Auteur Topic: [Discussie] Weigeren van opdrachten / taalgebruik  (gelezen 10632 keer)

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Weigeren van opdrachten / taalgebruik
« Reactie #160 Gepost op: 8-03-2025, 23:46:04 »
De spoilers van Nora hebben daaraan ook geen goed gedaan. Dan snap ik hun keuze wel.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 8-03-2025, 23:46:52 »
Ook vanavond kreeg ik het idee dat de makers en Nora geen hele dikke vrienden zijn geworden. Nora kwam het minst aan het woord, en was genadeloos weggesneden uit de terugblik op de betreffende opdracht. In mijn eerste bericht over dit incident nam ik het woord 'ongemakkelijk' in de mond, en dat lijkt me - tevens na alles wat hier daarna over is gewisseld - nog altijd het juiste woord. Maar ik wens haar het allerbeste.

Nora zelf keek ook niet bepaald blij. En is bovendien onnoemelijk genaaid in de veilingopdracht.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 8-03-2025, 23:48:48 »
Nora zelf keek ook niet bepaald blij. En is bovendien onnoemelijk genaaid in de veilingopdracht.
Dat vind ik dus wel meevallen. De Mol heeft de vrijstelling en zou toch al door gaan. De test gaat dus tussen alle kandidaten en zij was de slechtste.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #163 Gepost op: 8-03-2025, 23:52:38 »
Dat vind ik dus wel meevallen. De Mol heeft de vrijstelling en zou toch al door gaan. De test gaat dus tussen alle kandidaten en zij was de slechtste.

Dat valt toch niet mee? Zowel Nora als Maaike worden aangewezen waarbij het niet uitmaakt wat Nora doet omdat Stijn haar zelf heeft aangewezen.

Offline evelienh1986

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 8-03-2025, 23:52:49 »
Nora heeft veel afvallers gespoilerd

Offline Miem

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 9-03-2025, 00:57:57 »
Ik vind het toch echt aan de productie om te zorgen dat kandidaten niet op deze manier een opdracht zouden moeten hoeven weigeren.

Op de eerste pagina staat dat Nora in het nu.nl interview zei dat ze hetzelfde pakje aan zou moeten als Maaike en Bridget. Het is dan toch echt aan de productie om hier vooraf meer bij stil te staan, omdat ze wisten dat er een kandidaat zou zijn die dit niet zou willen.

Wat dat betreft mag WIDM weer eens een voorbeeld nemen aan De Mol. In seizoenen waar iedereen alcohol drinkt zijn er opdrachten waarin het kan dat iedereen alcohol moet drinken. In het seizoen met Samya en Leila moesten de anderen gewoon meer drinken. In het maken van de opdrachten werd al rekening met ze gehouden.
Hetzelfde met Christian, alle opdrachten zijn haalbaar met zijn lengte, terwijl in andere seizoenen ook opdrachten zitten die dit niet zouden zijn.

Angsten overwinnen en grenzen verleggen is altijd een mooi spelelement en kiezen de kandidaten ook zelf voor, het doet niet af aan hun grenzen, normen en waarden.

Ik hoop dat de productie hun lesje heeft geleerd en de opdrachten hierbij meer aan laat sluiten bij de kandidatengroep, in plaats van nu maar bepaalde groepen mensen uit te sluiten.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #166 Gepost op: 9-03-2025, 01:04:29 »
Ik vind het toch echt aan de productie om te zorgen dat kandidaten niet op deze manier een opdracht zouden moeten hoeven weigeren.

Op de eerste pagina staat dat Nora in het nu.nl interview zei dat ze hetzelfde pakje aan zou moeten als Maaike en Bridget. Het is dan toch echt aan de productie om hier vooraf meer bij stil te staan, omdat ze wisten dat er een kandidaat zou zijn die dit niet zou willen.

