Precies! En als Merel dat dan al eerder heeft gedaan, so be it, die vind jij toch een goede mol

Jij neemt aan dat de 2e kandidaat met de enveloppen verder gaat waar de 1e kandidaat geëindigd is. Dit is natuurlijk onzin
Geen onzin aan maar een heel duidelijk en ook wel leuk subtiel spel dus.
Er wordt te ingewikkeld gedacht 
Dat vind ik dus ook. De simpele uitleg is bijna altijd de goede. Er zijn dus gewoon 8 kandidatenkistjes met +250. Die wil de mol er natuurlijk zo snel mogelijk uit hebben.
De mol begint en brengt al meteen de -3000, -1000 en -500 in het spel want zij moet 3 enveloppen kiezen, en 3x +250 gaat eruit. 100% score alvast. Ze kiest zelf voor haar troefkaart.
De volgende kiest 2-4 enveloppen, dat zijn dan altijd 0-bedragen. Heeft ze geluk dan is dat meteen al iemand die voor de topito ging, Jeroen of Fons. Want dan zijn er al 3+4 = 7 enveloppen met plusgeld uit. Maar we weten dat Babs in elk geval vroeg zat want zij pakte nog een plusbedrag (en bracht zelf 3 enveloppen in). Qua kansberekening ging zij als 2e, maar kan dus ook nog als 3e of zelfs 4e zijn geweest.
Tegen de tijd dat de laatste aan de beurt was, waren bijna alle enveloppen al de 0 envelop. Je kon nog je troef eruit vissen, wat niet gebeurde want maar kans van 1 op 9, en de minbedragen werden op 1 na gekozen. Ook dat is logisch. De -1000 deed 7x mee maar een troefkaart deed ook 7x mee, en werden dus niet gekozen.
Kijk je op het totaal, dan begon het met 3 minbedragen, 1 troefkaart en de rest geld, waarbij elke ronde die geldbedragen eruit gevist werden en vervangen door de 0, en ook als er een minbedrag uit ging kwam er een 0 kaart bij. Het eindigde dus met 1 troefkaart, 1x -1000 en de rest 0.... waarbij de kans groter was dat de -1000 eruit ging dan dat de troefkaart gekozen werd, doordat de mol inzette op de lievelingskleur. Qua kansberekening klopt de uitkomst zoals we die gezien hebben nu helemaal.
Een toch leuke opdracht zodoende, waarin de mol meteen het mingeld voor alle rondes in het spel brengt en zelf bepaalt waar die komen te liggen. Alle argumenten die je de kandidaten hoort geven zijn dom (ja er liep een insect, ja ik zag een vingerafdruk) met de domste "ik ging voor mijn lievelingskleur". Dat moest je nou net NIET doen. Leuk gelaagd