Gepost op: 17-01-2024, 13:02:31 »
Ik heb de briefjes wat meer contrast gegeven zodat de codes beter leesbaar zijn.
In de foto heb ik de bijbehorende getallen geplakt. Merk op dat de code G12 die nodig is om een 8 van de 0 te maken in 1960 (vermoedelijk) buiten beeld is gevallen bij de opname. Mooier kan ik het niet maken.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #108 Gepost op: 17-01-2024, 19:35:10 »
Wat een speurwerk. Mijn dikke complimenten! ::vergroot:: ::ok::

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #109 Gepost op: 17-01-2024, 23:28:54 »
Wat een speurwerk. Mijn dikke complimenten! ::vergroot:: ::ok::

Daar ben ik het mee eens.  ::ok::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #110 Gepost op: 18-01-2024, 09:10:29 »
Ik heb de briefjes wat meer contrast gegeven zodat de codes beter leesbaar zijn.
In de foto heb ik de bijbehorende getallen geplakt. Merk op dat de code G12 die nodig is om een 8 van de 0 te maken in 1960 (vermoedelijk) buiten beeld is gevallen bij de opname. Mooier kan ik het niet maken.

Goed gedaan Martje  ::ok:: ::ok:: ::vergroot::

Die 11111 is dan 11K? Wel veel.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #111 Gepost op: 18-01-2024, 09:13:49 »
In de foto heb ik de bijbehorende getallen geplakt.
Niet dat 't verder veel uitmaakt, maar volgens mij klopt deze niet.
Volgens mij staat hier H7 en geen H9. Dit zou dan 0750 of 0758 kunnen zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #112 Gepost op: 18-01-2024, 10:56:16 »
@WillempieW
Klopt, ik had de fout wel in mijn aantekeningen verwerkt maar nog niet in het GIMP project.
Ik heb het plaatje aangepast en de vermoedelijke liggende streepjes in oranje ingevuld.

Kan @Belgian Mol ook gerustgesteld zijn dat het geen 11k is  ;)
« Laatst bewerkt op: 18-01-2024, 11:09:45 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #113 Gepost op: 18-01-2024, 12:26:09 »
Tooske- en Jeroentunnelaars. Verklaar u nader adhv deze opdracht.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #114 Gepost op: 18-01-2024, 13:01:43 »
Daarvoor hoeven we alleen maar de bedragen op een rijtje te zetten, met dank aan MartinJ. De te winnen bedragen zouden oplopen, dus als volgt:

Bedrag 1:    156 euro
Bedrag 2:    356 euro
Bedrag 3:    758 euro
Bedrag 4: 1.018 euro
Bedrag 5: 1.968 euro

Er was schijnbaar afgesproken bij de renners om om beurten naar de microfoon te gaan. De Mol kiest er allicht voor om op die positie komen bij een van de hogere bedragen. Maar als degenen daarvoor blijven steken op het allerlaatste bedrag, zal hij zijn handen niet willen vuilmaken en blijft hij lekker rennen.

Overigens, @MartinJ: er waren toch maar acht enveloppen en dus vier bedragen? Mooi gepuzzeld, maar ik begrijp niet hoe het kan dat er vijf bedragen uitkomen?

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #115 Gepost op: 18-01-2024, 13:15:12 »
Het beeld met de acht kaartjes is niet het einde van de opdracht. Er waren waarschijnlijk twee envelopen per tafel . Er zijn er minstens elf binnengebracht op het moment dat ze met zijn drieën staan om te roepen. Er zijn dus waarschijnlijk kaarten verdwenen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #116 Gepost op: 18-01-2024, 13:32:54 »
Ah, ja nu zie ik het ook. Goed te zien bij een van de beelden aan het begin van de opdracht.

Toch lopen de renners telkens maar met ééń envelop. Dus blijkbaar moesten er in totaal 16 rondes gelopen worden voor acht bedragen. Wel gek dat het hoogste bedrag er dan al bij zit, waar zijn de tussenliggende enveloppen?

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #117 Gepost op: 18-01-2024, 13:54:14 »
Tooske- en Jeroentunnelaars. Verklaar u nader adhv deze opdracht.
Verklaring in het kort:
-   Niet 2 enveloppen, maar 2 kaartjes (1 met ronde-nummer, 1 met informatie)
-   Alle 8 kaartjes liggen bij Fons op de grond
-   Jeroen staat bij Kees uit te hijgen, ziet dat hij niets hoeft te doen (luie mol)
-   Bij tafeltje 8 missen de 2 kaartjes (ik hoop dat de mol heeft gemold)
-   (En 1968 = 24. Loteria kaart 24 is El Cotorro, de papegaai, Jeroen praat Rik na met het woord ‘luilak’, is hier en bij het zwembad lui)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #118 Gepost op: 18-01-2024, 14:03:37 »
-   Niet 2 enveloppen, maar 2 kaartjes (1 met ronde-nummer, 1 met informatie)
Anna heeft het over een envelop. En je ziet Kees het kaartje ook duidelijk uit de envelop halen. Twee enveloppen per tafel dus lijkt me.
-   Bij tafeltje 8 missen de 2 kaartjes (ik hoop dat de mol heeft gemold)
Met de enveloppen op tafel 8 zou, als de speluitleg goed begrijp, het hoogste bedrag moeten worden gevormd. En die enveloppen zijn ook op de middenstip terechtgekomen (1.968 euro).

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #119 Gepost op: 18-01-2024, 15:12:07 »
Anna heeft het over een envelop. En je ziet Kees het kaartje ook duidelijk uit de envelop halen. Twee enveloppen per tafel dus lijkt me.
Ok, daar denk ik anders over. Ik denk dat de kaartjes door de regen aan elkaar kleven. Als er 16 enveloppen met kaartjes op de tafel hadden gelegen, missen er 8 kaarten en had ik 16 lege enveloppen ook ergens in beeld verwacht. Over 8 kaarten met informatie die missen hoor ik niemand praten en 8 kaarten die missen moet toch opvallen?