Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Repetitie  (gelezen 15682 keer)

Offline Crapuleke

• Forumlid
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Repetitie
« Reactie #40 Gepost op: 11-11-2025, 19:57:41 »
Rik geeft het proefwerk terug met krulletjes, dus ze kunnen zien welke opdracht fout is. Ik las dat je de zilveren munt niet te lang moet verwarmen, anders kleurt hij weer terug naar koper. Bij de omschrijving staat dat je de munt op de verwarmingsplaat moet leggen, nergens staat dat je de munt moet omdraaien. Mogelijk wordt de bovenkant vanzelf goud als de munt genoeg verwarmd is. En is door de hitte de onderkant al naar koper gekleurd als de bovenkant nog zilver is. Sahil en Richard doen de proef met het muntje de eerste keer en draaien de munt om. Sahil is hier verdacht. 

« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 20:47:13 door Crapuleke »

Offline BigBoots

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 11-11-2025, 20:21:27 »
Rik geeft het proefwerk terug met krulletjes, dus ze kunnen zien welke opdracht fout is.

Inderdaad. Loes wijst het zelfs nog aan. Het was de laatste vraag, onder aan het blad.

De formulering van de vraag over de Mol-eendheid valt te bediscussiëren, maar ik denk dat ze hier bedoeld hebben het aantal willen. En ze zullen ook niet al te streng zijn geweest met de notatie (komma ipv macht 23)
« Laatst bewerkt op: 11-11-2025, 20:25:14 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Liena

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 11-11-2025, 20:49:12 »
Duidelijk zo. Dan is de koperen munt vraag fout gegaan  ::vergroot::
En gaat hun verwarring na de opdracht alleen over wat er nou met de munt moest gebeuren.

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #43 Gepost op: 11-11-2025, 22:15:24 »
Als ze ,23 goedrekenen ipv ^23 dan zet ik een potloodstreep door Kim. Zij draaide dit om
You'll never walk alone

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 11-11-2025, 23:01:56 »
Als ze ,23 goedrekenen ipv ^23 dan zet ik een potloodstreep door Kim. Zij draaide dit om
nee, Nathan zij 23, zonder macht of komma. Kim vroeg toen: komm 23? En toen zei Nathan ja. Maar het ging niet om het getal maar om het woord mol

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #45 Gepost op: 12-11-2025, 01:07:41 »
Vraag 1: de pH-waarde van cola: Merel geeft cola door aan Jurre. Jurre meet de pH-waarde, Loes controleert dit, Dennis geeft het antwoord door aan Anne-Marie. GOED
vraag 2: welk stofje geeft een gecontroleerde verbinding. gh2a. deze proef doen ze met z'n 4-en. Jurre geeft dit door aan Merel, Loes geeft het door aan Anne-Marie. GOED
vraag 3: welke kleur krijg je als je  nc2a toevoegt aan g3ab uit de kast. Merel geeft sleutel aan Jurre. Richard geeft antwoord aan Kim
vraag 4: Koperen munt. Richard beslist dat het koperkleurig is. Sahil protesteert. Loes geeft antwoord door aan Anne-Marie. FOUT
vraag 5: Wat is de hoeveelheid van de eenheid van stofverbinding. Antwoord is mol= 6,022 10^23.  Jurre geeft dit door aan Merel, Sahil geeft het door aan Nathan. Anne-Marie schrijft 10,23 op. Dit wordt toch goed gerekend.

Eigenlijk heeft iedereen wel bijgedragen aan oplossingen

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 12-11-2025, 08:22:42 »
Het was een lastige opdracht voor de Mol
In beide lokalen was de volledige groep gefocust op elke deelopdracht.
Alleen bij het informatie uitwisselen was er ruimte om te verwarren. Maar foute antwoorden zijn dan te makkelijk te herleiden.

De vragen die het klaslokaal stelde aan het lab gebeurde zoals afgesproken. En die vragen bereikten ook het lab.
De antwoorden van het lab werden doorgeven aan het klaslokaal zoals afgesproken. En die antwoorden bereikten ook het klaslokaal
De overdracht ging dus goed. (muv van een te opzichtige mollende Merel)

Het enige wat de Mol kan doen is verwarren/vertragen/niet ingrijpen op foute antwoorden. Naar mijn idee kan dat het best in het Lab.

