Auteur Topic: leugendetectie - sandra is de mol  (gelezen 23140 keer)

Offline tnomrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
leugendetectie - sandra is de mol
« Gepost op: 6-02-2003, 18:36:27 »
Ingevolge mijn beroepsbezigheden werd ik opgeleid om, op basis van micro-expressies, leugenachtige reacties te detecteren.

Reeds van bij de eerste aflevering stond mijn besluit vast : sandra is de mol

Ik zuig dit niet zomaar uit mijn duim maar baseer mij op de neurolinguistische theorie van Paul EKMAN. EKMAN is een Amerikaans Professor en een wereldautoriteit op het gebied van gedragswetenschappen. Hij is het bijvoorbeeld die Bill Clinton ontmaskerde tijdens de Lewinsky-affaire. Op de zelfde basis werden bijvoorbeeld de moordenaars ontmaskerd van Holly en Jessica in Groot-Brittanie toen deze een televisieinterview gaven. Het komt er op neer dat, bij zeer aandachtige observatie van het gelaat tijdens een gesprek bepaalde gelaatsuitdrukkingen niet kunnen gecontroleerd worden. Tijdens de eerste aflevering werd Sandra naar een reactie gevraagd. Bij bepaalde vragen viel zij terug op een verzonnen verhaal.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat er een foutmarge van 7 % bestaat in de theorie.

Ik reageerde in dit forum niet vroeger om de eenvoudige reden dat ik pas vandaag in humo het bestaan ervan ontdekte.

Voor wie hier echt in geïnteresseerd is lees eens het boek van Paul EKMAN met als titel 'de leugen ontmaskerd'. Het is te ontlenen in de meeste Vlaamse bibs.







imago animi vultus est, indices acculi
(het gelaat weerspiegelt de ziel, de ogen verraden haar) CICERO

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #1 Gepost op: 6-02-2003, 18:39:40 »
Welk stukje van aflevering 1 bedoel je precies? Bedoel je op het einde als de kandidaten vertellen wie ze verdenken?








Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #2 Gepost op: 6-02-2003, 18:40:32 »
Volgens ene Jacob gaat deze theorie ook op voor Shadia. Zijn uitleg is te vinden op http://www.dulkonijn.be/demol/verslagen.htm









Offline tnomrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #3 Gepost op: 6-02-2003, 18:42:55 »
Het gaat inderdaad over het stukje op het einde. Je moet heel goed op haar ogen letten. Als zij haar verhaal doet kijkt zij naar rechts boven. Dit wijst op het terugvallen op een gememoriseerd verhaal. De normale reactie is dat zij links boven kijkt als zij de waardheid spreekt.







imago animi vultus est, indices acculi
(het gelaat weerspiegelt de ziel, de ogen verraden haar) CICERO

Offline tnomrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #4 Gepost op: 6-02-2003, 18:49:43 »
Ik heb de reactie op de site van de dul konijn gelezen. De theorie klopt ongeveer doch ik denk dat dit te verklaren is door het feit dat Shadia zich wil laten verdenken als mol. Ik kan natuurlijk ook mis zijn, gedragswetenschappen zijn tot bij nader order nog geen exacte wetenschappen. De beste expressies zullen volgens mij te herkennen zijn in de gesprekjes op het einde omdat de kandidaten dan spreken zonder de medekandidaten in de buurt en zij ook weten dat deze de stukjes niet te zien krijgen. Eerlijk, ik bijt mij al een tijdje in het onderwerp vast en meen te weten waarover ik praat (schrijf)







imago animi vultus est, indices acculi
(het gelaat weerspiegelt de ziel, de ogen verraden haar) CICERO

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #5 Gepost op: 6-02-2003, 18:59:13 »
Ze kan toch ook als kandi n verhaaltje verzinnen om verdacht te lijken? :)  Daarvoor hoef je geen Mol te heten :)









Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #6 Gepost op: 6-02-2003, 19:00:22 »
Puik werk tnomrus! We hopen dat je ons de volgende afleveringen een flink stuk vooruit kan helpen. Heb je bij andere kandidaten ook een vreemd gedrag gemerkt? En wat zijn uw bevindingen van afl 2 & 3?








