Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Overtuigend?  (gelezen 16952 keer)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Overtuigend?
« Reactie #80 Gepost op: 25-02-2024, 18:15:36 »
In Moltalk was een overzicht van de rijtjes te zien waarbij ze een aantal niet getoonde verdenkingen hadden berekend n.a.v. de eindrangschikking. Onder het motto 'vertrouwen is goed, controleren beter' heb ik ook maar eens een berekening uitgevoerd.
lsdr: de conclusie van Moltalk was juist en de pijltjes tussen de kandidaten die nog verwisseld zouden kunnen worden kunnen eigenlijk wel weg.

We geven een kandidaat 0, 1, 2 of 3 molpunten al naar gelang hoe verdacht ze zijn (0 = minst verdacht).
Het totaal aantal punten van de kandidaten op volgorde van minst naar meest verdacht:
Sor = 1 of 2 (= x) van Anna + 0 van Fons + 0 van Kees + 0 van Rian = x
Rian = 0 van Anna + 1 van Fons + 3 van Kees + 0 van Sor = 4
Kees = (3 - x) van Anna + 2 van Kees + 3 van Rian + 1, 2 of 3 van Sor (a) = 8 + a - x
Anna = 3 van Fons + 1 of 2 van Kees (y) + 1 van Rian + 1, 2 of 3 van Sor (b) = 4 + y + b
Fons = 3 van Anna + 3 - y van Kees + 2 van Rian + 1, 2, of 3 van Sor (c) = 8 + c - y

De punten van Kees liggen tussen 7 (a=1, x=2) en 10 (a=3, x=1)
De punten van Anna liggen tussen 6 (y=1, b=1) en 9 (y=2, b=3)
De punten van Fons liggen tussen 7 (c=1, y=2) en 10 (c=3, y=1)

Als we geen gelijke scores toestaan (dan had Rik dit moeten zeggen) dan kan Kees alleen 7 of 8 punten hebben (anders zou Fons 11 punten moeten hebben).
Als Kees 8 punten heeft dan moet Anna er 9 hebben en Fons 10.
Anna 9 betekent 4 + y + b = 9; b is max 3, dan moet y=2 zijn en b=3
Fons 10 betekent 8 + c - y = 10; met y=2 krijgen we c=4 en dit kan niet (c=1, 2 of 3)

Dus Kees heeft 7 punten. We houden dan de volgende mogelijkheden over:
Kees = 7, Anna = 8, Fons = 9 of 10 (mogelijkheid A)
Kees = 7, Anna = 9, Fons = 10 (mogelijkheid B)

Kees = 7 betekent a=1 en x=2.
a=1 betekent lijstje Sor: Rian, Kees, Fons/Anna, Anna/Fons
x=2 betekent lijstje Anna: Rian, Kees, Sor, Fons

Mogelijkheid A)
4 + y + b = 8
8 - y + c = 9 of 8 - y + c = 10
==> y=1, b=3, c=2 (want b ongelijk c)
of  y=2, b=2, c=3

Mogelijkheid B)
4 + y + b = 9  (1)
8 - y + c = 10  (2)
Deze mogelijkheid kan niet want (2) betekent y=1 want c <= 3 en dan volgt uit (1) b=4 en dit kan niet.

Voor de lijstje van Kees en Sor zijn er dan maar 2 mogelijkheden:
Kees: Sor, Anna, Fons, Rian (y=1)
Sor: Rian, Kees, Fons, Anna

of
Kees: Sor, Fons, Anna, Rian (y=2)
Sor: Rian, Kees, Anna, Fons

Aangezien Kees bij de test zegt dat hij Anna niet verdenkt, kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat Sor Anna het meest verdacht vindt. Hij zegt in de test dat hij all-in op één kandidaat is gegaan en dat zou dus Anna moeten zijn.

Voor de volledigheid ook nog maar even de overige (bekende) lijstjes:
Fons: Sor, Rian, Kees, Anna
Rian: Sor, Anna, Fons, Kees

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 25-02-2024, 18:25:30 »
Is het niet mogelijk dat iemand per ongeluk met de tijd op hun rug heeft gesjoemeld? Als ze werden geraakt door een sniperbitch gingen er 2 minuten van de tijd af, dat moet dan op afstand regelbaar zijn.