Wat dat betreft mag WIDM weer eens een voorbeeld nemen aan De Mol. In seizoenen waar iedereen alcohol drinkt zijn er opdrachten waarin het kan dat iedereen alcohol moet drinken. In het seizoen met Samya en Leila moesten de anderen gewoon meer drinken. In het maken van de opdrachten werd al rekening met ze gehouden.
Hetzelfde met Christian, alle opdrachten zijn haalbaar met zijn lengte, terwijl in andere seizoenen ook opdrachten zitten die dit niet zouden zijn.

Angsten overwinnen en grenzen verleggen is altijd een mooi spelelement en kiezen de kandidaten ook zelf voor, het doet niet af aan hun grenzen, normen en waarden.

Ik hoop dat de productie hun lesje heeft geleerd en de opdrachten hierbij meer aan laat sluiten bij de kandidatengroep, in plaats van nu maar bepaalde groepen mensen uit te sluiten.

En die conclusie gaat, zo vrees ik, dus leiden tot een steeds verder verwaterde versie van het oorspronkelijke spel. Vanavond zag ik die kostuums nogmaals en ontwaarde enkel blote armen. Als dat je al te ver gaat, is WIDM ongeacht je levensovertuiging misschien toch geen geschikt spel om aan deel te nemen.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 9-03-2025, 01:23:31 »
En die conclusie gaat, zo vrees ik, dus leiden tot een steeds verder verwaterde versie van het oorspronkelijke spel. Vanavond zag ik die kostuums nogmaals en ontwaarde enkel blote armen. Als dat je al te ver gaat, is WIDM ongeacht je levensovertuiging misschien toch geen geschikt spel om aan deel te nemen.

Het ging niet om de blote armen. Het ging om een superstrak pakje dat niets verhult, gebruikt om te transformeren in hemelse nymf. Samen met de betekenis van de dans en de afzonderlijke handgebaren. En het gegeven dat ze het niet kon en niet kon onthouden. Alles bij elkaar voelde het niet goed voor haar.

Gek ook. Zolang als ik hier kom geeft men hoger op over de Belgische De Mol dan de Nederlandse WIDM. En daar werkt het blijkbaar prima om soms rekening te houden met principes en overtuigingen. Een programma valt niet om omdat dit een enkele keer gebeurt.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #168 Gepost op: 9-03-2025, 01:27:11 »

Heb Nora in het hele seizoen nauwelijks uitbundig of echt ontspannen gezien en dat was in deze finaleaflevering niet echt anders. Ofwel de regie heeft haar een slechte edit gegeven, of het was daadwerkelijk een ongemakkelijke bedoeling voor haar. Én voor de nodige kijkers. Hier mogen ze zeker van leren bij WIDM.

Offline Miem

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 9-03-2025, 01:29:12 »
Vanavond zag ik die kostuums nogmaals en ontwaarde enkel blote armen. Als dat je al te ver gaat, is WIDM ongeacht je levensovertuiging misschien toch geen geschikt spel om aan deel te nemen.

Nora bedekt haar armen altijd totaan haar ellebogen en draagt nooit zulke strakke kleding. Ik vind het inderdaad nogal wat dat zij iets wat ze altijd doet vanwege haar religie, dat ineens en op tv zou moeten veranderen.
Ik vind dat de makers daarin wat anders zouden moeten doen. Je opmerking dat het dan geen geschikt spel zou zijn vind ik nergens op slaan. De makers weten welke kandidaten er mee doet, de verantwoordelijkheid ligt bij hun.

Offline evelienh1986

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 9-03-2025, 01:33:36 »
Eens

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #171 Gepost op: 9-03-2025, 01:51:45 »
Nora bedekt haar armen altijd totaan haar ellebogen en draagt nooit zulke strakke kleding. Ik vind het inderdaad nogal wat dat zij iets wat ze altijd doet vanwege haar religie, dat ineens en op tv zou moeten veranderen.
Ik vind dat de makers daarin wat anders zouden moeten doen. Je opmerking dat het dan geen geschikt spel zou zijn vind ik nergens op slaan. De makers weten welke kandidaten er mee doet, de verantwoordelijkheid ligt bij hun.

