Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 3 - Kluizenaar  (gelezen 19820 keer)

Offline Leek

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 3 - Kluizenaar
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2025, 07:50:01 »
Effectief ging het volgens mij alleen nog maar om de joker van Sophie, die van Gabriël zouden ze sowieso gewoon weg kunnen gooien. Die was, net als de joker van Maaike, voor de andere niet veel waard, tenzij je hem later in het spel met de betreffende persoon om kan ruilen tegen een normale joker. Dan hadden ze wel het geld uit de kistjes gehad.

Wat de eerste sleutel betreft, waren er volgens mij ook niet veel andere logische plaatsen waar die verstopt zou zijn. Ik zou dus ook als eerste daar begonnen zijn.

Offline Draaksje

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 15-01-2025, 09:22:22 »
Wat de eerste sleutel betreft, waren er volgens mij ook niet veel andere logische plaatsen waar die verstopt zou zijn. Ik zou dus ook als eerste daar begonnen zijn.

Dat vond ik dus ook! Ze noemen het zelf een soort van escape room waarin ze een sleutel moeten vinden om al buiten te geraken. Als je dan in een volledig lege kamer slechts één voorwerp hebt staan (waar nota bene de aandacht al naar getrokken was gezien Rik daarin te horen was) is dat uiteraard de eerste plaats waar je gaat kijken. Was volgens mij ook zo gepland van productie dat die eerste sleutel snel gevonden moest worden.
Ik ken daarvoor dus geen molpunten toe aan Roos.

De tweede sleutel daarentegen (in een random bloempot volgens Roos) is dan een pak moeilijker en onlogischer toevallig op te botsen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2025, 10:03:05 »
Ik vraag me overigens wel af waarom ze de vijf mensen die nog kans maakten op een joker deze opdracht niet gewoon hebben laten uitvoeren. Ik had dat een veel logischer (en eerlijker) selectiecriterium gevonden voor deze opdracht.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2025, 10:28:13 »
Ik heb mijn reactie op https://www.wieisdemol.com/forum/2025/?topic=74762.msg2577203#msg2577203 naar dit topic verplaatst, het hoorde niet thuis bij het evaluatie topic.

Ik heb het net weer teruggekeken en zie het echt anders. Sam (of Stijn) zegt dat het geboortejaren zijn, maar 1987 is geen geboortejaar. In de biecht vertelt Sam wat op het kaartje staat (jaartal Teun en Roos) en dat Sophie bezig is met leeftijden, hij komt niet op het idee op jaartallen op te tellen. In de kluis beneden zijn Sam en Sophie bezig met de LP en platenspeler en dán ziet Sophie het licht over de jaartallen bij de schilderijen. Als ze naar boven gaan zegt Sam het hardop tegen Stijn en Roos. Dan rent Sophie langs de schilderijen en naar de kluis, terwijl Sam rustig aan doet. Inderdaad zegt Sophie daarna eerst de verkeerde jaartallen, maar voordat Sam zijn hand aan het kistje heeft zegt ze 1987 en 1998. Zonder het idee van Sophie om de jaartallen van de schilderijen te gebruiken was de kist misschien niet open gegaan, ik vind dat Sophie de credits van de oplossing mag hebben. En dat Sam en Sophie allebei kandidaats lijken.

