Auteur Topic: [Kandidaat] Nienke van Dijk  (gelezen 12648 keer)

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
[Kandidaat] Nienke van Dijk
« Gepost op: 12-02-2026, 10:01:42 »

Bespreek hier alles over Nienke van Dijk!
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Kandidaat] Nienke van Dijk
« Reactie #1 Gepost op: 1-03-2026, 14:12:14 »
Nienke is mijn schot voor de boeg mol en (samen met Delilah en Daan) mijn molverdachte voor nu. Ze komt naturel, zorgzaam en een beetje naïef over, wat een prima dekmantel is. Ze is actrice van beroep, en het meerendeel van de gekozen mollen is acteur, historisch gezien.

In aflevering 1 was het Nienke die als eerste en luidste Milan verdacht maakte toen duidelijk werd dat de kandidaten naar hun eigen rollenbekendmakingsfilmpjes keken. "Wie ging er als eerste zitten?", vraagt ze theatraal. Waardoor iedereen meteen naar Milan keek. Kan een mollenactie zijn en deflectie al meteen.

Bij het terugkijken lijkt Nienke ook de 1e te zijn die een stap naar voren zet als iedereen nog in een lijn tegenover de Maasai staat, en aanzet om te gaan lopen. Ze loopt niet pal vooraan, maar behoorlijk vooraan vervolgens en meteen richting haar eigen plek. Alleen Milan liep voor haar richting haar plek en had effectief de kans om op haar plekje te gaan zitten. Vind ik ook Mols.

Ook kozen zij en Delilah voor het verkeerde duo zonder geld om naar Rik te gaan.

En bij de 3e opdracht plaatste Nienke zich dan wel uit het spel door bij een paaltje te gaan staan, maar daarmee kon ze wel laten zien dat ze absoluut niet kan liegen en superkandidaats en onvoorbereid was dus. Wat ook een molactie zou kunnen zijn, zo in de 1e aflevering. Bovendien zaaide ze twijfel bij de rest over wat er werkelijk op dat bordje stond, waardoor de kans groter werd dat de groep wel in die olifant zou willen kijken. Ik denk niet dat de mol in aflevering 1 al meteen in het oog wil springen door als een van de weinigen een hand op te steken voor die olifant. Veels te opvallend.

Daarentegen zat Nienke níet in de jeep die het getal 26 in de nummerplaat had (Delilah,  Daan, Milan, Bram en Geraldine wel)
« Laatst bewerkt op: 1-03-2026, 14:25:30 door Nat007 »

Online MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 1-03-2026, 17:39:52 »
Bovendien zaaide ze twijfel bij de rest over wat er werkelijk op dat bordje stond, waardoor de kans groter werd dat de groep wel in die olifant zou willen kijken.
De mol heeft niets aan een vrijstelling. Als Nienke had verteld wat er op haar bordje stond dan was de kans dat de olifant zou worden geopend juist groter. Bij WIDM is het klassieke thema: kies je voor geld of voor de vrijstelling. Niet moeilijk dan om te bedenken dat bij het openen van de olifant de kandidaten bij de paal de vrijstelling niet zouden krijgen. Een soort van negatieve vrijstelling dus of geld.

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 1-03-2026, 18:14:37 »
De mol heeft niets aan een vrijstelling. Als Nienke had verteld wat er op haar bordje stond dan was de kans dat de olifant zou worden geopend juist groter. Bij WIDM is het klassieke thema: kies je voor geld of voor de vrijstelling. Niet moeilijk dan om te bedenken dat bij het openen van de olifant de kandidaten bij de paal de vrijstelling niet zouden krijgen. Een soort van negatieve vrijstelling dus of geld.

Maar dat gaat in tegen het principe dat een mol onverdacht moet blijven.
Als kandidaat zou je nooit melden dat je kans maakt op een vrijstelling, dus dat moet je als mol ook zo spelen.