Offline Treveo

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 25-02-2024, 18:42:04 »
Goed gevonden, Crapuleke, dit vind ik een sterke hint dat Fons de Mol is

Offline Treveo

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 25-02-2024, 18:44:40 »
Sor Anna het meest verdacht vindt. Hij zegt in de test dat hij all-in op één kandidaat is gegaan en dat zou dus Anna moeten zijn.

Maar de test was toch erna pas gemaakt? Anna heeft misschien bij Sor wat losgemaakt met de €500 en Fons had natuurlijk geen goede beurt met een joker en daarover liegen

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 25-02-2024, 19:02:41 »
Is het niet mogelijk dat iemand per ongeluk met de tijd op hun rug heeft gesjoemeld? Als ze werden geraakt door een sniperbitch gingen er 2 minuten van de tijd af, dat moet dan op afstand regelbaar zijn.

De Jokers en het koffertje op afstand besturen lijkt me lastig  ;D en alleen bij Fons staat het koffertje afwisselend scheef/recht en ligt één joker op een andere plek. Bij alle anderen blijft alles op dezelfde plek liggen.
Het is door elkaar gemonteerd. Beide onderstaande foto's zijn shots na elkaar en als Fons bijna klaar is met zijn kaartenhuis.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 25-02-2024, 19:26:02 »
De Jokers en het koffertje op afstand besturen lijkt me lastig  ;D en alleen bij Fons staat het koffertje afwisselend scheef/recht en ligt één joker op een andere plek. Bij alle anderen blijft alles op dezelfde plek liggen.
Het is door elkaar gemonteerd. Beide onderstaande foto's zijn shots na elkaar en als Fons bijna klaar is met zijn kaartenhuis.

Dank je wel, ik had het even niet op een rijtje (: 

De makers klaarblijkelijk ook niet ::rofl:: Gek dat ze dat er zo overduidelijk in laten zitten, ze weten hoe het gaat op dit forum.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #86 Gepost op: 25-02-2024, 20:29:56 »
In Moltalk was een overzicht van de rijtjes te zien waarbij ze een aantal niet getoonde verdenkingen hadden berekend n.a.v. de eindrangschikking. [...]

Thanks. Voor de volledigheid een screenshot van het Moltalkschema.

Offline Martialis1

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 25-02-2024, 20:52:10 »
Als ik als mol wist dat ik verdacht werd (Anna of Fons) zou ik altijd proberen om geld mee te nemen en dan afgeschoten worden. The perfect crime. Geld uit de pot maar je lijkt kandidaats.

Klein bedrag is ook fijn want mocht dat niet gebeuren is de schade beperkt.

Offline molLin

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 25-02-2024, 21:01:58 »
Er klopt wel meer niet in de montage. Aan het begin van dit spel wordt aan Anna als eerste de vertrouwenskwestie gevraagd. Daarna Fons. Maar gelijk nadat ie zegt dat hij Anna niet vertrouwt is er een shot op de brug (7:57) waar Fons fluisterend aan Anna vraagt; kon je het lezen? Ja ik zag het, zegt Anna, ondanks zijn kraaienpoten. Op dat moment is Kees bij Rik dus moet ze gezien hebben wat Sor heeft ingevuld.

Offline molLin

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 25-02-2024, 21:14:19 »
Kees vraagt fluisterend aan Anna; kun jij dit verstaan? Anna; Nee maar Sor wordt versterkt dus ik denk dat hij veel meer hoort dan wij denken.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 25-02-2024, 21:23:16 »
Fons zegt dat hij niet voor geld gaat om zijn verdenkingen niet kwijt te raken en niet voor 2 jokers omdat dat te opzichtig is. Voor zichzelf wil hij 1 joker. Ik denk nu eigenlijk dat Fons erg snel klaar was met zijn eerste kaartenhuis, te zien aan het shot op de trap, en dat hij daarna extra lang boven blijft om als kandidaat over te komen. Wat hij dus ook is. De regie gebruikt dit shot om hem hiermee verdacht te maken naar de kijkers, want de andere kandidaten kunnen het niet zien.

