Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten  (gelezen 38185 keer)

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op het spel zetten
« Reactie #100 Gepost op: 28-01-2024, 22:04:55 »
Kees loste die van Anna correct op. Die van Tooske is overduidelijk fout. Jeroen checkt 'm en zegt dat ie goed is.

Aha.  ::ok::
Dus toch een molpunt hier voor Tooske en Jeroen.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #101 Gepost op: 28-01-2024, 22:06:02 »
Die sloepen hebben dezelfde nummers alleen eindigend op 3mex en op 8mex
3 is Jeroen,Tooske,Rian.

Offline Blip

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #102 Gepost op: 28-01-2024, 22:18:14 »
Wat ik minstens zo interessant vind, is dat je geen nieuw spel mocht openen voordat de voorgaande klaar was. Ik heb het zelf nog niet gecheckt, maar heeft iemand gezien of daar fouten mee zijn gemaakt? Of dat er misschien (stiekem) een spel is geopend terwijl men nog niet klaar was met het spel daarvoor? Nu ligt de focus vooral op wie wat verkeerd deed tijdens een spel.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #103 Gepost op: 28-01-2024, 22:39:50 »
De mol is dit jaar overduidelijk de montage die echt belangrijke beelden om mee te kunnen speuren weg lijkt te laten  ::jaja::

Offline Vage logica

• Forumlid
  • ... is not equal to ...
« Reactie #104 Gepost op: 28-01-2024, 22:46:35 »
Ik kom op deze codes:

Boot           Kandidaten    Code
Samanta:    AFKS             YUC31031384148MEX
Elizabeth:    JRT               YUC3103138014-3 MEX

De Elizabeth is in de stream van wieisdemol.nl niet heel duidelijk en alleen van een afstand in zijn geheel tezien dus het einde daarvan kan ik fout hebben.
De Samanta is duidelijk in beeld en een deel van de code van de Elizabeth aan het eind ook.

Geen idee wat ze hiermee moesten. Dit kunnen natuurlijk ook gewoon volgnummers van de boten zijn die niks met de opdracht te maken hadden.

Offline Christie

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 29-01-2024, 00:24:10 »
Ik kom op deze codes:

Boot           Kandidaten    Code
Samanta:    AFKS             YUC31031384148MEX
Elizabeth:    JRT               YUC3103138014-3 MEX

De Elizabeth is in de stream van wieisdemol.nl niet heel duidelijk en alleen van een afstand in zijn geheel tezien dus het einde daarvan kan ik fout hebben.
De Samanta is duidelijk in beeld en een deel van de code van de Elizabeth aan het eind ook.

Geen idee wat ze hiermee moesten. Dit kunnen natuurlijk ook gewoon volgnummers van de boten zijn die niks met de opdracht te maken hadden.

De bestuurder van de Samantha boot heeft een hesje aan met nummer 38 erop. Anna en Fons worden dit jaar 38. Goed te zien wanneer ze terugkeren naar de kisten. De naam samantha komt uit het Hebreeuws. En laat Kees nu in Nazareth geboren zijn.

Offline xania

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
« Reactie #106 Gepost op: 29-01-2024, 07:42:38 »
Kees loste die van Anna correct op. Die van Tooske is overduidelijk fout. Jeroen checkt 'm en zegt dat ie goed is.

In theorie kan dit ook niet. Als je het hele vlak wit hebt dan zou hij automatisch moeten kloppen. Het kan niet dat het mollogo niet goed zit tenzij er 2 stukjes uitgehaald en omgedraaid zijn maar dat is zo’n gedoe dat doe je niet even onopvallend. Dus dit is dan eerder een productie foutje
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 29-01-2024, 07:58:06 »
Tooskes mollogo op de Rubrik’s cube lijkt helemaal niet juist te zijn. De vingerafdruk heeft wel heel vreemde hoeken.

- Ze haalt meteen 'Doordraaien' eruit, en dat wordt ook de eerste puzzel.
- Vraagt of iemand nog weet hoe het werkt (even checken).
- Zegt "Ik kon dit ooit".
- Doet het fout.
- Krijgt complimenten van Rian dat ze het zo snel gefixed heeft.

Iedereen die dit ooit kon, kan de slagen om de kubus helemaal op te lossen vergeten zijn. Maar vergeet nooit dat het basisvlak aan elke zijkant dezelfde kleur moet hebben. Heel verdacht van Tooske, dit.