Wat dat betreft kan de manier hoe Nienke dit benaderd zeker mols uitgelegd worden. Laten merken dat degene bij het paaltje er belang bij heeft om te liegen, maar wel in een kandidatenrol.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 1-03-2026, 18:39:30 »
Maar dat gaat in tegen het principe dat een mol onverdacht moet blijven.
Als kandidaat zou je nooit melden dat je kans maakt op een vrijstelling, dus dat moet je als mol ook zo spelen.

Wat dat betreft kan de manier hoe Nienke dit benaderd zeker mols uitgelegd worden. Laten merken dat degene bij het paaltje er belang bij heeft om te liegen, maar wel in een kandidatenrol.

Mee eens. Nienke is actrice en mocht ze de mol zijn, dan acteerde ze hier uitmuntend en overtuigend. Deed wat een kandidaat zou doen (inderdaad: níet verklappen dat je een vrijstelling hebt en deze riskeren) maar speelde het zodanig dat de rest doorhad dat ze niet de waarheid sprak over de tekst op het bordje, wat juist hun nieuwsgierigheid triggerde.

Ik lees dit meer op het forum, maar voor mij was het helemaal niet duidelijk dat bij het openen van de olifant de kandidaten bij de paal de vrijstelling niet zouden krijgen. Het leek op een grote Olifant van Troje: er kon van alles in die buik zitten. Verrassend dat de meerderheid toch koos om niet erin te kijken

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 1-03-2026, 18:58:11 »
Ik lees dit meer op het forum, maar voor mij was het helemaal niet duidelijk dat bij het openen van de olifant de kandidaten bij de paal de vrijstelling niet zouden krijgen. Het leek op een grote Olifant van Troje: er kon van alles in die buik zitten. Verrassend dat de meerderheid toch koos om niet erin te kijken

Dat was ook niet duidelijk. Het was een keuze tussen 3.000 euro of iets onbekends. Dus er moest wel iets gebeuren om de interesse van de kandidaten te wekken om van de 3.000 euro af te stappen. Daardoor zie ik het effect van Nienkes warrige, overduidelijk gelogen actie vooral als mols, maar ik sta voor andere lezingen open. En als ze de mol is, denk ik dat ze andere dingen had kunnen doen die de interesse nog meer had kunnen wekken (bijv zeggen “ik mag niet vertellen wat er op het bordje staat” of “het is voor mijzelf beter dat ik niet zeg wat op het bordje staat”).

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 1-03-2026, 19:00:18 »
Goeie kans dat ze het is. Overdreven acteren(!) dat ze niet kan liegen (elke acteur kan dat juist per definitie wel), stemmen op de mannen met 0 euro en duidelijk voorkennis dat er sleutels zouden worden uitgedeeld en daarom dus op de hoek van de tafel gaan zitten om zo de sleutel van de kamer met het een na laagste bedrag te kunnen pakken.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #7 Gepost op: 3-03-2026, 15:16:51 »
Feit dat haar reactie na uitkomst mollicitatie niet is getoond maakt haar wel verdachter. Haar biechtstukje ‘het zou zomaar kunnen zijn’ vond ik ook enorm relaxed en heel anders dan de rest.
Ook hier op de bank werd meteen gezegd ‘wat kan zij slecht liegen zeg!’ bij haar gedreutel bi de paal, knap van haar om dat zo overtuigend te spelen.
Zij, Delilah en Daan in het vizier.