Ja, eens. Wat ik begrijp is dat Nora zich ongemakkelijk voelde. En dat kan gebeuren. Lijkt me prima dat ze daarin haar grenzen aangeeft en dat de makers dat respecteren. Dat is voor mij niet anders dan Teun die geen vogelspin wil eten of een kandidaat (ander seizoen) die niet wil schieten.

Wij kunnen niet voor Nora bepalen of het al dan niet terecht is of ze de kostuums niet prettig vindt om te dragen. En gelukkig maar.  :)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Kaasfondue90

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 9-03-2025, 07:50:53 »
De opdrachten in WIDM zijn al zoveel ‘braver’ dan de opdrachten in Vlaamse Mol. Er wordt voor mijn gevoel al teveel aangepast omdat het een groep BN’ers betreft. Het lijkt soms net een snoepreisje voor BN’ers… En dan zitten opdrachten ook minder goed in elkaar dan bij de Belg, maar dat is een ander verhaal.

Als WIDM-kijker sinds seizoen 4 ben ik voorstander van opdrachten met kandidaten die hun grenzen opzoeken, maar dat lijkt met de jaren minder worden. Daarnaast zijn opdrachten met de lokale bevolking een toegevoegde waarde, anders kunnen ze net zo goed het seizoen draaien in Almere buiten. Tel daarbij op dat Nederland is doorgeschoten in het thema inclusiviteit. Twee geloven op één kussen gaat niet werken. Nora had prima kunnen meedoen in een WIDM seizoen in Canada, maar dit was gewoon ongemakkelijk om naar te kijken. Kortom, stof tot nadenken voor de makers, die in deze de grootste blaam treft.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 07:52:58 door Kaasfondue90 »

Offline suuuus

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 9-03-2025, 07:59:43 »
Er zijn zo veel verschillende mensen op deze wereld, het idee dat widm moet gaan selecteren op dat kandidaten niet te 'anders' dan de doorsnee Nederlander mag zijn vind ik absurd. Widm is in zo veel landen geweest en heeft ontzettend veel verschillende culturen in beeld gebracht, het is hooguit onhandig dat ze niet van te voren bedacht hebben Nora in een ander groepje te plaatsen.

Dat er een opdracht niet gedaan wordt omdat ze iets niet willen eten of hoogtevrees hebben of een slechte conditie is toch ook geen probleem, ik hoop juist dat ze zo veel mogelijk verschillende karakters en achtergronden blijven laten zien.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 08:01:16 door suuuus »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #174 Gepost op: 9-03-2025, 08:40:01 »
In de afterparty legt ze nog eens goed uit dat het behalve het pakje toch echt ging om de meerdere goden, zij kon zich daarmee niet vereenzelvigen https://www.telegraaf.nl/video/1930327751/mol-stijn-verklapt-toen-wist-ik-dat-ze-me-door-had (bijna achteraan in dit filmpje). Tja als er frictie zit tussen crew en Nora dan ligt de fout uiteindelijk bij de crew. Die hebben een verkeerde inschatting gemaakt en hadden haar gewoon in de andere groep moeten indelen. Het zijn allemaal niet onoverkomelijke problemen.
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

« Reactie #175 Gepost op: 9-03-2025, 10:22:58 »
Als het alleen de kleding was had ze eenvoudig nog een sjaal kunnen drapperen om haar bovenarmen. Tenslotte heeft de vervangster (ook een Nora) in K3 ook wat langere rokjes e.d.
Maar inderdaad had de redactie Nora in het andere team moeten indelen en hier vantevoren over moeten spreken met haar. Nu werd ze voor het blok gezet. Ik vind de hele discussie hierover dat bepaalde religies niet mee zouden mogen doen met widm nogal smakeloos.