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 29-01-2024, 08:00:07 »
In theorie kan dit ook niet. Als je het hele vlak wit hebt dan zou hij automatisch moeten kloppen. Het kan niet dat het mollogo niet goed zit tenzij er 2 stukjes uitgehaald en omgedraaid zijn maar dat is zo’n gedoe dat doe je niet even onopvallend. Dus dit is dan eerder een productie foutje

Je hebt gelijk. Bij de gekleurde vakjes die eronder zitten kan dit immers niet gebeuren. Misschien is de afbeelding dan uitgesmeerd door zweethandjes? Die vingerafdruk was gewoon een flutpapiertje uit een printer.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline BertN

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 29-01-2024, 08:20:01 »
Je hebt gelijk. ...

Niet waar. Als je goed kijkt zie je onder de vingers op de voor-bovenrand Groen-Groen-Blauw , en op de zijkant-bovenrand Rood-Blauw-Blauw (denk ik) Dus zijn de hoeken van het vingerafdruk gewoon gewisseld/geroteerd. Uitstkend mogelijk. En foutive oplossing.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 29-01-2024, 08:25:45 »
Dat klopt, je was me net voor BertN  ::jaja::
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 29-01-2024, 09:05:34 »
Dat mogen wij molloten zelf spelen.

Cameroen => Circa Mol Jeroen
Mooi gevonden! Sluit ook aan bij mijn ‘bijna goed’.

Jeroen maakt op de vliegtuigtrap een selfie met het vliegtuig. Revanche dat hij niet in de Arena mocht zijn? Nu heeft hij een selfie met worstelaar Volador Jr. Volador betekent vliegen.

Kees noemt zich Topo-kenner, Fons vliegt veel, Anna is gewoon slim en Sor houdt van spelletjes. Niet de handigste mensen om de boot mee in te gaan met spelletjes. Dus misschien heeft Jeroen zich met Rian en Tooske de boot in gemanoeuvreerd. Zij hebben weinig tegen Jeroen ingebracht, telden minder vierkanten, zelfs het vakje Kameroen bleef leeg terwijl Jeroen al Cameroen had gezegd. Tooske vond Jeroen erg slim met Qatar, maar ik denk dat Rian Jeroen wel wat meer in de gaten gaat houden.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 29-01-2024, 09:08:52 »
Niet waar. Als je goed kijkt zie je onder de vingers op de voor-bovenrand Groen-Groen-Blauw , en op de zijkant-bovenrand Rood-Blauw-Blauw (denk ik) Dus zijn de hoeken van het vingerafdruk gewoon gewisseld/geroteerd. Uitstkend mogelijk. En foutive oplossing.

En dan is het heel knap dat ze er zo snel een vingerafdruk uit krijgt die er op het eerste gezicht toch op lijkt. Als ze gewoon de kleuren van de zijkanten had gevolgd (helemaal niet moeilijk) ben je er veel sneller en zonder fouten.

Als je het anders probeert, kom je al gauw op duidelijke fouten, maar die maakt ze niet. Dit riekt voor mij naar voorkennis welke slagen je moet maken / vooraf oefenen om zo snel deze gelijkende vingerafdruk eruit te krijgen.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 29-01-2024, 10:18:45 »
Eventjes van het doolhof een foto genomen en recht getrokken. Ik vond het frappant dat Sor zo vlug dat doolhof genaamd ‘je eigen weg zoeken’ opende en heel vlug oploste. Ik dacht, stel je voor dat zijn eigen naam in dat doolhof verwerkt zit… Vooral ook omdat we het andere team geen doolhof zien oplossen.

Maar ik vind niks speciaals. Alleen valt me op dat dat doolhof eigenlijk echt niet moeiliijk is. In het volledige traject, zitten geen splitsingen die je heel ver uit de weg kunnen brengen, behalve op het punt dat je bijna aan de uitgang bent. En dan volg je intuïtief toch wel de juiste richting.

Goeie manier om als mol hiermee te starten, je weet toch dat iedereen die juist kan oplossen, dus scoor je liever zelf de punten? Of je gaat met je slordige lijn net door een muurtje, zodat deze ook nog verkeerd gerekend wordt?

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 29-01-2024, 10:27:52 »
Ik geloof er echt helemaal niets van dat die slordige lijn fout gerekend zou worden. Je ziet gewoon de intentie van waar die lijn moet staan.
Snel en goed gedaan van Sor. En slim om aan de buitenkant te beginnen.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 29-01-2024, 10:38:41 »
Ik geloof er echt helemaal niets van dat die slordige lijn fout gerekend zou worden. Je ziet gewoon de intentie van waar die lijn moet staan.

