Auteur Topic: [Funstuff] Molpuzzels  (gelezen 12194 keer)

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Molpuzzels
« Reactie #60 Gepost op: 4-03-2025, 22:56:19 »
Vergeet niet dat morgen de deadline is om je antwoorden in te leveren voor het WIDM-cryptogram ::joehoe::
...óf niet!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #61 Gepost op: 5-03-2025, 19:07:29 »
Nog 1 uur om de crypto in te leveren! Er zijn nog punten te verdelen voor wie het antwoord raadt, dus haast je! ::vergroot::
...óf niet!

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #62 Gepost op: 5-03-2025, 20:25:19 »
De oplossing van het WIDM-cryptogram ::bravo::

Heb je de puzzel nog niet gemaakt? Klik dan vooral niet op onderstaande spoiler, want hier volgt de oplossing:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Dit leidde uiteindelijk tot de oplossing:

De puzzel van deze week was blijkbaar een lastige - slechts vijf mensen hebben het antwoord gevonden! De punten zijn als volgt verdeeld:

Het klassement ziet na de één-na-laatste puzzel als volgt uit:

Koplopers van het klassement: zijn jullie klaar voor de laatste puzzel?! Zorg dan dat je tussen 9 en 10 klaar zit om misschien wel de puzzelcompetitie van 2025 te winnen :D
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #63 Gepost op: 5-03-2025, 20:31:07 »
Ik blijf nog even van de spoiler af.  ;D

Enthousiast aan de puzzel begonnen, maar nog niet af kunnen maken. Dat ga ik op een later moment doen 'voor mezelf'. Cryptogrammen zijn altijd mooi. Bedankt weer Pac!  ::ok::

En koplopers: zet hem op!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 5-03-2025, 20:46:12 »
Ik had zo te zien dezelfde oplossingen, op één na: 35 horizontaal ‘Heeft alles op een rijtje’. Daar koos ik voor ‘wijze’ ipv wat er moest staan (maar het maakte geen echt verschil).

Ik kijk uit naar de laatste molpuzzel straks en ga proberen mijn podiumplek te verdedigen, dat zou al mooi zijn. De eerste plek, die is wat ver weg.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #65 Gepost op: 5-03-2025, 21:56:36 »
Pac post hem volgens mij op 1 seconde voor 10...  :P
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #66 Gepost op: 5-03-2025, 22:04:05 »
Ietjes na tienen toch ;D De allerlaatste puzzel van dit seizoen ::bravo::

Puzzel 5: Afleveringensudoku

Hieronder zie je 81 shots uit de eerste 9 afleveringen van WIDM seizoen 25. Maar welk shot komt uit welke aflevering?  ::vergroot::

Sommige shots zul je gelijk herkennen, anderen zullen wat verder weg in je geheugen zijn gezakt. Maar met logisch redeneren kun je deze sudoku toch oplossen! Hulp nodig wat ook alweer in welke aflevering zat? Het opdrachtenoverzicht helpt je op weg.

De deadline voor de laatste puzzel van dit seizoen is woensdag 19 maart om 20:00. Dan weten we ook wie de winnaar wordt van dit puzzeljaar!

Het antwoord kun je weer sturen in een persoonlijk bericht naar mij. Dat mag met een afbeelding of met een uitgetypte tekst per rij. Lukt het niet een afbeelding te uploaden? Dan kun je ook mailen naarpacmol.widm@gmail.com. Succes puzzelaars! ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 5-03-2025, 22:11:41 door Pac »
...óf niet!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 6-03-2025, 00:58:03 »
Amai, ik heb tot nu gepuzzeld maar ik kom er van geen kanten uit. Vooral de vierde rij is niet te doen. Morgen terug van nul herbeginnen.

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #68 Gepost op: 6-03-2025, 01:33:17 »
Ik vond het wel meevallen... ;)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 6-03-2025, 10:51:17 »
Ik geef het op.