Trouwens, door het weer kijken naar de schilderijen viel me op dat het jaar 1984 met Gabriel en Stijn het jaar van de rat is. Er bestaat een naakte molrat en te boeken in allerlei steden is Wie is de rat?  :)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2025, 10:31:31 »
Volgens mij is het toch echt Sophie die in de kluis op het idee komt dat het om het jaartal van de schilderijen boven gaat, ze zegt ‘oh jaartal, Teun staat op 2 van boven’. Dat Sam dat hardop roept als hij in de eetzaal komt wil niet zeggen dat hij het verzonnen heeft. Sophie rent naar de schilderijen en rent naar beneden terwijl Sam blijft rondlopen in de eetzaal en praat met Roos. Dat iemand onder druk niet snel kan rekenen en jij dat wel kan maar die persoon de rust niet gunt om het uit te rekenen, je het overneemt en de kist opent en daardoor vindt dat je recht heb op die joker? Tsja, het zal het fanatisme zijn dat je krijgt  door het spel, maar netjes is het niet. Ik ben ook het volkomen met Eva’s reactie eens.
Dit is wat er gebeurde (lichtelijk geedit sinds post in Evaluatie topic)
Op het moment dat ze voor het eerst die schilderijen zien met jaartallen eronder is het Roos die als eerste opmerkt dat ze iets met die getallen moeten. Maar hier doen ze even niets mee omdat ze aan de slag gaan met de vraag over de cocktails.
Daarna is het Sophie die de geboortejaren van Roos en Teun begint op te tellen om de code te vinden. "19 + 19 is 38" zegt ze en daarna "Teun is toch van 86 of 87"? (Het geboortejaar van Teun is 1986, dit verschilt maar 1 met het getal op het schilderij maar dat is toeval, bij Roos stond er 1998 terwijl Roos van 1981 is).
Sophie zit vervolgens wat te prutsen met het codeslot maar het kistje gaat (uiteraard) niet open omdat ze de jaartallen van het schilderij moeten gebruiken.
In de biecht horen we Sam nog zeggen dat ze die jaartallen moeten hebben en dat Sophie bezig was met een molactie door de geboortejaren van de kandidaten te nemen.
Daarna gaan ze weer verder met de cocktails.
Op het moment dat de focus weer op het kistje met de jaartallen gaat is het Sam die zegt: "de jaartallen van Teun en Roos moeten we hebben". Sophie rent op dat moment heen en weer en dan komt het fragment dat ik eerder beschreef waar Sophie zegt 1998 en 1919. Ook nu weer de verkeerde getallen om de juiste code te krijgen.
Weer een tijd later komt Sam met de juiste optelling [1998 + 1987 = 3985] ("Ik weet het"). Het is dus heel duidelijk Sam die hier de juiste oplossing aandraagt, ook al krijgt Roos nog wat eer voor de opmerking (veel eerder) dat ze iets met de jaartallen van de schilderijen moeten doen. Sophie heeft 0.0 bijgedragen aan de correcte oplossing.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2025, 10:50:25 door MartinJ »

Offline wittekikker

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2025, 11:15:49 »
De muziekopdracht ('De grammofoonplaat opent de kist') zou best eens de makkelijkste kunnen zijn geweest: als de plaat draait, speelt er muziek in het restaurant. Roos refereert er zelfs aan: "Ben jij die muziek aan het draaien boven?"

We weten uit de biecht van Sam dat er verschillende soorten sloten zijn, niet alleen met cijfers maar ook met letters. Ze zoeken ook naar letters op de plaat: CGN, de A- en B-kant.

Tijdens het boevengesprek tussen Roos en Stijn hoor je een paar keer duidelijk Pink van Aerosmith. Prima oplossing: P I N K.

Handig ook dat er een kledingwissel is geweest, zodat Sophie haar roze-geel-blauwe outfit aan kon trekken. Het juiste motief.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 16-01-2025, 23:37:44 »
Goed gevonden, die titel van de plaat!  ::ok::

Maar ik zou ook kunnen opwerpen dat PINK verwijst naar ROOS. Waar ik woon is roos ook de naam van die kleur. (In Nederland zegt men wellicht eerder roze als men het heeft over de kleur die in het Engels pink heet, maar volgens mij zijn beide woorden correct.) Dan zou de titel van de plaat een hint kunnen zijn naar Roos.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 17-01-2025, 07:32:01 »
Zou het wel/niet plaatsnemen van de mol in de kluis hier nog samenhangen met of deze als kandidaat kans maakt op een joker (qua motivatie binnen de opdracht)?

