Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen  (gelezen 46838 keer)

Offline Jayq

• Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #120 Gepost op: 5-02-2024, 17:08:16 »
En weer allemaal hele mooie berekeningen . Maar moeten we bij de verwachte uitkomsten , uitgaan van wat ons getoond is en daarmee bedoel ik dus de 4 lege enveloppen.

Moet je tonen wat er in je enveloppe zit als mol?

Moet je tonen wat er in je enveloppe zit als kandidaat?
(of had die een minbedrag ook kunnen wegmoffelen)

De lege enveloppen werden volgens mij ook echt op de kop gehouden of open getoond aan de kandidaat naast hen. Het lijkt mij dat de resultaten die wij te zien krijgen ook de echte resultaten waren. En niet dat een mol nog even zijn eigen enveloppe heeft leeggehaald voordat ze bij Rik stonden of zijn resultaat gewoon in de enveloppe heeft laten zitten en gedaan alsof die leeg was.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #121 Gepost op: 5-02-2024, 17:30:58 »
wegmoffelen

Eens, dat kan niet. Dan had Rik gezegd, neen jij had -1000, bijv.

Dit spel is gewoon heel zuiver gespeeld, van beide zijden. In de eerste plaats al doordat de mol zelf niet eens een minbedrag gepakt heeft, wat natuurlijk makkelijk had gekund. In de tweede plaats dat de mol geen bedragen heeft laten verdwijnen. Dat hebben de kandidaten zelf gedaan. Door voor de troeven te gaan.

Zij heeft enkel de enveloppen over de kistjes verdeeld, daar zat hem de gelaagde truc. Mooi, hoor.

Eens overall dat er aannames nodig zijn. De berekeningen zijn een leuk tijdverdrijf maar het blijven aannames en halve gegevens. Ik denk dat je gewoon van het programma uit moet gaan, vertrouwen dat ze een eerlijk spel laten spelen, en dan kom je wel tot bovenstaande conclusies.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #122 Gepost op: 5-02-2024, 17:39:04 »
Nu even heel wat anders. Twee dingen.
Als de mol de bakjes zou vullen dan was het toch een veel leukere opdracht geweest als ze dit erbij hadden gezegd. Dan was er nog een psychologisch spelletje geweest. Ga ik voor mijn lievelingskleur of niet? Stop je als mol de min 3000 in het bakje op het tafeltje de lievelingskleur van de kandidaat? En ook wel zo eerlijk.
De enige keer dat ik mij kan herinneren dat de Mol de bakjes vulde was in het jubileumseizoen. Toen werd er nadrukkelijk gezegd dat de mol dingen kon doen achter je rug om, weet je nog? En dat Nikkie de Jager toen omkeek?

En als Mol (Tooske) zo nodig de -€3000 in het bakje dat op het tafeltje met de lievelingskleur van Sor lag moest stoppen, waarom zijn er dan 2 paarse, 2 gele, 2 groene, 2 roze tafeltjes en is er maar 1 blauw? Dan hadden ze toch wel 2 blauwe tafeltjes genomen en maar 1 paars? En ga nu niet zeggen dat de Mol bij beide paarse tafeltje een envelop van -€3000 heeft gelegd, want waar kijken we dan naar? Mooi hoor.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2024, 17:42:07 door MartinJ »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #123 Gepost op: 5-02-2024, 17:44:40 »
Over dat lievelingskleur... Er stonden twee gele tafeltjes en waarschijnlijk ook twee paarse tafeltjes. Blijft het toch een gok en welke van de lievelingskleur je geluk zou hebben of pech denk ik.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 5-02-2024, 17:54:36 »
Over dat lievelingskleur... Er stonden twee gele tafeltjes en waarschijnlijk ook twee paarse tafeltjes. Blijft het toch een gok en welke van de lievelingskleur je geluk zou hebben of pech denk ik.
Dat zei ik net, maar misschien hebben de berichten elkaar gekruist.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2024, 17:56:20 door MartinJ »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #125 Gepost op: 5-02-2024, 17:59:28 »
Extra moeilijkheidsgraad dus 8). Ze maken het de mol echt niet ZO makkelijk hoor.... je kunt Productieassistent zijn, maar de Productie zal je het leven toch moeilijk maken ::). Het spel wordt eerlijk gespeeld ::ok::

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 5-02-2024, 18:24:22 »
Ik heb er niet zoveel moeite mee dat de mol de enveloppen heeft geplaatst of een envelop hier en daar heeft leeggemaakt. Maar kondig dat dan ook even aan richting de kandidaten (vooraf of achteraf), zodat hun hersenen een beetje gaan kraken over de psychologisch laag waar de mol hun afrekent op hun lievelingskleur, ander bijgeloof of juist bluf. Nu voelt de opdracht als een loterij.

