Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 3 - Kluizenaar  (gelezen 19844 keer)

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - Kluizenaar
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2025, 01:06:26 »
Roos die binnen een paar seconden gelijk de sleutel in de grammofoon vindt om uit de kluis te komen. Voor mij toch wel een kandidaten actie. Als mol had je denk ik eerst wel op een paar andere plekjes gekeken voordat je doe sleutel zou vinden.

Offline Maple

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2025, 08:14:47 »
Wij denken (via de poll) dat één van de molkarakteristieken 'sociaal' moet zijn. Een kluizenaar is dit niet.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2025, 10:41:12 »
Stel je bent de mol in deze opdracht. Hoe ga je dan mollen? Meest logische: 1 of 2 van de servetten laten verdwijnen in de chaos. Ook goeie TV.

Hoe ga je vooral niet mollen: de opdracht proberen te laten mislukken door je medekandidaat te overtuigen het expres fout te doen. Veel te risicovol voor een opdracht die prima subtiel kan mislukken.

Ik vind Roos dus helemaal niet verdacht. Niemand eigenlijk hier. Sophie en Sam gedragen zich extreem kandidaats. Stijn zie ik ook niks raars doen. Ik denk dat de mol hier niet bij zat.

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2025, 11:26:06 »
Benieuwd wat er was gebeurd met deze opdracht als iedereen opdracht 2 goed had afgerond. Of als maar 1 of 2 waren 'gepakt'.
Denk dat als de Mol deze opdracht wil spelen, hij/zij hoopt dat er genoeg anderen meedoen.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 11:29:33 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2025, 11:29:56 »
Benieuwd wat er was gebeurd met deze opdracht als iedereen opdracht 2 goed had afgerond. Of als maar 1 of 2 waren 'gepakt'.

Misschien hadden ze dan een excuus bedacht om de twee mensen uit de bus en de twee aan de knoppen de kluis in te sturen. Dat zijn er altijd vier.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 12-01-2025, 11:34:53 »
Misschien hadden ze dan een excuus bedacht om de twee mensen uit de bus en de twee aan de knoppen de kluis in te sturen. Dat zijn er altijd vier.

Ja, het moet hoe dan ook doorgaan. Te veel voorbereiding om deze opdracht te cancelen, en te weinig deelnemers lijkt me ook niet goed voor het kijkplezier. Dus er moest iets zijn waardoor er met zekerheid een x-aantal personen in de kluis zouden komen.
Stel je voor... alleen de Mol in de kluis.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2025, 11:46:33 »
Denk dat als de Mol deze opdracht wil spelen, hij/zij hoopt dat er genoeg anderen meedoen.
Volgens mij was het een fluitje van een cent geweest om als bewaker iedereen te pakken. Ik denk dat de bewaker de opdracht heeft gekregen om een stuk of vier, vijf personen te pakken. Misschien zelfs welke.
Die porto's hoor je op kilometers afstand ook als de kandidaten erin fluisteren.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 12-01-2025, 11:50:33 »

Die porto's hoor je op kilometers afstand ook als de kandidaten erin fluisteren.

Ze hadden geen porto's maar oortjes, à la veiligheidsdienstapparatuur. Volgens mij was het hele punt daarvan ervoor te zorgen dat het geluid van een porto ze niet zou verraden.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2025, 12:18:21 »
Toffe opdracht. Leuke actie van Roos. Sophie (Chaos) en Sam (Joker stelen) geven ook er veel kleur aan. De mol wil hier denk ik wel bijzitten.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2025, 14:04:58 »
Servettencode. Er lijkt maar 1 servet verdwenen te zijn. Sophie heeft de code ingevoerd. Bij de code met de jaartallen was ze aan het gokken. Lijkt me dat ze dit bij deze code ook wel gedaan heeft. Dan zal ze toch wel zo slim geweest zijn door bij allemaal plus 1 geprobeerd te hebben lijkt me. Teken dat er meer dan 1 servet weggemoffeld is?