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #48 Gepost op: 17-01-2025, 09:39:00 »
Zou het wel/niet plaatsnemen van de mol in de kluis hier nog samenhangen met of deze als kandidaat kans maakt op een joker (qua motivatie binnen de opdracht)?
Niet per se, er kan immers ook geld (max. 1250) verdiend worden.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 17-01-2025, 18:09:03 »
Deze opdracht was zeer waardevol qua informatie.

1. Het is zeker aannemelijk dat de mol bij deze opdracht wilde komen. Dat betekent namelijk geen geld pakken in kraak-opdracht, en de mogelijkheid om te kunnen mollen bij deze opdracht.

2. een kandidaat gaat hier zijn best doen, want een kandidaat wil zowel geld, als een joker. Zeker als een aantal beseffen dat de jokers op naam zijn en die van hun nog in een kistje ligt. De mol wil juist het tegenovergestelde. geen geld, en jokers boeien hem niet.

Vaak is kandidatengedrag ook als molgedrag uit te leggen en andersom, wanneer het juist een keuze is tussen een joker of geld. Een kandidaat verspeeld dan geld in ruil voor een joker. Maar is dat dan mols? of juist een kandidaat die koste wat kost in het spel wil blijven en voor de jokers gaat?. Nu waren de belangen echter duidelijk tegengesteld tussen mol en kandidaat.

Met dat in het achterhoofd, de mol die hier hoogstwaarschijnlijk bij wil zitten, en die iets anders wil dan de kandidaten, vallen een aantal dingen op:

- Roos: Doet een aantal goede en een aantal verdachte dingen, maar de verdachte dingen doet ze heel obvious. Ze vindt heel snel de sleutel om uit de kluis te komen. Veel tijd voor de 5 opdrachten. Ze vindt weer een sleutel maar doet die in haar zaak. wordt verdacht gemaakt door Sophie. Ze zegt echter hardop dat ze de sleutel gevonden heeft. De mol houdt dat voor zichzelf. Dan het hele toneelstukje met een servet verstoppen waarmee ze wel 3 verdachtmakingen kreeg in de montage en biechten. Allemaal slechte dwaalsporen. Als je kijkt wat ze echt toevoegt, blijkt dat ze zeer fanatiek kandidaats is. tot 2x toe zegt ze dat ze met de piepende sleutel naar de kistjes in de kluis moeten, doet dat ook en het klopt. 250 euro erbij. Ook is ze de eerste die de link legt tussen de cocktails en de films. met wat hulp weer 250 euro erbij.

- Sam: Hem hebben we vaak nepmollend in beeld gehad. Iemand die soms wat loopt te kloten om zich verdacht te maken. Hier valt hij echter uit die rol en doet goed zijn best. Irriteert zich aan Sophie die zo moeilijk doet met rekenen, neemt het initiatief over en maakt het kistje open. 250 euro. Ook noemt hij meerdere goede antwoorden bij het kistje cocktails-films.

- Sophie: Benoemt dat er muziek klinkt. Legt niet de link met de oplossing van het kistje, maar had wel opgepakt kunnen worden door een andere kandidaat. Krijgt de platenspeler ook aan de praat. Is degene die op het idee komt om de jaartallen van de schilderijen te nemen ipv de geboortejaren. Zit wel wat te klunzen met rekenen.

- Stijn: Lijkt heel fanatiek overal aan bij te dragen en mee te doen. Maar als je goed oplet, zie je dat hij nooit het initiatief neemt voor een goed antwoord of oplossing. Hij wordt altijd pas fanatiek als iemand anders die voorzet al gegeven heeft. Niks van wat we hebben gezien was niet gelukt als Stijn er niet bij was geweest. Behalve misschien het idee dat ze de servetten moesten tellen. Maar dat had iemand anders ook wel bedacht of hij kon er nog een in zn kleding stoppen. Of wie weet heeft ook dit iemand anders geopperd, buiten beeld. Ook schakelt hij meerdere keren over op een ander onderwerp/opdracht als mensen richting de oplossing aan het werken zijn.

