Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog  (gelezen 44778 keer)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #20 Gepost op: 15-03-2016, 12:04:02 »
gilles weet hoe het spel werkt en zal dus nooit in de 1e beurt zorgen dat stijn op een veelvoud van 4 kan komen. en pakt dus bij zijn 1e beurt 1 pijl, dan moet gilles er dus voor zorgen dat t totaal van de beurt van stijn en zijn volgende beurt elke keer 4 is.

geen kans voor stijn.



Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #21 Gepost op: 15-03-2016, 12:37:02 »
gilles weet hoe het spel werkt en zal dus nooit in de 1e beurt zorgen dat stijn op een veelvoud van 4 kan komen. en pakt dus bij zijn 1e beurt 1 pijl, dan moet gilles er dus voor zorgen dat t totaal van de beurt van stijn en zijn volgende beurt elke keer 4 is.

geen kans voor stijn.



klopt, geen kans op de vrijstelling.

Maar als Stijn dit ook door had, kan de strategie zijn, zorg dat de ander zo min mogelijk pijlen heeft (en dus minder kans op raak schieten en dus de vrijstelling) door er steeds 3 te pakken. Dat kan oplopen tot een verschil van 7 pijlen voor gilles en 18 voor Stijn.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #22 Gepost op: 15-03-2016, 12:38:20 »
klopt, geen kans op de vrijstelling.

Maar als Stijn dit ook door had, kan de strategie zijn, zorg dat de ander zo min mogelijk pijlen heeft (en dus minder kans op raak schieten en dus de vrijstelling) door er steeds 3 te pakken. Dat kan oplopen tot een verschil van 7 pijlen voor gilles en 18 voor Stijn.
Goeie analyse! ::ok::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #23 Gepost op: 15-03-2016, 18:14:46 »
De mol wil natuurlijk niet ontmaskerd worden en zal voor de molboekjes gaan (dat maakt Cathy en Hanne verdacht). Als de strobaal met de molboekjes wordt geraakt (door een kandidaat die voor de vrijstelling gaat) is het probleem opgelost, anders krijgt de mol de boekjes in handen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #24 Gepost op: 15-03-2016, 18:36:42 »
De mol wil natuurlijk niet ontmaskerd worden en zal voor de molboekjes gaan (dat maakt Cathy en Hanne verdacht). Als de strobaal met de molboekjes wordt geraakt (door een kandidaat die voor de vrijstelling gaat) is het probleem opgelost, anders krijgt de mol de boekjes in handen.

ik vind het een prima aanname. alleen zijn er wel 2 mensen die die info te zien krijgen bij het niet in brand geraken van de strobaal.
gelooft de mol er heilig in dat de afvallers fout zaten? of dat ze de waardevolle info wel kan verstoppen? of is de mol bereid deze info te delen met iemand die haar toch al verdenkt??

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #25 Gepost op: 15-03-2016, 18:44:04 »
Toch - heel voorzichtig - een streep door Cathy.

Vond haar in het begin heel verdacht, de roos missen voor de vrijstelling en vervolgens wel goed kunnen mikken bij de molboekjes, zodat ze als eerste mag kiezen. Als mol heb je volgens mij meer aan controle over de informatie dan aan een vrijstelling.

Dus knap in die positie gemanoeuvreerd - en dan de info delen met Hanne? Tja...
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #26 Gepost op: 15-03-2016, 20:00:50 »
Als de mol de molboekjes in handen krijgt kan die zelf beslissen welke informatie met de andere kandidaat gedeeld kan worden en de mol weet goed welke informatie al dan niet te delen.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2016, 20:03:06 door Luc »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #27 Gepost op: 15-03-2016, 20:32:40 »
Maar volgens mij hebben ze beide alle boekjes bekeken. Dan heb je daar geen invloed op. Dus waarom dan zoveel moeite doen om in die positie terecht te komen?

Of er stond niks in de molboekjes wat de identiteit van de mol in gevaar zou brengen, de mol had eigenlijk geen belang bij deze opdracht en kwam bij toeval bij de boekjes uit. Kan ook.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #28 Gepost op: 15-03-2016, 21:04:46 »
Als er niks van belang in staat,waarom dan die bladzijde wegmoffelen. Zou hanne hebben geweten waarnaar ze moest zoeken.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #29 Gepost op: 17-03-2016, 10:58:08 »
Ik vond Hanne en Cathy hier het meest verdacht. Want zij schoten overduidelijk mis bij de "pijlen" schijf en raak bij de "boekjes" schijf. Daar wil je denk ik zitten als mol. Was beetje opzichtig?

