Auteur Topic: [KANDIDAAT] Hanne  (gelezen 190946 keer)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #300 Gepost op: 18-03-2016, 11:47:20 »
Dat de kettingproef de reden is dat zoveel mensen aan Hanne twijfelen als Mol of haar zelfs doorgestreept hebben, geeft wel aan hoe dom het voor de Mol zou zijn geweest om die vrijstelling te pakken. Ja, elke kandidaat wil graag een vrijstelling, maar je laadt in dit specifieke geval ook enorm veel verdenking op je door hem te nemen, zowel bij de kijkers als bij je medekandidaten. Niet erg voor een kandidaat, wel voor de Mol, in ieder geval in dit stadium van het spel waar je nog met 8 bent.

Het is altijd mijn theorie al dat de Mol in het vroege stadium van het spel probeert te zorgen dat medekandidaten en kijkers hem/haar doorstrepen als Molverdachte. Met veel kandidaten in het spel, heeft iedereen namelijk behoefte om orde in de chaos te scheppen en daardoor té rigoureus af te strepen. En als je naam eenmaal doorgestreept is, duurt het een tijdje voordat iemand bereid is je wél weer als verdachte te beschouwen. In WIDM zie je bijvoorbeeld vaak dat de Mol de allereerste opdracht goed volbrengt of iig beter dan de rest. Om precies dezelfde reden, denk ik.

T.a.v. de kettingproef:

Een kandidaat wil graag naar de volgende ronde, dus wil hij/zij
A) dat een ander de vrijstelling niet pakt
B) de vrijstelling zelf graag hebben
C) liever niet in het slachthuis overnachten
D) geld in de pot

De Mol wil de pot zou laag mogelijk houden, zonder zelf verdacht te worden, dus wil hij/zij
A) dat de vrijstelling door een ander gepakt wordt
B) de vrijstelling zelf niet pakken
C) desnoods in het slachthuis overnachten, want hij/zij weet van te voren dat dit kan gebeuren

-aanvulling-

Ik denk ook dat het de bedoeling was dat de Mol in aflevering 4 voor de vrijstelling bij de paardenrace zou gaan. Moeilijker om te vergaren, maar ook veel minder verdacht.
Bruno was Hanne te snel af met het omdraaien van zijn stoel, maar je hoort Gilles DC later zeggen dat door de weersomstandigheden de race niet verliep zoals verwacht. Ik denk dat Mol Hanne hier geluk heeft gehad.

Ik blijf erbij dat je uit het feit dat niemand de vrijstelling in het slachthuis heeft gepakt kunt afleiden dat het nooit de bedoeling van de Mol & makers is geweest om die door de Mol zelf te laten pakken.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2016, 12:03:59 door Jayne »

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #301 Gepost op: 18-03-2016, 12:12:31 »
Dat de kettingproef de reden is dat zoveel mensen aan Hanne twijfelen als Mol of haar zelfs doorgestreept hebben, geeft wel aan hoe dom het voor de Mol zou zijn geweest om die vrijstelling te pakken.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het pakken van de vrijstelling als er niemand meer over is die je kunt 'naaien' is iets wat prima te verklaren is voor een kandidaat. De andere kandidaten willen die vrijstelling ook maar wat graag, maar willen niet de anderen duperen. Aangezien Hanne als laatste vrij spel heeft en tot dan toe weinig verdachts gedaan heeft - in feite was nog geen enkele potentiële Molactie tot dan toe gelukt, m.u.v. de sabotage bij de spiraal die door niemand opgemerkt lijkt en mogelijk iets op de zoutvlakte, waarvoor dan hetzelfde geldt - zou dit in ieder geval mij als kijker en speurder totaal niet verdacht lijken. Echter het NIET pakken van de vrijstelling in deze positie maakt haar als Mol juist wel onwaarschijnlijker.

Dat laatste is misschien juist weer een hele bewuste actie. Echt niemand verdenkt Hanne meer op dat moment. Maar als Mol vind ik het een vrij zwakke actie, zeker omdat de Molacties daarvoor ook te voorzichtig waren en niet uit de verf kwamen. Een beetje meer lef moet je als Mol hier toch wel hebben. Dus ja, Hanne zou een onmogelijke Mol zijn, maar niet één die met veel succes saboteert. In latere afleveringen maakt ze dat voorzichtig een beetje goed, maar ik denk toch vooral dat dat is omdat ze na de paardenrace als kandidaat door krijgt dat mensen haar gaan verdenken en dat een beetje dikker aan wil zetten.

