Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen  (gelezen 46700 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #40 Gepost op: 3-02-2024, 23:21:39 »
Ah dat zou ook de vele lege enveloppen kunnen verklaren! Een Mereltje!

Des te meer en hele slechte 'opdracht' waar kandidaten kansloos zijn en nul invloed op te verdienen bedrag hebben.

Maar 2 x €3000 eruit halen -die kans is statistisch gezien dus heel erg klein- dat gaat te ver.
En uiteraard zien we niet de werkelijke volgorde waarin de kandidaten zijn gegaan.

Offline Amethyst

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 3-02-2024, 23:34:35 »
Zou de Mol voor Sor zijn gegaan en de -3000 bij de kleur paars hebben gelegd?

Als er een kandidaat echt een lievelingskleur had was hij het. Zelfs een tattoo in die kleur. Iedereen wist het.

Mol Anna kon dan -500 pakken. (Als het mislukte, een seintje van de productie. Breng je 0 euro in om niet op te vallen.)

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #42 Gepost op: 3-02-2024, 23:42:19 »
Is een mooie theorie.  ::ok::

Offline xania

• Forumlid
  • We are all acting through this thing called life
« Reactie #43 Gepost op: 3-02-2024, 23:44:55 »
Favoriete kleur was ook een vraag van de vragen lijst die ze doorgenomen hadden.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 3-02-2024, 23:52:28 »
Viel me op dat bij de eerste kandidaat - even nakijken wie dat was - een envelop bij Rik stond met een ezelsoor. Die zou ik dus zeker gekozen hebben, want die zou opvallen in de kistjes en moest je dan dus niet pakken (want was een 0 of minbedrag). Deze kandidaat koos deze echter niet, wat ik erg vreemd vond...

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 4-02-2024, 00:12:04 »
Zou de Mol voor Sor zijn gegaan en de -3000 bij de kleur paars hebben gelegd?
Favoriete kleur was ook een vraag van de vragen lijst die ze doorgenomen hadden.

Tooske pakte haar envelop ook bij haar favoriete kleur, geel.

Het zou een mooie molactie zijn. De Mol bepaalt dat bij elke kandidaat de slechtste envelop op het tafeltje met zijn of haar favoriete kleur komt. Behalve bij zijn eigen tafeltje, daar komen de 3 jokers. ;D

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 4-02-2024, 00:17:11 »
Was een leuke actie geweest, maar dan had ik wel medegedeeld dat de mol dit zou bepalen. Dan kun je er ook iets mee.. Lijkt me dus niet gebeurd

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #47 Gepost op: 4-02-2024, 00:43:41 »
Ik hoop dat deze theorie (de mol heeft enveloppen leeggehaald) klopt, want dan zit er nog een beetje diepgang in (al is het misplaatst, want het helpt ons en kandidaten niets met de zoektocht naar de mol).

Met lege enveloppen en kijken of je tekens op de 3-4 enveloppen die je uitkoos kunt zien / aanbrengen was er bij het kiezen misschien nog iets mogelijk dat er iets niet volledig van het toeval afhing, maar daar is blijkbaar niets mee gedaan. Een kans van 1/9 is zo belabberd dat ik hem gewoon had laten liggen en voor het geld was gegaan, terwijl ik normaal geen probleem met egoïstisch spelen heb.

Het enige wat we hier mee kunnen is aannemen dat de mol met voorkennis heeft gekozen. Dan blijven eigenlijk alleen Sor en Anna als opties over - de rest was allemaal voor de pot irrelevant (afgezien van Babs die zelfs geld opbracht).

Tegen de tijd dat we deze opdracht bereikten, schreeuwde ik tegen de tv: “waarom kijk ik hier überhaupt naar? Dit slaat nergens op.”
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 08:19:12 door Leendert »

Offline Stargaze

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 4-02-2024, 01:04:22 »
Een onduidelijke opdracht.  Begreep het niet helemaal.
Het lijkt mij dat de mol als laatste gaat en als de min 3000 al eens door een kandidaat is gepakt dan kan die voor nul euro of klein plus of min bedrag gaan.

Offline de_ils

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 4-02-2024, 01:17:58 »
Voor een topito gaan geeft de meeste kans op min geld (fons, jeroen*)
Voor drie jokers gaan toch ook nog aardig wat (tooske, anna,babs)
Twee jokers (kees, rian, rosario)

Twee enveloppen en het grootste minbedrag is knap, maar het lag er allemaal (te) dik bovenop met paars en lievelingskleur het is allemaal te veel in beeld geweest.
Maar goed hij zegt wel een op 9 kans..dus blijkbaar kon je toch kiezen uit tien enveloppen. Want er waren ook lege enveloppen , Kees?

