In het eerste stukje waar de kandidaten gevraagd worden of ze de mol zijn, probeer ik wat lichaamstaal te lezen.
Dit gebaseerd op wat een expert in der tijd zei bij de verklaring van Femke Van den Driessche, na haar beschuldiging van mechanische doping.
http://www.hln.be/hln/nl/2884/Veldrijden/article/detail/2602413/2016/02/01/Expert-lichaamstaal-Toch-geneigd-haar-te-geloven.dhtmlMeer bepaald het ene kenmerk:
"Het tweede in het geval van Femke. Haar woorden komen gelijktijdig met haar non-verbale taal en daarom ben ik geneigd om haar te geloven. Als ze zou liegen, zou ze haar hoofd schudden na haar woorden. Het 'klopt', wat we zien. Ik denk dat ze het echt niet wist."
Analyse:
- Issabel: Schudt inderdaad tegelijk 'Nee' terwijl ze antwoordt "Ik ben niet de mol, nee"
--> zou betekenen dat ze de waarheid sprak, en dat klopte inderdaad
- Manuella: Idem dito, schudt neen en zegt "Bah neet, ik ben de mol nie, absoluut niet"
--> zou betekenen dat ze de waarheid sprak, en dat klopte inderdaad
- Stijn: Heel sec, maakt geen beweging met het hoofd (klinkt en lijkt zelfs wat gespannen)
--> moeilijk, maar wel beetje verdacht
- Hanne: Beetje beide, bij "Nee" zwaait ze haar hoofd één keer duidelijk van links naar rechts, daarna schudt ze en vult ze aan met "Ik ben de mol niet" Ze herhaalt dit nog eens al schuddend na een ongemakkelijk lachje
--> ik zou haar het voordeel van de twijfel geven.
- Gilles: Geen hoofdbeweging terwijl hij 'Nee' zegt. Ik zie precies wel zijn linkerkaak wat trillen.
--> wederom moeilijk en toch wat verdacht.
- Bruno: Schudt ook niet met het hoofd. Geeft enkel een verdacht lachje en je ziet hem verdacht denken.
--> niet in te schatten
- Cathy: "Weet het niet" terwijl ze met haar hoofd schudt. Doet wat mysterieus
--> Geneigd om ook haar te geloven
- Thibaud: Eerst zonder schudden zegt hij "Nee, ik ben de mol niet" op 'niet' knikt hij bevestigend 'ja'. Als hij dezelfde zin herhaald schudt hij tegelijkertijd met zijn hoofd
--> zou betekenen dat hij de waarheid sprak.
Aan de hand hiervan zijn enkel Stijn, Bruno en Gilles verdacht volgens de analyse.