Auteur Topic: [Opinie] Is Wie is de Mol? een cultureel programma?  (gelezen 2485 keer)

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Opinie] Is Wie is de Mol? een cultureel programma?
« Reactie #20 Gepost op: 8-03-2025, 11:47:35 »
In de praktijk is WIDM nu geen cultureel programma. Zeker voor een publiek gefinancierd programma vind ik dat heel bijzonder. Ik mis de publieke waarde van WIDM, waarom moet het door de publieke omroep gemaakt worden? Als we daadwerkelijk weer wat leren over de bestemming, de mensen en de cultuur (net als vroeger) kun je het prima rechtvaardigen dat WIDM wordt gemaakt van publiek geld. Daar mag WIDM wat mij betreft veel meer mee doen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #21 Gepost op: 8-03-2025, 12:23:26 »
Ik zou zeggen: @Pac, zet je opiniestuk in een mail aan de NPO/AvroTros. Dan gaan de makers van WIDM het wel lezen of het tenminste in hun bus krijgen.  Nu het enkel hier te lezen is, vrees ik dat de ‘juiste mensen’ het niet gaan oppikken.

Ja eens, en/of naar een dagblad.  :)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 8-03-2025, 12:43:16 »
Niet echt en ze kunnen in dat opzicht er zeker meer mee doen, maar er zal vast meer voorbereidingstijd nodig zijn om opdrachten rondom de cultuur van het land te verzinnen. Aan de andere kant vind ik dat het gebrek aan culturele relevantie geen struikelblok moet vormen om het programma op de NPO te houden, vooral omdat ik 0 behoefte heb aan een RTL/SBS interpretatie.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 8-03-2025, 12:46:51 »
Ik heb ook totaal geen behoefte aan dat op RTL of SBS komt, met alle die stomme reclames. Ik wil gewoon een aflevering in één ruk kunnen bekijken. Dan ga ik WIDM nooit van mijn leven meer live kijken.

Dus laat het lekker op NPO. Als ze dingen willen veranderen qua cultuur etc, kan dit ook op NPO vind ik.

Als de makers dit doen, is het makkelijk aan te passen vind ik.
Ik zou zeggen: Doe elke aflevering 3 opdrachten en laat er daarvan 1 in ieder geval iets te maken hebben met de locatie.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2025, 12:53:37 door Mol1991 »

Offline Pjotr1992

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: 8-03-2025, 12:53:02 »
In de praktijk is WIDM nu geen cultureel programma. Zeker voor een publiek gefinancierd programma vind ik dat heel bijzonder. Ik mis de publieke waarde van WIDM, waarom moet het door de publieke omroep gemaakt worden? Als we daadwerkelijk weer wat leren over de bestemming, de mensen en de cultuur (net als vroeger) kun je het prima rechtvaardigen dat WIDM wordt gemaakt van publiek geld. Daar mag WIDM wat mij betreft veel meer mee doen.

Hier ben ik het wel mee eens. Het is eigenlijk volgens mij niet eens de taak van de NPO om gewoon plat amusement te bieden? Hoewel ik dan ook nog wel een rijtje andere programma's kan noemen die dan ook zouden moeten veranderen of naar de commerciële zouden moeten verhuizen.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #25 Gepost op: 8-03-2025, 12:57:11 »
Tja, dan is het politiek bepaald dat dit een cultureel programma is. De zendbazen kunnen het blijkbaar alleen zo verkopen. Maar voor mij blijft het gewoon een spelletjesprogramma...... wel leuk aangekleed ;D 8)
De Blondine is de Mol :)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 8-03-2025, 12:59:08 »
Tja, dan is het politiek bepaald dat dit een cultureel programma is. De zendbazen kunnen het blijkbaar alleen zo verkopen. Maar voor mij blijft het gewoon een spelletjesprogramma...... wel leuk aangekleed ;D 8)
Haha volledig mee eens :) Het is voor mij ook zo duidelijk een spelprogramma, maarja iedereen denkt daar blijkbaar anders over  ;)

