Poll

Beoordeel de items voor aflevering 7

Een fles met geld erin kapot schieten is mols
Een fles met geld erin kapot schieten is onmols
Zeggen dat je verder moet gaan is mols
Zeggen dat je verder moet gaan is onmols
Veel praten tijdens het sluipen is mols
Veel praten tijdens het sluipen is onmols
Een foto van een goede vogel laten zien is mols
Een foto van een goede vogel laten zien is onmols
Een foto van een foute vogel laten zien is mols
Een foto van een foute vogel laten zien is onmols
Alvast gaan oefenen met schieten is mols
Alvast gaan oefenen met schieten is onmols
Trekken voor de molboekjes is mols
Trekken voor de molboekjes is onmols
De laatste pijl (van de 25) pakken is mols
De laatste pijl (van de 25) pakken is onmols

Auteur Topic: [De Mol] Molpunten  (gelezen 54423 keer)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
[De Mol] Molpunten
« Gepost op: 4-02-2016, 07:38:21 »
Molpunten bij De Mol

Bekijk Molpunten WIDM 2016

Samen met Erik Leppen, de bedenker en uitvoerder van Molpunten, komt Molpunten ook naar De Mol. Het idee van deze methode/theorie is dat we gezamenlijk bepalen wat molse gedrag en molse acties zijn. Hier wordt dan een score voor berekend voor elke kandidaat. Na zoveel afleveringen zou de echte mol boven moeten komen drijven.

Na elke aflevering kies ik dingen die kandidaten deden (acties). Iedereen die wil beoordeelt deze acties dan op mols of onmols. Als je iets 'neutraal' vindt, dus niet mols of onmols, kun je beide opties aanvinken. Pas na het online zetten van de acties ga ik kijken welke kandidaten deze acties hebben gedaan. Kandidaten die mols dingen doen krijgen er punten bij. Bij kandidaten met onmolse dingen gaan er punten af. Hoe meer punten, hoe molser een kandidaat. Erik maakt hier dan mooie staafdiagrammen van waarbij je visueel kunt zien welke kandidaten mols of juist onmols bezig zijn. Het idee is dat na zoveel afleveringen de echte mol komt bovendrijven door zijn of haar molse acties.

Suggesties voor bepaalde acties zijn altijd welkom! Ik zal proberen maandag- of dinsdagavond de nieuwe acties online te zetten, maar zolang ze er nog niet staan, zijn suggesties voor (molse) acties zeker welkom!


Voor de eerste aflevering heb ik de volgende acties bedacht die je kunt beoordelen op mols / onmols.

  • (zoutvlakte) In de ja-groep zitten
  • (zoutvlakte) Bij het beslissingsmoment voor het kiezen van de vlag aanwezig zijn.
  • (zoutvlakte) Een van de drie proeven op de zoutvlakte laten mislukken
  • (lama) Oog voor detail hebben
  • (lama) Een lama met koker vangen
  • (hangbrug) Erg verdacht worden
  • (hangbrug) Als een van de eerste springen


« Laatst bewerkt op: 10-02-2016, 09:12:44 door Kaaasje »

Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #1 Gepost op: 4-02-2016, 10:19:05 »
Leuk. Ik hoop dat je veel data krijgt, dan er wat leuks uitrolt. Hoe zit het eigenlijk met de resultaten van voorgaande edities. Zat je met deze theorie vaak in de buurt van de echte mol?

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #2 Gepost op: 4-02-2016, 11:49:43 »
Leuk. Ik hoop dat je veel data krijgt, dan er wat leuks uitrolt. Hoe zit het eigenlijk met de resultaten van voorgaande edities. Zat je met deze theorie vaak in de buurt van de echte mol?

Erik Leppen heeft dit voor verschillende jaren dit bijgehouden.

Molpunten 2016
Molpunten 2015 Margriet stond gedurende het seizoen eigenlijk bijna constant in de top 3. (Het scheelde dit seizoen maar weinig onderling qua punten...) Na 9 afleveringen was ze wel het meest Mols.
Molpunten 2014 Vanaf aflevering 5 stond Susan op 1 en dat is zo gebleven tot het eind.
Molpunten 2013 Kees stond op 2. Zarayda (de laatste afvaller voor de finale) stond hoger.

Voor meer details, zie ook de website van Erik Leppen.