Of Sophie de mol en heeft het +1 niet goed gedaan of zijn er meer servetten verdwenen? Stijn en Sam lijken me dan het meest daarvoor in aanmerking te komen, of zou Roos na die opzichtige servet er nog wat hebben laten verdwijnen?

Offline Pierce_Brosnan

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2025, 16:08:54 »
De mannen vielen hier meer op na mijn mening en dan vooral Stijn. Roos die hem opeens vroeg te mollen en hij daar met bek vol tanden stond.

Roos is gewoon de dominante Roos die je ook wel is ziet buiten een vandaag bij Marcel & Gijs te gast is.

Deze Jokers bleken persoonlijk te zijn, dacht eerst door het bij gevoegde papier kwam. Maar de naam staat ook letterlijk op de Joker en vraag me af als Sam straks toch Joker in zet, hij toch voor Maaike mee telt. Zouden de andere ook nog kans maken op Joker en komt er dus Sam Joker langs ?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2025, 16:10:34 door Pierce_Brosnan »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 12-01-2025, 16:28:05 »
Goed dat Roos zo snel de sleutel vond in de hoorn van de platenspeler, anders waren ze misschien veel te laat uit de kluis geraakt! Dat kan je op twee manieren interpreteren: goed gedaan van kandidaat Roos; of: Roos, de mol, had voorkennis van waar de sleutel van het kot te vinden was, dat is handig mocht het echt te lang duren. Anders dreigden ze helemaal niet uit de kluis te kunnen (en de hele opdracht zou voor Piet Snot zijn).

Voorts zag ik veel kandidatengedrag bij alle vier de kluizenaars. Sam en Sophie die zich als twee steggelende kinderen gedragen en letterlijk vechten voor die joker die eigenlijk voor Maaike bestemd was.
Roos die geen jokers gunt aan de rest (heel kandidaats), maar als ze de mol is, houdt ze zo ook geld uit de pot (250 euro per niet geopend kistje). Maar dat plan zo openlijk aan Stijn verkondigen (de verbazing op Stijns gezicht toen ze dat voorstelde, die was geld waard!) is als mol wel redelijk brutaal (en niet zo slim).
Sophietje deed een paar dingen waarbij ze tijd leek te rekken, zoals het jaartal mis interpreteren als geboortejaar en niet als het jaartal onder de schilderijen. Mooi gedaan trouwens, die afbeeldingen van de kandidaten. Daar ga ik nog eens terug naar kijken.

Zou de mol nu in deze opdracht hebben gezeten of toch niet? Misschien toch deze vier kluizenaars in de gaten houden en kijken wie er vroegtijdig afvalt. Daarvoor moet ik wel blijven kijken, op naar aflevering 3 dan maar!