Offline joligmolletje

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 8-03-2025, 13:21:16 »
Ik heb ook geen behoefte aan eindeloze reclames, product plaatsing en SBS/RTL-sterren. Tegelijkertijd vraag ik me wel af wat de publieke waarde is van WIDM. Door de jaren heen heb ik veel van de wereld gezien door WIDM. Zo was het mijn eerste kennismaking met Petra, een bestemming waar ik graag nog eens naartoe reis. Tegelijkertijd mis ik steeds meer de culturele achtergrond. In het laatste seizoen heb ik niets geleerd over Cambodja, buiten dat het een mooi land is. Dat vind ik jammer, zeker voor een publiek gefinancierd programma.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #28 Gepost op: 8-03-2025, 13:27:06 »
Ja eens, en/of naar een dagblad.  :)
Ik heb erover nagedacht inderdaad, maar dan moet ik mijn tekst wel een heel stuk inkorten ;D Bij de meeste kranten kun je maar max. 500 woorden insturen.

Het is voor mij ook zo duidelijk een spelprogramma, maarja iedereen denkt daar blijkbaar anders over  ;)
Het is natuurlijk in de eerste plaats een spelprogramma, zonder Mol zou het programma niet bestaan. Maar zoals Rik in het interview op nu.nl aangeeft, is het óók een reisprogramma. En dat is waar de 'publieke' meerwaarde zit, wil de NPO het programma behouden. Maar dan moet het wel meer zijn dan alleen een toeristische rondreis, waarin de kandidaten in hotels verblijven, plekken van buitenaf bewonderen en amper met de lokale bevolking in contact komen.
...óf niet!

Offline joligmolletje

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 8-03-2025, 13:36:49 »
Ik heb erover nagedacht inderdaad, maar dan moet ik mijn tekst wel een heel stuk inkorten ;D Bij de meeste kranten kun je maar max. 500 woorden insturen.

Dat is prima te doen zonder dat je boodschap eronder hoeft te lijden. Als je daar hulp bij wilt, laat maar weten. (Ik ben als journalist gewend om teksten in te korten, voor iemand anders is dat altijd gemakkelijker dan voor jezelf.)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 8-03-2025, 13:50:01 »
Het is natuurlijk in de eerste plaats een spelprogramma, zonder Mol zou het programma niet bestaan. Maar zoals Rik in het interview op nu.nl aangeeft, is het óók een reisprogramma. En dat is waar de 'publieke' meerwaarde zit, wil de NPO het programma behouden. Maar dan moet het wel meer zijn dan alleen een toeristische rondreis, waarin de kandidaten in hotels verblijven, plekken van buitenaf bewonderen en amper met de lokale bevolking in contact komen.
Ik vond dit seizoen dat ze best veel contact hadden met de lokale bevolking.
Zoals bij hun eerste echte opdracht toen de mol bekend was, met die tuk tuk, bij de ijsjes, bij de markt (de vloer is lava), het dansen, de fotograaf zoeken, het koken en waarschijnlijk nog wel iets.
Kijk wat ik dit seizoen vooral mistte is dat we weinig sfeerbeelden van het land zagen, maar daar is vast een reden voor. En mij gaat het om de sfeerbeelden, de spelletjes. En vond dit seizoen met de lokale bevolking ruim genoeg in zitten, maar zo zie ik het :)
« Laatst bewerkt op: 8-03-2025, 13:52:17 door Mol1991 »

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 8-03-2025, 13:53:02 »
Het is misschien vloeken in de kerk maar zou het niet beter zijn als WIDM eens een jaartje overslaat? Of om de anderhalf jaar een seizoen maakt? Het ene jaar in januari en het andere jaar in september bijvoorbeeld. Dat zou de makers wellicht lucht geven om van dit soort dingen meer werk te maken.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 8-03-2025, 13:56:28 »
Het is misschien vloeken in de kerk maar zou het niet beter zijn als WIDM eens een jaartje overslaat? Of om de anderhalf jaar een seizoen maakt? Het ene jaar in januari en het andere jaar in september bijvoorbeeld. Dat zou de makers wellicht lucht geven om van dit soort dingen meer werk te maken.
Misschien, maar niet verkeerd bedoelt, maar zijn jullie gewoon niet verwend door De Mol. Als je kijkt niet sorry. Maar er zijn genoeg kijkers, inclusief mijzelf die dat niet kijkt en we zijn hartstikke tevreden over het programma. Natuurlijk heb ik ook soms verbeterpunten, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 8-03-2025, 14:04:18 »
Misschien, maar niet verkeerd bedoelt, maar zijn jullie gewoon niet verwend door De Mol. Als je kijkt niet sorry. Maar er zijn genoeg kijkers, inclusief mijzelf die dat niet kijkt en we zijn hartstikke tevreden over het programma. Natuurlijk heb ik ook soms verbeterpunten, maar over het algemeen ben ik zeer tevreden.

