Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Onhandige gebaren  (gelezen 14547 keer)

Offline Geel scherm

• Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Onhandige gebaren
« Reactie #60 Gepost op: 2-02-2025, 07:38:23 »
Volgens mij was de yoga-opdracht sowieso mislukt, omdat Stijn bijvoorbeeld nooit zijn hand in een o-vorm houdt en zijn voet tegen zijn andere voet houdt. Dus dat Sophie valt had niet veel uitgemaakt misschien.

Offline Pietervdm

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 2-02-2025, 07:53:52 »
Precies AFDRUK dus het moet in spiegelbeeld zin.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 2-02-2025, 08:51:55 »
Ik denk dat de print een "stone rubbing" is. Dat laat echt niets aan de interpretatie over.
Het origineel wordt bedekt met een doek, ik vermoed rijstpapier in ons voorbeeld. Dan dep je eroverheen het inkt of kool. Geen spiegelbeeld dus!
Maar in dit geval denk ik dus dat het verkeerde relief is aangewezen door de kandidaten, en de foto inderdaad fout is.

Offline IkbenMollevi

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 2-02-2025, 08:58:29 »
Voor iedereen die de beelden vergelijkt; er is op het voorbeeld toch echt zichtbaar dat er een stuk van de arm ontbreekt (dat deel is wit). Derhalve denk ik dat die daarom toch goed is. Omdat bij dit beeld dat op de foto werd gezet dat deel ook duidelijk ontbrak.

Tenzij we de reactie bij Moltalk moeten zien als een mening inplaats van een feit.

Toch denk ik dat er bij de foto met Sophie meer mis was. Ze had geen zwarte kleding bijvoorbeeld en haar arm hing slap; dat waren toch redelijk duidelijke verschillen en dus was de foto niet identiek. Ze gaan heus niet muggenziften lijkt me, dus het zal dan toch wel iets zijn wat in het oog springt.

Al hoop ik er stiekem op dat er een tourist opstaat of er een verkeerde foto verstuurd is.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 2-02-2025, 09:00:45 »
Ik vraag me af of ze het niet laten zien welke goed is omdat Sam of Stijn nog even snel een andere foto heeft geschoten? Er mocht maar 1 foto gemaakt worden, dus daar vanaf wijken is ook een subtiele mollenactie.

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #65 Gepost op: 2-02-2025, 10:26:41 »
Nog even een overzichtje van de opdrachten bij de tempels
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #66 Gepost op: 2-02-2025, 10:51:50 »
Heel apart dat Nora een opdracht gewoon niet mee doet. Ook apart dat hier verder gewoon niks meer over gezegd wordt? Lijkt mij toch dat kandidaten willen weten waarom zij er ineens niet bij is.

Ik denk dat het met haar geloof te maken heeft. In een strak pakje sensuele dansen uitvoeren is zeer zeker haram (zondig in de leer van de Islam) en dat ze daarom afhaakte. Dat niemand er iets van zegt vind ik respectvol, ook van de redactie.

Het bewijst wel 100% dat Nora de Mol niet is, want met voorkennis had ze de andere groep gekozen en dat vind ik jammer. Rick had haar best even kunnen tippen, dit was erg ongemakkelijk voor Nora en had voorkomen kunnen worden.

Zat Stijn bij de test niet op Nora? Dat is dan weer verdacht…

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 2-02-2025, 10:56:00 »
Dat was ook mijn gedachte, vooral omdat er verder geen aandacht aan besteedt is. Maar het sluit haar wel uit als mol.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #68 Gepost op: 2-02-2025, 11:00:07 »
Ik denk dat het met haar geloof te maken heeft. In een strak pakje sensuele dansen uitvoeren is zeer zeker haram (zondig in de leer van de Islam) en dat ze daarom afhaakte. Dat niemand er iets van zegt vind ik respectvol, ook van de redactie.

Ik had helemaal niet die gedachte! Ik had de indruk dat ze het echt moeilijk vond en daarom te intensief. Creatieve vakken blijkt niet haar favoriete bezigheid en dansen met ingewikkelde bewegingen is ook een creatieve tak.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 2-02-2025, 11:14:00 »
Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat het vooruitzicht van met blote bovenarmen in een strak pakje Nora niet zal aanspreken. Het topje paste Maaike en Bridget al nauwelijks. En met een wijd shirt aan sta je er toch een beetje minder fotogeniek bij. Als je je dan ook nog oncomfortabel voelt bij het dansen, Is het dubbelop. Ik vind het een begrijpelijke persoonlijke keuze om af te haken. Jammer, dat wel.