Online Pac

• Forum Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 3-03-2026, 15:22:43 »
Ook hier op de bank werd meteen gezegd ‘wat kan zij slecht liegen zeg!’ bij haar gedreutel bi de paal, knap van haar om dat zo overtuigend te spelen.
Alleen is het voor een Mol helemaal niet voordelig om zo slecht te liegen bij de paal. Als ze een sterk verhaal had voorbereid, dat net als dat van Quinty werd geloofd, dan zou de groep minder snel wantrouwig worden tegenover het paard van Troje dan nu ze zo stond te hakkelen.
...óf niet!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #9 Gepost op: 3-03-2026, 15:30:43 »
De mol kan ook denken: ‘bij de beslissing of er €3000 in de pot komt wil ik niets te maken hebben!’  ;D
Het is enorm koffiedik kijken maar heel geheimzinnig doen over een eventueel persoonlijk voordeel bij de paal voor Quinty en Nienke kan de groep doen besluiten juist wel in de olifant te kijken omdat daar ten koste van 3000euro misschien ook voordeel voor hen in zit, een groot voordeel "omdat Nienke haar voordeel niet wil delen en dus ook wel groot zal zijn”. De groep heeft vooral een paar sterke kandidaten die echt voor groep en geld willen gaan; ik hoop dat we daar meer van blijven zien.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #10 Gepost op: 5-03-2026, 17:59:25 »
Alleen is het voor een Mol helemaal niet voordelig om zo slecht te liegen bij de paal. Als ze een sterk verhaal had voorbereid, dat net als dat van Quinty werd geloofd, dan zou de groep minder snel wantrouwig worden tegenover het paard van Troje dan nu ze zo stond te hakkelen.

Hmm.. ik zie het juist anders: als jij met je hele groep keihard hebt staan werken om met zweet in je naad een houten olifant over de finish te slepen, dan ga je die 3000 euro niet zomaar opgeven om erin te kijken. Welke gek zou dat doen?
Maar als de kandidaten bij de paaltjes vreemd gedrag vertoonden (stamelen, onduidelijk zijn, slecht liegen), dan heb je door dat zij er wellicht wat mee te maken hebben. Dan gaan je radartjes werken en wil je dat houten gevaarte juist wél openen.
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 5-03-2026, 18:08:31 »
Uit het gestamel weet je dat de kandidaten bij de paaltjes voordeel gaan krijgen. Dus is de afweging, krijgen zij dit voordeel of komt er geld in de pot. Conclusie: wil je hun dus dat voordeel afnemen (kijken in olifant) of geld in de pot. Zo klaar als een klontje.

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #12 Gepost op: 5-03-2026, 20:27:51 »
Uit het gestamel weet je dat de kandidaten bij de paaltjes voordeel gaan krijgen. Dus is de afweging, krijgen zij dit voordeel of komt er geld in de pot. Conclusie: wil je hun dus dat voordeel afnemen (kijken in olifant) of geld in de pot. Zo klaar als een klontje.
Het zou ook kunnen dat de kandidaten dachten dat Nienke en Quinty dit voordeel zouden krijgen als de olifant open zou gaan. Des te groter was de verrassing toen ze hadden besloten dit niet te doen.

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 6-03-2026, 01:07:40 »
Het zou ook kunnen dat de kandidaten dachten dat Nienke en Quinty dit voordeel zouden krijgen als de olifant open zou gaan. Des te groter was de verrassing toen ze hadden besloten dit niet te doen.
Dan zou het dilemma van de groep zijn geld in de pot of een nadeel voor hun. Dat is geen dilemma meer in mijn visie

Offline Mollie25

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2026, 11:17:04 »
Qua gedrag en reacties vind ik Nienke wel verdacht overkomen, maar ik vind tegelijkertijd haar kandidatenacties veel kandidaatser dan nodig zou zijn als mol.

Ik zou het bv. onvergeeflijk vinden om jezelf bij de eerste de beste mogelijkheid om maar liefst 3000,- euro uit de pot te houden gewoon buiten spel te zetten bij zo'n paaltje.

Daarbij mocht zij bij de eerste opdracht van aflevering 1 een sleutel kiezen en zou je daar als mol denk ik de sleutel met het meeste geld kiezen, zodat je dat weg kunt spelen - er vanuit gaande dat ze wist welke lodge dat was. Ze liet ook Delilah alles bepalen, nam geen controle en deed geen moeite om dan in ieder geval met hun 250,- euro naar Rik te komen. Ze probeert niet in te grijpen als dingen goed dreigen te gaan; ze staat erbij en kijkt ernaar.

Vanwege haar nerveuze reacties streep ik haar nog niet helemaal af, maar qua acties lijkt ze me veel te kandidaats.

Offline missmolly

• Forumlid
  • UDIGIT
« Reactie #15 Gepost op: 11-03-2026, 11:27:25 »
Nasrdin en Daan maken de test op het spoor.
Zijn zij  Nienke van Dijkl op het spoor?

