ChatGPT heeft het toch fout denk ik.
Het gaat om dit proefje:
https://www.thuisexperimenteren.nl/science/goudencenten/goudencent.htmDe koperen munt gaat van koper naar zilver-kleurig (zink) naar goud-kleurig (messing)
Het antwoord is GOUD
---
Dan is het nu eindelijk tijd voor een wilde theorette!
(die ik hier gisteren al even aankondigde maar ik had er tot nu nog geen tijd voor).
Toch typisch dat het proefje niet lukt...
Volgens mij moet je voor dit experimentje een munt hebben met een dun koper laagje. Het is de Amerikaanse moderne Penny waarmee dit proefje vaak succesvol gedaan wordt.
De Japanse 10 Yen is 95% koper. Mogelijk lukt het daarmee niet...
Ahaaaa!.. Is de munt is dan stiekem verwisseld door de mol? Om Kim verdacht te maken met een nep-hint en meteen de proef te doen mislukken.
Anne-Marie krijgt een overduidelijk een verdachte edit bij het ingaan van het klaslokaal alsof ze de munt van de tafel pakt, maar dat is niet zo. Het is een shot van een ander moment. Kim zal toch geen hint naar zichzelf plaatsen?
De hoofdverdachte lijkt mij Nathan. Er is een momentje te zien dat Nathan langs de tafel loopt en mogelijk iets in zijn rechtervestzak steekt. En de grijpgrage vingertjes in het gerichte zoomshot op het wegpakken van het muntje lijken best te passen bij die van Nathan. Nathan checkt daarna even bij Anne-Marie of ze de munt al heeft gezien, Anne Marie zegt "een Escudo ofzo", en Nathan spoort haar aan de munt te gaan pakken. Nathan heeft een alibi, want is nooit zichtbaar voor de anderen met de munt bezig geweest.
---
Trek me nu nog maar uit deze tunnel.