Offline tnomrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #7 Gepost op: 6-02-2003, 19:25:07 »
Ze kan toch ook als kandi n verhaaltje verzinnen om verdacht te lijken? :)  Daarvoor hoef je geen Mol te heten :)


Dat is het hem nu juist. De reacties heb ik niet gezien in haar gesprekken met medekandidaten maar in de zogeheten biecht, dus wanneer de andere kandidaten niet in de buurt zijn en haar verhaaltje duidelijk in scene is gezet.

In de volgende afleveringen kwam ze zelfs niet aan de beurt. Het is me ook opgevallen dat haar naam nog niet werd geciteerd wanneer Michiel het verdikt velt (de rode of groene fingerprint). Zo kan je ook haar reactie niet nagaan. Dit is spijtig want op dat moment komen de kandidaten in close-up in beeld. Als mijn theorie klopt dan moet je met het NLP (neurolinguistic programming) nagaan of zij het verdict reeds wist, wat ook zo zal zijn als zij de mol is. Mijn video staat reeds klaar om de shot beeld per beeld te kunnen analyseren







« Laatst bewerkt op: 6-02-2003, 19:30:50 door tnomrus »
imago animi vultus est, indices acculi
(het gelaat weerspiegelt de ziel, de ogen verraden haar) CICERO

Offline fenn

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik koe van you..!
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #8 Gepost op: 6-02-2003, 19:34:56 »
Ow leuk zo'n boek! Zou ik wel eens willen lezen....kansje dat het in Nederland (lees; den bosch) te vinden is!?
Ik ga eens zoeken!









een parachute is net als verlichting...soms trek je aan 't touwtje en gebeurt er niks

Offline populier

  • Forumlid
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #9 Gepost op: 7-02-2003, 23:25:58 »
(beteuterde modus)

Sommigen schijnen te menen dat de voornaamste taak van de Mol is om niet ontmaskerd te worden. Als Sandra de Mol is, kijk ik nooit meer naar de Mol. Een Mol die alles actief doet lukken, is geen Mol.

Ik heb zo'n vriend die je leugens op de mouw spelt die niet vreemder of grappiger zijn dan de waarheid. Daarna zegt hij "Ik had u nogal liggen hé".

Misschien is Michiel Devliegher wel de Mol. Hij kruist altijd zijn armen als hij spreekt. Over een defensieve reactie gesproken !








Offline populier

  • Forumlid
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #10 Gepost op: 7-02-2003, 23:27:11 »
Aargh ! "speldt" natuurlijk.

(beteuterde modus)

Sommigen schijnen te menen dat de voornaamste taak van de Mol is om niet ontmaskerd te worden. Als Sandra de Mol is, kijk ik nooit meer naar de Mol. Een Mol die alles actief doet lukken, is geen Mol.

Ik heb zo'n vriend die je leugens op de mouw spelt die niet vreemder of grappiger zijn dan de waarheid. Daarna zegt hij "Ik had u nogal liggen hé".

Misschien is Michiel Devliegher wel de Mol. Hij kruist altijd zijn armen als hij spreekt. Over een defensieve reactie gesproken !








Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #11 Gepost op: 8-02-2003, 09:04:04 »
Populier, niet te snel met dit soort dingen. We zitten nog relatief vroeg in het spel, de Mol kan zich onopvallend houden. Trouwens, Sandra kan heel veel gesaboteerd hebben, zonder dat dat zo duidelijk is. Is dat niet wat een mol doet? Sandra heeft het kokertje dichtgelaten, maar wel laten verdwijnen: 500€ van de pot af en daarna, mede door haar toedoen 6000€ van de pot af. Sandra die eerst zegt "Ik heb echt géén mensenkennis" en dan toch de superkandidaat opdracht gaat doen. Zo hard heeft ze geprobeerd om daar te saboteren, maar dat lukte helaas niet.
(maar misschien is dit meer iets voor het Sandra is de mol-topic)
Er is trouwens ook een edit functie voor je posts. Dan hoef je niet zo knullig 2 posts achter elkaar te zetten  ;).







