Auteur Topic: Wie is de mol in de media  (gelezen 225566 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #160 Gepost op: 19-01-2013, 10:42:34 »
Van twitter: "Vanavond in De Kunst van het Maken: hoe gevaarlijk mag tv zijn? N.a.v. ongeluk @JanineAbbring in #widm @ikbendemol . 21.30 Ned. 2. http://dekunstvanhetmaken.vara.nl"

Ik heb gisteren De Kunst van het Maken gekeken waarin Karin de Groot, directeur van ID-TV dat WIDM produceert, aan het woord kwam. Karin de Groot gaf hierin aan dat het ongeluk van Janine eigenlijk botte pech was en niet voorkomen had kunnen worden. Het productieteam heeft van tevoren alles gecheckt en zelf ook gesprongen, bovendien was het een locatie waar vaak gesprongen werd. Ze vond het heel vervelend dat juist bij een programma dat zo zorgvuldig wordt gemaakt dit gebeurt, maar geeft ook aan dat er niets is veranderd aan mogelijk risicovolle opdrachten in het huidige seizoen, maar ook in het volgende seizoen (het team is nu klaarblijkelijk al weer locaties aan het spotten voor het volgende seizoen). Na het ongeluk was de eerste prioriteit de gezondheid van Janine, pas later kwamen praktische dingen als een verzekering en het doorgaan van de opnames.

Tijdens de uitzending werd de bewuste sprong uitgezonden tot verbazing van Karin de Groot. De sprong komt niet in het archief van Beeld en Geluid en zal ook uit de uitzending van afgelopen week geknipt worden. Dit op verzoek van Janine die niet de rest van haar leven geconfronteerd wil worden met deze beelden, elke keer als ze een interview geeft. De sprong zat gisteravond nog wel in de aflevering die je op internet kunt terugkijken, maar daar wordt hij dus binnenkort uitgeknipt. Misschien is het dus ook wel respectvol van ons als fans om de sprong niet in allerlei youtube-filmpjes terug te laten komen, maar dat is natuurlijk een overweging die iedereen zelf moet maken.

EDIT: Op http://dekunstvanhetmaken.vara.nl/Detail.11869.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=80533&cHash=3adc8e8621c9ce040e0ffeb65ad6e56b kun je het fragment terugkijken (de link embedden lukt niet, kopieer en plak deze hele link, dus niet alleen het blauwe gedeelte).
« Laatst bewerkt op: 19-01-2013, 11:00:58 door jolmolletje »

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #161 Gepost op: 19-01-2013, 11:12:19 »
Tijdens de uitzending werd de bewuste sprong uitgezonden tot verbazing van Karin de Groot. De sprong komt niet in het archief van Beeld en Geluid en zal ook uit de uitzending van afgelopen week geknipt worden. Dit op verzoek van Janine die niet de rest van haar leven geconfronteerd wil worden met deze beelden, elke keer als ze een interview geeft. De sprong zat gisteravond nog wel in de aflevering die je op internet kunt terugkijken, maar daar wordt hij dus binnenkort uitgeknipt.

Vind dat wel raar. Kijk snap heel goed dat ze niet wil dat het over zoveel jaar in elk interview zal gaan over het ongeluk in WIDM. Maar ik neem aan dat ze zelf wel mocht bepalen of de sprong werd uitgezonden ja of nee.. En ze heeft bij de montage meebepaald over hoe het eruit komt te zien, maar daarna moet het wel uit de uitzending geknipt worden.. 
Veel mensen hebben de aflevering opgenomen of op youtube gezet.. Dat hou je gewoon niet tegen. Dus snap niet zo waarom Janine nu wil dat het nergens meer te zien zal zijn..  :-\\

Maar verder snap ik het wel dat ze het niet iedere keer terug wilt zien, maar had er dan voor gekozen de sprong nooit uit te zenden.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #162 Gepost op: 19-01-2013, 11:55:42 »
Bedankt voor de link jolmolletje. Interessant fragment. Ik vind het zeker begrijpelijk dat het fragment van de sprong niet in het archief komt of in ieder geval niet te gebruiken zal zijn door elke programmamaker. Dan zou het inderdaad vast nog vaak terugkomen als Janine ergens te gast is, en ik snap dat dat niet fijn is.