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2025, 13:55:34 »
Roos die geen jokers gunt aan de rest (heel kandidaats), maar als ze de mol is, houdt ze zo ook geld uit de pot (250 euro per niet geopend kistje). Maar dat plan zo openlijk aan Stijn verkondigen (de verbazing op Stijns gezicht toen ze dat voorstelde, die was geld waard!) is als mol wel redelijk brutaal (en niet zo slim).
Ik zie niet in wat hier niet slim aan is. Je vertoont (in your face) kandidatengedrag waarmee je geld uit de pot houdt. Lijkt me ideaal voor de mol. De mol maakt het niet uit wie er wel en geen jokers heeft.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 14-01-2025, 16:13:23 »
Als Stijn deze actie van Roos even opslaat en er later aan terugdenkt, dan zou zijn kwartje kunnen vallen en zou hij zich dan kunnen realiseren dat het een molactie was, vermomd als kandidatengedrag. En dan heb je als mol in afl.2 al meteen in een één-op-één met een kandidaat die zijn vizier helemaal op jou gericht. Dat vind ik er niet slim aan, als Roos de mol is, maar brutaal en in-your-face is het wel. Het is een risico, voor hetzelfde geld is Stijn zijn kwartje al gevallen en komt Roos vol in beeld als verdachte. Dat helpt niet om “onder de radar” te blijven, integendeel, nu kom je als mol net juist snel op iemands radar. Dat is mijn interpretatie.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 14-01-2025, 17:16:41 »
Het klopt dat die actie van Roos ook gunstig is voor de mol, maar daarmee vind ik het absoluut kandidatengedrag Immers, jokers zijn relatief. Iedereen een joker komt precies op hetzelfde neer als niemand een joker. Jouw joker is alleen maar een voordeel tegenover elke kandidaat die er geen heeft.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #35 Gepost op: 14-01-2025, 17:28:55 »
De mol is bekend, het is Sophie. Zij liet namelijk duidelijk voorkennis-gedrag zien. Sophie ging zonder enige aanleiding terug naar het restaurant ging om toch nog naar servetten te zoeken. Waarom zou ze dat doen? Dit duidt op voorkennis waardoor ze wist dat het aantal van Roos/Stijn niet klopte. Wilde ze het achtergehouden servet vinden en daarmee als mol zijnde Roos/Stijn heel verdacht maken? Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. En dan moet zij dus wel de mol zijn.
Ten eerste: zij kan zeker de mol zijn. Maar zeker niet hierom. Ze had de code toch al ingevoerd bij het kluisje? Dan wist ze al dat het niet klopte wat Roos en Stijn mee hadden genomen. Ik vind het juist meer kandidaats dat ze is gaan zoeken... Zij had haar persoonlijke joker nog niet, dus is het toch logisch dat je er alles aan gaat doen om het kluisje te openen in de hoop dat jouw joker erin zit. Overigens: voor een mol zou het ook interessant zijn, aangezien er zo veel tijd vergooid wordt.
Ich bin ein Bärliner!

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #36 Gepost op: 14-01-2025, 20:54:52 »
Ray heeft een t-shirt aan met een kleine en een grote schedel voor en na de opdracht kluizenaar. Een verwijzing naar de knekelvelden: ‘the killing fields’.
Pol Pot van de rode Khmer had er geen moeite mee om mensen, politieke tegenstanders, gevangen te zetten en die vervolgens te elimineren.

De beeldspraak is duidelijk Ray (Pol  Pot) zet 4 tegenstanders gevangen en gaat die vervolgens stuk voor stuk elimineren. Meteen na kluizenaar is er dan ook de test en eliminatie.

Ik weet het kleding is geen aanwijzing, maar in dit geval wel erg treffend en een tikkie onsmakelijk.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 14-01-2025, 21:07:43 »
Ik snap even deze gedachtegang niet zo goed. Niemand was mol toen ze aankwamen, hij draagt een t-shirt waar jij een betekenis aan geeft en die post je en dan noem je die vervolgens onsmakelijk? Waarom zou je dat doen?

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 15-01-2025, 07:15:01 »
Het klopt dat die actie van Roos ook gunstig is voor de mol, maar daarmee vind ik het absoluut kandidatengedrag Immers, jokers zijn relatief. Iedereen een joker komt precies op hetzelfde neer als niemand een joker. Jouw joker is alleen maar een voordeel tegenover elke kandidaat die er geen heeft.
Ze voorkomt gewoon dat er geld in de pot gaat, als dat geen molgedrag is dan weet ik het niet meer. Juist ook omdat wel of geen joker voor de mol niets uitmaakt. Maar omdat het voor en kandidaat wel iets uitmaakt kun je het al mol goed maskeren.

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2025, 07:17:11 »
Als Stijn deze actie van Roos even opslaat en er later aan terugdenkt, dan zou zijn kwartje kunnen vallen en zou hij zich dan kunnen realiseren dat het een molactie was, vermomd als kandidatengedrag.
Dat kan. Maar tegelijkertijd kan hij ook niet uitsluiten dat het gewoon kandidatengedrag was. En met die tweespalt kan een goede mol veel doen.
Iedere (echte) molactie heeft iets gevaarlijks in zich, daar ontkomt de mol niet aan.