Sor heeft goed naar Ellie geluisterd: altijd met de klok mee zoeken!  ::ok::
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 29-01-2024, 10:48:50 »

Ik zeg ook niet dat het zo is, ik zou ook denken van niet. Maar hoe ik het draai of keer, ik kom niet op -500 euro uit. Ofwel zijn er meer spellen gespeeld en verloren dan wat wij te zien krijgen. Ook vervelend dat we niet weten of Wales wel of niet wordt goed gerekend, het kan 2 kanten op.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 29-01-2024, 10:51:29 »
En dan is het heel knap dat ze er zo snel een vingerafdruk uit krijgt die er op het eerste gezicht toch op lijkt. Als ze gewoon de kleuren van de zijkanten had gevolgd (helemaal niet moeilijk) ben je er veel sneller en zonder fouten.
Niet met je eens. De makkelijkste methode om één vlak goed te krijgen is om eerst de ribbeblokjes goed te draaien. Dit is erg makkelijk omdat het makkelijk is om de blokjes die al goed zitten op hun plaats te houden.

Voor de hoekblokjes ga je daarna als volgt te werk. Houd de kubus zo dat het vlak dat moet worden opgelost het bovenvlak is. Om een hoekblokje op de juiste plek te krijgen moet je het eerst in het ondervlak krijgen. Voor een aantal zal dit automatisch het geval zijn, dus daar begin je mee. Draai nu zo'n hoekvlakje zodanig dat het precies onder de plek zit waar het naartoe moet. Vergelijk nu de kleur van de 2 zijkanten van dit hoekblokje met de kleur van dat zijvlak (het vaste blokje van dat vlak).

Als die kleur voor één van de twee zijkanten gelijk is (kans van 2 op drie) dan kun je makkelijk met 3 keer draaien dit blokje op zijn plaats brengen (vlak met de gelijke kleur naar beneden; onderste vlak een kwartslag naar links of rechts; omgekeerde van eerste draai).

Als die kleur voor geen van de twee zijkanten gelijk is (kans van 1 op 3), dan heb je een extra bewerking nodig om dat blokje in de juiste positie te krijgen om vervolgens de hierboven genoemde bewerking alsnog uit te voeren. Doe je die extra bewerking niet, dan zit het mollogo wel in het juiste vlak, maar de 2 andere vlakjes van dat hoekblokje zitten in de verkeerde zijvlakken.

Ook kan het voorkomen dat één of meer hoekblokjes al in het juiste vlak zitten maar niet op de goede plaats, d.w.z. dat de kleuren van de zijvlakken van dit blokje niet overeenkomen. Dan moet je zo'n blokje eerst naar het onderste vlak zien te krijgen en vervolgens de hierboven beschreven bewerking uitvoeren.

Zoals je kan zien zijn er dus 2 manieren om noodzakelijke stappen over te slaan, met als gevolg dat één vlak wel de juiste kleur heeft (hier het mollogo), maar dat de hoekblokjes niet op de juiste plek zitten. De kans is heel groot dat dit is wat Tooske heeft gedaan.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Offline JanMOL

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #118 Gepost op: 29-01-2024, 11:07:45 »
Als ik alle opdrachten beeld dan samentel, kom ik dit uit:

Sor, Anna, Fons, Kees:
- Eigen weg: +150 (maar slordig door sor?)
- Telraam -100
- Ogenschijnlijk: + 150
- Driehoeksverhouding -100
- Geografie -250
- Doordraaien +150

Jeroen, Tooske, Rian

- Doordraaien: +150
- Telraam -100
- Driehoeksverhouding -100
- Geografie -250
- Ogenschijnlijk +150

Als ik dit bereken kom ik op -150€ resultaat.
De opdracht woordenkunstenaar zien we niet in beeld, geen idee of beide groepen die niet hebben gedaan.

Niet doen leverde ook mingeld op, toch? Dus dat verklaart het in ieder geval deels.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 29-01-2024, 11:14:02 »
Niet met je eens. De makkelijkste methode om één vlak goed te krijgen is om eerst de ribbeblokjes goed te draaien. Dit is erg makkelijk omdat het makkelijk is om de blokjes die al goed zitten op hun plaats te houden.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar ga jij meer in op de methode. Dus ja, in detail: de vier middelste buitenblokjes van de vingerafdruk (wat jij de ribbeblokjes noemt) eerst op zijn plek, zodat ze matchen met de kleur van de middenblokjes van de zijkanten. Vervolgens de hoekblokjes ook laten matchen. Die zijn ietsjes omslachtiger op hun plaats te krijgen, maar ook niet moeilijk.

Je hoeft dus alleen maar te letten op de kleur van de zijkanten, dan valt de vingerafdruk automatisch op zijn plaats. Dit is gewoon standaardrepertoire voor iemand die het 'ooit kon'. En dat vergeet je echt niet. Nogmaals, ik vind het heel knap dat ze met blijkbaar een andere methode toch tot een sterk gelijkende vingerafdruk komt.