Roos en Sam zeer onverdacht. Sophie ligt onverdacht.

Stijn zeer verdacht. fanatiek lijken, maar niks bijdragen. En dat is nou precies wat hij tot nu toe ook bij alle andere opdrachten doet, waardoor hij nog niet erg in de kijker is.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2025, 19:21:24 door Theovv »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #50 Gepost op: 17-01-2025, 23:34:25 »
Uitgebreide bijdrage  ::ok::
Ik zag vooral toch vier kandidaten die verdacht willen doen naar elkaar maar ook hun eigen joker willen veiligstellen.
Het lijkt me als mol veel te opvallend om je met alle vier de kistjes zo te bemoeien dan ze allemaal niet lukken, wat geen geld in de pot betekent, en anders je mede verantwoordelijk bent voor €250/€500/€750 etc. Met al het risico dat je gezien wordt als je effectief wil mollen, dat er constant ogen op je staan gericht. (Roos haar gemol met Stijn - allesbehalve onopvallend in het duister). Je zag hoe ze elkaar controleerden, hoe weinig vertrouwen er was. Lijkt me voor de mol geen fijne positie. Ik denk dat je in zo’n groep als mol je beter van je betrouwbare kant kunt laten zien, met resultaat -anders val je op, maar dan moet je (veel) geld incasseren. Deze opdracht was het risico dat ze alle vier de opdrachten zouden kunnen doen lukken.
En de mol wilde denk ik liever even goed slapen (en gebriefed worden) :D 
« Laatst bewerkt op: 18-01-2025, 11:57:49 door Mollem »

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #51 Gepost op: 18-01-2025, 01:34:07 »
Dat denk ik ook. De mol deed hier niet mee.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 18-01-2025, 14:44:44 »
Uitgebreide bijdrage  ::ok::
Ik zag vooral toch vier kandidaten die verdacht willen doen naar elkaar maar ook hun eigen joker willen veiligstellen.
Het lijkt me als mol veel te opvallend om je met alle vier de kistjes zo te bemoeien dan ze allemaal niet lukken, wat geen geld in de pot betekent, en anders je mede verantwoordelijk bent voor €250/€500/€750 etc. Met al het risico dat je gezien wordt als je effectief wil mollen, dat er constant ogen op je staan gericht. (Roos haar gemol met Stijn - allesbehalve onopvallend in het duister). Je zag hoe ze elkaar controleerden, hoe weinig vertrouwen er was. Lijkt me voor de mol geen fijne positie. Ik denk dat je in zo’n groep als mol je beter van je betrouwbare kant kunt laten zien, met resultaat -anders val je op, maar dan moet je (veel) geld incasseren. Deze opdracht was het risico dat ze alle vier de opdrachten zouden kunnen doen lukken.
En de mol wilde denk ik liever even goed slapen (en gebriefed worden) :D
dat je als mol hier niet heel opvallend kan mollen ben ik met je eens, maar dat kan met de meeste opdrachten niet. Reagerend mollen kan hier prima. Chaos vergroten, meegaan met foutieve voorstellen, de aandacht afleiden. En dat zien we Stijn hier consequent doen. En dit doet hij bij de andere opdrachten ook.

De kans is te groot voor de mol om hier niet aanwezig te zijn. Mochten kandidaten voor jokers kunnen gaan op een manier waarop het ten koste gaat van geld, dan kan je het aan de nepmollen overlaten. Maar hier levert het jagen op jokers juist ook geld op, en ook nog eens erg veel.