Take a glorious bite out of the whole world

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #12 Gepost op: 8-02-2003, 12:02:42 »
Ik heb alleen aflevering 2 gezien en ik zag dat Sandra in een rol stoel zat.
Hoe komt dit ?
Ik denk dat zij de mol niet is trouwens.
Waarom: Waarom zou de mol in een rol stoel gaan zitten ?
Stijn is het trouwens ook niet,Als mol ga je niet 4 dagen weg.
Hij zou wel weg kunnen gaan en dat ze hem op de hoogte houden,maar dat is veel te verdacht.
Walter is mij te vrolijk om de mol te zijn.









Offline Alive and Kicking

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #13 Gepost op: 8-02-2003, 12:19:33 »
Sandra in een rolstoel?  :-\ ofwel bekijk je de verkeerde mol ofwel bedoel je Corry maar die zat pas van afl 3 in een rolstoel







banaan begint met een b, soms met een s

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #14 Gepost op: 8-02-2003, 12:23:21 »
Sandra in een rolstoel?  :-\ ofwel bekijk je de verkeerde mol ofwel bedoel je Corry maar die zat pas van afl 3 in een rolstoel

Volgens mij heb ik haar echt in een roel stoel zin zitten namelijk.








« Laatst bewerkt op: 8-02-2003, 12:26:31 door Pierce Brosnan »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:
« Reactie #15 Gepost op: 8-02-2003, 12:27:42 »


Dat is Sandra zonder rolstoel!







« Laatst bewerkt op: 8-02-2003, 12:33:10 door Verdi »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #16 Gepost op: 8-02-2003, 12:28:06 »
Volgens mij heb ik haar echt in een roel stoel zin zitten namelijk.

Welke scene dan?








Offline Teddybear

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bach rules !
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #17 Gepost op: 8-02-2003, 16:44:07 »
Ik heb alleen aflevering 2 gezien en ik zag dat Sandra in een rol stoel zat.

Stijn is het trouwens ook niet,Als mol ga je niet 4 dagen weg.


Corry zit in een rolstoel. Stijn blijft Drie dagen weg.
Beste Pierce, straks ga ik nog denken dat Roger Moore een betere James Bond was dan jij.







« Laatst bewerkt op: 10-02-2003, 01:32:22 door Teddybear »

Offline tnomrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2003, 15:01:58 »
Gisteren opnieuw de bevestging gekregen van het feit dat Sandra de mol is.

Toen Michiel iedereen aangaf als zijnde de mol kwamen zij één voor één in close-up in beeld. Sandra had nu een a-normale reactie op het moment dat het haar beurt was. Zij probeerde een lach te forceren doch kwam er maar met één mondhoek uit (een fractie van een seconde uiteraard). Dit wijst, nog steeds volgens de theorie van Prof EKMAN, op een schrikreactie. Dit kan er op wijzen dat zij een fractie van een seconde, in haar onderbewustzijn, dacht ontmaskerd te zijn. Het is te vergelijken met het nerveuse lachen van een crimineel net voor hij tot bekentenissen overgaat (en in feit blij is dat alles achter de rug is).  







imago animi vultus est, indices acculi
(het gelaat weerspiegelt de ziel, de ogen verraden haar) CICERO

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:leugendetectie - sandra is de mol
« Reactie #19 Gepost op: 10-02-2003, 15:06:54 »
Corry zit in een rolstoel. Stijn blijft Drie dagen weg.
Beste Pierce, straks ga ik nog denken dat Roger Moore een betere James Bond was dan jij.

Hij zou twee afleveringen missen toch.
1 aflevering is twee dagen.
Dan is 2 afleveringen dus 4 dagen.

Het bleek inderdaad Cory tezijn.
Ze leken ook wel erg veel op elkaar.







« Laatst bewerkt op: 10-02-2003, 15:07:48 door Pierce Brosnan »