« Laatst bewerkt op: 12-11-2025, 08:25:19 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #47 Gepost op: 12-11-2025, 11:53:01 »
AM vertraagde Kim heel erg met de mol-formule overdracht bij de eerste run. Nathan sprak op dat moment op geïrriteerde toon, maar dat is weggedrukt. Kim was ook veel te laat bij Loes.
Je hebt het meeste baat bij vertragen als je dat in het begin doet. Kim was blijkbaar niet goed wakker, want eenmaal bij Loes kwam de formule er niet bepaald lekker uit.

AM ging meteen in het begin bij de jongen met de munt zitten. Rechts voorin de klas. Zij kan die munt omgewisseld hebben. De munt die de jongen op tafel legde was al een Japanse 10 Yen. De munt is niet daarna nog omgewisseld, hooguit voordat de jongen de munt op tafel legde. Het gezicht van de jongen als AM en Nathan de munt ophalen!

AM die als tweede na Nathan koos voor het klaslokaal, maar vervolgens Nathan niet in de gaten houdt. Ze wilde gewoon naar het klaslokaal, maar niet als eerste. Bij AM zie je het plezier in het spel terug. Goed teken.

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 12-11-2025, 12:04:31 »
AM vertraagde Kim heel erg met de mol-formule overdracht bij de eerste run. Nathan sprak op dat moment op geïrriteerde toon, maar dat is weggedrukt. Kim was ook veel te laat bij Loes.
Je hebt het meeste baat bij vertragen als je dat in het begin doet. Kim was blijkbaar niet goed wakker, want eenmaal bij Loes kwam de formule er niet bepaald lekker uit.

AM ging meteen in het begin bij de jongen met de munt zitten. Rechts voorin de klas. Zij kan die munt omgewisseld hebben. De munt die de jongen op tafel legde was al een Japanse 10 Yen. De munt is niet daarna nog omgewisseld, hooguit voordat de jongen de munt op tafel legde. Het gezicht van de jongen als AM en Nathan de munt ophalen!

AM die als tweede na Nathan koos voor het klaslokaal, maar vervolgens Nathan niet in de gaten houdt. Ze wilde gewoon naar het klaslokaal, maar niet als eerste. Bij AM zie je het plezier in het spel terug. Goed teken.

Ik denk dat je veel informatie kan halen uit de reacties van de kandidaten wanneer er gekozen moet worden in welke groep je terecht wilt komen. De Mol heeft áltijd een voorkeur, dus zal of snel reageren om in een groep te komen, of juist helemaal niet zodat de Mol in de andere groep terecht komt. Een Mol zal niet twijfelen

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #49 Gepost op: 12-11-2025, 12:13:38 »
Ik denk dat je veel informatie kan halen uit de reacties van de kandidaten wanneer er gekozen moet worden in welke groep je terecht wilt komen. De Mol heeft áltijd een voorkeur, dus zal of snel reageren om in een groep te komen, of juist helemaal niet zodat de Mol in de andere groep terecht komt. Een Mol zal niet twijfelen
Bij de porto koos ze ook direct na Jurre en Dennis, die kozen ongeveer tegelijkertijd voor port proeven. Dus ook hier als tweede een keuze gemaakt (edit: eigenlijk als eerste aangegeven, maar stak als 3e haar hand op).
« Laatst bewerkt op: 12-11-2025, 18:26:21 door foxhunter »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 12-11-2025, 15:25:31 »
De mol kan volgens mij in beide groepen terecht. Merel is hier het meest verdacht door zich te laten uitschakelen met belangrijke informatie (en had bijna Jurre erbij betrokken). De enige fout die hier werd gemaakt is met de munt. Sahil gaf het verkeerde antwoord maar Loes ging er gemakkelijk in mee.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 13-11-2025, 13:24:27 »
Wat vinden jullie van de actie van Loes? Het lijkt kandidaats dat ze orde in de chaos schept (ze zegt zelf in de biecht dat het een chaos was) en eerst met iedereen alle opdrachtjes wil bekijken en wat ze precies nodig hebben. Of was iedereen juist al best lekker bezig met de opdrachtjes starten voor zover mogelijk en haalt ze mensen uit hun flow door te vertragen?