Offline JeaNinja

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 5-02-2024, 19:01:16 »
Als de mol de bakjes zou vullen dan was het toch een veel leukere opdracht geweest als ze dit erbij hadden gezegd. Dan was er nog een psychologisch spelletje geweest. Ga ik voor mijn lievelingskleur of niet? Stop je als mol de min 3000 in het bakje op het tafeltje de lievelingskleur van de kandidaat? En ook wel zo eerlijk.

Maar kondig dat dan ook even aan richting de kandidaten (vooraf of achteraf), zodat hun hersenen een beetje gaan kraken over de psychologisch laag waar de mol hun afrekent op hun lievelingskleur, ander bijgeloof of juist bluf.

Dit en dit. Ik snap dit ook niet.

Twee jaar geleden hadden we toch ook zo'n opdracht dat ze via walkie talkie met de Mol konden communiceren en die dan hen ging overtuigen om voor een bepaald kistje (geloof ik?) te gaan. Super leuk om naar te kijken, zulke omgekeerde psychologie. Juist omdat ze het wisten dat ze misschien andersom andersom moesten denken  ::rofl::

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #128 Gepost op: 5-02-2024, 19:43:54 »
Ja.... hoewel we weten dat het zo niet gelopen is.....het had veel mooier gekund. Ik ben zelf ook gefrustreerd over die kistenopdracht, dat de mol daar helemaal nooit een rood scherm had kunnen krijgen, en dat de afvallers gewoon 3 dagen met elkaar zaten te knuffelen in het Afvallershotel.... allemaal totaal superslecht.

Blijft 1 ding staan.

De mol moet altijd kunnen mollen. Elke opdracht weer.

Dan kun je zeggen wat je wilt, maar dat de mol het gekozen mingeld mocht leggen waar ze wilde is toch leuk bedacht. Dat ze de anderen de fout liet maken en zelf gaat paraderen met troeven.

Tja, ideaal is het niet maar ik zag nog geen beter scenario.

Offline mocemole

• winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 5-02-2024, 20:37:18 »
Wat volgens mij best zou kunnen is dat de mol bij zijn/haar beurt de geldbedragen uit de enveloppen neemt, zodat er enkel 0-enveloppen blijven liggen.
Maar dan kan de mol niet Tooske zijn, maar iemand die na Babs kwam. Of ze heeft er 1tje laten liggen en toevallig heeft Babs die gepakt.

Offline Klimduin

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 5-02-2024, 21:10:11 »
Kan een mogelijk mol actie zijn, dat de mol lege enveloppen bij zich had die hij eerder heeft verzameld in het spel? En deze lege enveloppen heeft gewisseld?

In aflevering 2 minuut 19, geeft Rosario aan dat er op de tafel een mooi enveloppe ligt.
Deze kan al meegenomen zijn door de mol.
Of geeft Rosario hier aan dat er in de toekomst een spel komt met enveloppen.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #131 Gepost op: 5-02-2024, 21:17:53 »
Kan een mogelijk mol actie zijn, dat de mol lege enveloppen bij zich had die hij eerder heeft verzameld in het spel? En deze lege enveloppen heeft gewisseld?

In aflevering 2 minuut 19, geeft Rosario aan dat er op de tafel een mooi enveloppe ligt.
Ja mooie, die ober legt een stuk papier buiten, als je de bananen voor het raam ziet hangen. Je ziet dat iemand een gesprek met hem aanknoopt en vraagt het buiten/ergens neer te leggen, mogelijk om later mee te nemen. Anna zat enorm te loeren naar die enveloppe. En spreekt natuurlijk Spaans.

Het bestelde drankje is mogelijk voor Sor, want hij heeft dat in aflevering 4 nog eens besteld. De foto daarvan staat hier in het hints draadje.
Welke Cocktail dronk Rosario deze aflevering?  Was dat de gin-tonic?
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 11:08:56 door foxhunter »

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 6-02-2024, 09:13:06 »
Wat volgens mij best zou kunnen is dat de mol bij zijn/haar beurt de geldbedragen uit de enveloppen neemt, zodat er enkel 0-enveloppen blijven liggen.
Maar dan kan de mol niet Tooske zijn, maar iemand die na Babs kwam. Of ze heeft er 1tje laten liggen en toevallig heeft Babs die gepakt.

