Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Repetitie  (gelezen 15677 keer)

Offline aesdeef

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Repetitie
« Reactie #20 Gepost op: 9-11-2025, 20:23:14 »
  • 10 Yen muntje: 10e seizoen - Yen/Japan -> Kim

En dit muntje is uit 2002 (seizoen 3 in Portugal) - dat lijkt me niet toevallig

Offline Soes

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 9-11-2025, 20:37:49 »
Dit is het waarschijnlijk niet hoor maar in het seizoen met Jon gingen ze waterpijp roken, daar zat de smaak cola bij. En in het seizoen van Miljoeska (meen ik) was er in de eerste aflevering een vraag over wat het favoriete drankje was van een kandidaat en dat was een verspreking met rum cola of zoiets. Vaag allemaal lol

Klopt niet helemaal, bij de waterpijp waren er fruitsmaken en munt, maar geen cola.

Bij het seizoen met Milouska was er geen verspreking, maar antwoordde een kandidaat verkeerd op wat het lievelingsdrankje was van de mol (maar dat had ook niet met cola te maken)

Offline Juulx1

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 9-11-2025, 20:39:40 »
Klopt niet helemaal, bij de waterpijp waren er fruitsmaken en munt, maar geen cola.

Bij het seizoen met Milouska was er geen verspreking, maar antwoordde een kandidaat verkeerd op wat het lievelingsdrankje was van de mol (maar dat had ook niet met cola te maken)

My mistake  ::schaam:: Mijn oude-mol-seizoenen-brein begint me in de steek te laten..

Offline hoi33

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 9-11-2025, 22:08:09 »
Op het prikbord in het lokaal staat volgens mij hetzelfde sterrenbeeld (tweelingen) gekerfd als op het portvat wat de kandidaten foutief hebben meegenomen. Al moet ik dit nog terugkijken om zeker te weten of ze hetzelfde zijn en of het dan tweelingen of vissen is.
Überhaupt opvallend als er een sterrenbeeld in de achtergrond is na een opdracht waar we alert zijn gemaakt op het sterrenbeeld van de mol. Dus het zou heel goed een op zichzelf staande hint kunnen zijn, los van het portvat.

Zou dit het serrenbeeld van de mol zijn?
« Laatst bewerkt op: 9-11-2025, 22:13:39 door hoi33 »

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #24 Gepost op: 9-11-2025, 22:43:59 »
Vissen is Dennis.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Revolution93

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 10-11-2025, 10:16:59 »
Is het iemand anders opgevallen dat het papiertje met mol=6,022*10^23 gedurende de opdracht verdween? (Rond minuut 37 hangt deze er nog maar vanaf 40.25 niet meer)

Lijkt mij een duidelijke aanwijzing dat de mol zich in het scheikunde lab bevond. Dit maakt Loes, Jurre, Sahil en Dennis dus verdacht want ik zie geen reden voor een kandidaat om dat papiertje daar weg te halen.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #26 Gepost op: 10-11-2025, 10:46:11 »
In de klas bij de leerlingen kun je in ieder geval de munt of de sleutel laten verdwijnen. 1 probleem, het was een loop, de munt/sleutel kwam de volgende ronde weer terug. Maar het kan dus heel goed zijn dat hier e.e.a. wel verdwenen is, zoals een paar rondes met sleutels en munten.

Wat me heel erg doet twijfelen aan Loes is dat 3 mannen met een proef bezig zijn en Loes daarachter sneaky rondloopt bij het prikbord met de molformule. Loes wordt hier verdacht neergezet. Dat briefje en de kennis bleek ook helemaal niet weg te zijn want die info werd later alsnog uitgewisseld.

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 10-11-2025, 14:10:09 »
Merel stond toch gewoon heel erg tijd te rekken. Wilde bij 15 seconden nog een paar dingen zeggen. Daardoor kwam zij niet op tijd bij het lokaal.

Kwam op mij vooral over als een kandidaat die zichzelf verdacht wilde maken bij Jurre. De montage liet dit ook maar al te graag in beeld ;)

Offline milliemollie

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 10-11-2025, 15:48:48 »
Kwam op mij vooral over als een kandidaat die zichzelf verdacht wilde maken bij Jurre. De montage liet dit ook maar al te graag in beeld ;)

Aan de andere kant kan het ook een reden zijn waarom er toch best wel wat geld is verdiend in deze opdracht (mol weg)  ???

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 10-11-2025, 15:52:58 »
Aan de andere kant kan het ook een reden zijn waarom er toch best wel wat geld is verdiend in deze opdracht (mol weg)  ???