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 11-03-2026, 17:49:01 »
Nienke is nog steeds mijn mol.

2 van de 5 ingebrachte enveloppen bij de jeepopdracht waren fout. Eentje afgekeurd en eentje met mingeld. De mol zal hier waarschijnlijk verantwoordelijk voor zijn en Nienke was in de positie om dit te doen. Ging twee x het veld in. Had daardoor veel tijd om bijvoorbeeld enveloppen te verwisselen. Nienke pakt een envelop, maar we krijgen van de regie niet het kenteken te zien en kunnen dus niet controleren of ze bij de juiste jeep naar binnen gaat (waarschijnlijk niet, vandaar de regie beslissing om dit niet te tonen, in tegenstelling tot bij veel andere kandidaten). Komt bij dat ze de laatste envelop in de doos doet in een moment van chaos, zonder dat de rest haar kan controleren of vragen naar welk nummerplaat haar jeep had.

En ik zag in de YouTube video van Siem dat deze jeep ook nog eens als enige een apart kaartplakkertje op het raam had zitten, voorzover hij kon ontdekken. En dat dit dezelfde jeep is, helemaal achteraan, waar we eerder al een beeld van zagen bij Nasrdin. Nasrdin die zei te denken de verkeerde envelop met mingeld te hebben meegenomen, wat helemaal niet zo bleek te zijn. Dus Nienke had bij die jeep niets meer te zoeken, want de correcte envelop was al weg. Bovendien kan ze onmogelijk de kentekenplaat van die jeep met de groep hebben gedeeld, want dan zou ze gecorrigeerd zijn en te kennen zijn gegeven dat ze bij de verkeerde jeep zat. Interessant..

Nienke wist ook Evelien te bevrijden, wat prima is voor de mol want zorgt voor afleiding binnen de groep.

Op de markt wil Milan voor bosui gaan, wat goed was geweest. Maar Nienke brengt hem aan het twijfelen, zegt in haar biecht dat ze begon te twijfelen omdat áls Milan de mol is, hij misschien zou weten dat het andere team ook bosui heeft. Kreeg de indruk dat zij naar de bloemkool wees en die wilde (wat fout was geweest) maar dat Milan vervolgens voor broccoli koos (wat goed uitpakte). Nienke kocht ook harissa als kruid, samen met Milan. WIDM heeft niet uitgelegd waarom de combinatie Hibiscus vs Harissa werd afgekeurd als kruiden, maar harissa is een pasta/saus uit Noord-Afrika en geen kruid op zichzelf (maar als geheel wel een specerij), dus ik denk zelf dat harissa de fout was en dat zou een slimme molactie van Nienke kunnen zijn.
Maar vond Daan zich eerlijk gezegd molser gedragen dan Nienke bij deze opdracht.

De klok staat steeds op 12:26, wat een verschil van 14 oplevert als je 12 van 26 aftrekt, wat overeenkomt met de 14e letter van het alfabet, de prachtige letter N.

Alleen Daan zie ik nog als alternatief molverdachte, naast Hoofdverdachte Nienke.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 11-03-2026, 18:38:32 »
Nienke kreeg 3 sleutels van Nasrdin om Eveline te bevrijden nl. die van Nasrdin, de 2e sleutel van Eveline en een derde sleutel. Toen zij opnieuw het veld in ging om een envelop te nemen heeft zij wellicht door de verwarring van Nasrdin zijn sleutel meegenomen in de waan dat het haar eigen sleutel was. De enige die Nasrdin de juiste envelop heeft laten nemen en Nienke kon corrigeren was Geraldine en die was uitgevallen. Als zij een envelop uit de wagen van Nasrdin heeft meegenomen is die afgekeurd omdat je maar één envelop uit een wagen mag nemen. Het is ook goed mogelijk dat ze in de wagen van Nasrdin keek om te zien of hij de juiste envelop heeft meegenomen omdat zij hem verdacht of omdat Nasrdin twijfelde over zijn envelop.

