Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button  (gelezen 17139 keer)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #20 Gepost op: 7-02-2017, 14:00:42 »
De Mol kan m.i. werkelijk overal zitten. Natuurlijk wil hij die 5000 niet in de pot, maar hij weet dat de anderen toch wel zullen drukken. Ook weet de Mol alle beroepen natuurlijk van te voren en dus heeft hij ook zonder sjoemelen van de productie een grote kans om alsnog bij de eerste tien te zitten. Maar zelfs al zou per ongeluk vijf keer een kandidaat de Mol te snel af zijn: het is uiteindelijk de productie die bepaalt bij wie de deuren opengaan en als beide kandidaten min of meer tegelijk drukken is het echt niet te checken of de Mol wel echt sneller was.

Ik vermoed dat de Mol nog wel meegedaan heeft aan het spelletje 'beroepen raden' maar dat is meer een gevoel.

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #21 Gepost op: 7-02-2017, 15:48:04 »
Even opgeschreven waarom het volgens mij een heel sterke eerste opdracht is:

De eerste twist, dat er iemand achterblijft is al heel spannend. Omdat je iedereen van huis hebt zien weggaan, een lange reis hebt zien afleggen.
Dan word je als kijker gedwongen te denken, wat zou ik doen in zo'n situatie?
En krijg je direct een inkijkje in hoe elke kandidaat het spel speelt, egoïstisch of solidair.

Voordat ze elkaar hebben ontmoet, oordelen de  kandidaten over elkaar, naïef dan wel egoïstisch.
Meteen spanningen in de groep. Het al dan niet aanwezige schuldgevoel van de eerste drukkers, en de woede van de niet drukkers.

Als kijker vraag je je ondertussen af: Wat nou als de Mol er niet doorheen komt? Verloopt het spel dan wel eerlijk? Is er van te voren al verzonnen wie er niet meegaat?

Op een zenuwslopende manier valt Hans af, terwijl je de kandidaten ook nog eens beter leert kennen door middel van hun beroepen.

Dan het ultiem treurige moment dat Hans wegrijdt. Gewoonlijk heb ik bij de eerste aflevering niet eens te doen met de eerste afvaller, omdat je die toch nog niet kent. Dus dat het hier gelukt is om je mee te laten voelen met iemand na een eerste kwart aflevering is heel knap.
En dat treurige moment maakt zijn terugkomst dan weer extra smeuïg. (Buiten het feit dat hij dan dus de mol kan zijn, en de hele aflevering misschien zonder mol is gespeeld, etc.)


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #22 Gepost op: 7-02-2017, 15:55:21 »

Als kijker vraag je je ondertussen af: Wat nou als de Mol er niet doorheen komt? Verloopt het spel dan wel eerlijk? Is er van te voren al verzonnen wie er niet meegaat?

Op een zenuwslopende manier valt Hans af, terwijl je de kandidaten ook nog eens beter leert kennen door middel van hun beroepen.

Dan het ultiem treurige moment dat Hans wegrijdt. Gewoonlijk heb ik bij de eerste aflevering niet eens te doen met de eerste afvaller, omdat je die toch nog niet kent. Dus dat het hier gelukt is om je mee te laten voelen met iemand na een eerste kwart aflevering is heel knap.
En dat treurige moment maakt zijn terugkomst dan weer extra smeuïg. (Buiten het feit dat hij dan dus de mol kan zijn, en de hele aflevering misschien zonder mol is gespeeld, etc.)


Eens. En met zijn terugkomen wordt ook duidelijk : de groep is gestraft door het geld dat ze zijn misgelopen met drukken maar de niet-drukker wordt uiteindelijk toch beloond. Leuke twist. Straks zien ze dat hun fanatisme ze niets heeft opgeleverd.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #23 Gepost op: 7-02-2017, 16:24:22 »
Briljant gewoon. Wat is de Belgische variant van de Zilveren Nipkowschijf? Want die verdienen ze al voor de eerste aflevering. 8)
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 16:26:16 door Heinz »

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #24 Gepost op: 7-02-2017, 16:34:18 »
Eens. En met zijn terugkomen wordt ook duidelijk : de groep is gestraft door het geld dat ze zijn misgelopen met drukken maar de niet-drukker wordt uiteindelijk toch beloond. Leuke twist. Straks zien ze dat hun fanatisme ze niets heeft opgeleverd.

Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Inderdaad. Het heeft de eerste drukkers helemaal niks opgeleverd.

Zat die Jessica bij de eerste drukkers eigenlijk? Dat zou helemaal zuur zijn.

Offline Tomahawk9

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #25 Gepost op: 7-02-2017, 16:50:47 »
Ik leefde wel erg mee met de afvaller. En dat ie alsnog opdook toen ik het helemaal niet meer verwachtte maakte het helemaal goed. ;D

Haha, ik plaatste die reactie idd terwijl ik nog bezig was met de aflevering kijken, nu ben ik al iets meer van deze opdracht :P

Offline Ric

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #26 Gepost op: 7-02-2017, 17:04:28 »
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Inderdaad. Het heeft de eerste drukkers helemaal niks opgeleverd.

Zat die Jessica bij de eerste drukkers eigenlijk? Dat zou helemaal zuur zijn.
Jessica zat bij Hans in de auto dacht ik, en had dus ook niet gedrukt

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #27 Gepost op: 7-02-2017, 17:04:49 »
Zat die Jessica bij de eerste drukkers eigenlijk? Dat zou helemaal zuur zijn.

Nee, ze liet zich uitgerekend door Hans makkelijk overtuigen om ook niet te drukken.

"Met goed zijn in de wereld kom je ook nergens" leerde de studente zo van de professor. ;)
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 17:07:21 door Heinz »

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #28 Gepost op: 7-02-2017, 17:45:42 »
Echt een coole opdracht. Die mindfuck. En ik leefde mee met de twijfels van iedereen. Ik denk dat ik uiteindelijk had gedrukt, want onderling uitmaken, ik was sowieso afgegaan.

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #29 Gepost op: 7-02-2017, 17:52:04 »
Iets dat ik op een ander forum heb gelezen en hier denk ik nog niet ben tegen gekomen:

Als Bertrand het vliegtuig opstapt, roept Jolien: Bertrand, zo naïef!
Hoe weet zij ineens zijn naam? Hij heeft zichzelf voorgesteld en is dat op de montagevloer beland? Of kent ze als mol nu eenmaal alle namen. In elk geval komt het niet van iemand die in de auto kennis met hem gemaakt heeft want die zitten nog vast. Of het is dat ze het al in haar molboekje heeft gelezen... Wat denken jullie? Gigantische kemel of ongelukkig gemonteerd?

Offline Ric

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #30 Gepost op: 7-02-2017, 18:00:40 »
Iets dat ik op een ander forum heb gelezen en hier denk ik nog niet ben tegen gekomen:

Als Bertrand het vliegtuig opstapt, roept Jolien: Bertrand, zo naïef!
Hoe weet zij ineens zijn naam? Hij heeft zichzelf voorgesteld en is dat op de montagevloer beland? Of kent ze als mol nu eenmaal alle namen. In elk geval komt het niet van iemand die in de auto kennis met hem gemaakt heeft want die zitten nog vast. Of het is dat ze het al in haar molboekje heeft gelezen... Wat denken jullie? Gigantische kemel of ongelukkig gemonteerd?
Ze hadden de molboekjes (met de profielen in) al gekregen in het vliegtuig wss

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #31 Gepost op: 7-02-2017, 18:28:36 »
Ze hadden de molboekjes (met de profielen in) al gekregen in het vliegtuig wss

Die lagen idd in het vliegtuig. Maar hadden de kandidaten tijd genoeg om deze al te bekijken en namen te onthouden?

Offline soul_record

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #32 Gepost op: 7-02-2017, 19:11:00 »
De Mol kan m.i. werkelijk overal zitten. Natuurlijk wil hij die 5000 niet in de pot, maar hij weet dat de anderen toch wel zullen drukken. Ook weet de Mol alle beroepen natuurlijk van te voren en dus heeft hij ook zonder sjoemelen van de productie een grote kans om alsnog bij de eerste tien te zitten. Maar zelfs al zou per ongeluk vijf keer een kandidaat de Mol te snel af zijn: het is uiteindelijk de productie die bepaalt bij wie de deuren opengaan en als beide kandidaten min of meer tegelijk drukken is het echt niet te checken of de Mol wel echt sneller was.

Ik vermoed dat de Mol nog wel meegedaan heeft aan het spelletje 'beroepen raden' maar dat is meer een gevoel.