Ook een tweede poging strandt op tegenstrijdigheden, mede ook omdat mijn visuele geheugen me in de steek laat. Bij sommige shots heb ik zelfs geen idee waar ik naar zit te kijken. En als je één fout maakt (of je ‘gokt’ mis) is de puzzel naar de filistijnen. Ik mis veel te veel info om hier iets van te maken. Er nog meer tijd in steken lijkt me niet gezond, noch voor mij, noch voor diegene die me geacht wordt te betalen voor activiteiten die ik nu zou moeten uitvoeren.  :)

Ik bedank Pac, de bedenker van deze mooie Molpuzzels, voor de uren van puzzelplezier. Het waren stuk voor stuk ingenieus bedachte puzzels, waarvan er enkele helaas mijn petje te boven gingen (omdat ik ook veel te lui ben om afleveringen te herbekijken ;) )

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 8-03-2025, 12:34:45 »
Tot nu toe heb ik deze puzzel best wel verprutst.  ::rofl:: Blijkbaar ben ik té zeker van sommige afbeeldingen en blijkt het toch niet te kloppen.

Later maar even een nieuwe poging wagen. Wel vind ik het fantastisch hoe de puzzels zijn gemaakt. Hulde Pac, dank je wel! ::ok::

Offline Vage logica

• Forumlid
  • ... is not equal to ...
« Reactie #71 Gepost op: 8-03-2025, 18:30:47 »
Ik had ook een aantal pogingen nodig. Ben een aantal keer vastgelopen en opnieuw begonnen, maar uiteindelijk kwam ik toch op een oplossing.
Als mijn oplossing klopt zitten er best wat instinkers in die toch uit een andere aflevering komen dan je misschien in eerste instantie zou denken. In de spoiler mijn strategie voor het aanvliegen van deze puzzel:

Ook ik bedank natuurlijk Pac voor alle fantastische puzzels  ::bravo::. Ik heb er heel wat (lange) avonden veel plezier mee gehad. De puzzels van dit seizoen waren weer van hoge kwaliteit en lagen mij ook goed. Ik ben heel blij ook dat er deze keer geen citatenpuzzel tussen zat. Ook dat waren altijd mooie en goed gemaakte puzzels, maar niet echt aan mij besteed. Nu zou het wel leuk zijn als ik het klassement een keertje win. Even afwachten nog.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 10-03-2025, 00:09:47 »
Ja, ein-de-lijk gelukt! Hopelijk klopt het. Het scheelde ook dat we gisteravond ook een overzicht kregen van de opdrachten bij de ontknoping.  ;)

Dus Klaartje76: misschien nog een allerlaatste poging wagen?
En Vage logica, bedankt voor de strategie!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 10-03-2025, 09:15:50 »
Ja, ein-de-lijk gelukt! Hopelijk klopt het. Het scheelde ook dat we gisteravond ook een overzicht kregen van de opdrachten bij de ontknoping.  ;)

Dus Klaartje76: misschien nog een allerlaatste poging wagen?
En Vage logica, bedankt voor de strategie!
Het gaat echt niet lukken. Ik volgde natuurlijk ook de aanpak die hierboven stond (dat is ook de enig mogelijke). Maar ik weet van te weinig vakjes “zeker” uit welke aflevering ze komen (slechts iets meer dan de helft van de 81). Sommige rijen had ik bijna volledig (bvb de zesde rij), maar dan bleven er nog twee mogelijkheden over (bvb 6 en 8) maar die shots kunnen volgens dat ik me herinner onmogelijk uit die afleveringen komen. In andere rijen mis ik dan weer 6 of 7 oplossingen, dat is ook niet te doen. Vagelogica zei ook dat er ‘instinkers’ waren, dus daar ben ik wellicht ‘ingestonken’. Als ik dan fouten heb gemaakt in dingen waarvan ik zeker was, dan is er geen beginnen aan. Dan wordt het “gokken” en dat is nu net niet de bedoeling van een sudoku. En gokken loopt toch ook in negen van de tien keer mis.

Mijn visueel geheugen laat me in de steek. Fotopuzzels liggen me blijkbaar niet. Van die andere fotopuzzel (de tien verschillen) had ik er ook maar drie gevonden, terwijl ik van sommige die ik fout had toch redelijk zeker was. Dus dan moet ik gewoon toegeven: ik kan dit niet.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 10-03-2025, 10:47:10 »
We hebben hetzelfde probleem.  ;) Soms helpt het bij mij om de boel even te laten liggen en later te kijken. (bij de 10 verschillen kwam ik uiteindelijk wel wat verder, maar dat heeft lang geduurd  ;D ) En soms blijft het inderdaad lastig en lukt het niet. Ik vind het wel leuk om ermee te puzzelen. Ik ben benieuwd naar de top 3. Echt knap van de mensen waarin alles is gelukt.  ::ok::

En hier zitten inderdaad een paar tricky plaatjes in. Van sommige was ik echt overtuigd dat het klopte, maar bleek het toch van een andere aflevering te zijn. Dan ga je snel verder op een verkeerd spoor. En eerlijk gezegd twijfel ik nu ook een beetje over de oplossing die ik heb ingeleverd.  ::rofl:: Nou ja, we gaan het zien.