Ik pretendeer helemaal niet dat het programma een kopie van De Mol moet worden.

Het is juist uit liefde voor het format dat ik kritisch ben. Ik vind het een beetje een te makkelijke manier om met de reden 'er kijken toch genoeg mensen' alle kritiek weg te duwen. Daarnaast zullen die mensen waarschijnlijk ook allemaal nog kijken als ze wel wat met deze kritiek doen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 8-03-2025, 14:09:24 »
Kritiek, moet sws blijven, ben ik volledig mee eens.
Maar ik denk ze doen zoveel voor ons al, zoals dingen verbeteren en dat kost gewoon tijd, ze luisteren ook goed naar ons. En om te zeggen is het misschien goed om WIDM een jaartje niet te doen, vind ik zelf veel  te ver gaan.

Blijkbaar zelfs kijkers die ooit afgehaakt zijn weer aan het kijken, dus het zit echt duidelijk beter in elkaar dan paar jaar geleden. Als dit elk jaar een beetje is prima, toch  :) Daar hoeft geen pauze voor ingelast te worden van een jaar.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2025, 14:12:00 door Mol1991 »

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 8-03-2025, 14:21:07 »
Kritiek, moet sws blijven, ben ik volledig mee eens.
Maar ik denk ze doen zoveel voor ons al, zoals dingen verbeteren en dat kost gewoon tijd, ze luisteren ook goed naar ons. En om te zeggen is het misschien goed om WIDM een jaartje niet te doen, vind ik zelf veel  te ver gaan.

Blijkbaar zelfs kijkers die ooit afgehaakt zijn weer aan het kijken, dus het zit echt duidelijk beter in elkaar dan paar jaar geleden. Als dit elk jaar een beetje is prima, toch  :) Daar hoeft geen pauze voor ingelast te worden van een jaar.

Het wordt aangegeven als optie zodat de makers meer tijd hebben voor een gecompliceerd programma.

Overigens zijn vooral meer mensen gaan kijken omdat het van de donderdag naar de zaterdag prime time is gegaan en meer gericht is op mainstream kijkers.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 8-03-2025, 14:25:25 »
Feit is wel dat er nu afgelopen tijd een streamingseizoen,een normaal seizoen en een jubileumseizoen zijn opgenomen. Naar wat ik begrijp is dat team grotendeels hetzelfde. Feit is ook dat je als je extra seizoenen maakt je de tijd die je daar aan moet besteden je niet aan het gewone seizoen kunt besteden.  Ik zie persoonlijk liever kwaliteit dan kwantiteit.

Prima dat jij dat te ver vind gaan. Het was maar een gedachtespinsel. Het is volgens mij ook niet ongebruikelijk in tv-land, er zijn wel meer programma's die niet precies ieder jaar op hetzelfde moment te zien zijn.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 8-03-2025, 14:42:28 »
Feit is wel dat er nu afgelopen tijd een streamingseizoen,een normaal seizoen en een jubileumseizoen zijn opgenomen. Naar wat ik begrijp is dat team grotendeels hetzelfde. Feit is ook dat je als je extra seizoenen maakt je de tijd die je daar aan moet besteden je niet aan het gewone seizoen kunt besteden.  Ik zie persoonlijk liever kwaliteit dan kwantiteit.
Hier ben ik het dan wel mee eens, dat één seizoen in een jaar ook prima is. Met uitzondering van jublieumseizoenen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #38 Gepost op: 8-03-2025, 17:27:16 »

Proberen kan altijd. Of de tekst in zijn geheel mailen.  ;D
Hopelijk krijgt het ergens een mooie plek!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)