Of Fons is echt de mol en ze laten dit shot zitten zodat wij denken ‘dat kan nooit de mol zijn, anders hadden ze het niet laten zitten’. :)

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 25-02-2024, 21:29:10 »
Het shot waarin Fons de joker pakt en wegloopt (met 13:07 op zijn klok), klopt ook niet. De jokers liggen daar half op elkaar, terwijl ze verspreid liggen op het moment dat hij zijn kaartenhuis af heeft. Ik denk dat deze shots snel tussendoor zijn opgenomen - nog voor hij is begonnen met zijn kaartenhuis -  voor wat meer bruikbaar beeldmateriaal. Daarnaast is een kaartenhuis met 2 lagen in ongeveer één minuut bouwen vrijwel onmogelijk.

Het is waar dat de koffer inderdaad is verschoven. We zien duidelijk dat zijn klok op 7:11 staat, hij bijna klaar is en de koffer scheef ligt. Die ligt in het volgende shot opeens recht, terwijl het hetzelfde kaartenhuis is (zelfde plaatjes op de kaarten). Maar dan staat de klok op 06:xx, zie foto hieronder:

Ik denk dat dit de tijdlijn is:

- Fons komt binnen (klok op 14:27)
- Paar extra shots tussendoor, waarin Fons de joker pakt en wegloopt (klok op 13:07)
- Fons is bijna klaar (klok op 7:11). Hij heeft de 4 diagonale kaarten van de tweede laag hier allemaal neergezet, denkt klaar te zijn en pakt snel zijn koffer om weg te lopen (Hij trekt zijn handen ook heel snel weg na het leggen van de laatste kaart). Vervolgens attendeert de cameraman/crewlid hem erop dat er nog een kaart horizontaal op moet. Fons legt de koffer weer neer.
- Fons legt de extra kaart neer (klok op 06:xx)
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 21:33:03 door Rinusoide »

Offline Ronaldanius

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 25-02-2024, 21:34:46 »
Als ze bij het gebouw aankomen staat zijn klok op 13:45.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 25-02-2024, 21:36:18 »
Als ze bij het gebouw aankomen staat zijn klok op 13:45.

The plot thickens..

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 25-02-2024, 21:39:24 »
Raar ja. Misschien dat een productiemedewerker binnen wat extra tijd op zijn klok heeft gezet, juist vanwege de extra shots die ze doen? Zou anders niet eerlijk zijn, want dat gaat van zijn bruikbare tijd af.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 25-02-2024, 21:46:25 »
Raar ja. Misschien dat een productiemedewerker binnen wat extra tijd op zijn klok heeft gezet, juist vanwege de extra shots die ze doen? Zou anders niet eerlijk zijn, want dat gaat van zijn bruikbare tijd af.

Ik vind het wel vaag hoor. Anna en Rian staan daar dus bij, omdat hij de eerste is. En dan laten ze ons nu dus, door die klok niet te verbergen, zien dat zo'n opdracht gewoon deels gescript is? Iehl.

Ik ben nu misschien een beetje de teleurgestelde volwassene die nu ineens voor het eerst de kabel ziet bij het vliegende tapijt in de Efteling, maar dit vind ik toch wel echt heel erg.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 21:50:54 door Eva. »

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #96 Gepost op: 25-02-2024, 21:50:12 »
Rian gaf aan tijd te missen op haar klok. Misschien heeft Fons sneaky haar nog even afgeschoten?

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 25-02-2024, 21:52:08 »
Ze gaan niet tijdens een opdracht met tijdsdruk extra shots opnemen. We interpreteren een shot gewoon verkeerd. Misschien liep hij hier door een gang de trap op, was hij nog op zoek naar de juiste kamer, liep hij even terug naar de trap om iets te roepen naar beneden, of iets anders.. Meer dan dat moeten we hier niet achter zoeken. Gewoon een verkeerde montage.

Offline molLin

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 25-02-2024, 22:13:36 »
Rian gaf aan tijd te missen op haar klok. Misschien heeft Fons sneaky haar nog even afgeschoten?

Zou best kunnen. Op 17:18 wordt Rian beschoten als Fons ze net daarvoor heeft verlaten.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 22:20:00 door molLin »

Online Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 25-02-2024, 22:28:28 »
Eens beneden heeft hij de koffer ook andersom vast. Ik denk gewoon een retake.