Ik blijf erbij dat je uit het feit dat niemand de vrijstelling in het slachthuis heeft gepakt kunt afleiden dat het nooit de bedoeling van de Mol & makers is geweest om die door de Mol zelf te laten pakken.

Dat denk ik ook niet. De Mol wil dat iemand anders dat doet. Hanne is zeker verdacht met het sturen naar blijven (matjes, koken), maar Cathy en Gilles stoken hier even goed een vuurtje op. Cathy zegt zelfs dat Manuella de vrijstelling maar moet pakken op het moment dat zij weg is.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2016, 12:16:13 door tumtum »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #302 Gepost op: 18-03-2016, 12:15:25 »
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het pakken van de vrijstelling als er niemand meer over is die je kunt 'naaien' is iets wat prima te verklaren is voor een kandidaat. De andere kandidaten willen die vrijstelling ook maar wat graag, maar willen niet de anderen duperen. Aangezien Hanne als laatste vrij spel heeft en tot dan toe weinig verdachts gedaan heeft - in feite was nog geen enkele potentiële Molactie tot dan toe gelukt, m.u.v. de sabotage bij de spiraal die door niemand opgemerkt lijkt en mogelijk iets op de zoutvlakte, waarvoor dan hetzelfde geldt - zou dit in ieder geval mij als kijker en speurder totaal niet verdacht lijken. Echter het NIET pakken van de vrijstelling in deze positie maakt haar als Mol juist wel onwaarschijnlijker.

Dat laatste is misschien juist weer een hele bewuste actie. Echt niemand verdenkt Hanne meer op dat moment. Maar als Mol vind ik het een vrij zwakke actie, zeker omdat de Molacties daarvoor ook te voorzichtig waren en niet uit de verf kwamen. Een beetje meer lef moet je als Mol hier toch wel hebben. Dus ja, Hanne zou een onmogelijke Mol zijn, maar niet één die met veel succes saboteert. In latere afleveringen maakt ze dat voorzichtig een beetje goed, maar ik denk toch vooral dat dat is omdat ze na de paardenrace als kandidaat door krijgt dat mensen haar gaan verdenken en dat een beetje dikker aan wil zetten.

Helemaal mee eens. De laatste paar afleveringen inderdaad wel verdachter, maar in mijn ogen puur om zelf de finale te halen/te winnen.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #303 Gepost op: 18-03-2016, 12:25:10 »
Ik denk dat veel mensen zich vergeten af te vragen waarom Gilles en Cathy de kettingproef zo hebben gespeeld als ze deden, als ze de Mol zijn. Hun eventuele moltactiek is in deze opdracht (ook) mislukt en wat mij betreft een stuk onverklaarbaarder dan die van Hanne.

Waarom zou de Mol, of all people, scrupules hebben?

Het 'zwakke Mol'-argument is sowieso altijd een beetje flauw, zeker nu dat in deze proef net zo goed zou gelden voor Gilles en Cathy.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #304 Gepost op: 18-03-2016, 13:18:57 »
Tot aan de kettingproef is hanne dus een zwakke mol geweest? Wat maakt haar daar zwakker dan de andere 2?

Zoutvlakte. Hanne telt mee en corrigeert t aantal tellingen, maar klopt haar telling?
Wat doen cathy en Gilles, weinig tot niets. Dus als hanne hier al zwak molt, doet de rest dat ook

Lama s. Hanne gaat accoord met voorstel van cathy over risico . Gilles vangt 2 lama,s en 500 euro.
Hanne slechts 300 euro en cathy heeft geen directe invloed. Dus als hanne zwak molt, Gilles dan nog net ff zwakker.

Brug: enkel cathy die onderneemt een poging om Stijn te beïnvloeden. Dus als hanne zwak molt, Gilles ook

Ruth: het is hier cruciaal dat die anonieme stemming niet doorgaat, hierdoor weet je hoe de stemming ligt. Dus hanne en Gilles kunnen makkelijk voor terugkeer stemmen en zelfs goed antwoorden . Maakt alleen de kans op terugkeer iets groter.  Mee eens dat een mol hier misschien direct nee had gestemd of de groep alleszins meer richting het goede nummerbord had bewogen.

Bananenboot. Hanne valt minder vaak van de boot als cathy en Gilles. Maar of dat nu molacties zijn?

