Deze opdracht laat een heel nare nasmaak bij me achter. Iets dat de laatste jaren een trend is en mogelijk een de toekomst van Wie is de Mol? in gevaar brengt als er niet snel gehandeld wordt.
Ik ben het daar compleet mee eens. De prijzenpot is inderdaad te laag, hetbis een leuke bonus is, maar niet meer dan dat. Bovendien proberen die BNers er liever zo lang mogelijk in te blijven, want dat is natuurlijk allemaal promotie voor hun ‘persoon’, belangrijk in televisieland.
Maar ook de opzet van de proeven creëert het probleem. Ik mis een beetje de dilemma’s die we in oude seizoenen vaker zagen. Kiezen voor geld was altijd de makkelijkere keuze. Kiezen voor troeven zorgde ervoor dat je in een bos moest slapen, in een tent ipv luxehotel, bagage verloor,… dingen die ook gewoon zorgen dat zowel mol als kandidaten ook wat moeten overhebben om die troef te pakken.
Nu gaat het altijd tussen geld of troeven, zonder consequenties. Dan is het voor kandidaten die lang in beeld willen blijven een dubbel voordeel om NIET voor het geld te gaan. Je krijgt eigen voordeel EN maakt jezelf verdacht.
De laserproef was een zeldzame proef in WIDM, waar voor troeven gaan eens een stuk moeilijker was dan voor geld gaan. Een verademing, en ook een proef die nadien zo moeilijk te beoordelen is. Da’s leuk, want dan moet je als productie ook niet een derde van de proef verborgen houden.
Alleen Rosario’s rol moest eigenlijk wat bijgewerkt worden, want hij had wel weer de makkelijke keuze om alle geld af te schieten en verdacht te worden. Zoals hier ergens eerder werd gezegd, had hij bij afschieten van geld ook een joker terug moeten verliezen (als hij er 1 won). Dan heb je het perfecte dilemma op alle punten van het spel. Een kandidaat gaat veel meer wikken en wegen of de ander liegt of niet, de mol boeien de jokers niet en die zal iets meer kunnen afschieten.
Als ze in WIDM die lage pot willen blijven hanteren (en dat kan ik uit financieel aspect begrijpen), dan moeten ze eens gaan denken over ‘straffen’ ipv ‘troeven’. Waarbij je bv een negatieve joker krijgt (1 vraag extra fout op je test) als je niet voor geld gaat. Zodat je kandidaten een beetje dwingt om, voor eigen voordeel, niet constant te mollen.