Haha dat is de andere kant inderdaad! Maar vaak is de regie niet heel happig om échte molstreken zo duidelijk in beeld te laten. Alleen daarom denk ik al dat Merel het niet kan zijn.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 10-11-2025, 17:46:08 »
Ik heb bij deze opdracht een beetje t idee dat de loop gewoon net zo lang door ging tot t geld verdiend was

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #31 Gepost op: 11-11-2025, 14:56:47 »
Ik heb deze opdracht voor de 3e keer gekeken (om iets van FTM te kunnen doen) en eigenlijk viel me nu iets op dat me eerder niet opviel. Die eenheid (mol) moet de vraag zijn waar ze geen geld mee hebben verdiend. De focus ligt op die formule, 6,022x10²³ alleen is het antwoord mol toch?

Als ze wel 6,022x10²³ zochten, dan gebeurt hier iets geks

Sahil zegt tegen Nathan 6,022x10 en dan klein 23 (Nathan weet volgens mij niet dat er macht bedoeld wordt)

Vervolgens komt Nathan bij AM en Kim met de woorden: rekensom! Brengt eindelijk die 6,022x10 over met x10 ... 23
AM (en Kim): komma 23?
Nathan: ja!

Dit is zo raar.. als ze echt die formule zochten is het fout, als ze mol als antwoord zochten, is het ook sowieso fout, want daar wordt met geen woord over gerept (de schuld van Jurre met zijn liedje, die ook ²³ vergeet in zijn liedje).

Al kan ik ook dat met die munt niet helemaal plaatsen...  ???
« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 15:25:46 door MollenvangR »
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 11-11-2025, 15:56:58 »
Nog even een overzichtje van de vragen, omschrijvingen en gegeven antwoorden.

Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 11-11-2025, 16:00:30 »
Ik ben niet geheel zeker of vraag 5 fout is,

ChatGPT zegt:
Citaat
Laten we dit stap voor stap bekijken en het effect op de koperen munt verklaren:

Munt in de hete vloeistof → munt wordt zilverkleurig

Dit wijst erop dat er een chemische reactie plaatsvindt waarbij een laagje van een andere stof op de koperen munt wordt afgezet. Vaak wordt hiervoor zink gebruikt in een zogenaamde koper-zink displacement reactie, waardoor de munt tijdelijk zilver lijkt (het oppervlak wordt dan legering van koper en zink, of bedekt met zink).

Afspoelen en drogen

De zilveren kleur blijft op het oppervlak, omdat de nieuwe laag (zink of een chemisch gevormde verbinding) nu hecht aan het koper.

Munt op de kookplaat leggen

Door de munt te verwarmen op de kookplaat verandert de zilveren laag weer van kleur.

Dit gebeurt door oxidatie of een hitte-induceerde chemische verandering, waardoor er een bruin- tot zwartachtige kleur kan ontstaan. Het zilver kan dus weer verkleuren naar een donkere koperkleur, omdat de warmte het metaal of de verbinding laat reageren met zuurstof uit de lucht.

✅ Conclusie / Effect op de munt:

De munt verandert eerst van koperkleur naar zilver door de chemische behandeling.

Wanneer je de munt daarna verwarmt (op de kookplaat), ontstaat er een donkerbruine of zwarte oxidatielaag. De munt ziet er dus na het hele experiment donkerder uit dan oorspronkelijk.

Als het inderdaad een "donkere koperkleur" is, dan is er iets mis gegaan met een andere vraag.

Misschien toch de verkeerde Mol eenheid genoteerd?

Sahil aan Nathan: "6,022x10 en dan in het klein 23 (6,022x10²³)" -> juist doorgegeven
Nathan aan Annemarie/Kim:  6,022x10   23
Annemarie/Kim beide: "komma 23?"
Nathan: "Ja ja"

« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 16:17:23 door BigBoots »

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #34 Gepost op: 11-11-2025, 16:39:57 »
Ik ben niet geheel zeker of vraag 5 fout is,

ChatGPT zegt:
Als het inderdaad een "donkere koperkleur" is, dan is er iets mis gegaan met een andere vraag.

Misschien toch de verkeerde Mol eenheid genoteerd?

Sahil aan Nathan: "6,022x10 en dan in het klein 23 (6,022x10²³)" -> juist doorgegeven
Nathan aan Annemarie/Kim:  6,022x10   23
Annemarie/Kim beide: "komma 23?"
Nathan: "Ja ja"

Ja dat dacht is dus ook (zie hierboven) en dat vind ik dus zo irritant, dat we het niet exact weten, terwijl Rik wel gewoon begint bij de cola. Maar dat is misschien ook meer voor het evaluatietopic. Of er is gemold en daarom is het zo geknipt..
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Liena

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 11-11-2025, 16:46:52 »
Interessant! Ik dacht al .. welke vraag bevatte een som!?

Ik denk dat ze vraag 4 fout hadden. Er wordt gevraagd naar de eenheid voor de hoeveelheid en de eenheid is Mol.

De mol is de eenheid van de hoeveelheid stof, een basiseenheid in het SI-systeem. Eén mol is gelijk aan 6,022141*10²³ elementen (dit kunnen atomen, ionen of moleculen zijn).