Sportief. Al genoeg over gehad. Een evt molactie bij de sjotters wordt weggewerkt door Stijn.
Cathy ontneemt de groep wel mogelijk haar inbreng boven door weg te rijden, maar heeft nul directe invloed op de staties zoals die bij de pater neergezet worden. Gilles is hier in control en kan mollen wat hij wil

Spiraal  hier molt Gilles al meer dan cathy omdat haar inbreng wederom niks is, naja 6 secondes.
Voor de evt inbreng van hanne, wederom geen directe invloed op het spel. Ik kan lastig inschatten hie groot de invloed is van het alarm omdat ze niet kan zien wanneer iemand in schotsafstand is .

Ik zie dus tot aan de kettingproef cathy feitelijk heel weinig doen en ook weinig goede dingen dus.
Gilles is soms positief aanwezig en zijn actie Nokia- bvba is wat opvallend.
Maar waarom hanne dan zwak molt? Ze raadt haar raadsel wel, maar te laat ( Wist ze t al eerder, maar wilde ze dar niet zeggen omdat t dan geld op kon leveren?). Ze accepteert het voorstel om ook witte lama s te gaan vangen. Ze valt net als iedereen bij de brug. Stemt ja bij ruth en goed antwoord ( nadat de anonieme stemming is geweest) en dus kans op 5000 euro in leven gehouden.
Doet niks op sjotveldje en kiest voor verdubbeling, waarbij ik denk dat als iemand dat niet had gedaan met Stijn erbij dat erg verdacht was geweest.

Hanne niet minder opvallende acties dan cathy, Gilles wel opvallend bij t bevrijden van ruth.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #305 Gepost op: 18-03-2016, 14:11:01 »
Hoe ik het zie:

zoutvlakte: We zien géén van de Mollen iets doen, maar de proef mislukt met verve. Onmogelijk om te zeggen of en hoe er gemold is.

lama's: Hanne probeert de groep te overtuigen om voor de witte lama's te gaan. Prima molactie, maar hij mislukt, want er wordt veel geld binnen gehaald. (Zelfs risico op prijslama)

brug: Hanne lijkt niet te mollen en proef slaagt

nummerplaten: Hanne doet alleen maar dingen die het slagen van de proef bevorderen

bananenboot: Hanne lijkt niet te mollen en proef slaagt

voetballen: Hanne doet misschien niet erg haar best, maar de proef slaagt en er wordt flink geld verdiend (in tegenstelling tot de proef die de andere potentiële mollen doen)

schakelaars: Hier heb ik juist voor het eerst het idee dat Hanne echt molt, door de spiraal veel te raken en ook voor langere tijd, ze sleept de ring over de spiraal zodat het alarm blijft loeien. Ze bepaalt bovendien in deze positie hoeveel er verdiend kan worden en lijkt zich direct aan te melden om in deze positie te komen. De anderen merken het echter amper op.

Conclusie: Op drie aflevering één proef die mislukt is, deels door het toedoen van Hanne. Mogelijk twee (zoutvlakte) maar dat weten we niet, en ik denk de andere kandidaten ook niet. Wel heeft ze mogelijk het een en ander geprobeerd, maar steeds zonder effect. Ze wordt daarnaast totaal niet verdacht. Dan vind ik dat het echt tijd is om toe te slaan als Mol. Ze krijgt alle kansen in het slachthuis en doet het toch niet.


NB - Ik zit blijkbaar helemaal in deze serie, dat ik zonder dat ik het door heb alle opdrachten al 'proeven' noem :-) (dat woord wordt in Nederland zelden in deze context gebruikt)


NB 2 - Voor de anderen geldt natuurlijk evenzeer dat bij de geslaagde proeven de molacties niet effectief waren. Maar voor beide geldt dat ze wel meegeholpen hebben aan het mislukken van twee opdrachten in aflevering twee, waar dat niet voor Hanne geldt. En dat zij niet zo'n uitgelezen molkans kregen in het slachthuis.


« Laatst bewerkt op: 18-03-2016, 14:21:56 door tumtum »

Offline MegaMientje

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #306 Gepost op: 18-03-2016, 14:53:58 »
Wat betreft de schakelaars: als ze niet de mol is, is het evengoed logisch dat ze bij het teruglopen naar het startpunt de ring gewoon over de buis laat glijden:
- Ze weet niet dat het lawaai maakt bij de anderen
- Je arm heel de tijd omhoog houden is lastig, dus ik zou mijn arm ook laten rusten waar het kan.