En het team is dus net terug van de researchreis voor WIDM 14. Leuk om te weten.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #163 Gepost op: 19-01-2013, 12:12:21 »
Ik snap dat ook wel. Uiteraard wil ze niet overal 'die ene die haar rug brak' zijn, ze heeft veel meer dingen gedaan en daar moeten we haar van kennen. Ik kan me voorstellen dat ze, terwijl ze bij de montage zat, tevreden was met hoe het in beeld was gebracht, maar dat nu de media-aandacht ineens groter blijkt dan ze had vermoed, en dat ze daarom alsnog het bewuste shot uit de aflevering wil hebben. Daarmee geeft ze ook een signaal af, als ze nog eens ergens te gast is, dan weten ze dat ze dat fragment niet wil zien, dus als ze dat toch van YouTube halen, dan weten ze dat ze daarmee iets doen wat Janine niet wil. En het lijkt mij toch dat als je iemand te gast hebt, dat je diens wensen respecteert.
The British are not impressed.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #164 Gepost op: 19-01-2013, 13:14:30 »
Wat gaat er dan gebeuren met de ondertitelingsonderneming van hier? Komt de sprong daar wel of niet in?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #165 Gepost op: 19-01-2013, 14:22:53 »
Wat gaat er dan gebeuren met de ondertitelingsonderneming van hier? Komt de sprong daar wel of niet in?

Ik kan niet voor Supernova spreken, maar het fragment wat ik heb ondertiteld had nog wel de sprong erin (alhoewel daar niet direct ondertitels op zitten, alleen ervoor en erna). Als ik Supernova was zou ik gewoon de aflevering as is (incl. jump) plaatsen op Youtube en mocht daar ooit een klacht over komen, dan de aflevering inkorten en zonder sprong erop zetten. Qua ondertitels moet dat niet uitmaken.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #166 Gepost op: 19-01-2013, 18:44:21 »
Ik heb gisteren De Kunst van het Maken gekeken waarin Karin de Groot, directeur van ID-TV dat WIDM produceert, aan het woord kwam. Karin de Groot gaf hierin aan dat het ongeluk van Janine eigenlijk botte pech was en niet voorkomen had kunnen worden. Het productieteam heeft van tevoren alles gecheckt en zelf ook gesprongen, bovendien was het een locatie waar vaak gesprongen werd. Ze vond het heel vervelend dat juist bij een programma dat zo zorgvuldig wordt gemaakt dit gebeurt, maar geeft ook aan dat er niets is veranderd aan mogelijk risicovolle opdrachten in het huidige seizoen, maar ook in het volgende seizoen (het team is nu klaarblijkelijk al weer locaties aan het spotten voor het volgende seizoen). Na het ongeluk was de eerste prioriteit de gezondheid van Janine, pas later kwamen praktische dingen als een verzekering en het doorgaan van de opnames.

Tijdens de uitzending werd de bewuste sprong uitgezonden tot verbazing van Karin de Groot. De sprong komt niet in het archief van Beeld en Geluid en zal ook uit de uitzending van afgelopen week geknipt worden. Dit op verzoek van Janine die niet de rest van haar leven geconfronteerd wil worden met deze beelden, elke keer als ze een interview geeft. De sprong zat gisteravond nog wel in de aflevering die je op internet kunt terugkijken, maar daar wordt hij dus binnenkort uitgeknipt. Misschien is het dus ook wel respectvol van ons als fans om de sprong niet in allerlei youtube-filmpjes terug te laten komen, maar dat is natuurlijk een overweging die iedereen zelf moet maken.

EDIT: Op http://dekunstvanhetmaken.vara.nl/Detail.11869.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=80533&cHash=3adc8e8621c9ce040e0ffeb65ad6e56b kun je het fragment terugkijken (de link embedden lukt niet, kopieer en plak deze hele link, dus niet alleen het blauwe gedeelte).

Ik word ietwat kregel van de WIDM-makers die te pas en te onpas over zichzelf roepen dat ze zo integer zijn. Integriteit is nu bij uitstek een eigenschap die je door anderen wordt toegedicht, en die je niet zelf annexeert. Uit Janines relaas bij Pauw & Witteman bleek bovendien dat men helemaal niet 'onmiddellijk' alles stillegde om haar te hulp te schieten en integer te doen. Integendeel: er werd eerst wat lacherig gereageerd, en pas ingegrepen toen duidelijk werd dat er werkelijk iets aan de hand was.

