Poll

heeft de regie de jury vooraf geinformeerd?

ja en ik vind t prima
1 (3%)
ja en ik vind dat niet kunnen
3 (9.1%)
nee , natuurlijk niet, want vals spel
26 (78.8%)
nee, maar ik zou t niet erg hebben gevonden
3 (9.1%)

Totaal aantal stemmen: 33

Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel  (gelezen 7135 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #20 Gepost op: 14-02-2017, 15:31:14 »
De juryleden waren toch geblinddoekt, dus die grimassen waren niet waarneembaar?

Nee, maar de klank van je zang verandert wel als je je mond in bepaalde bochten aan het wringen bent.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #21 Gepost op: 14-02-2017, 15:32:00 »
De juryleden waren toch geblinddoekt, dus die grimassen waren niet waarneembaar?

Haha ja, dacht ik ook, maar misschien dat grimassen en rare bekken maken toch ook doorklinkt in je zingen? Geblinddoekt kun je vaak nog geconcentreerder luisteren

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #22 Gepost op: 14-02-2017, 16:01:54 »
Ik denk dat de mol bij de dierenopdracht zit: meer geld mee gemoeid, grotere groep, dus minder in de kijker. Ook zo zingend in de groep: alle ogen zijn op je gericht waardoor je snel opvalt, dat wil je nu nog niet als mol.

Wat wel opvalt: Annelies houdt op met zingen wanneer de man voorbijkomt, ze is dan net even haar tekst kwijt. Eline trekt gekke bekken en lacht, waardoor je zang anders wordt en je de anderen (lees publiek) kan afleiden van het feit dat je heel slecht zingt....
Meer L

Offline Ric

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #23 Gepost op: 14-02-2017, 17:01:04 »
Was er niet meer geld mee gemoeid in de Gospelproef?
Sam 1500€ Annelies 1000€ en Elien 500€ = 3000€
en ze konden dat geld ook verliezen, dus speelden ze eigenlijk voor 6000€

de dierenopdracht was maar voor 3000€ dacht ik?

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #24 Gepost op: 14-02-2017, 20:08:43 »
Nou is Sam geen verdachte meer voor mij na deze aflevering, maar ik zat deze opdracht terug te kijken (omdat ik het een mooi lied vond!), met de tekst erbij. Volgens mij zingt Sam beide keren de tekst verkeerd, toch wordt hij er niet uitgepikt door de juryleden.

Tekst in de spoiler omdat de post anders onnodig lang wordt (Van Wikipedia geplukt):

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Sam zingt steeds 'Stimela' en slaat de rest van de zin over en lijkt dat consequent doen. Niet zozeer mols omdat hij uiteindelijk €1500,- verdient, maar een beetje vreemd is het wel (misschien hoopte hij dat de juryleden de missende worden zouden opmerken, maar deden ze dat niet).
Volgens mij hoor ik Eline in de tweede ronde iets heel anders zingen. Het zou 'ku lezontabah' moeten zijn, klinkt meer als 'when in the summer' of 'we're in the summer'? Nou  moet ik toegeven dat ik dat niet zo goed kan verstaan... Dat zou voor Eline trouwens nog best een mooie molactie kunnen zijn, zo voor het toeziend oog van de groep. Ik denk niet dat de groep het kan horen als zij iets verkeerds zingt (hooguit Annelies die dichtbij staat.) Al denk ik dat de mol de €1000 minder makkelijk aan Annelies zou geven.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #25 Gepost op: 14-02-2017, 20:16:15 »
kijk dit wat we ons nu aan het afvragen zijn, zijn de vragen die dit spel zo mooi maken:
is het zinvoller voor een mol om met 2 kandidaten een proef te spelen voor300 euro of evt mingeld of met 6 kandidaten voor een pot van max 3000 euro.
in een groep van 6 zijn er in principe 6 paar ogen die je in de gaten kunnen houden, maar aan de andere kant zijn er ook 6 mensen die de aandacht kunnen afleiden.

mijn mol heeft gezongen , maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat de Mol echt bij de beestenbende was. ik schat zoiezo dat de mol liefst in grotere groepen opereert. of solo of onder in de massa.

o over dit liedje het is een vraag en antwoordlied en de tekst zoals die op de meeste plekken staat klopt niet helemaal. er worden delen gezongen/weggelaten etc .bv zullen we wachten op ?  wordt beantwoord door we wachten, waarop de 1e groep weer bevestigt dat ze wachten. in de meeste teksten zijn deze 3 regels elke keer het zelfde woord of woordpaar.






Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #26 Gepost op: 14-02-2017, 20:16:26 »
@hetoord: Het kan natuurlijk dat het zo hoorde dat niet alle koorleden tegelijk alle tekst zongen, dus dat het klopt dat Sam tekst overslaat. Maar goed idee om dit uit te zoeken!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #27 Gepost op: 14-02-2017, 20:18:15 »
verder is t opmerkelijk dat dit nummer kan vertaald worden door  ga voorwaarts of maak plaats voor de volgende MAN. het is een nummer dat vroeger door Mannelijke slaven werd gezongen.


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #28 Gepost op: 14-02-2017, 20:23:48 »
verder is t opmerkelijk dat dit nummer kan vertaald worden door  ga voorwaarts of maak plaats voor de volgende MAN. het is een nummer dat vroeger door Mannelijke slaven werd gezongen.



En wie zat er in een kooi? Robin! Goed, we zijn er uit. ;D

Nee, ik denk dat het nummer gewoon enorme symbolische waarde heeft voor Zuid-Afrikanen en dat het daarom gekozen werd.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #29 Gepost op: 14-02-2017, 22:43:50 »
Het viel mij op dat Annelies naar het tweede jurylid kijkt, als hij voor Eline staat en ook gewoon in zijn richting staat te zingen i.p.v. recht naar voren. Vervolgens lijkt dat jurylid min of meer eerst juist naar Annelies te wijzen, voordat zijn hand naar Eline gaat.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #30 Gepost op: 14-02-2017, 23:02:23 »
Ik denk dat de mol bij de dierenopdracht zit: meer geld mee gemoeid, grotere groep, dus minder in de kijker. Ook zo zingend in de groep: alle ogen zijn op je gericht waardoor je snel opvalt, dat wil je nu nog niet als mol.

Wat wel opvalt: Annelies houdt op met zingen wanneer de man voorbijkomt, ze is dan net even haar tekst kwijt. Eline trekt gekke bekken en lacht, waardoor je zang anders wordt en je de anderen (lees publiek) kan afleiden van het feit dat je heel slecht zingt....
Even veel geld (3000 euro) als de andere groep.

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #31 Gepost op: 15-02-2017, 11:45:01 »
Eline kan ook gedacht hebben dat Annelies het toch wel zou verknallen en dat ze haar dus het hogere bedrag gaf. Geld weg zonder zelf verdacht te lijken.
Maar ik denk dat de mol bij de andere opdracht was.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #32 Gepost op: 15-02-2017, 15:49:01 »
Eline kan ook gedacht hebben dat Annelies het toch wel zou verknallen en dat ze haar dus het hogere bedrag gaf. Geld weg zonder zelf verdacht te lijken.
Maar ik denk dat de mol bij de andere opdracht was.

Denk dat de mol dat wel wilde... bij de andere opdracht. Maar lukte niet en ze wilde niet opvallen door haar zin door te drammen. Vandaar dat de beestenboel ook slaagde.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #33 Gepost op: 15-02-2017, 16:03:25 »
Denk dat de mol dat wel wilde... bij de andere opdracht. Maar lukte niet en ze wilde niet opvallen door haar zin door te drammen. Vandaar dat de beestenboel ook slaagde.

 ::jaja:: Precies. Eline reageerde nou niet bepaald enthousiast toen haar naam werd geopperd voor het zingen.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #34 Gepost op: 15-02-2017, 17:13:40 »
Denk dat de mol dat wel wilde... bij de andere opdracht. Maar lukte niet en ze wilde niet opvallen door haar zin door te drammen. Vandaar dat de beestenboel ook slaagde.