Als ze de mol is, is het mols, maar als ze niet de mol is, dan is het onmols. Ik denk dus dat je over deze proef weinig kan zeggen...

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #307 Gepost op: 18-03-2016, 15:09:52 »
Als ze de mol is, is het mols, maar als ze niet de mol is, dan is het onmols. Ik denk dus dat je over deze proef weinig kan zeggen...

Natuurlijk, maar voor deze uiteenzetting redeneerde ik vanuit een Hanne die de Mol is (om tot de conclusie te komen dat ze dat niet is, al blijkt dat zo'n beetje het minst uit deze opdracht)

Offline MegaMientje

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #308 Gepost op: 18-03-2016, 15:11:48 »
Natuurlijk, maar voor deze uiteenzetting redeneerde ik vanuit een Hanne die de Mol is (om tot de conclusie te komen dat ze dat niet is, al blijkt dat zo'n beetje het minst uit deze opdracht)

In dat geval volg ik je volledig! Als ze de mol is, dan is dit 1 van de meest molse dingen die ze gedaan heeft.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #309 Gepost op: 18-03-2016, 15:26:55 »
Lol. Geeft maar aan dat we allemaal dat zien wat we willen zien .
Ik zie een hanne die bijna heel de tijd anderen de schuld wil geven van mislukte proeven. Een hanne die bij bijna elke proef probeert de groepsindeling te bepalen .
Een hanne die vanuit haar duivekot rustig met de cameraman praat, maar geen informatie doorstuurt naar de andere kandidaten

Ik zie meer Mols in hanne dan in cathy, want dat is voornamelijk montage mol
Maar eerlijk is eerlijk cathy heeft t minste geld bijeen gespeeld

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #310 Gepost op: 18-03-2016, 15:40:00 »
Lol. Geeft maar aan dat we allemaal dat zien wat we willen zien .
Ik zie een hanne die bijna heel de tijd anderen de schuld wil geven van mislukte proeven. Een hanne die bij bijna elke proef probeert de groepsindeling te bepalen .
Een hanne die vanuit haar duivekot rustig met de cameraman praat, maar geen informatie doorstuurt naar de andere kandidaten

Maar enkel gelet op de eerste 3 afleveringen is haar inbreng als Mol toch ontzettend laag. Zelfs als je Hanne verdenkt, moet je dat toch kunnen toegeven?

De acties die haar voor mij nog in de running houden als Mol gebeuren allemaal in afleveringen 4,5,6 en 7.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #311 Gepost op: 18-03-2016, 16:07:29 »
Ik denk dat veel mensen zich vergeten af te vragen waarom Gilles en Cathy de kettingproef zo hebben gespeeld als ze deden, als ze de Mol zijn. Hun eventuele moltactiek is in deze opdracht (ook) mislukt en wat mij betreft een stuk onverklaarbaarder dan die van Hanne.

Waarom zou de Mol, of all people, scrupules hebben?

Het 'zwakke Mol'-argument is sowieso altijd een beetje flauw, zeker nu dat in deze proef net zo goed zou gelden voor Gilles en Cathy.

Ik denk dat de Mol hier altijd de sleutel kiest, maar nooit als laatste gaat.

Iedere kandidaat weet dat als je de vrijstelling pakt terwijl er nog anderen geketend zijn, je je heel onpopulair maakt in de groep. Daarom, ook al zegt Hanne wel dat ze best wil overnachten, zal niemand dat doen. Niemand wil dat die arme Hanne aandoen. Als Mol zou ze dat toch wel moeten inschatten, en in plaats daarvan veel minder druk leggen op de helft van de kandidaten die de vrijstelling zou willen pakken, en zelf vrij vroeg vertrekken. Hoewel ik het met je eens ben dat het geniaal zou zijn als Hanne 'slachtoffer' zou worden van een zelfzuchtige speler en daarmee zelf alle sympathie zou winnen, denk ik niet dat dat ooit echt zou gebeuren.

Gilles en Cathy zijn hier geen 'zwakke' Mollen, maar ze creëren in de discussie al een tendens dat 'vast toch wel iemand de vrijstelling gaat pakken'. Hoewel ze zelf niet (de kans krijgen om) de vrijstelling pakken, weten ze dat de kans groot is dat de allerlaatste in de rij de verleiding toch niet zal kunnen weerstaan. Zelfs mensen die het aanvankelijk niet zeggen te willen hadden dat kunnen zijn, en niemand zou het hen kwalijk nemen.