Janine Abbring maakt in mijn ogen zelf - no pun intended - ook merkwaardige sprongen: ze schreef voor de VARA-gids een verhaal over haar val, ging de dag vóór uitzending van de betreffende aflevering bij Pauw & Witteman zitten om erover te vertellen, vertelde aan wie het maar wilde horen dat ze zich met de montage heeft mogen bemoeien en tevreden is met het resultaat, en eist nu alsnog haar vetorecht op (waar de AVRO o zo integer mee accoord gaat, maar wel pas nádat de miljoenen kijkers al binnen zijn gehaald met de uitzending van donderdagavond). Voor iemand die al zo lang in dat Hilversums/Amsterdamse kringetje meedraait doet het allemaal een beetje geforceerd aan.
Woosie down?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #167 Gepost op: 19-01-2013, 20:14:58 »
Tijdens de uitzending werd de bewuste sprong uitgezonden tot verbazing van Karin de Groot. De sprong komt niet in het archief van Beeld en Geluid en zal ook uit de uitzending van afgelopen week geknipt worden. Dit op verzoek van Janine die niet de rest van haar leven geconfronteerd wil worden met deze beelden, elke keer als ze een interview geeft. De sprong zat gisteravond nog wel in de aflevering die je op internet kunt terugkijken, maar daar wordt hij dus binnenkort uitgeknipt.
Hm, ik heb het nu ook bekeken, maar dat stukje is een beetje vaag. Het lijkt er meer op alsof ze nu merken dat de discussie losbarst, terwijl dat meer wordt veroorzaakt door de Vliegende Hollander / Sterren Springen, maar dat terzijde, en dat ze zich in die discussie willen indekken door te kunnen zeggen, 'ja, wij hebben het er uitgeknipt hoor'. Beetje te politiek correct. En als dan gevraagd wordt waarom, zegt ze snel dat Janine dat ook wilde.
Daar zet ik dus nu deels mijn vraagtekens bij, lijkt mij meer op indekken dan werkelijk een wens van janine.
Je zegt dat het is uitgezonden 'tot verbazing van karin de Groot'. Dit haalde ik er zelf niet uit (maar kan ook omdat ik even thee aan het zetten was), maar als dat zo is, duidt dat er nog meer op dat zij niet wist dat het shot in de aflevering zat en snel heeft beslist dat het uit het archief wordt geknipt, wederom vanwege indekken tijdens de discussie.
Dus de beslissing om het in eerste instantie wel te laten zien was die van janine, en daar wist mevr. De Groot niks vanaf, en nu het een 'issue' dreigt te worden, wordt ze snel politiek correct en laat zij haar veto als CEO gelden door het stuk eruitgeknipt te eisen.

Natuurlijk weet ik niet of dit echt zo is, maar zo kwam het interview op mij over. Vooral omdat Janine er zelf heel open in is, zie ook P&W en haar tweets. Daar hoor ik toch echt een ander verhaal dan wat ik hier voorgeschotelt kreeg. Claudia helpt ook lekker mee door niet kritisch door te vragen, en aan Janine is om het makkelijk te maken ook geen mening gevraagd, lijkt wel.
The British are not impressed.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #168 Gepost op: 19-01-2013, 21:09:42 »
Hm, ik heb het nu ook bekeken, maar dat stukje is een beetje vaag. Het lijkt er meer op alsof ze nu merken dat de discussie losbarst, terwijl dat meer wordt veroorzaakt door de Vliegende Hollander / Sterren Springen, maar dat terzijde, en dat ze zich in die discussie willen indekken door te kunnen zeggen, 'ja, wij hebben het er uitgeknipt hoor'. Beetje te politiek correct. En als dan gevraagd wordt waarom, zegt ze snel dat Janine dat ook wilde.
Daar zet ik dus nu deels mijn vraagtekens bij, lijkt mij meer op indekken dan werkelijk een wens van janine.
Je zegt dat het is uitgezonden 'tot verbazing van karin de Groot'. Dit haalde ik er zelf niet uit (maar kan ook omdat ik even thee aan het zetten was), maar als dat zo is, duidt dat er nog meer op dat zij niet wist dat het shot in de aflevering zat en snel heeft beslist dat het uit het archief wordt geknipt, wederom vanwege indekken tijdens de discussie.
Dus de beslissing om het in eerste instantie wel te laten zien was die van janine, en daar wist mevr. De Groot niks vanaf, en nu het een 'issue' dreigt te worden, wordt ze snel politiek correct en laat zij haar veto als CEO gelden door het stuk eruitgeknipt te eisen.