Helemaal mee eens, als de mol bij de niet-drukkers is (wat ik zelf wel vermoed), dan laat de productie hem gewoon uit de auto wanneer zij dat willen. Niemand v de anderen kan immers controleren wie het antwoord juist heeft en wie er eerst drukte. Dus argumenteren dat de mol "het risico" niet zou nemen, lijkt me onlogisch, wat hij neemt volgens mij helemaal geen risico  ;) 8)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #33 Gepost op: 7-02-2017, 19:41:54 »
Het meest verdacht is hier denk ik Eline (de zesde, ik denk dat het Eline was), die pas heel laat drukt, of in ieder geval heel laat nog eens, om er maar zeker van te zijn dat er gedrukt is, zonder dat dat op dat moment waarschijnlijk nog veel zin heeft. Als we ervan uitgaan dat men heeft geprobeerd de Mol op eigen kracht eruit te laten komen, zal die, als die bij de niet-drukkers zat, met zijn voorkennis zo snel mogelijk daarvan gebruikt moeten hebben maken.

Maar jah, het kan ook heel goed iemand anders zijn ;-)

Offline The Marsmellow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Zonder licht is een tunnel erg donker
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #34 Gepost op: 7-02-2017, 21:10:23 »
Toch sluit ik Hans uit als mol, het zou wel heel flauw zijn om de deelnemers een test te laten maken gericht op een mol die er niet is...

Bertrand stapte als zesde uit de auto, waardoor er nog 5 kandidaten achterbleven speltechnisch gezien zou dat de meest eerlijke keuze zijn voor de redactie...

Dat gezegd hebbende, heerlijke opdracht ::ok::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #35 Gepost op: 7-02-2017, 21:10:35 »
Ik denk dat de mol zal drukken, die moet zeker in het vliegtuig en er wordt niets verdiend.
Davey, Jolien, Marzena, Robin en Sam hebben gedrukt en zijn dus verdacht. Ook Eline die weliswaar te laat maar ook heeft gedrukt.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 21:12:07 door Luc »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #36 Gepost op: 7-02-2017, 21:13:41 »
Ik denk dat de Mol drukt of zeker zal willen weten dat een ander drukt. Persoonlijk denk ik het eerste, om te voorkomen dat de Mol in de positie van Hans komt en in het vervolg van de aflevering geen invloed meer heeft.

Ik meen dat in de auto met drie personen is afgesproken (sorry, weet de namen nog niet uit mijn hoofd) niet te drukken. Daar zou ik de Mol in eerste instantie niet zoeken. Hans ligt wat mij betreft ook niet voor de hand. Blijven er nog genoeg over.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #37 Gepost op: 7-02-2017, 21:14:43 »
Als de mol zo vroeg mogelijk in het vliegtuig zit kan die wel alvast mee helpen eventuele schuldgevoelens de kop in te drukken en de sfeer goed te houden. Het is een spel! Natuurlijk kies je voor zekerheid! enzovoort.
Ook kan je dan vanaf moment 1 de kandidaten peilen en de onderlinge groepsverhoudingen. Je zult je er toch al die weken goed tussen moeten kunnen bewegen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #38 Gepost op: 7-02-2017, 21:16:44 »
Als de mol zo vroeg mogelijk in het vliegtuig zit kan die wel alvast mee helpen eventuele schuldgevoelens de kop in te drukken en de sfeer goed te houden. Het is een spel! Natuurlijk kies je voor zekerheid! enzovoort.
Ook kan je dan vanaf moment 1 de kandidaten peilen en de onderlinge groepsverhoudingen. Je zult je er toch al die weken goed tussen moeten kunnen bewegen.

Maar je direct profileren als naïef kan natuurlijk ook een prima molstrategie zijn.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - Opdracht 1: Push The Button
« Reactie #39 Gepost op: 7-02-2017, 21:36:22 »
Tuurlijk, je kunt je voor de andere kandidaten profileren als naïef of zeggen dat je niet drukt en het toch doen. Ik denk dat de mol ook (snel) heeft gedrukt, anders zit het risico erin dat hij als laatste overblijft (Hans). De mol zal natuurlijk de beroepen van de kandidaten weten maar er is steeds het risico dat er iemand anders ook juist en net sneller afdrukt.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 21:42:04 door Luc »