Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65588 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #140 Gepost op: 8-04-2019, 08:38:57 »
Bij het pijl en boogschieten vond ik Bas verdacht. Hij begon meteen ervoor te pleiten om Joeri die het hoogste bedrag had, op de meloen te laten schieten. Ik zou even wachten met het hoogste bedrag, laat eerst iemand met een laag bedrag schieten, om te zien hoe het werkt, of het makkelijk of moeilijk is, dan kan degene met het hoogste bedrag zich geestelijk voorbereiden. Nu was het hoogste bedrag meteen weg.

Verder: de 900 opeisen, takjes proberen aan te steken ipv gedroogd gras en dat met zijn scoutingverleden, en de woorden van De Mol die zegt in de komende tijd echt te zullen gaan mollen dus geld uit de pot, weer de ‘ conflict-rol’, nu bij het diner, zijn voor mij de reden om bij Bas te blijven. Nu heeft hij het vertrouwen van de groep door het pakken van de 4000. Kan dus de komende aflevering flink uitpakken.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2019, 08:49:07 door Run »

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #141 Gepost op: 8-04-2019, 09:28:08 »
Dat is nu de 2e keer dat Bas pretendeert dingen te kunnen waarin hij niet slaagt.
1. bamboe dansen "Ik kan dat" om dan achteraan bij de 600 te falen.
Was toch meest logisch dat hij de dans leidde ipv Joeri?
2. Vuur maken " ik weet wat daar voor nodig is" om dan het gras links te laten liggen en Eva lastig te vallen terwijl hij zelf rondkijkt.
3. En eigenlijk, idem voor de steenproef, de theorie aanbrengen en dan nutteloze discussies en tijdverlies.

Veel te obvious een kandidaat die zich verdacht wil maken.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #142 Gepost op: 8-04-2019, 10:23:41 »
En het blijven toch Belgen...  :-X Joeri met de 1400 niet inzetten bij vuurmaken. Bas was hem net voor, hij wilde het doen. Met het bekende gevolg.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #143 Gepost op: 8-04-2019, 10:29:00 »
Bij het pijl en boogschieten vond ik Bas verdacht. Hij begon meteen ervoor te pleiten om Joeri die het hoogste bedrag had, op de meloen te laten schieten. Ik zou even wachten met het hoogste bedrag, laat eerst iemand met een laag bedrag schieten, om te zien hoe het werkt, of het makkelijk of moeilijk is, dan kan degene met het hoogste bedrag zich geestelijk voorbereiden. Nu was het hoogste bedrag meteen weg.

Verder: de 900 opeisen, takjes proberen aan te steken ipv gedroogd gras en dat met zijn scoutingverleden, en de woorden van De Mol die zegt in de komende tijd echt te zullen gaan mollen dus geld uit de pot, weer de ‘ conflict-rol’, nu bij het diner, zijn voor mij de reden om bij Bas te blijven. Nu heeft hij het vertrouwen van de groep door het pakken van de 4000. Kan dus de komende aflevering flink uitpakken.

Ik vond het juist wel slim. Als Kaat of Elisabet dan de meloen kapot schiet met een laag bedrag is de kans dat Joeri met een hoog bedrag het kleine fruit raakt kleiner. Voor mij was de keuze juist heel logisch om hoge bedragen eerst te schieten op het grote fruit.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #144 Gepost op: 8-04-2019, 10:48:08 »
Er wordt veel geknipt rond Bas, bijvoorbeeld bij de survivelopdracht, Bas wil 900, maar Kaat en Eva ook en Kaat zegt dat ze er meer recht op heeft. Volgende moment heeft Bas de 900 en Kaat de 700. Huh? Ik mis de einddiscussie daarover

Klopt, viel me ook op. Dit gebeurde ook al een paar keer in de Geketende Wandeltocht: bij de discussie rond het loskappen van de bol, het bamboedansen (waar je Bas 10x ziet zeggen als je lipleest) en ik meen ook bij de discussie als de groep stopt en wacht op de zwakke groep is iets geknipt als Bas aan het woord is.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #145 Gepost op: 8-04-2019, 11:35:06 »
Ik vond het juist wel slim. Als Kaat of Elisabet dan de meloen kapot schiet met een laag bedrag is de kans dat Joeri met een hoog bedrag het kleine fruit raakt kleiner. Voor mij was de keuze juist heel logisch om hoge bedragen eerst te schieten op het grote fruit.
Behalve dat het demotiverend werkt als de beste schutter, meteen al mist. De onervaren schutters die volgen zullen minder zelfvertrouwen hebben. Ik had hem gevoelsmatig liever aan het eind gezet. Als iedereen gemist heeft, is hij vol motivatie om het goed te doen en hij heeft even kunnen kijken hoe moeilijk het voor de anderen is.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #146 Gepost op: 8-04-2019, 13:18:26 »
Behalve dat het demotiverend werkt als de beste schutter, meteen al mist. De onervaren schutters die volgen zullen minder zelfvertrouwen hebben. Ik had hem gevoelsmatig liever aan het eind gezet. Als iedereen gemist heeft, is hij vol motivatie om het goed te doen en hij heeft even kunnen kijken hoe moeilijk het voor de anderen is.