Natuurlijk weet ik niet of dit echt zo is, maar zo kwam het interview op mij over. Vooral omdat Janine er zelf heel open in is, zie ook P&W en haar tweets. Daar hoor ik toch echt een ander verhaal dan wat ik hier voorgeschotelt kreeg. Claudia helpt ook lekker mee door niet kritisch door te vragen, en aan Janine is om het makkelijk te maken ook geen mening gevraagd, lijkt wel.

 ::jaja:: Dat bedoelde ik ook met mijn observatie dat het allemaal wat geforceerd aandoet. Mevrouw De Groot ging er nogal prat op dat men voordien geen reclame heeft gemaakt in de trant dat dit 'de aflevering zou worden waarin...', maar had kennelijk geen problemen met Janines optreden van de avond tevoren bij Pauw en Witteman, die - hoe leuk Janine ook overkwam - welbeschouwd één grote aankondiging was. Als P&W journalistieke integriteit hadden willen betrachten, en Janine niet wilde meewerken aan haar eigen hype, dan hadden ze haar in de uitzending van donderdag- of vrijdagavond moeten uitnodigen.
Woosie down?

Offline KevinJPG

  • Forumlid
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #169 Gepost op: 19-01-2013, 23:01:13 »
(het team is nu klaarblijkelijk al weer locaties aan het spotten voor het volgende seizoen).

Ze zijn nu inderdaad al bezig om onderzoek te doen op de locatie van volgend jaar. Het gaat bijna het hele jaar door.  ;D

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #170 Gepost op: 20-01-2013, 16:07:56 »
Hm, ik heb het nu ook bekeken, maar dat stukje is een beetje vaag. Het lijkt er meer op alsof ze nu merken dat de discussie losbarst, terwijl dat meer wordt veroorzaakt door de Vliegende Hollander / Sterren Springen, maar dat terzijde, en dat ze zich in die discussie willen indekken door te kunnen zeggen, 'ja, wij hebben het er uitgeknipt hoor'. Beetje te politiek correct. En als dan gevraagd wordt waarom, zegt ze snel dat Janine dat ook wilde.
Daar zet ik dus nu deels mijn vraagtekens bij, lijkt mij meer op indekken dan werkelijk een wens van janine.
Je zegt dat het is uitgezonden 'tot verbazing van karin de Groot'. Dit haalde ik er zelf niet uit (maar kan ook omdat ik even thee aan het zetten was), maar als dat zo is, duidt dat er nog meer op dat zij niet wist dat het shot in de aflevering zat en snel heeft beslist dat het uit het archief wordt geknipt, wederom vanwege indekken tijdens de discussie.
Dus de beslissing om het in eerste instantie wel te laten zien was die van janine, en daar wist mevr. De Groot niks vanaf, en nu het een 'issue' dreigt te worden, wordt ze snel politiek correct en laat zij haar veto als CEO gelden door het stuk eruitgeknipt te eisen.

De sprong is wel gewoon in de uitzending en in de herhaling te zien, maar mocht verder klaarblijkelijk niet verspreid worden. Het ging dus om het tonen van de sprong in andere programma's dan de originele uitzending van WIDM, de Kunst van het Maken had volgens haar het niet mogen uitzenden. Wat ik wel raar vond is dat Karin de Groot zegt dat de sprong ook niet via uitzending gemist terug te zien is, wat wel gewoon zo is. Ik vond het ook heel raar. Als je eenmaal beslist om iets uit te zenden, moet het wat mij betreft ook gewoon in het archief. Het is immers 'geschiedenis' (en daar is het archief van Beeld en Geluid voor bedoeld) en dan kan Janine later altijd nog weigeren dat het fragment wordt uitgezonden. Zat de sprong trouwens niet ook al in de Moltalk?

