Auteur Topic: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen  (gelezen 67676 keer)

Offline annebeestje

• Forumlid
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #100 Gepost op: 19-01-2025, 11:03:11 »
Ah mooi gevonden inderdaad. Deze versie heeft de bewoording die overeen komt met de afleveingstitels. Boeddha-kids maakt het kinderlijk eenvoudig voor ons ;-)

Offline molletje1985

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 19-01-2025, 11:30:29 »
Goed gevonden ::ok::

Ik denk meteen aan het woord Lamp bij de karaoke --> Sophie --> Verlichting (van de Boeddha)

Sophie rende rondjes om de marktkramen bij opdracht "de zilveren greep".
Verwijst dit naar het Wiel van de Dharma?

Online Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 19-01-2025, 11:59:05 »
Prachtig!  ::ok:: Ik denk dat er sprake is van een ‘onedel achtvoudig pad’, oftewel het boeddhistische pad naar Molverlichting. De eerste aflevering valt er naar mijn idee buiten: iedereen heeft bij aanvang een rein geweten en geen Moltrekjes. De afleveringen 2 t/m 9 verwijzen dan naar het onedele achtvoudige pad. De aflevering met de ontknoping in Nederland hoeft geen titel te krijgen. De volgorde van het pad naar Molverlichting is dus wel anders dan die van het pad naar verlichting (1 en 2 zijn omgedraaid).

Offline Frietei

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 19-01-2025, 12:25:07 »
Sophie betekent zoiets als wijsheid/verlichting. Zie bv ook dit: https://sophieonline.nl/licht-en-wijsheid/

Het pad naar Sophie?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 19-01-2025, 14:02:57 »
Dit is misschien ook de reden van de quote: “Als je het grotere plaatje niet ziet, blijf je in het duister tasten.”

Heel mooi gevonden, deze theorie!  ::ok::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 19-01-2025, 14:13:56 »
Dit thema was al bedacht voor de richting Cambodja gingen en een mol hadden gekozen. Dus een eventuele link tussen dit gedoetje en de voornaam van de mol lijkt me puur toeval.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #106 Gepost op: 19-01-2025, 14:46:55 »
Dit is misschien ook de reden van de quote: “Als je het grotere plaatje niet ziet, blijf je in het duister tasten.”

Heel mooi gevonden, deze theorie!  ::ok::

Ofwel:
Verlichting zien, of in het duister tasten.
Dit is 'm dit kan niet anders dan het 2de raadsel zijn. ::ok::

Maar dan is 'lamp' ineens wel erg opvallend.

Zit ik met twee ideeën in mijn hoofd:
- heeft dit betrekking op de kandidaten en dus is het een soort afvallerstheorie... rein geweten-> Teun koos ervoor om meteen te vertellen dat hij kans maakte op een joker. Etc.

Of

- moeten we dit juist andersom zien, ofwel bij het juiste motief voor de mol: juist iets doen met de instelling om iets terug of aandacht te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2025, 15:05:07 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #107 Gepost op: 19-01-2025, 15:15:49 »
Ray of light …

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #108 Gepost op: 19-01-2025, 15:19:04 »
Niet voor het een of ander, maar ik denk dat Ray de volgende afvaller is...
(Ten minste volgens mijn eigen bovenstaande theorie.)

Juiste manier van zien:
"Weten wat goed en slecht is, en de gevolgen snappen van wat we doen"

Als er een iemand was die dit heel duidelijk probeerde te maken tijdens de "Wie van de 3?" opdracht was dat Ray
« Laatst bewerkt op: 19-01-2025, 15:21:02 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #109 Gepost op: 19-01-2025, 16:29:24 »
Afl. 1 Roos had een ‘rein’ geweten want ze had het bordje met gefrituurde spinnen niet los gelaten (je moest het de hele tijd in je handen houden).

Afl.2 Roos had de juiste motivatie in de kluis, nml. het wegspelen van de joker van Sophie door een servet te verstoppen onder het mom van felle kandidaat zijn.

Afl.3 Roos had de juiste manier van zien, want zij doorzag de waarheid van Ray en de leugen van Stijn.

Afl. 4 Roos…
« Laatst bewerkt op: 22-01-2025, 20:40:55 door foxhunter »

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 19-01-2025, 16:39:46 »
Ik kom voorlopig ook bij Roos uit als ik de titels aan het gedrag van de mol koppel.

Het zou ook nog een afvallershint kunnen worden.
Naast lamp (verlichting) vind ik het woord tellen uit de karaoke-opdracht ook echt wel opvallend...Zouden we dan iets moeten doen met de nummering van de 8 elementen?
En we hebben natuurlijk ook een heel duidelijke nummering van de kandidaten gekregen in aflevering 1, doordat zijn op alfabetische volgorde een genummerde(!) envelop konden pakken bij de monnik. 1 Bridget, 2 Garbriel, etc.
Titel afl 2 > element 2 > Kandidaat 2 = Gabriel > Afvaller afl 3
Titel afl 3 >  element 1 > Kandidaat 1 = Bridget > Afvaller afl 4
Met Teun als afvaller in afl. 2 kan ik dan niet zoveel trouwens. maar die had dan ook nummer 10.