En ik krijg door deze opdracht ook het idee dat Stijn Gilles verdacht juist. Want bij het spel met de pijlen zegt Stijn meteen: oh ja, Gilles heeft natuurlijk een strategie wederom  ::rofl:: Nou denk ik persoonlijk dat Stijn net iets wiskundiger is aangelegd dan Gilles en daardoor het in theorie zou moeten kunnen winnen van hem. Maar volgens mij denkt hij dat de mol aan het werk is.

Mmmmmmm ik wil niet op het einde de Gilles tunnel verlaten maar kom weer bij mijn eerste gevoel van Hanne terug, aflevering 1. Nou ja, toch maar lekker stug in die Gilles tunnel blijven.

Haha, had ik al gezegd hoe gaaf, mooi, fantastisch ik deze serie vind???? Ik zou echt willen dat NL weer teruggaat naar dit format.
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #30 Gepost op: 17-03-2016, 11:06:59 »
Ik vond Hanne en Cathy hier het meest verdacht. Want zij schoten overduidelijk mis bij de "pijlen" schijf en raak bij de "boekjes" schijf. Daar wil je denk ik zitten als mol. Was beetje opzichtig?

Het feit dat Hanne dat 2e bord ook maar net raakt, is voor mij een teken dat ze gewoon erg slecht kan boogschieten. Ik denk niet dat expres de eerste schijf gemist heeft. Cathy misschien wel, want dat tweede schot was 20 keer beter dan haar eerste schot.

En ik krijg door deze opdracht ook het idee dat Stijn Gilles verdacht juist. Want bij het spel met de pijlen zegt Stijn meteen: oh ja, Gilles heeft natuurlijk een strategie wederom  ::rofl:: Nou denk ik persoonlijk dat Stijn net iets wiskundiger is aangelegd dan Gilles en daardoor het in theorie zou moeten kunnen winnen van hem. Maar volgens mij denkt hij dat de mol aan het werk is.

Het principe van het spel is in verschillende vormen wel bekend bij sommige mensen. Ik vond het ook raar dat Stijn geen tactiek leek te hebben als ingenieur, maar uiteindelijk maakte het niets uit. Als diegene die eerst pijlen mag nemen de tactiek kent, is het spel over.

Dat er achteraf door de productie wordt uitgelegd dat er een ideale tactiek bestaat en dat Gilles die kent, vind ik wel minpuntjes voor Gilles zijn molschap.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #31 Gepost op: 17-03-2016, 18:17:08 »
Ik denk dat beiden de juiste tactiek kenden maar omdat Gilles het eerst aan zet was kon hij niet verliezen (of hij moest een fout maken). Stijn begreep al snel dat hij geen kans maakte (dat was duidelijk te merken).

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #32 Gepost op: 17-03-2016, 20:13:44 »
Ik weet niet of Stijn het (snel) begreep want hij had, ondanks zijn vaststaand verlies, wel veel meer pijlen dan Gilles kunnen pakken en dat deed hij ook niet.

Klopt. Bovendien, wanneer de vraag aan Stijn wordt gesteld of hij een tactiek heeft, dan zegt hij 'Minder dan Gilles'. Dus Stijn heeft door dat Gilles weet hoe hij moet winnen, maar Stijn zelf heeft totaal geen idee volgens mij.

Offline lachenisgezond

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #33 Gepost op: 19-03-2016, 21:04:43 »
Wat is jullie interpretatie van het feit dat Hanne dat papiertje wegmoffelde?

Het wil in ieder geval zeggen dat ze Cathy niet verdenkt, want als Cathy de mol was, zou het niet uitmaken of ze het papiertje ziet of niet. De mol weet wie op hem/haar zit, de productie vertelt dat (zie de berichten van ex-mol Hugo op het Belgische forum).