Ze lijken het zelf ook niet te weten.
Loes: Welke was niet goed?
Dennis: Die som denk ik dan, of nie?
Richard: Nee nee nee, die munt.
Anne-Marie: Die munt?
Loes: Ja die werd echt niet goud hoor.
*Jurre probeert iets over het proces uit te leggen*
Dennis: Oke jongens, we zullen het nooit weten.

Offline annebeestje

• Winnaar WIDM pool jubileum ´25
  • Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 11-11-2025, 16:48:36 »
ChatGPT heeft het toch fout denk ik.

Het gaat om dit proefje: https://www.thuisexperimenteren.nl/science/goudencenten/goudencent.htm
De koperen munt gaat van koper naar zilver-kleurig (zink) naar goud-kleurig (messing)

Het antwoord is GOUD

---
Dan is het nu eindelijk tijd voor een wilde theorette!
(die ik hier gisteren al even aankondigde maar ik had er tot nu nog geen tijd voor).

Toch typisch dat het proefje niet lukt...
Volgens mij moet je voor dit experimentje een munt hebben met een dun koper laagje. Het is de Amerikaanse moderne Penny waarmee dit proefje vaak succesvol gedaan wordt.
De Japanse 10 Yen is 95% koper. Mogelijk lukt het daarmee niet...

Ahaaaa!.. Is de munt is dan stiekem verwisseld door de mol? Om Kim verdacht te maken met een nep-hint en meteen de proef te doen mislukken.

Anne-Marie krijgt een overduidelijk een verdachte edit bij het ingaan van het klaslokaal alsof ze de munt van de tafel pakt, maar dat is niet zo. Het is een shot van een ander moment. Kim zal toch geen hint naar zichzelf plaatsen?

De hoofdverdachte lijkt mij Nathan. Er is een momentje te zien dat Nathan langs de tafel loopt en mogelijk iets in zijn rechtervestzak steekt. En de grijpgrage vingertjes in het gerichte zoomshot op het wegpakken van het muntje lijken best te passen bij die van Nathan. Nathan checkt daarna even bij Anne-Marie of ze de munt al heeft gezien, Anne Marie zegt "een Escudo ofzo", en Nathan spoort haar aan de munt te gaan pakken. Nathan heeft een alibi, want is nooit zichtbaar voor de anderen met de munt bezig geweest.

---
Trek me nu nog maar uit deze tunnel.  :o
« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 17:35:03 door annebeestje »
..0DATIE

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 11-11-2025, 17:24:36 »
ChatGPT heeft het toch fout denk ik.

Het gaat om dit proefje: https://www.thuisexperimenteren.nl/science/goudencenten/goudencent.htm
De koperen munt gaat van koper naar zilver-kleurig (zink) naar goud-kleurig (messing)

Het antwoord is GOUD

Ok, dat is vrij aannemelijk (Al weten we niet de samenstelling van de "chemische substantie" / "hete vloeistof").
Dan zal het toch verder allemaal goed zijn

Offline milliemollie

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 11-11-2025, 18:03:00 »
Wie gaf 'de munt' naar de laboranten? Diegene kan het ook eenvoudig verwisseld hebben??

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 11-11-2025, 18:15:41 »
Het viel me op dat de antwoorden iets met de mol te maken hadden. Mol, groen, zouden de andere antwoorden ook naar de mol verwijzen en zo een hint naar de juiste mol kunnen zijn? Ook omdat ze een rare cola hadden gekozen die ph4 had. Normaal heeft cola ph3, maar misschien hadden ze het antwoord 4 nodig voor een hint?

Ik heb deze opdracht voor de 3e keer gekeken (om iets van FTM te kunnen doen) en eigenlijk viel me nu iets op dat me eerder niet opviel. Die eenheid (mol) moet de vraag zijn waar ze geen geld mee hebben verdiend. De focus ligt op die formule, 6,022x10²³ alleen is het antwoord mol toch?

Als ze wel 6,022x10²³ zochten, dan gebeurt hier iets geks

Sahil zegt tegen Nathan 6,022x10 en dan klein 23 (Nathan weet volgens mij niet dat er macht bedoeld wordt)

Vervolgens komt Nathan bij AM en Kim met de woorden: rekensom! Brengt eindelijk die 6,022x10 over met x10 ... 23
AM (en Kim): komma 23?
Nathan: ja!

Dit is zo raar.. als ze echt die formule zochten is het fout, als ze mol als antwoord zochten, is het ook sowieso fout, want daar wordt met geen woord over gerept (de schuld van Jurre met zijn liedje, die ook ²³ vergeet in zijn liedje).

Al kan ik ook dat met die munt niet helemaal plaatsen...  ???
klopt. Het antwoord is gewoon "mol".  Die getallen doen er niet toe maar ik weet niet of het fout gerekend werd als je die wel opschreef (samen met mol). Daar kon je als mol iig wel lekker de aandacht op leggen.
« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 18:20:42 door Theovv »