Het werkt dus niet perfect, maar het geeft een aardige indicatie!
« Laatst bewerkt op: 4-02-2016, 12:03:18 door Kaaasje »

Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #3 Gepost op: 4-02-2016, 14:03:50 »
Leuk hoor. En gaaf bedacht ook. Hoe meer data hoe betrouwbaarder demetingen, dus hopelijk komen er veel reacties

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #4 Gepost op: 4-02-2016, 15:16:14 »
Door de duidelijke spelopzet is het bij deze serie een stuk makkelijker om te kiezen wat Mols is lijkt het ::jaja:: Bij de Nederlandse versie is het vaak net te ambigue hoe je ermee omgaat en zo. Desalniettemin: ik ben heel benieuwd hoe deze theorie uitpakt dit jaar ::ok::
...óf niet!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #5 Gepost op: 5-02-2016, 14:48:04 »
Mooi deze Molpunten-samenwerking. Mijn stemmen zijn binnen  ::ok:: .

Off-topic: complimenten voor je avatar weer Pac  ::rofl:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #6 Gepost op: 8-02-2016, 23:07:47 »
Er is al lekker veel gestemd en de eerste resultaten voor aflevering 1 zijn binnen! Kaaasje heeft alles zorgvuldig geteld en het eerste plaatje van het seizoen staat er wat mij betreft prachtig bij.



De grote verdachten op grond van deze ene aflevering: Marc en Issabel! Voor wat het waard is :)

Hanne en Bruno zijn het minst verdacht.
Ook Cathy en Thibaud zijn onmols in aflevering 1. (Het niet springen door Thibaud heeft daar niet in meegespeeld.)
Ruth, die een rood scherm heeft gehad en het dus op basis van aflevering 1 eigenlijk niet meer zou moeten kunnen zijn, zit in de middenmoot, net als Gilles, Manuella, en Stijn.

Kaaasje komt binnenkort met de nieuwe poll voor aflevering 2 :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #7 Gepost op: 8-02-2016, 23:29:58 »
Meteen de grootste verdachte eruit. Ruimt lekker op. ::joehoe::

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2016, 09:00:42 »
Een beetje verlaat vanwege carnaval, maar hier zijn de nieuwe acties.

Bij de Banaan dacht ik eigenlijk erover om te gaan tellen hoe vaak iemand valt, maar aangezien we waarschijnlijk niet alles te zien krijgen heeft dit niet zoveel nut.

Nieuwe acties:

(Ruth bevrijden) Nee stemmen om Ruth terug te laten komen
(Ruth bevrijden) Een fout antwoord geven
(Banaan) Als een van de laatste naar de andere banaan gaan
(Banaan) Achter op de banaan zitten
(Voetbal) Een raadsel correct oplossen
(Voetbal) Een penalty raak schoppen
(Fietsen) Achteraan fietsen
(Fietsen) De beeldjes van de kruisgang onthouden
(Fietsen) Informatie hardop repeteren





Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #9 Gepost op: 10-02-2016, 09:54:45 »
Een beetje verlaat vanwege carnaval, maar hier zijn de nieuwe acties.

Bij de Banaan dacht ik eigenlijk erover om te gaan tellen hoe vaak iemand valt, maar aangezien we waarschijnlijk niet alles te zien krijgen heeft dit niet zoveel nut.

Nieuwe acties:

(Ruth bevrijden) Nee stemmen om Ruth terug te laten komen
(Ruth bevrijden) Een fout antwoord geven
(Banaan) Als een van de laatste naar de andere banaan gaan
(Banaan) Achter op de banaan zitten
(Voetbal) Een raadsel correct oplossen
(Voetbal) Een penalty raak schoppen
(Fietsen) Achteraan fietsen
(Fietsen) De beeldjes van de kruisgang onthouden
(Fietsen) Informatie hardop repeteren



Klein foutje in het tweede antwoord. Je hebt 2 opvattingen door elkaar gehaald. ;)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #10 Gepost op: 10-02-2016, 10:15:59 »
Klein foutje in het tweede antwoord. Je hebt 2 opvattingen door elkaar gehaald. ;)
je bedoelde in de poll denk ik? Een deel van de optie van de vorige aflevering stond er nog.
Dat heb ik nu gefixed. De antwoorden voor de poll zijn een beetje lang wat niet zo handig werkt met dit forum omdat je bij het maken van de poll de gehele tekst niet kan zien.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #11 Gepost op: 10-02-2016, 10:18:02 »
je bedoelde in de poll denk ik? Een deel van de optie van de vorige aflevering stond er nog.
Dat heb ik nu gefixed. De antwoorden voor de poll zijn een beetje lang wat niet zo handig werkt met dit forum omdat je bij het maken van de poll de gehele tekst niet kan zien.