Maar dit zou betekenen dat áls normaal gesproken kandidaten geld gepakt hadden deze enveloppen ook niet vervangen worden voor nieuwe met geld voor de volgende kandidaat? Dit rammelt van heel veel kanten voor mijn gevoel

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 6-02-2024, 10:36:35 »
Als ze bij elke kandidaat verder gaan met waar de vorige gebleven was, dan zou je toch ook verwachten dat de kandidaten eerst mochten overleggen over de volgorde? Wie laat je als eerste gaan? Wie vertrouw je?
Dan zou het ook veel handiger zijn als Rik de opdracht één keer aan de verzamelde groep uitlegt. Scheelt een hoop (zend)tijd.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #134 Gepost op: 6-02-2024, 11:08:00 »

Ja mooie, die ober legt een stuk papier buiten, als je de bananen voor het raam ziet hangen. Je ziet dat iemand een gesprek met hem aanknoopt en vraagt het buiten/ergens neer te leggen, mogelijk om later mee te nemen. Anna zat enorm te loeren naar die enveloppe. En spreekt natuurlijk Spaans.

Het bestelde drankje is mogelijk voor Sor, want hij heeft dat in aflevering 4 nog eens besteld. De foto daarvan staat hier in het hints draadje.
Ik weet waar de enveloppe is gebleven! Wie zat er op de lege plek? Anna zat eerst tussen Kees en Jip. Dan is ze weg en even later zit ze tussen Jeroen en Tooske. Ze was ook weer rete-gespannen. Mollen = spannend!

Jip opent de enveloppe en legt hem op tafel. Anna zit te loeren naar die enveloppe. Anna gaat even naar eh het toilet of zo, neemt de lege enveloppe en brief mee en vraagt aan de ober deze als papierafval te scheiden en Anna houdt de lege enveloppe gewoon zelf.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2024, 11:22:23 door foxhunter »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 6-02-2024, 11:30:25 »
Ik vind 75% kans op mingeld bij de enveloppen de verwachtingswaarde zo erg naar beneden brengen dat ik er toch echt vanuit ga dat ieder minbedrag 1x voorkomt.
Rik zegt: "En dan wil je vast wel weten wat er in die enveloppen zit. Nul euro (steekt één vinger op), min vijf honderd euro (steekt tweede vinger op), min duizend euro (steekt derde vinger op) en zelfs min drie duizend euro (steekt vierde vinger op)".
Als je zo duidelijk 4 mogelijkheden aangeeft en er dan ook (toevallig) twee keer zoveel enveloppen zijn, dan ligt het toch uitermate voor de hand dat elke mogelijkheid 2 keer voorkomt. Niet alleen dat, maar met deze aanname blijkt het totale resultaat van de opdracht ook nog overeen te komen met de statistische verwachtingswaarde.

Offline Klimduin

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 6-02-2024, 12:47:15 »
In aflevering 4 rond minuut 3:10, vinden ze kaartjes in de auto, zonder envelop.
Heeft de mol de enveloppen al weggehaald.

En wat zegt Anna (bij de auto en in de biecht) er ligt een envelop, maar de enveloppen zijn al weg.

Dan kan de mol nu drie enveloppen hebben, maar dit is nog te weinig lijkt mij.
Kan nog niet herleiden waar de mol nog meer enveloppen zonder tekst heeft kunnen pakken.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 6-02-2024, 12:54:25 »
Maar wat moet de Mol dan met al die lege enveloppen? Hij kan toch net zo goed tijdens de bakjesopdracht kaartjes uit enveloppen halen, dan zijn ze ook leeg. Ik zie de toegevoegde waarde van afleveringen lang lege enveloppen bewaren niet zo.

Offline Klimduin

• Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 6-02-2024, 13:08:17 »
Daar heb je ook gelijk in. Maar mogelijk is dit sneller en spannender.
En de opdracht is natuurlijk niet in de enveloppe kijken, dus feitelijk ook de mol niet.
Maar wat je zegt, envelop leeghalen heeft zelfde effect.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 6-02-2024, 13:15:40 »
Rik zegt: "En dan wil je vast wel weten wat er in die enveloppen zit. Nul euro (steekt één vinger op), min vijf honderd euro (steekt tweede vinger op), min duizend euro (steekt derde vinger op) en zelfs min drie duizend euro (steekt vierde vinger op)".
Als je zo duidelijk 4 mogelijkheden aangeeft en er dan ook (toevallig) twee keer zoveel enveloppen zijn, dan ligt het toch uitermate voor de hand dat elke mogelijkheid 2 keer voorkomt. Niet alleen dat, maar met deze aanname blijkt het totale resultaat van de opdracht ook nog overeen te komen met de statistische verwachtingswaarde.

Ik vind 4 x 0 waarschijnlijker, naast de vier genoemde minbedragen.