Ik wil graag extra uitleg voor het spel via teletekst pagina 888 ???

Ik denk nu dat de mol na Rosario geweest is en/of voor 0 euro gegaan is en kandiaats geleken heeft voor de jokers.

« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 01:26:41 door de_ils »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #50 Gepost op: 4-02-2024, 01:27:52 »
ik twijfel of de mol de voorkennis heeft welke envelop wat bevat. Want daarmee geef je de.mol een complete vrijbrief om een flink bedrag uit de pot te halen. Ik denk dat de mol alleen info krijgt over waar andere kandidaten voor gekozen hebben en daar zijn strategie op aan kan passen, maar dat het kiezen van de envelop nog wel een gok blijft.
In dat geval kan Tooske nog steeds goed de mol zijn. Het voor drie jokers gaan deed ze in elk geval goed. Ik vind voor topito gaan echt heel dom, dat is een kans van 1 op 9, en dan nog eens 1 op 9 en nog eens 1 op 9 want er moeten 3 kandidaten dat ding pakken. Kans 0 dus. Dan laat je je wel heel erg kandidaats kennen, geen enkele voorkennis van spelinzicht. Fons dus (en Jeroen).

Twee jokers (kees, rian, rosario) vind ik ook een slechte keuze als mol.... waarom 2 en niet 3? Zijn meer minbedragen bij.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #51 Gepost op: 4-02-2024, 01:31:50 »
Tooske pakte haar envelop ook bij haar favoriete kleur, geel.

Het zou een mooie molactie zijn. De Mol bepaalt dat bij elke kandidaat de slechtste envelop op het tafeltje met zijn of haar favoriete kleur komt. Behalve bij zijn eigen tafeltje, daar komen de 3 jokers. ;D

Moet het nog terugkijken, maar zei Sor niet dat er twee paarse tafeltjes waren? En hij voor de 2e (verste ) gekozen heeft. Dan was het toch nog altijd 50/50 kans dat die -3000 gepakt werd, als de mol zo te werk is gegaan. Maar wel een goede theorie.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #52 Gepost op: 4-02-2024, 01:46:15 »
Hoe zijn die kistjes dan ingedeeld, want er moet ergens een gelegenheid zijn om 2000,- te krijgen. we hebben echter maar 1 envelop met 250 gezien...

Als we ook weten dat als ze kiezen voor een troef ze iets eruit moeten halen en moeten omruilen. Dan hou je op 9 kistjes weinig ruimte over...

1,2,3 jokers 3 topito's -> 6 kistjes.
hou je 3 kistjes over voor 2000 euro. zouden ze dan 250, 750, en 1000 gedaan hebben?
Dit zou dan heel vreemd zijn aangezien Tooske de enige is met 3 jokers.

Of is het zo dat enkel de troefkaart elke ronde omgeruild wordt voor de keuze van de kandidaat voorop?
Dan hou je inderdaad 8 kistjes over met 250
Maar ook dit is vreemd gezien het feit dat enkel Babs 250 euro heeft gepakt.

Wat ook heel goed zou kunnen is dat op het moment dat ze een troef kiezen enkel deze overblijft... dus als in kist 1, 2 jokers zit en de kandidaat voor 1 joker kiest, kist 1 niks oplevert. Enkel de 250 (750, 1000) blijft liggen.

De enige minbedragen lijken me bij Rik te zitten. Ook verwacht ik voor the sake of... ::hypocriet:: dat er maar een envelop van -3000 tussen zat.

Rosario heeft dan sowieso iemand anders envelop gepakt.

« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 01:49:20 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 4-02-2024, 08:47:36 »
Er wordt te ingewikkeld gedacht :)

- iedere kandidaat heeft kistjes met geld. Max 250 per deelnemer als het max van 2.000 klopt.
- het is onduidelijk of er ook bij aanvang al lege enveloppen zijn.
- als iemand voor troeven kiest worden er x enveloppen gewisseld voor minbedragen (x = 1,2,3 of 4). De nieuwe enveloppen hebben mingeld. Volgens mij waren dat ook 8 enveloppen en zat in 3(?) een minbedrag en in de rest nul euro.
- verder wordt 1 envelop gewisseld voor de troefkaart (troef = 1, 2of 3 jokers of topito)

Dus bijvoorbeeld als iemand 3 jokers kiest ligt er (er waren toch 8 kistjes?)
- 3 enveloppen met mingeld of nul euro
- 4 enveloppen met geld
- 1 envelop met troef

—> in prince dus 50% kans op een oorspronkelijke envelop met geld. Er wordt dus wel bij aanvang lege enveloppen zijn geweest of de mol enveloppen leeggehaald hebben. Of de kansrekening is de kandidaten zeer ongunstig geweest met maar 1 positief geld bedrag
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 09:12:32 door Martje »

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 4-02-2024, 09:54:01 »
Misschien kan iemand een kansberekening doen.
Hoe groot is de kans dat 8 mensen kiezen uit 8 enveloppen, waarvan de helft plus geld heeft en de helft mingeld/0, dat er 1 plus geld heeft?
Die kans lijkt mij heeeeeeel erg klein.

