Wow. Eerst en vooral mijn complimenenten!
Complimenten aan de crew van .com & AVRO voor de goede organisatie. Dit was zo veel beter dan vorig jaar
Complimenten aan de kandidaten en de programmamakers! Jullie waren erg ontspannen en geduldig.
Complimenten aan de fans. Jullie waren erg gezellig. En dat we netjes in de rij konden staan voor een meet & greet was een belangrijke factor voor het succes.
Ik heb een goede dag gehad. Met vele mensen heb ik gesproken, en helaas met vele niet (of slechts via de telefoon). Enkele belangrijke zaken die ik me nog kan herinneren over het programma zijn:
1) Frits heeft zo'n 20 minuten in Holland Village rondgelopen (en in bosjes gelegen), terwijl wij er maar één minuut van zien. Het plotseling verschijnen van de middelste kaartje op de monitor was dus gerelateerd aan een knop die we hem niet hebben zien indrukken. Het was dus een montage-mind-fuck dat het voor ons leek dat het via de knop in 't kerkje aangezet werd.
2) De topito-opdracht die Barbara in het spel hield stond in het draaiboek. Al wist Anton toe te voegen dat als Manuel niet ziek was geweest dit voor € 5.000 ipv € 2.000 gespeeld zou worden!
3) De koop-je-ticket-naar-Tokyo opdracht stond oorspronkelijk niet in het draaiboek. Deze is ter plekke ingevoegd omdat er dus 1x niemand mocht afvallen, en dit door de exit van Manuel eerder 'mis' ging.
4) Kim vertelde dat de mol de test maakt, maar deze 100% fout kan invullen. Dat heeft ze namelijk bewust gedaan door bijvoorbeeld vol op Erik als mol de test te maken. Hierdoor moest ook zij nadenken over de vragen, en ze is er van overtuigd dat je kan zien of iemand echt aan 't nadenken is.
5) Als de mol ziek wordt (denk aan Manuel) dan is het over en uit. Er is geen draaiboek voor zo'n situatie. Er is geen 2e mol die de plaats van de eerste in neemt.
6) Anton gaf weer aan dat we niet teleurgesteld moeten zijn als een (al dan niet briliante) theorie van ons geen officiële hint blijkt te zijn. Hij is niet verantwoordelijk voor onze geniale vondsten.
7) WIDM Argentinie had qua schiffers FM een blunder. Toen werd een verkeerde track van het aangereikte album gedraaid (Warning Sign). Toevallig had Milouska die aflevering zo'n teken op haar trui staan. Hierdoor was de productie (naast een beetje boos) ook bevreesd dat de mol (ook al was het dus toeval) al gelijk prijsgegeven was.
8 ) Niemand van de productie wist wat er in de koffer met het vraagteken zat!
9) WIDM gaat nooit naar Amerika, omdat de eigen ploeg daar niet mag werken! De vakbonden aldaar zouden eisen dat er met een Amerikaanse camera-ploeg gewerkt zou gaan worden!
10) Zowel Arjen als Anton gaven (onafhankelijk van elkaar) aan dat de test in de aflevering van het kopen van een vrijstelling toen voor het laatst bestond uit 'open' vragen over de mol. Bijvoorbeeld in welke groep de mol zat. Beide gaven aan dat de daar op volgende test bestond uit 'gesloten' vragen. Bijvoorbeeld wat voor kleur trui de mol aan had. Arjan had daardoor dus per ongeluk vragen goed terwijl hij de vragen vooral met Erik in zijn gedachten ingevuld had. Dat hij dus bij de koop-executie toch groen kreeg betekent dus dat er toch iemand anders meer fouten fout had. Waarom is dit belangrijk? De anderen (Sanne, Frits en Erik) zaten toen al op Kim, en het dus 'raar' was dat Arjen groen kreeg. Helaas was Erik niet op de fandag, want ik had hem graag hierover een en ander gevraagd.
11) Het was vorig jaar niet de bedoeling dat het script geveild zou worden op de veiling! Anton was not amused toen hij dat vernam!
Dit was zo'n beetje wel datgene wat is blijven hangen bij me. Hebben jullie nog zaken opgevangen?
EDIT:
We voeren discussie en vullen dit aan in het vragenvuur topic!