Nog even over die steen wrijving (afdruk).
Het lijkt bijna een soort collage van verschillende delen van verschillende beeltenissen. Ik heb zo snel nog nergens een relief kunnen vinden dat er precies op lijkt. De bloemetjes op de rok lijken bijvoorbeeld van een ander beeld overgenomen. En het kader ga je ook nergens zo volledig in tact kunnen treffen. Is deze dan misschien toch goed gerekend, alleen op basis van het meest opvallende kenmerk: de missende onderarm?
« Laatst bewerkt op: 2-02-2025, 11:21:44 door annebeestje »

Online yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 2-02-2025, 11:19:29 »
Maar als je de eerste goed rekent omdat een deel van het beeld erop lijkt dan kun je niet de tweede fout keuren omdat Sophie bv geen zwarte kleding aan had.

Ik vermoed dat dus toch gewoon de eerste fout was. Anders is de productie aan het mollen.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 2-02-2025, 11:54:35 »
De kans dat die foto van Sam goed zou zijn is sowieso klein omdat hij min of meer het eerste de beste beeld fotografeerde wat er een beetje op leek. Dat zei hij volgens mij zelf al met zoveel woorden.

Online yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 2-02-2025, 12:06:59 »
Ja dat hoorde ik hem ook zeggen.
Denk dat ze het niet vertelde (welke fout) is was om ons kijkers in verwarring te brengen.

Als moltalk vervolgens foute aannames gaat doen en het brengt als een feit dan start pas de hele discussie.
Zonder moltalk was de eerste fout en daarom de tweede goed.

Indien tweede fout dan alleen de vraag met het aantal beelden goed en dan was er minder verdiend

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 2-02-2025, 14:08:26 »
Ik heb inmiddels wat meer research gedaan. De informatie is wat beperkter en soms niet helemaal concreet, maar er zouden ongeveer 30 apsara's zijn afgebeeld in de Thommanon tempel.

Van alle foto's die ik online heb gevonden (ik heb er honderden bekeken), kom ik slechts 2 beeldhouwwerken tegen waarbij de apsara deze specifieke houding aanneemt. Daarvan lijkt mij de tweede, welke is gefotografeerd, het meest te lijken. Hoofddeksel en ontbrekende onderarm komen overeen. Je ziet zelfs de scheur in de bovenarm

Naar mijn idee is deze dus correct bevonden.

Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline truuske

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 2-02-2025, 14:12:21 »
even terug naar de verdeling van de twee groepen; Maaike heeft eerst een boekje, wat niet goed voelt. Ze legt het terug en pakt de brommer zonder boekje. Mijns inziens wil de mol in de groep met boekjes zitten; meeste invloed op het spel. Dit zet voor mij een streep door Maaike.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 2-02-2025, 14:19:45 »
even terug naar de verdeling van de twee groepen; Maaike heeft eerst een boekje, wat niet goed voelt. Ze legt het terug en pakt de brommer zonder boekje. Mijns inziens wil de mol in de groep met boekjes zitten; meeste invloed op het spel. Dit zet voor mij een streep door Maaike.

Logischerwijs ben ik het met je eens, maar aangezien het een 'gevoels'ding was zou ik me nog iets voor kunnen stellen bij een mol die intuitief ter plekke een andere keuze maakt.

Offline truuske

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 2-02-2025, 14:29:18 »
Logischerwijs ben ik het met je eens, maar aangezien het een 'gevoels'ding was zou ik me nog iets voor kunnen stellen bij een mol die intuitief ter plekke een andere keuze maakt.

Dat zou kunnen, maar waarom zou de mol bij de dansers willen zitten? Mijns inziens is de kans dat er 1 fout wordt gemaakt, best aannemelijk; Wat zou een reden kunnen zijn, hier bij te willen zitten?

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 2-02-2025, 14:35:46 »

Hoofddeksel en ontbrekende onderarm komen overeen. Je ziet zelfs de scheur in de bovenarm

Het "staartje" van de lotusbloem boven de schouder klopt dan weer helemaal niet. Die is er wel op de afdruk en niet op de foto. Ik vind het een nogal vrije interpretatie, maar uiteindelijk neem ik dan maar aan dat deze inderdaad goed gerekend is.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 2-02-2025, 14:36:20 »
Ik heb inmiddels wat meer research gedaan. De informatie is wat beperkter en soms niet helemaal concreet, maar er zouden ongeveer 30 apsara's zijn afgebeeld in de Thommanon tempel.

Van alle foto's die ik online heb gevonden (ik heb er honderden bekeken), kom ik slechts 2 beeldhouwwerken tegen waarbij de apsara deze specifieke houding aanneemt. Daarvan lijkt mij de tweede, welke is gefotografeerd, het meest te lijken. Hoofddeksel en ontbrekende onderarm komen overeen. Je ziet zelfs de scheur in de bovenarm

Op Google Maps is het mogelijk om via Street View rond te lopen in de tempel. Misschien dat je op die manier ook nog iets kunt vinden

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 2-02-2025, 14:45:17 »

Ik zou meer overtuigd zijn als ik van die honderden er een aantal zou kunnen zien om bijvoorbeeld te beoordelen hoe zaken als nek, kraag en rok eruit zien vergeleken met de afbeelding die ze hadden. Want daar zaten de verschillen in.