Auteur Topic: Wie is de mol in de media  (gelezen 225826 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #220 Gepost op: 4-02-2013, 18:00:57 »
Recensiekoning over aflevering 5.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #221 Gepost op: 4-02-2013, 18:13:41 »
Wat leuk toch dat er zoveel fanmateriaal is. ::ok::
...óf niet!

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #222 Gepost op: 5-02-2013, 20:15:37 »
Interview Anton Jongstra, eindredacteur tv-programma 'Wie is de Mol?' in V(olkskrant) Weekend

'Wie denk jij dat het is?'


'Het is ongelofelijk wat er op internet gebeurt. Dat is een van de redenen dat Wie is de Mol? zo'n succesvol programma geworden is. Social media, de fansite en het forum. En ook Moltalk (live.avro.nl/#spel) draagt bij aan dat succes. Dat wordt goed bekeken. Het zorgt ervoor dat mensen met elkaar gaan praten. Donderdagavond hebben we de uitzending gehad en dan gaat het vrijdagochtend bij de koffieautomaat: 'Wie denk jij dat het is?'

'We scouten eerst de locaties en verzinnen dan de opdrachten'


'Wie is de Mol?' is een van de populairste tv-programma's. Anton Jongstra (45), verantwoordelijk voor de productie, verklapt geen geheimen. 'Haast iedereen wil de Mol zijn.'


'Wie is de Mol?' is een monsterproductie. Het ontwikkelen van een serie duurt ruim een jaar. Dat begint altijd met het bepalen van het land waar de opnames gaan plaatsvinden.
'De infrastructuur is belangrijk. Toen ik, nog voor De Mol, door Afrika trok voor een tiental documentaires voor de KRO over Afrikaanse presidenten en koningen, scheurde ik over hobbelweggetjes. Daar kun je zo'n productie niet draaien, dacht ik. Maar Afrika is immens, dat was natuurlijk veel te kortzichtig.
Toen ik tijdens het WK voetbal in 2010 met vier vrienden in een camper het Nederlands elftal naar Zuid-Afrika achterna reed, veranderde dat beeld. Uiteindelijk hebben we dit seizoen daar heel goed op kunnen nemen.
'We scouten eerst de locaties, daarna verzinnen we de opdrachten. Nooit andersom, dan kun je blijven zoeken. De opdracht met de lasers uit aflevering twee van dit seizoen bijvoorbeeld, dat is een proef die we al jaren in ons hoofd hadden. Uiteindelijk was daar die verlaten fabriekshal in Zuid-Afrika, we zijn dol op dat soort locaties.'
'Bijna alle medewerkers zijn vanaf het begin bij De Mol betrokken, of werken ale een paar seizoenen mee. Ik denk dat zo'n harde kern bijdraagt aan het succes. Als je me tijdens het draaien van het eerste seizoen had gevraagd hoeveel series er zouden komen, had ik zonder twijfel 'één' geantwoord. Dat eerste seizoen was zo moeilijk, het leek haaast onmogelijk. Inmiddels is het team een geoliede machine. Meestal hebben we aan drie woorden genoeg.'
'De kandidaten moeten vooral aardig zijn. Het spel zorgt ervoor dat je als kandidaat een scherp randje krijgt. Als je er dan al met een scherp randje ingaat omdat dat in je karakter zit, zorgt dat voor confrontatie. Als kijker kijk je dan naar ruziënde mensen. Dat is heel andere televisie. We gaan haast niet in op emoties, alleen de emotie die het spel met zich meebrengt.'
'We vragen alle kandidaten of ze De Mol willen zijn. Tegenwoordig wil haast iedereen dat. Vroeger was dat minder, misschien omdat het spel toen nog minder bekend was. Wanneer we het aan alle deelnemers gevraagd hebben, volgt er een aantal gesprekken met de potentiële Mollen. Het kiezen gaat niet over één nacht ijs.'
'We zijn ontzettend geschrokken dat het dit seizoen zo misging bij Janine Abbring (de kandidate liep een verbrijzelde ruggewervel op bij een opdracht, red.). Het was een ernstig ongeluk. In je hoofd heeft dat zeker consequenties. Maar het was geen risicovolle opdracht. Kijk, als er een touw knapt waar de kandidaten aan moeten hangen, dat is fout. Dit was in principe vergelijkbaar met een sprong van de hoge duikplank in het zwembad. En ze sprong heel netjes. Het was een noodlottig incident.'
'Ik vind de psychologische opdrachten het leuskt. We hadden vorig jaar een proef in IJsland die plaatsvond in het huis waar Gorbatsjov en Reagan de onderhandelingen voerden tijdens de Koude Oorlog. De tafel waaraan ze gezten hadden stond er nog, de stoelen stonden er nog. Dan is de opdracht eigenlijk al bedacht en hoef je de kandidaten alleen maar tegenover elkaar te zetten en te laten onderhandelen. We hadden een constructie bedacht waarbij het ging om hun eigen hachjee, of het geld uit de pot. Superspannend. '

Wat een WK voetbal met widm temaken kan hebben. In dit geval ben ik het WK dankbaar. Z-Afrika is zo mooi!
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #223 Gepost op: 5-02-2013, 20:18:35 »
Wat een WK voetbal met widm temaken kan hebben. In dit geval ben ik het WK dankbaar. Z-Afrika is zo mooi!
Haga :P Seizoen 15 of 16 dan graag in Brazilië  ;D (een land met ook vele mogelijkheden, wat ik ooit als widm land zou willen zien)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #224 Gepost op: 5-02-2013, 21:07:01 »
Ik ben het niet eens met Anton dat het geen risicovolle opdracht was.
11 meter naar beneden springen is áltijd risicovol, ook als het gewoon in een zwembad in Nederland is.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #225 Gepost op: 5-02-2013, 22:03:43 »
Ik ben het niet eens met Anton dat het geen risicovolle opdracht was.
11 meter naar beneden springen is áltijd risicovol, ook als het gewoon in een zwembad in Nederland is.