En dan nog een spoiler over internationale reeksen:
Spoiler: internationale series (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #312 Gepost op: 18-03-2016, 16:35:36 »
Het 'zwakke Mol'-argument is sowieso altijd een beetje flauw, zeker nu dat in deze proef net zo goed zou gelden voor Gilles en Cathy.

Dat ging ook niet alleen over deze opdracht. maar alles wat daaraan voorafging, zoals ik hierboven heb gepost. En het is geen argument maar een mening. Verder sluit ik me helemaal aan bij Pac-Mol hierboven onderaan de vorige pagina, die goed uitlegt waarom zowel Gilles als Cathy in mijn ogen hier veel molser bezig zijn.

Offline mmolloot

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #313 Gepost op: 18-03-2016, 17:08:54 »
Leg deze 3 foto's uit de eerste minuut van aflevering 1 over elkaar:

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #314 Gepost op: 18-03-2016, 17:23:13 »
Leg deze 3 foto's uit de eerste minuut van aflevering 1 over elkaar:

M*ndf*ck!!! Heb ik net heel bewust een streep door Hanne gezet (zie hierboven) komt er weer zoiets!  ::ohno::

Mooi gevonden, maar ook niet alleszeggend. Ik ben niet zo'n hintzoeker maar de mooiste potentiële hints wijzen toch echt wel naar Hanne dit jaar. Als aflevering 1 t/m 3 niet hadden plaatsgevonden was het me eerlijk gezegd ook wel duidelijk geweest. Ik snap er nu echter helemaal niks meer van. 't Is dat ik een leuk weekend voor de boeg heb, maar verder kan ik niet wachten tot maandag! :-)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #315 Gepost op: 18-03-2016, 17:27:53 »
Leg deze 3 foto's uit de eerste minuut van aflevering 1 over elkaar:

Die vind ik echt briljant ja... En wat een leuk toevalligheidje als ze de mol NIET is.

Ik blijf bij Cathy omdat ik al vanaf afl 1 in die tunnel zit. Maar begin steeds meer te denken dat Hanne het ook kan zijn door dit soort dingetjes. Al die grappige hintjes wijzen allemaal naar Hanne. Gilles valt sowieso af voor me

Spannend maandag!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #316 Gepost op: 18-03-2016, 17:54:27 »
Nou, ik kan er ook Gilles de mol uithalen...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #317 Gepost op: 18-03-2016, 18:02:35 »
Leuk gevonden mmolloot! :)

Ik heb net de kettingopdracht nog eens bekeken en ik het valt me nu op dat Gilles DC heel anders redeneert t.o.v. Thibaud dan t.o.v. Hanne. Aan Thibaud (die zich als 2e losmaakte) vraagt hij - vrij vertaald - "Waarom heb je in godsnaam die vrijstelling niet gepakt, want misschien krijg je straks wel een rood scherm". Maar vlak voordat Hanne binnenkomt, en de groep veronderstelt dat zij hem als laatste dan zeker gepakt heeft, komt hij ineens aanzetten met "Ja, maar 5000 euro is een hoop geld, he?". Hij lijkt het dus vreemder te vinden dat Thibaud hem niet gepakt heeft dan dat Hanne hem niet pakt. En dat terwijl zij toch geen 'moreel probleem' meer heeft. Komt dat omdat hij toch al weet dat Mol Hanne de vrijstelling niet zal pakken? Een klein voorkennisfoutje?

Nou, ik kan er ook Gilles de mol uithalen...
Toch niet op dezelfde, kloppende manier...
Wat overigens niet betekent dat ik ervan overtuigd ben dat dit een officiële Hanne-hint zal blijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2016, 18:06:09 door Jayne »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #318 Gepost op: 18-03-2016, 18:10:01 »
Als de shots letterlijk over elkaar heen legt krijg je dit:

Mooi gevonden ::ok:: maar ik ben (uiteraard) niet overtuigd. Vooral omdat er nog een stuk tekst tussendoor komt wat verder niet gebruikt wordt.
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [KANDIDAAT] Hanne
« Reactie #319 Gepost op: 18-03-2016, 19:21:45 »
Alleen daarom is deze serie nu al superieur aan de laatste zeven Nederlandse reeksen bij elkaar: de ambivalentie van de eventuele aanwijzingen en het feit dat er sowieso minder aanwijzingen zijn dan molacties. ::bravo::
Woosie down?