Ja, dat bedoelde ik. ;) Ik zal hem meteen invullen. :)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #12 Gepost op: 15-02-2016, 22:43:11 »
Aflevering 2 is binnen! En het schuift flink!


Met als nieuwe grote verdachte: Gilles! Maar Issabel volgt hem op de voet, en aan de hoge score van Marc zien we dat ook dat niet alles hoeft te zeggen...

Zoals velen denk ik al voelden aankomen, zakt Stijn tot diepe dalen, maar hij neemt daarin ook Hanne mee, die als enige in beide afleveringen onmols is.

Kaaasje zal binnenkort de poll van aflevering 3 opstellen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Molpunten
« Reactie #13 Gepost op: 16-02-2016, 16:16:57 »
De poll van aflevering 3 staat online!

Er zijn verschillende acties met betrekking tot de twee opdrachten, maar ook twee acties buiten de opdrachten om. Hier gaat het voornamelijk om de discussie die op de berg ontstaat over 'fanatiekelingen'.

  • (schakelaars) Snel na het betreden van het speelveld afgeschoten worden
  • (schakelaars) Een schakelaar uitzetten
  • (schakelaars) Geluid creëren in poging tot afleiding waardoor de blinde schutter gaat schieten (maar niet op de kandidaat die geluid maakt)
  • (schakelaars) De zenuwspiraal bedienen
  • (slachthuis) Als een van de eerste jezelf los maken
  • (slachthuis) Zeggen dat je zelf misschien wel voor de vrijstelling gaat
  • (slachthuis) Het goed vinden als iemand de vrijstelling zou pakken
  • (algemeen) Een van de 'fanatiekelingen' zijn (veel noteren in molboekje en naar persoonlijke details vragen)
  • (algemeen) Je ergeren aan de 'fanatiekelingen'

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Molpunten
« Reactie #14 Gepost op: 23-02-2016, 07:51:44 »
Vanavond komt de nieuwe poll voor aflevering 4, suggesties zijn welkom :)


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Molpunten
« Reactie #15 Gepost op: 23-02-2016, 14:27:23 »
Vanavond komt de nieuwe poll voor aflevering 4, suggesties zijn welkom :)



Paar kleine suggesties. Zie maar of je er iets zinnig mee kan. ;)

(Ruiken en luisteren) Iets over de rolverdeling. Enkele kandidaten zijn heel stellig dat ze geen goede neus hebben (om bij de taxi opdracht te kunnen zitten?) en bijvoorbeeld Cathy wijst Thibaud resoluut aan zodat de 2e plek voor de proef bezet is.
(Ruiken en luisteren) Verwijzingen maken naar Evita Perron is (on)mols.
(Paardenrace) Je stoel meteen omdraaien is (on)mols.
(Paardenrace) Iemand anders aan de onderhandelingstafel verdacht maken is (on)mols.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #16 Gepost op: 23-02-2016, 17:40:17 »


Spannende tijden, waarin plotseling Cathy zich ontpopt als mogelijke mol!

Wat ik zelf behoorlijk vind opvallen is dat de verschillen groter lijken te zijn dan ik gewend ben. Het lijkt er op dat de kandidate hier meer "polariseren" naar erg mols of erg onmols, waarbij ze in WIDM in Nederland meer rond het midden schommelen. Want tja, Gilles en Issabel zijn in ieder geval niet allebei de mol ;) Maar goed, we zijn pas in aflevering 3. Er kan nog veel gebeuren. :)

(Overigens zit er een kleine correctie in aflevering 2 waardoor Hanne iets stijgt en Issabel iets daalt.)

Kaaasje komt waarschijnlijk binnenkort met de poll voor aflevering 4. Ik zie at er al suggesties worden gedaan, mooi! (Zelf heb ik nog niet gekeken.)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Molpunten
« Reactie #17 Gepost op: 23-02-2016, 18:30:46 »
Paar kleine suggesties. Zie maar of je er iets zinnig mee kan. ;)

(Ruiken en luisteren) Iets over de rolverdeling. Enkele kandidaten zijn heel stellig dat ze geen goede neus hebben (om bij de taxi opdracht te kunnen zitten?) en bijvoorbeeld Cathy wijst Thibaud resoluut aan zodat de 2e plek voor de proef bezet is.
(Ruiken en luisteren) Verwijzingen maken naar Evita Perron is (on)mols.
(Paardenrace) Je stoel meteen omdraaien is (on)mols.
(Paardenrace) Iemand anders aan de onderhandelingstafel verdacht maken is (on)mols.