Ze is naar de gospelopdracht gegaan omdat de anderen vonden dat zij wel kon zingen. Hoe wisten de anderen dit? Zou ze al voor de groep gezongen hebben? In de auto's bijvoorbeeld?
Als mol zou ze wel weten dat die gospelopdracht eraan zit te komen. En als je dan als mol niet in de gospelgroep terecht wil komen, lijkt het me niet verstandig om de anderen te laten merken dat je kunt zingen. Of zing desnoods super vals in de auto's.
Als Eline daadwerkelijk de mol is, dan lijkt me dat dat tegengestribbel eerder gespeeld is. Echt onvrijwillig in ieder geval niet. Als kandidaat echter zou het wel echt tegenstribbelen zijn geweest.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #35 Gepost op: 15-02-2017, 17:21:14 »
Ze is naar de gospelopdracht gegaan omdat de anderen vonden dat zij wel kon zingen. Hoe wisten de anderen dit?

Ja dat is heel opvallend en precies de reden waarom ik haar verdenk. Zij kon nl helemaal niet zingen tijdens die opdracht. Dat was duidelijk. Dus als zij volgens de groep kan zingen, waarschijnlijk gebasseerd op gezellig in auto's meezingen, dan is het extra opvallend dat ze dat tijdens de opdracht opeens niet meer kon.

Echt zo vals en timingloos als een bos uien  ::oordoppen::

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #36 Gepost op: 15-02-2017, 18:30:51 »
Ja dat is heel opvallend en precies de reden waarom ik haar verdenk. Zij kon nl helemaal niet zingen tijdens die opdracht. Dat was duidelijk. Dus als zij volgens de groep kan zingen, waarschijnlijk gebasseerd op gezellig in auto's meezingen, dan is het extra opvallend dat ze dat tijdens de opdracht opeens niet meer kon.

Echt zo vals en timingloos als een bos uien  ::oordoppen::

Dan vraag ik me gelijk af of Annelies haar sinds hun quizopdrachtje verdenkt en daarom mee ging terwijl ze ook niet super kon zingen.

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #37 Gepost op: 15-02-2017, 19:29:20 »
Ja dat is heel opvallend en precies de reden waarom ik haar verdenk. Zij kon nl helemaal niet zingen tijdens die opdracht. Dat was duidelijk. Dus als zij volgens de groep kan zingen, waarschijnlijk gebasseerd op gezellig in auto's meezingen, dan is het extra opvallend dat ze dat tijdens de opdracht opeens niet meer kon.

Echt zo vals en timingloos als een bos uien  ::oordoppen::

Maar dan zou het logischer zijn dat ze tijdens het oefenen wel goed zou proberen te zingen, zodat ze haar de 1500 Euro geven. Dan kan ze het tijdens de echte opdracht verprutsen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #38 Gepost op: 15-02-2017, 20:27:45 »
Maar dan zou het logischer zijn dat ze tijdens het oefenen wel goed zou proberen te zingen, zodat ze haar de 1500 Euro geven. Dan kan ze het tijdens de echte opdracht verprutsen.

Dat zou toch mega opvallen? Ze probeerde voor de 1000 te gaan maar er teveel over doordrammen valt teveel op.

De 1500 zou sowieso naar nachtegaal Sam gaan.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [De Mol] Aflevering 2: opdracht 3 - Gospel
« Reactie #39 Gepost op: 17-02-2017, 11:30:31 »
verder is t opmerkelijk dat dit nummer kan vertaald worden door  ga voorwaarts of maak plaats voor de volgende MAN. het is een nummer dat vroeger door Mannelijke slaven werd gezongen.
In sommige versies zit er ook een tussenstuk in met de volgende tekst:

Dig dig digging in the sun
Men must work for me


Zie bijvoorbeeld deze versie:
It's nice to be important, but it's more important to be nice!