Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Sinaasappelstrijd  (gelezen 7016 keer)

Offline Jcw

• Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 2 - Sinaasappelstrijd
« Reactie #20 Gepost op: 7-12-2025, 11:28:49 »
Loes doet alles goed in deze opdracht. Met het niet kloppen van de eerste sleutel (oven) had zij niets te maken. De cilinder die ze van Merel niet mocht vullen (catfight) vulde ze daarna alsnog en die sleutel bleek juist.

De snelheid van plukken/persen lijkt me hier cruciaal. Nathan staat heerlijk op z'n gemak in z'n eentje te plukken. Daarnaast morst ie geperst sap. Het zou me niets verbazen als ie op onbewaakte ogenblikken sinaasappelsap weggooit en met halfvolle bekers de cilinders vult. Veel bewegingen, weinig vooruitgang.

Ja of al geperste sinaasappels nog een keer in de pers doen  ;D

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #21 Gepost op: 7-12-2025, 14:09:31 »
Toen Kim op Nathan ging letten tijdens het persen, zei hij ‘er is hier wel veel sap gemorst’, dat had hij dus prima zelf kunnen doen, we hebben daar niets van kunnen zien in alle hectiek van de catfight en het gekokkerel.

Ik vond het toch ook wel fijn dat er (veel) is verdiend deze opdracht, dat maakt de pot tenminste iets meer dan niets. Waarschijnlijk dat er daarom soepel is omgesprongen met de tijd.

Eerste drie vragen waren trouwens alledrie FOUT beantwoord (alledrie zwart ipv rood) en het duurde eeuwig voordat de goede buizen gevuld waren. Maar dat kwam voornamelijk doordat niet goede rekenaars (Annemarie?, Merel?) antwoordden. Jammer dat we de overige vragen niet hebben mogen zien.

Offline yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: 7-12-2025, 15:11:23 »
Eigenlijk was deze opdracht te makkelijk. Als je zoveel tijd hebt dat je ook nog de helft van de foute kokers kunt vullen dan is hij imo te makkelijk.
Wel een heel leuke opdracht
Dat de cake niet al gebakken was lijkt me logisch. Ik denk dat hij in de oven moest staan. Om een cake gaar te bakken moet hij  al 45 minuten in de oven staan

Offline DP

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 7-12-2025, 16:09:02 »
We weten nu dat de mol buiten aan het werk was. Maar ik was verbaasd dat de opdracht honderd procent geslaagd was. Stel de productie zou de pot een beetje willen verhogen dan kan de mol toch alsnog proberen om dan niet al het geld te verdienen? Of de mol is buitenspel gezet, maar aangezien "ze" zoveel tijd/sap verloren hebben en alsnog de opdracht voltooid hebben ben ik geneigd te zeggen dat dit voor het eerst een prima haalbare opdracht was.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 7-12-2025, 17:23:32 »
We weten nu dat de mol buiten aan het werk was. Maar ik was verbaasd dat de opdracht honderd procent geslaagd was. Stel de productie zou de pot een beetje willen verhogen dan kan de mol toch alsnog proberen om dan niet al het geld te verdienen? Of de mol is buitenspel gezet, maar aangezien "ze" zoveel tijd/sap verloren hebben en alsnog de opdracht voltooid hebben ben ik geneigd te zeggen dat dit voor het eerst een prima haalbare opdracht was.
Het zal gedaan zijn om toch nog een redelijke pot over te houden, aan het eind gaat er waarschijnlijk nog 2000 af.

Offline milliemollie

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 7-12-2025, 17:31:40 »
Toen Kim op Nathan ging letten tijdens het persen, zei hij ‘er is hier wel veel sap gemorst’,

Kim beaamde dat maar dat was wel de plek waar ze zelf zat te persen  ;D

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 7-12-2025, 22:34:40 »
Ik dacht dat die koker van Merel vs Loes wel degelijk fout was? Loes rent toch naar binnen en krijgt met die sleutel de garde niet open?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 7-12-2025, 22:38:16 »
Ik dacht dat die koker van Merel vs Loes wel degelijk fout was? Loes rent toch naar binnen en krijgt met die sleutel de garde niet open?

Wel die van de mousserende wijn.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 7-12-2025, 23:30:04 »
Je zag letterlijk de paniek in Loes haar ogen, toen ze duidelijk door had dat Merel haar door heeft als mol. Echt even een benauwde situatie voor haar.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Gido Verheijen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die molloot met die youtubefilmpies.
« Reactie #29 Gepost op: 8-12-2025, 11:47:53 »

De vragen met de juiste antwoorden:

Vraag 1
€0,50.
x+(x+4)=5⇒2x+4=5⇒x=0,50.
De hele groep gaat voor €1 euro wat fout is. Loes vult het zwarte (onjuiste) buisje.

Vraag 2
360.
1 boom → 40 in 30 dagen. 3 bomen → 3×40 = 120 in 30 dagen. In 90 dagen → 120×3 = 360.