De mol kan volgens mij in beide groepen terecht. Merel is hier het meest verdacht door zich te laten uitschakelen met belangrijke informatie (en had bijna Jurre erbij betrokken). De enige fout die hier werd gemaakt is met de munt. Sahil gaf het verkeerde antwoord maar Loes ging er gemakkelijk in mee.
Ik schrijf Merel juist af op basis van deze opdracht, door afvallen te vroeg in de aflevering. Je maakt jezelf veel te verdacht, je hebt geen invloed meer op de opdrachten en ze had ook nog een foutief antwoord meegekregen dat ze niet naar de groep brengt. Jurre noemde namelijk alleen het getal van de formule en niet het woord Mol. Als mol, als je al af wil vallen, doe je dat later, en haal je juiste antwoorden van de groep weg.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #52 Gepost op: 25-11-2025, 11:08:49 »
Ik kwam toevallig een fragmentje van Mollenstreken tegen. Daar bevestigt Lavezzi dat de munt fout was. Wel jammer dat we dat dan niet in de reguliere uitzending te horen krijgen...

Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #53 Gepost op: 25-11-2025, 11:25:45 »
Hij “bevestigt” ook op tiktok dat Loes rood heeft gestemd.

Lavezzi hoort niet bij de productie en roept ook maar wat.

Offline MollenvangR

• Actief Lid
« Reactie #54 Gepost op: 25-11-2025, 11:36:56 »
Hij “bevestigt” ook op tiktok dat Loes rood heeft gestemd.

Lavezzi hoort niet bij de productie en roept ook maar wat.
Maar iets op TikTok gooien, vind ik anders dan in een uitzending van Mollenstreken. Mollenstreken hoort wel bij de productie, of is in ieder geval officieel deel van het programma. Die bevestiging van Loes die rood heeft gestemd, zou ik met korrel zout nemen.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 25-11-2025, 11:44:07 »
Nee tiktok wordt niet door hem erop gegooid maar is van mollenstreken/Zapp.

Anyway.. hij roept maar wat.. net als wij.. net als de youtubers. Hij weet niets meer dan wij.

(Tenzij zn pa m verteld heeft dat hij de mol of niet is maar dat denk ik niet)

Offline MollenvangR

• Actief Lid
« Reactie #56 Gepost op: 25-11-2025, 11:49:22 »
Nee tiktok wordt niet door hem erop gegooid maar is van mollenstreken/Zapp.

Anyway.. hij roept maar wat.. net als wij.. net als de youtubers. Hij weet niets meer dan wij.

(Tenzij zn pa m verteld heeft dat hij de mol of niet is maar dat denk ik niet)
Ah dat wist ik niet, ik ben niet zo van de socials ;D ik las het nu alsof je zijn eigen persoonlijke account bedoelde i.p.v die van Zapp/Mollenstreken.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 2-12-2025, 11:28:15 »

Is dit niemand opgevallen? AM geeft bij de overdracht de formule door die Kim al had overgedragen!  in het chemielokaal wordt verbaasd gereageerd.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #58 Gepost op: 2-12-2025, 12:34:25 »

Molactie is vrij simpel denk ik: Je draait de knop van Labinco L30 verwarmingsplaat ( https://www.vosinstrumenten.nl/onderwijs/apparatuur/verwarmingsapparatuur/verwarmingsplaten/verwarmingsplaat-l30-600-watt.html ) wat lager en de vloeistof en plaat zijn niet warm genoeg meer voor het proces?

Procesbeschrijving gevonden door annebeestje: https://www.thuisexperimenteren.nl/science/goudencenten/goudencent.htm
« Laatst bewerkt op: 2-12-2025, 13:14:00 door foxhunter »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 2-12-2025, 20:19:30 »
Ik heb nog eens goed gekeken, volgens mij is het muntje in de klas anders dan het muntje in het lab. Muntje klas: opstaand enkele rand, smal patroon langs de rand. Munt lab: opstaand dubbele rand, breed bladerpatroon langs de rand. Oftewel het muntje is verwisseld.