Enveloppen uit andere wagens verwisselen is niet mogelijk zonder sleutel. Je kan alleen je eigen envelop met plusgeld omwisselen met een envelop met mingeld en dat heeft de mol zeer waarschijnlijk ook gedaan. Als de envelop van Nienke is afgekeurd (wat heel goed mogelijk is) kan zij onmogelijk ook een envelop met mingeld hebben binnengebracht.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2026, 18:56:06 door Luc »

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 11-03-2026, 18:57:37 »
Nienke kreeg 3 sleutels van Nasrdin om Eveline te bevrijden nl. die van Nasdrin, de 2e sleutel van Eveline en een derde sleutel. Toen zij opnieuw het veld in ging om een envelop te nemen heeft zij wellicht door de verwarring van Nasrdin zijn sleutel meegenomen in de waan dat het haar eigen sleutel was. De enige die Nasrdin de juiste envelop heeft laten nemen was Geraldine en die was uitgevallen. Als zij een envelop uit de wagen van Nasrdin heeft meegenomen is die afgekeurd omdat je maar één envelop uit een Jeep mag nemen. Het is ook goed mogelijk dat ze in de wagen van Nasrdin keek om te zien of hij de juiste envelop heeft meegenomen omdat zij hem verdacht.

Enveloppen uit andere wagens verwisselen is niet mogelijk zonder sleutel. Je kan alleen je eigen envelop met plusgeld omwisselen met een envelop met mingeld. Als de envelop van Nienke is afgekeurd (wat heel goed mogelijk is) kan zij onmogelijk ook een envelop met mingeld hebben binnengebracht.

Dank. Lijkt er dus op dat Nienke de afgekeurde envelop ingeleverd heeft en Daan, Matteo of Eveline de envelop met mingeld? Maar met de theoretische mogelijkheid dat Nienke tijdens haar 1e run enveloppen heeft omgewisseld in andere jeeps, want we weten niet zeker dat de mol niet een loper of iets dergelijks bij zich had om ook andere jeeps stiekem te kunnen openen? Anders is het erg eenduidig mollen, met alleen je eigen envelop omwisselen.. Een mol laat levert iemand anders onbewust het mingeld binnenbrengen. Alleen ging Nienke dusdanig laat het veld in dan, en kwamen er zoveel kandidaten na haar zonder envelop terug, dat het dan geen effect zal hebben gehad, of alleen bij Eveline mogelijk, want alleen Eveline bracht na Nienke nog een envelop binnen..
« Laatst bewerkt op: 11-03-2026, 19:00:44 door Nat007 »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 11-03-2026, 22:05:19 »
De mol heeft na het omwisselen van de eigen envelop nog andere sabotagemogelijkheden, er is immers een tijdslimiet. De mol kan sleutels verwisselen of vertragen op het terrein waardoor anderen minder tijd hebben om hun wagen te zoeken.

Ik heb de YouTube-video van Siem ook bekeken. Hij maakt goede analyses maar trekt de verkeerde conclusie.

Er zijn drie mogelijkheden:
1. Nienke neemt als kandidate de sleutel van Nasrdin mee omdat ze denkt dat het haar sleutel is. Zij gaat daardoor in de wagen van Nasrdin en neemt een envelop mee. Die wordt afgekeurd omdat er maar één envelop uit dezelfde wagen genomen mag worden.
2. Nienke controleert als kandidate of Nasrdin de juiste envelop heeft meegenomen omdat hij hem verdenkt en neemt daar geen envelop mee. Zij neemt de juiste envelop uit haar eigen wagen en een andere envelop wordt afgekeurd (mogelijk die van Eveline omdat zij de sleutel van Bram meenam of omdat zij die envelop niet zelf heeft gedeponeerd).
3. Nienke neemt als mol een envelop met mingeld uit haar eigen wagen. Dan zie ik niet in waarom ze in de wagen van Narsdin is gegaan. Misschien om te vertragen maar dat heeft geen zin want zij is als laatste op het terrein.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2026, 22:14:01 door Luc »