Offline JeaNinja

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 4-02-2024, 10:01:18 »
Ik zie dat hier best wat aannames worden gedaan. Wat logisch is, want die informatie was niet uit de uitleg te halen. Maar het is dus ook gevaarlijk om er conclusies aan proberen te verbinden. We kunnen niet zeker weten wat de verdeling van de enveloppen was op het moment dat de kandidaten langs de tafeltjes liepen (en ook niet hoeveel voorkennis de Mol had).

Offline Cornelis

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 4-02-2024, 13:06:17 »
Het feit dat er zoveel discussie is over de beoogde opzet van deze opdracht, zegt al genoeg over de kwaliteit ervan. Ik snap dat WIDM graag discussie wil stimuleren over het verloop van het spel, maar discussies over de opzet van opdrachten zijn de verkeerde! 🤬
De spelmakers moeten echt terug naar de tekentafel en/of er moet betere uitleg rondom spellen komen. Op deze manier is het speuren naar de mol een stuk minder interessant. 🤔
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline Yobi

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 4-02-2024, 15:48:23 »
Ik houd niet van opdrachten waarbij de kandidaten kansloos zijn tegen de mol. Niemand kan voorkomen dat de mol -met voorkennis- express -3000 kan pakken.
Dan zou ik liever hebben dat alle kandidaten ook als mogelijkheid kregen iets als: "Of je kiest ervoor dat het hoogste bedrag uit jouw rij gaat en dat dan de keuze die de mol maakt niet telt, MITS minstens 3 kandidaten hiervoor kiezen.".

Verder snap ik steeds minder waarom in alle jaren de kandidaten nog steeds zo dom doen door "voor zichzelf" te blijven kiezen terwijl ze weten dat daar altijd addertjes onder het gras zitten. Snappen ze nog steeds niet dat ze zichzelf de grootste dienst bewijzen (en tegelijkertijd de mol het meest tegenwerken) door altijd voor geld te gaan?

Offline Draaksje

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 4-02-2024, 15:57:08 »
Ik houd niet van opdrachten waarbij de kandidaten kansloos zijn tegen de mol. Niemand kan voorkomen dat de mol -met voorkennis- express -3000 kan pakken.".

Verder snap ik steeds minder waarom in alle jaren de kandidaten nog steeds zo dom doen door "voor zichzelf" te blijven kiezen terwijl ze weten dat daar altijd addertjes onder het gras zitten. Snappen ze nog steeds niet dat ze zichzelf de grootste dienst bewijzen (en tegelijkertijd de mol het meest tegenwerken) door altijd voor geld te gaan?

Helemaal eens bij punt 1.

Punt 2 is dit jaar wel echt zeer opvallend. Kan mij ook niet herinneren wanneer laatst 8 mensen volledig voor eigenbelang gingen.
Neemt zoveel weg van het spel jammer genoeg.  ::ohno::
Imo wanneer troeven mogelijk zijn moeten ze het interessant maken: met interactie tussen kandidaten, moeten liegen of wegsteken, moeilijke keuzes moeten maken, eventuele persoonlijke gevolgen die onbepaald zijn en niet enkel de pot,... Hang er toch op zijn minst een spel of opdracht aan vast.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 15:59:11 door Draaksje »

Offline JP1999

• Forumlid
  • Friends?
« Reactie #59 Gepost op: 4-02-2024, 17:06:32 »
Aparte opdracht. Wat je ook koos, de kans was 1/9e dat je daadwerkelijk kreeg wat je wilde. Puur gokken en een hele kleine kans.

Maarliefst 3 mensen moesten voor de topito kiezen. Zelfs als alle 8 dat hadden gedaan, was de kans klein dat er daadwerkelijk drie van de 8 hun 1/9e kans hadden verzilverd. En als ze dat alle 8 hadden gedaan, was er waarschijnlijk nog véél meer mingeld gepakt.

De kans dat 3 mensen een vrijstelling kregen was net zo groot als dat zij 3x-3000 = -9000 euro pakten. Het zijn wel hele heftige afwegingen die kandidaten moeten maken, en dan blijft het ook nog eens een totale gok.

De pot is hoog begonnen maar de spelopzet is gemaakt om te falen en dan toch altijd weer uit de komen op ongeveer 11.000 euro aan het einde van de reis.