(Luisteren) Reeds mogelijke bestemming aanduiden zonder te wachten op een hint is (on)mols.
(Luisteren) Lange tijd zoeken naar muzikanten is (on)mols.
(Luisteren) Niet degelijk luisteren naar de radio is (on)mols.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molpunten bij De Mol
« Reactie #18 Gepost op: 23-02-2016, 21:23:59 »
Mooi grafiek weer Erik!

Ook goed om te zien dat twee hoofdverdachten van dit forum (en ook van mij) van vóór de aflevering van gisteren (Gilles & Issabel) ook zo mols bezig zijn. Het is inmiddels in ieder geval wel duidelijk welke van deze twee de mol niet is  ;)

Wat ik zelf behoorlijk vind opvallen is dat de verschillen groter lijken te zijn dan ik gewend ben. Het lijkt er op dat de kandidate hier meer "polariseren" naar erg mols of erg onmols, waarbij ze in WIDM in Nederland meer rond het midden schommelen. Want tja, Gilles en Issabel zijn in ieder geval niet allebei de mol ;) Maar goed, we zijn pas in aflevering 3. Er kan nog veel gebeuren. :)
Dat vroeg ik me eigenlijk al vanaf het begin af. Wellicht ook omdat ze in De Mol veel duidelijker/eerlijker over bepaalde zaken zijn dan in WIDM waardoor sommige dingen makkelijker geteld/geobserveerd kunnen worden, en ook kunnen verschillen? (Zie bijvoorbeeld het geld verdienen met de lama's)


Bedankt Hulpmol & sunray voor de suggesties! Altijd goed om perspectieven van andere mensen te zien :)

Citaat van: hulpmol
(Ruiken en luisteren) Iets over de rolverdeling. Enkele kandidaten zijn heel stellig dat ze geen goede neus hebben (om bij de taxi opdracht te kunnen zitten?) en bijvoorbeeld Cathy wijst Thibaud resoluut aan zodat de 2e plek voor de proef bezet is.
Mee eens dat het wel wat 'resoluut' gaat, maar het is lastig om daar toch een eenduidige actie bij te formuleren. Te meer omdat we iets horen over dat Thibaud een grote neus heeft en meteen daarna Gilles de Presentator horen zeggen "Stijn en Thibaud?" Ik heb er nou wel van gemaakt 'zeggen dat je geen goede neus hebt' maar dat laat eigenlijk weer het iemand anders aanwijzen achterwege...

Citaat van: sunray
(Luisteren) Niet degelijk luisteren naar de radio is (on)mols.
Ik snap hem wel, maar niet is eigenlijk bijna niet (ietwat objectief) te meten. Wat is niet 'degelijk' luisteren? Daarom heb ik maar een actie gemaakt van het correct interpreteren van een liedje. Dat is natuurlijk wel het tegenovergestelde..

Helaas zien we voor de paardenrace niet in beeld wie hoeveel vragen (goed) beantwoordt.

Het zijn de volgende acties geworden:
(Ruiken en luisteren) Zeggen dat je geen goede neus hebt is (on)mols
(Ruiken en luisteren) De was doen is (on)mols
(Luisteren) Een liedje suggereren dat goed geïnterpreteerd wordt is (on)mols
(Luisteren) Een goede interpretatie van het liedje in de taxi/hotel geven is (on)mols
(Luisteren) Een titel en/of artiest van een partituur in het theater goed herkennen is (on)mols
Het lijkt met logisch maar hier heb ik het alleen over Issabel & Bruno. Dus of Cathy, Gilles en Hanne het liedje herkennen laat ik buiten beschouwing aangezien dit irrelevant is voor het geld verdienen.
(Ruiken) Een shirt goed identificeren is (on)mols
(Paardenrace) Je stoel meteen omdraaien is (on)mols
(Paardenrace) Iemand anders aan de onderhandelingstafel verdacht maken is (on)mols
(Paardenrace) Veel stemmen krijgen aan de onderhandelingstafel is (on)mols

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Molpunten
« Reactie #19 Gepost op: 23-02-2016, 21:50:33 »
In de pool staat nu 2x onder elkaar: "(Luisteren) Een titel en/of artiest van een partituur in het theater goed herkennen is mols"

Die onderste moet natuurlijk "onmols" zijn.
Goede jacht!