Wie is de Mol is wat mij betreft in de eerste plaats een spelprogramma en niet een reisprogramma. Ik vind het opmerkelijk dat dit seizoen voor een groot deel is opgehangen aan het boeddhisme, een levensbeschouwing die niet Cambodja-specifiek is, terwijl het land ongetwijfeld veel meer te bieden op het gebied van kunst, cultuur en natuur. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze (een deel van) de koran als overkoepelen thema zouden gebruiken als ze weer eens naar een Islamitisch land afreizen. Ik ben benieuwd waar deze keuze door gemotiveerd is, werden ze beperkt in hun mogelijkheden door het gastland?
In de Niet de Mol-topic gaf ik al aan dat het prima mogelijk is om de cultuur op de voorgrond te plaatsen zonder dat religie daarbij een rol hoeft te spelen, kijk maar naar het De Mol-seizoen van vorig jaar op Sicilië. Van de gotspe van pizza met ananas tot Pinokkio en de maffia.
We zullen het nooit eens worden, maar dit is zo'n unieke situatie in de hele geschiedenis van widm dat ik de negatieve of bezorgde reacties t.a.v. de toekomst van het programma buitenproportioneel vind.
Tot slot kan ik het me niet voorstellen dat EO-ers een (niet actieve, want vrouwen) moskee als decor zouden weigeren, het lijkt me niet de bedoeling dat widm mensen gaat vragen te bidden.