Aan de andere kant, als Hanne zelf de mol is, waar is ze dan bang voor? Als er echt informatie in dat boekje zat die de kandidaten niet te weten mochten komen, had de productie het wel verwijderd. Voor de mol persoonlijk kan het ook niet veel meer uitmaken of iemand haar nog verdenkt vlak voor de finale.

Bovendien lijkt het me dat Hanne dat papiertje niet eens gelezen heeft voordat ze het wegmoffelde, want het was nog dichtgevouwen. Ze weet op dat moment dus niet wat erop staat en hoe waardevol het al dan niet is. (Of leest ze het wel en heb ik dat gemist?)

Het enige logische (in mijn ogen) is dat Hanne een kandidaat is en dat ze Cathy niet verdenkt. Dan probeert ze hiermee gewoon zichzelf verdacht te maken bij Cathy.

En wat ze achteraf in de biecht over het briefje staat, slaat ook nergens op. "Daar stond iedereen op op wie Issabel gestemd had, mensen die al weg waren, Marc en zo. Als ze dat gezien had..." Ja, wat dan? Wat maakt het uit wie er verdacht werd als ze toch al weg zijn? Dan weet iedereen toch al dat die personen niet de Mol waren?

Hoe zien jullie dit?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #34 Gepost op: 19-03-2016, 23:15:29 »

Hoe zien jullie dit?

Een mogelijkheid is nog dat Issabel haar openlijk verdacht en geconfronteerd heeft. Haar dat briefje heeft laten zien om haar uit de tent te lokken. Dat Hanne dus wist dat zij een grote verdachte was van haar. En dan is het zeer in haar eigen belang dat Cathy dat niet aan de weet komt; ze kan nog hopen dat ze zich meer verdacht kan maken bij Cathy.
Of: Issabel verdacht haar juist helemaal niet en heeft nooit op haar gestemd. Ook dan is het in haar eigen belang dat Cathy dat niet aan de weet komt. Hoe dan ook: ze wist van dat briefje, ongetwijfeld.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2016, 23:18:17 door tureluurs »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #35 Gepost op: 19-03-2016, 23:47:08 »
Wat is jullie interpretatie van het feit dat Hanne dat papiertje wegmoffelde?

Hoe zien jullie dit?

Ik weet het niet zo. Zowel in Nederland als in Vlaanderen heb ik de indruk dat het enige wat in die molboekjes staat vrij algemene info is over de opdrachten, de plaatsen aan tafel, persoonlijke info,... en dat je er voor de rest eigenlijk weinig kan uithalen.

Een mogelijkheid zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het papier het lijstje is dat de kandidaten moesten maken na opdracht 1.2 met wie ze verdenken om de hoogte aan de hangbrug te bepalen.
Zo'n lijstje is interessant genoeg om te verbergen voor andere kandidaten, maar het geeft uiteindelijk amper extra info in je zoektocht naar de Mol.

Ik kan me bijna niet inbeelden dat je in het Molboekje van de 4e afvaller een papier vindt met schokkende informatie op die een kandidaat in aflevering 7 nog kan gebruiken om naar de goede Mol te switchen.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #36 Gepost op: 19-03-2016, 23:53:09 »
Hoe zien jullie dit?

Ik verwacht niet dat Hanne, toen ze het briefje vond, eerst uitgebreid gaat bekijken of het iets is. In zo'n situatie, als ik ineens een briefje zou vinden, zou ik hem ook, zonder er eerst naar te kijken, wegmoffelen. Het zou me niks verbazen als Hanne dezelfde avond alleen op het toilet zit en het briefje eindelijk bekijkt en dan ziet dat het een verdwaald boodschappenlijstje van Issa blijkt te zijn.
 >:D
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #37 Gepost op: 20-03-2016, 09:54:24 »
Molenbrood
speculaasmolens
paracetamol
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline lachenisgezond

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #38 Gepost op: 20-03-2016, 09:59:10 »
 ??? Is dit een verwijzing naar de Nederlandse WIDM die aan me voorbijgaat?

Als het gewoon een boodschappenlijstje is, vergeet de molbonen niet  ;D

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 7 - opdracht 2 - Met pijl en boog
« Reactie #39 Gepost op: 20-03-2016, 11:42:16 »
Molenbrood
speculaasmolens
paracetamol


 ::oink::