Spelregels van opdrachten staan dit seizoen gewoon op de website van wie is de mol. Over deze opdracht staat er (onder andere):
"Iedere keer dat een teamcaptain op een vakje landt met een ladder, mogen ze verder vooruit klimmen op het bord. Als ze op een slang landen glijden ze terug op het bord."
Dit lijkt te impliceren dat de ladder omhoog een keuze is, de slang omlaag niet. Begrijp alleen niet waarom Sam dan zegt ervoor te kiezen terug te gaan.
Daar ben ik het niet mee eens. In de eerste plaats omdat de originele spelregels hier spreken van automatisch omhoog en omlaag gaan.
In spelregels is er heel vaak sprake van iets mogen als je een stap kan nemen die gunstig voor je is. Bijvoorbeeld: een speler die twee gelijke aantal ogen gooit
magnog een keer gooien. Dan staat er niet, die moet nog een keer gooien.
Verder is er niets vragends aan als Ray zegt: "ook jij gaat helemaal terug".
Dat Sam zegt, ik ga toch proberen om wat flesjes te krijgen, zegt hij volgens mij omdat hij van het weer terug moeten ook een positief punt maakt (elk nadeel heb zijn voordeel, of zoiets). Ik zie er echt niet in dat hij hier een bewuste keuze maakt tussen doorgaan of teruggaan. Ook zie je dat hij in één moeite door terug gaat met de slang, ook al zit hier een knip in de montage, die misschien iets anders suggereert.
Verder is er inderdaad ook geen enkel ander moment te zien waarop een speler overweegt om een ladder of slang niet te nemen, dan wel die slang of ladder negeert. Ik heb ook nog wat grafiekjes gemaakt die i.p.v. de cumulatieve kansen, de kansen per aantal beurten / flesjes laat zien. Ook heb ik in antwoord op een vraag in dit topic een plaatje gemaakt van het aantal verschillende kleuren flesjes dat één speler gemiddeld scoort per spel.
Verder moeten we ook niet vergeten dat er 2 spelers zijn. Dat verdubbelt de kans dat een speler finisht.