Al met al voelt dit optreden inderdaad nogal aan als indekken. Als ze de publiciteit niet hadden gewild, dan hadden ze de sprong niet moeten uitzenden en ook Janine niet overal interviews laten doen. (En eerlijk is eerlijk, WIDM heeft door de grote hoeveelheid publiciteit wel de hoogste kijkcijfers ooit, en of ze daar erg rouwig om zijn is een tweede.) Maar alsnog vind ik het wel begrijpelijk dat Janine niet de rest van haar leven geconfronteerd wil worden met deze beelden.

Maar ik ben wel blij dat er waarschijnlijk weer een nieuw seizoen komt :).

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #171 Gepost op: 20-01-2013, 16:18:37 »
Zat de sprong trouwens niet ook al in de Moltalk?
Dat weet ik niet, maar in het interview tussen Art en Janine zat het wel.

Ik heb er nog eens over nagedacht en het lijkt mij plausibel dat een IDTV advocaat heeft geadviseerd om dit te doen. Als er geen discussie was ontstaan over gevaarlijke dingen doen tbv tv amusement, was er geen vuiltje aan de lucht geweest, maar nu moet IDTV haar handen in onschuld kunnen wassen, en ze doet dat door het fragment uit de archieven te eisen.

Mag natuurlijk allemaal, maar draai er dan niet omheen.

Verder vraag ik me nog steeds af of dit echt 100% een verzoek van Janine is, misschien kan iemand herinneren dat ze hier iets over heeft gezegd of getweet? Zoals ik zei, ze lijkt er vrij open in, ik zou toch graag rechtstreeks uit haar mond willen horen wat ze er nou van vindt.
The British are not impressed.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #172 Gepost op: 22-01-2013, 22:24:42 »
Ik hoorde net het Wie is de Mol muziekje onder de beelden van een overval op bejaarde mensen in Opsporing Verzocht..Moet niet gekker worden.. ::niet-ok::

Offline marvin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #173 Gepost op: 22-01-2013, 22:58:17 »
Ik hoorde net het Wie is de Mol muziekje onder de beelden van een overval op bejaarde mensen in Opsporing Verzocht..Moet niet gekker worden.. ::niet-ok::

Dit is een hint. Frits Sissing is de mol.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2013, 23:01:41 door marvin »
Wie is de mol is te gek en je wordt er gek van.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #174 Gepost op: 23-01-2013, 00:09:12 »
Dit is een hint. Frits Sissing is de mol.

ZIE JE WEL.

 ;D

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #175 Gepost op: 23-01-2013, 12:45:46 »
Dit postte WIDM net op hun Facebook pagina :

Morgen een nieuwe WIDM. Jullie verdenken vooral Kees, maar iedere deelnemer krijgt ongeveer hetzelfde aantal verdenkingen. De makers van het programma hebben goed werk gedaan zo te zien.
Morgenavond 20u30 op Nederland 1, alweer de vierde aflevering van Wie Is De Mol? XIII

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #176 Gepost op: 23-01-2013, 12:52:58 »
Dit postte WIDM net op hun Facebook pagina :

Morgen een nieuwe WIDM. Jullie verdenken vooral Kees, maar iedere deelnemer krijgt ongeveer hetzelfde aantal verdenkingen. De makers van het programma hebben goed werk gedaan zo te zien.
Morgenavond 20u30 op Nederland 1, alweer de vierde aflevering van Wie Is De Mol? XIII

Ja, maar dit is niet de officiële Facebook, he.
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #177 Gepost op: 23-01-2013, 13:29:15 »
Welke pagina is dat? Die met die witte lettertjes op de foto? Als dt zo is, dan is het wel de facebookpagina van de Avro zelf. Want vanuit de Avrosite wordt daarheen doorgelinkt.

Offline pontificaal

  • Forumlid
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #178 Gepost op: 23-01-2013, 16:09:55 »
Volgens de AVRObode:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #179 Gepost op: 23-01-2013, 16:11:15 »
Volgens de AVRObode:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik denk eigenlijk dat er iets gebeurd waardoor het lijkt dat dat zo is. Of een actie van de productie oid. Als het echt zo is, weet ik niet wat ik er van moet denken.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48