Ik streep de andere 5 niet volledig af op basis van 1 opdracht, maar heb toch zeker een paar molpunten aan met name Stijn gegeven.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #53 Gepost op: 27-01-2025, 22:34:00 »
Roos vond de eerste twee sleutels en opent de kist die dankzij Stijns drankenkennis is geopend.
Een mol die op de vingers wordt gekeken zal ook gewoon dingen goed doen. Directe piratenschip associaties. En daar ging 95% van de molloten de ballenbak in. Dat kan de mol niet zijn; die doet het veel te goed.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 27-01-2025, 22:37:19 »
Het gaat erom dat je niet onnodig dingen goed doet. De eerste sleutel, prima. Alhoewel het logischer was geweest voor een mol om daar iets langer over te doen en tijd te verliezen. De tweede sleutel? Volstrekt onnodig.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 27-01-2025, 22:46:44 »
De eerste sleutel zou toch wel snel gevonden worden. In die hoorn kijken is het eerste en enige wat je kunt doen. Dan kun je deze als mol beter zelf inkoppen. Daar werd ook geen geld mee verdiend.

De tweede sleutel opende haar eigen joker. Taddaaah een kandidaats motief om bij de rest van de kluisjes te gaan klooien.

Bij de derde sleutel draagt ze pas iets bij als de anderen de cocktails al correct hebben benoemd en op het goede spoor zitten.

De servetten saboteert ze zelf en ze leidt in het restaurant de rest af van de muziek.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 27-01-2025, 22:53:15 »
Waarom zou de mol niet langer gewacht hebben met de eerste sleutel? En waarom zou ze de tweede sleutel niet kwijt hebben gemaakt, ze had dan nog steeds héél gemotiveerd kunnen zoeken naar de sleutel waarmee ze haar eigen kistje kon openen en openlijk kunnen balen als dat niet gelukt was. Niemand had immers geweten waar die sleutel was. Het was gewoon niet nodig.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 27-01-2025, 23:00:35 »
De eerste sleutel was inderdaad wel heel snel.

De tweede sleutel piept als je fluit. Dus die is niet makkelijk kwijt te maken.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 27-01-2025, 23:06:00 »
Goed dat dit even terug naar boven is gehaald. Ik stel vooral vast (na afl. 4) dat de vier ‘kluizenaars’ (Sam, Stijn, Roos en Sophie) er nog allen inzitten en dat in de andere groep al drie afvallers zaten (Teun, Gabriël en Ray). Het betekent voorlopig nog niks concreets mbt wie de mol is, maar zou het dan toch gewoon zo zijn als wel eens meer gebeurde: de makers hebben de mol geadviseerd om best in dat groepje van ‘afgeschotenen’ te zitten, zodat die ook kan meedoen aan de tweede opdracht in de kluis? Dan toch één van die vier? Zo niet, dan is het Bridget.  :)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 27-01-2025, 23:18:16 »
Goed dat dit even terug naar boven is gehaald. Ik stel vooral vast (na afl. 4) dat de vier ‘kluizenaars’ (Sam, Stijn, Roos en Sophie) er nog allen inzitten en dat in de andere groep al drie afvallers zaten (Teun, Gabriël en Ray). Het betekent voorlopig nog niks concreets mbt wie de mol is, maar zou het dan toch gewoon zo zijn als wel eens meer gebeurde: de makers hebben de mol geadviseerd om best in dat groepje van ‘afgeschotenen’ te zitten, zodat die ook kan meedoen aan de tweede opdracht in de kluis? Dan toch één van die vier? Zo niet, dan is het Bridget.  :)

Ze hebben de mol geadviseerd om te zorgen dat die items kon stelen en of voor het hoogste minbedrag te zorgen, of zich te laten pakken bij een goedkoop item om het nog eens te proberen in de kluis. En heel eerlijk: in één klap voor -750 zorgen is toch een stuk makkelijker en zekerder dan voorkomen dat er 3 kistjes worden geopend in de kluis om hetzelfde resultaat te bereiken.