Vraag 3
2.
Begin: 6 hele sinaasappels.
Snijd 2 doormidden → die 2 zijn nu niet meer heel (je hebt 4 halve). Hele over = 4.
Eet die 4 halve (dus je hebt de 2 doorgesneden sinaasappels opgegeten) → hele over = 4 (de doorgesneden zijn weg omdat je ze hebt gegeten).
Maak sap van 2 van de overgebleven hele sinaasappels → die verdwijnen. Hele over = 4 − 2 = 2.
Dus in dit scenario houd je 2 hele sinaasappels over.
Deze vraag wordt ook verkeerd beantwoord, Jurre vult het zwarte (onjuiste) buisje.

Vraag 4
30%.
30 groene / (75+30)=30/105 ≈ 28,6% → keuze: 30%.
Buisje van 40% wordt gevuld en de cakevorm gaat wel open met de (verkeerde) sleutel?

Vraag 5
€19,15.
13×€1,15 = €14,95; 7×€0,60 = €4,20; samen €14,95+€4,20 = €19,15.

Vraag 6
46%.
Verkocht = 400−216 = 184; 184/400 = 0,46 → 46%.
« Laatst bewerkt op: 8-12-2025, 11:57:27 door Gido Verheijen »

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 8-12-2025, 11:59:54 »
Ik was er ook me bezig en kwam ook tot dezelfde conclusie

De scene waarbij Loes een sleutel pakt en Merel erachteraan rent.
Die sleutel pakt ze uit de 5de buis van links. Gespiegeld is dat de rode buis die behoort tot vraag 4. Waarop het antwoord 30% zou moeten zijn => zwart (of groen volgens Gido)
Die sleutel belandt vervolgens bij Jurre die daarmee de cakevorm losmaakt.

Of:
- Wij kunnen niet rekenen
- Spelmakers kunnen niet rekenen
- Er is geknoeid met de beelden / spelverloop.

« Laatst bewerkt op: 8-12-2025, 12:02:39 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline DB88

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 8-12-2025, 12:40:08 »
De vragen met de juiste antwoorden:

Vraag 1
€0,50.
x+(x+4)=5⇒2x+4=5⇒x=0,50.
De hele groep gaat voor €1 euro wat fout is. Loes vult het zwarte (onjuiste) buisje.

Nou de hele groep, op het beeld staan alleen Kim, Merel en Anne-Marie bij deze vraag, en zeggen Kim en Merel tegelijk meteen "1 euro" zonder dat iemand er daarna nog naar omkijkt.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 8-12-2025, 12:42:43 »
Hier weer een overzichtje van de opdracht. Het blaadje geeft de eerste keuze van het antwoord aan
« Laatst bewerkt op: 8-12-2025, 14:27:42 door BigBoots »

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 8-12-2025, 12:45:51 »
Dus de catfight Loes/Merel ging Loes aan om Merel te dwingen voor t juiste kokertje

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #34 Gepost op: 8-12-2025, 12:52:50 »
Het antwoord op vraag 4 is volgens mij 40%, dus rood.

Verder grappig en past in het ‘5’ thema: Alle antwoorden zijn rood behalve vraag 5 die is zwart.

Offline DB88

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 8-12-2025, 13:00:30 »
Ben dan toch benieuwd hoe je tot 40% komt, dat zou alleen juist zijn wanneer de vraag was geweest "in een mand zitten 75 sinaasappels, waarvan 30 groene"
Bij een eerste trekking in een trekproef is de kans namelijk groen/totaal, dus in dit geval 30 gedeeld door 105

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 8-12-2025, 13:02:28 »
Dus de catfight Loes/Merel ging Loes aan om Merel te dwingen voor t juiste kokertje

Ze gingen beide voor een juist kokertje
Merel: Oven -> Cake
Loes: Moeserende wijn -> Mimosa

Cake is meer waard dan Mimosa. En op dat moment hadden ze nog niets in de juiste oven koker
« Laatst bewerkt op: 8-12-2025, 13:04:17 door BigBoots »

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 8-12-2025, 13:03:56 »
Ja ok  ::ok::

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #38 Gepost op: 8-12-2025, 13:09:40 »
Ben dan toch benieuwd hoe je tot 40% komt, dat zou alleen juist zijn wanneer de vraag was geweest "in een mand zitten 75 sinaasappels, waarvan 30 groene"
Bij een eerste trekking in een trekproef is de kans namelijk groen/totaal, dus in dit geval 30 gedeeld door 105

Ja dat snap ik, er komt 28,6% uit, afronden naar 30% is dan nogal bruut, dus ga ik ervan uit dat de som verkeerd is opgevat en 30/75 id bedoeld zoals je omschreef en Bigboot of Gido al aangaven.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 8-12-2025, 13:20:50 »
Ze gingen beide voor een juist kokertje
Merel: Oven -> Cake
Loes: Moeserende wijn -> Mimosa

Cake is meer waard dan Mimosa. En op dat moment hadden ze nog niets in de juiste oven koker

Wel bijzonder in het begin van deze opdracht zei Loes in de biecht, je gaat toch juist eerst voor de oven vanwege het opwarmen en toen wilde Merel niet voor de oven gaan. En nu is het andersom.

Maar snap wel dat Loes de eerst keer wel voor de oven wilde gaan en later niet. Eerste keer gooide ze als groep de sap in de verkeerde koker en de tweede keer was het de goede koker.
« Laatst bewerkt op: 8-12-2025, 13:53:12 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.