Bungeejumpen is ook risicovol. Of over een touwbrug lopen. Of over straat lopen waar auto's rijden is ook risicovol. Autorijden is ook risicovol. Volgende WIDM serie lekker met z'n allen bij Art thuis maar opnemen?  ::tandpastasmiley::
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #226 Gepost op: 5-02-2013, 22:07:27 »
weet jij hoe hij kookt ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #227 Gepost op: 5-02-2013, 22:07:45 »
Ja, maar bij bungeejumpen wordt je gezekerd en zit je vast aan een touw. De sprongplek moet aan eisen voldoen en er moet geen enkele mogelijkheid zijn om ergens tegen aan te storten zoals een rotswand.
Van een 11 meter hoge rots springen in het water heeft die zekerheid niet. Natuurlijk moet zo'n springplek ook aan bepaalde eisen voldoen, maar de kans dat daar iets mis gaat is veel groter dan de kans bij bungeejumpen.

Ik vind bungeejumpen en van een 11 meter hoge rots in het water springen zonder enkele zekerheid wel een verschil, hoor.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #228 Gepost op: 5-02-2013, 22:10:36 »
Ik vind bungeejumpen en van een 11 meter hoge rots in het water springen zonder enkele zekerheid wel een verschil, hoor.

Sorry, ik echt niet. Overal kan een 'freak accident' plaatsvinden, ook aan een bungee touw, ook van een rots in een meer springen. Ook oversteken op straat waar auto's rijden, dat doen de kandidaten ook niet gezekerd.

weet jij hoe hij kookt ;)

Zolang hij maar internet heeft op zijn foon of PC en thuisbezorgd.nl kan raadplegen :P
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #229 Gepost op: 5-02-2013, 22:19:44 »
Sorry, ik echt niet. Overal kan een 'freak accident' plaatsvinden, ook aan een bungee touw, ook van een rots in een meer springen. Ook oversteken op straat waar auto's rijden, dat doen de kandidaten ook niet gezekerd.

Kan natuurlijk.  :) Maar het is meer een soort gevoel-dingetje dat ik die twee opdrachten qua gevaarfactor niet op gelijke hoogte vind liggen. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat er overal gevaar schuilt, ook bij bungjeejumpen.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #230 Gepost op: 5-02-2013, 22:33:26 »
De opdracht was niet per se gevaarlijk. Janine heeft zelf gezegd dat ze geen rots raakte, of zo. Ze trok alleen net haar rug iets te hol en had pech (of slechte ruggenwervels). Zoiets had ook kunnen gebeuren in een zwembad of als je over een drempel struikelt. Natuurlijk zijn er aan dat soort opdrachten risico's verbonden, maar overal zijn risico's aan verbonden.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #231 Gepost op: 5-02-2013, 22:34:39 »
de discussie over gevaarlijk of niet gevaarlijk hebben we nu toch wel een beetje gehad?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #232 Gepost op: 6-02-2013, 20:23:12 »
WIDM was net bij LuckyTV. Je zag de vooruitblik naar de volgende aflevering, waarbij Paulien neerstortte met het vliegtuigje. Vervolgens werden alle kandidaten wazig gemaakt. ::rofl::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #233 Gepost op: 6-02-2013, 20:23:31 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #234 Gepost op: 6-02-2013, 20:24:07 »
http://www.luckymedia.nl/luckytv/2013/02/paulien-do-you-copy/

het linkje voor bovengenoemde post

Je was me net voor .... super filmje weer  ::rofl:: ::rofl::
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #235 Gepost op: 6-02-2013, 20:25:12 »
http://www.luckymedia.nl/luckytv/2013/02/paulien-do-you-copy/

het linkje voor bovengenoemde post
Ik wist niet dat die filmpjes al zo snel online waren! ::ok::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #236 Gepost op: 6-02-2013, 20:27:20 »
Ik wist niet dat die filmpjes al zo snel online waren! ::ok::

Je hebt wel de weddenschap gewonnen Hadewychisdemol ::jaja::
Je was de eerste ::ok:: (met posten, niet het filmpje....)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #237 Gepost op: 6-02-2013, 20:28:41 »
Je hebt wel de weddenschap gewonnen Hadewychisdemol ::jaja::
Je was de eerste ::ok:: (met posten, niet het filmpje....)

Uhm, nou, geweldig..! :D
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #238 Gepost op: 6-02-2013, 20:30:09 »
Ik wist niet dat die filmpjes al zo snel online waren! ::ok::
ik weet niet of je twittert, maar daar wordt het filmpje meteen na uitzenden gepost.
Wel handig voor mensen zoals ik, die meestal na het "Tot morgen"  van Matthijs  wegzappen ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Wie is de mol in de media
« Reactie #239 Gepost op: 6-02-2013, 20:32:44 »
ik weet niet of je twittert, maar daar wordt het filmpje meteen na uitzenden gepost.
Wel handig voor mensen zoals ik, die meestal na het "Tot morgen"  van Matthijs  wegzappen ;D
Ik twitter wel, maar ik volg LuckyTV niet, toch maar eens doen dan. ;)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.