Offline Vage logica

• Forumlid
  • ... is not equal to ...
« Reactie #75 Gepost op: 10-03-2025, 14:45:15 »
(...) Maar ik weet van te weinig vakjes “zeker” uit welke aflevering ze komen (slechts iets meer dan de helft van de 81). Sommige rijen had ik bijna volledig (bvb de zesde rij), maar dan bleven er nog twee mogelijkheden over (bvb 6 en 8) maar die shots kunnen volgens dat ik me herinner onmogelijk uit die afleveringen komen. In andere rijen mis ik dan weer 6 of 7 oplossingen, dat is ook niet te doen. (...)

Ik denk dat ik aanzienlijk minder dan de helft van alle getallen had ingevuld toen ik begon met het toepassen van sudoku logica. Bij de meeste gewone sudoku puzzels krijg je ook vaak aanzienlijk minder dan de helft van de getallen, maar is de puzzel dus wel gewoon oplosbaar door toepassen van enkel logica.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #76 Gepost op: 10-03-2025, 15:21:45 »
De puzzel is inderdaad zo gemaakt dat als je begint met de vakjes die eigenlijk niet te missen zijn, je al een oplosbare (maar moeilijke) sudoku hebt. Enkel rij 4, kolom 4 heb ik de moeilijkheidsgraad van onderschat misschien, omdat die aflevering toen net geweest was.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 15:28:50 door Pac »
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 10-03-2025, 17:17:28 »
De puzzel is inderdaad zo gemaakt dat als je begint met de vakjes die eigenlijk niet te missen zijn, je al een oplosbare (maar moeilijke) sudoku hebt. Enkel rij 4, kolom 4 heb ik de moeilijkheidsgraad van onderschat misschien, omdat die aflevering toen net geweest was.

Ja, precies daar zit volgens mij een instinker.  ;D Vind ik dan.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 10-03-2025, 17:36:32 »
Kan allemaal wel zijn maar ik krijg ‘m niet opgelost.  :)

Wellicht had ik een aantal vakjes fout waarvan ik denk dat ze “zeker juist” zijn. Met twee fouten kom je er dan toch nooit meer uit. Ik kan wel delen van een sudoku gaan oplossen maar dan stuit ik op oplossingen voor shots die in geen honderd jaar uit de aflevering met dat cijfer afkomstig kunnen zijn. Die sudoku klopt dan misschien wel (volgens de sudokuregels) maar de link sudokucijfer-shot uit aflevering kan volgens mij nooit juist zijn.

Er zijn trouwens ook een aantal beelden bij waarvan ik me afvraag “waar zit ik hier naar te kijken?”, voor mij onbekende nooit eerder geziene beelden of totaal onherkenbaar. Dan wordt het sowieso ondoenbaar om te gaan bepalen uit welke aflevering dat zou komen.

Ik vind trouwens dat ik al veel te veel tijd heb besteed aan het proberen oplossen van deze puzzel. Meer dan vier uur of zo. Ik weet uit ervaring dat, als ik zo lang moet zoeken naar een oplossing, het niet meer gaat komen. Dan laat ik het liever los.  :)

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 10-03-2025, 17:43:04 »
Ja, precies daar zit volgens mij een instinker.  ;D Vind ik dan.
Gaat het om dat shot van die 7? Ik heb geen idee dat ik dat beeld ooit eerder gezien heb in een aflevering. En zo zijn er nog wel een handvol “Wat is dit in godsnaam?”-vakjes voor mij.  ::rofl::
Het shot op rij 2 kolom 1: wie is die man? Is dat Teun? Neen toch? Ik heb die man nog nooit van mijn leven gezien. Begin dan maar eens te puzzelen!
« Laatst bewerkt op: 10-03-2025, 17:48:49 door Klaartje76 »