Offline molletje1985

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 19-01-2025, 16:45:50 »
De juiste manier van zien:
Roos zegt dat ze kan zien wanneer iemand liegt.

Edit:
Juist kan ook wel vertaald worden als "zuiver". Wie zingt er het minst zuiver (dat wij weten). Dat is Nora.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2025, 13:16:49 door molletje1985 »

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 20-01-2025, 21:50:54 »
Afl.2 Roos had de juiste motivatie in de kluis, nml. het wegspelen van de joker van Sophie door een servet te verstoppen onder het mom van felle kandidaat zijn.

Afl.3 Roos had de juiste manier van zien, want zij doorzag de waarheid van Ray en de leugen van Stijn.

Afl. 4 Roos…
Bij aflevering 1 kan je denk ik een rein geweten toevoegen. Zoals eerder geschreven was er nog geen mol gekozen, dus alle kandidaten hebben nog ‘een rein geweten’. Mocht het joker bekennen op ‘een rein geweten’ slaan, konden we direct al kandidaten afschrijven.

Als Roos het on-nobele 8-voudige pad volgt, loopt ze op de regels vooruit. Bij regel 3 juiste manier van praten is ze juist onsympathiek (‘kan je wel tellen’), bij regel 5 geen dieren doden gaat een vogelspin zonder pardon naar binnen. En regel 4 wanneer je iets doet denk je niet aan jezelf, zei Roos niet in een biecht dat je hier voor jezelf zit? Regel 8 goede dingen doen om verlichting te kunnen vinden is voor een mol niet logisch, die wil helemaal niet naar het licht, die doet juist geen goede dingen en blijft onder de grond.

Ik ga Roos ook maar in de gaten houden

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #113 Gepost op: 20-01-2025, 23:14:57 »

Afl. 4 Roos…

Bedoel je dat Roos de volgende afvaller is?

Ze kan ook de mol zijn omdat zij aan de briefings voldoet (afl 1 weet ik niet meer)

2. De mol mag opzichtig mollen als zij een goede motivatie (goed motief) heeft: Roos verstopt een servet waardoor het getal niet klopt om een kleuisje te openen. Ze vond ook verdacht snel een paar sleutels.

3. De mol moet zich als een kandidaat gedragen, MOL mag niet op haar voorhoofd staan. Roos doet niets verdachts, raadt braaf Ray, maar omdat Bridget aan het zieken is komt er toch geen geld in de pot.

Ik denk dat Sam haar doorheeft en dat zij daarom snel van rij wisselde bij de executie. Daardoor had Sam een vraag fout.

Tunneltje, ik weet het…  :-[

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 21-01-2025, 11:41:21 »
Als ze denkt dat Sam haar doorheeft, waarom zou ze dan iets opzichtigs doen waarmee ze zijn vermoedens alleen maar bevestigt?

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 21-01-2025, 14:43:07 »
Even terug naar dit spoortje:
Ontbrekende mollen in de trailer /via Tarbozan:

S3 George
S6 Milouska Meulens
S7 Inge Ipenburg
S20 Rob Hameka

De kandidaten hebben allemaal heel duidelijk een volgummer gekregen. In aflevering 1 bij de tempel, pakten ze namelijk allemaal een genummerde envelop, op alfabetische volgorde.
We kunnen hieruit dus mogelijk de finalisten al afleiden:
Maaike(3), Roos(6), en Sam(7)... Wie is de mol? (de typische testvraag 20)

Offline ThaStayFan

• Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
« Reactie #116 Gepost op: 21-01-2025, 23:19:15 »
Niet voor het een of ander, maar ik denk dat Ray de volgende afvaller is...
(Ten minste volgens mijn eigen bovenstaande theorie.)

Juiste manier van zien:
"Weten wat goed en slecht is, en de gevolgen snappen van wat we doen"

Als er een iemand was die dit heel duidelijk probeerde te maken tijdens de "Wie van de 3?" opdracht was dat Ray

Ray heeft wel één groot voordeel. Hij kan weten op wie Gabriël heeft gestemd, die is afgevallen. Hij was dikke vrienden met Gabriël en die hebben vast gezegd op wie ze zouden stemmen. Daardoor kan hij mensen wellicht uitsluiten...

Offline molletje1985

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 22-01-2025, 18:31:49 »
Toevoeging aan het 8 voudige pad van de boeddha. Nummer 1 " het juiste inzicht" is eigenlijk ook al voorbij gekomen. Niet in een afleveringstitel maar in een uitspraak van Rik: wie het grote plaatje niet ziet, tast in het duister (of iets dergelijks).

Zou in het duister tasten iets te maken hebben met de opdracht "de zilveren greep" in de markthal?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 22-01-2025, 18:50:08 »
Ik denk zelf dat dat gewoon te maken had met de opdrachten die leidden tot de molkeuze. Als ze het grotere plaatje zagen wisten ze wat de bedoeling was.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #119 Gepost op: 22-01-2025, 21:35:22 »
Even terugkomend op de hand van de mol en de beduidend langere ringvinger dan de wijsvinger toch even alle handen op n rij gezet en kunnen we denk wel wat mensen afschrijven

Als ik t goed zie zijn Sam, Stijn en Sophie nog in de running