Ik vond het ook juist logisch en slim; die watermeloen was de enige potentieel haalbare target voor de ongeoefende schutters en je wilt niet dat een Elisabet die eerst raakt; je wilt Joeri - met het meeste geld - de grootste kans geven het ding te raken.

En ook; dat sprintje naar de jeep bij de paintball opdracht was echt onnodig als hij de mol was. Zoveel mogelijkheden om geraakt te raken daarvoor door de paintbalschutters, of om net even een verkeerde afslag te nemen. Meen dat het minder dan een een minuut nog over was. 4000 euro is echt een dollop van een bedrag om eigenhandig binnen te slepen door een mol

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #147 Gepost op: 8-04-2019, 13:39:42 »
En ook; dat sprintje naar de jeep bij de paintball opdracht was echt onnodig als hij de mol was. Zoveel mogelijkheden om geraakt te raken daarvoor door de paintbalschutters, of om net even een verkeerde afslag te nemen. Meen dat het minder dan een een minuut nog over was. 4000 euro is echt een dollop van een bedrag om eigenhandig binnen te slepen door een mol
Sterker nog, volgens mij was er zelfs nog meer tijd over toen Bas het sprintje trok. Ik meen 2 minuten. Een mol had ook nog kunnen struikelen o.i.d.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #148 Gepost op: 8-04-2019, 15:26:29 »
Sterker nog, volgens mij was er zelfs nog meer tijd over toen Bas het sprintje trok. Ik meen 2 minuten. Een mol had ook nog kunnen struikelen o.i.d.

 ::ok::
Exact. Ik dacht echt toen Bas voorstelde die code, uhm vrijstelling nog te halen, dat ze dat nooit binnen tien minuten gingen redden. Dat eind terughollen, de verschillende sluipschutters.. Op een gegeven moment moesten ze er direct de confrontatie mee aan. En toch haalde hij het?  ::ohno::  bas mol-af nu definitief voor mij

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #149 Gepost op: 8-04-2019, 17:55:13 »
Je moet niet vergeten dat hij al 900 verspild had, en de rest van de groep ook weinig had verdiend. Bij elkiaar had er 5000 verdiend kunnen worden en ze hadden 1100.
Dan is het niet zo gek om een keer geld binnen te halen, altijd nog 5000 ipv 9000 euro verdiend. Joeri zit Bas al tijden op de hielen. Dit was het moment om hem af te schudden. Joeri zal nu Bas definitief niet meer verdenken. Dat lucht op.

Laatste avondmaal: wie spreekt Jezus tegen? Bas!
« Laatst bewerkt op: 8-04-2019, 20:27:35 door Run »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #150 Gepost op: 8-04-2019, 20:37:51 »
Bas heeft zeker verdachte acties achter zijn naam (Cha Ca, Eva terughalen, survival, eventueel het zinken van de kist bij de Escaperoom-opdracht) maar daar staat tegenover dat hij erg veel heeft binnengebracht (steen, vechten, vissen, diner, Bas bevrijden) dat hij geen geloofwaardige mol is.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #151 Gepost op: 8-04-2019, 22:54:56 »
Je moet niet vergeten dat hij al 900 verspild had, en de rest van de groep ook weinig had verdiend. Bij elkiaar had er 5000 verdiend kunnen worden en ze hadden 1100.
Dan is het niet zo gek om een keer geld binnen te halen, altijd nog 5000 ipv 9000 euro verdiend. Joeri zit Bas al tijden op de hielen. Dit was het moment om hem af te schudden. Joeri zal nu Bas definitief niet meer verdenken. Dat lucht op.

Dat ben ik met je eens Run.  ::ok::

Bij de Tafelmanieren dacht ik bij het kijken meteen al dat hij als beste eruit zou komen en dat gebeurde ook zo.

Hoofddoel van Bas (als mol) was bij de Paintball opdracht denk ik om superkandidaats over te komen en zich niet heel obvious af te laten knallen: want dat zou weer meer tot verdenkingen hebben geleid m.n. van Joeri. En dan phoe! weer die Joeri op m'n nek in afl. 6...

De Paintball terugkijkend denk ik dat Bas zogenaamd zijn vrijstelling verborgen wilde houden voor Joeri en Elisabeth. Zogenaamd een struikelpartijtje achter Elisabet:
 
Bas roept eerst (Elisabeth loopt een paar meter voor hem): "Auw fuck...!"
Elisabet vraagt: "Wat is er..?"
Bas "Nee Nee niks gevallen..."
Elisabet: "Wat heb je daar vast?"
Bas: "De code."

En dan ziet Elisabet dat het een vrijstelling is en roept dan ook tegen Joeri: "Bas heeft een vrijstelling!"

Zo lijkt Bas dus een kandidaat die een vrijstelling wilde verbergen voor zijn medespelers maar oh oh zogenaamd gevallen en nu weten die dus ook van de vrijstelling. Dit had makkelijk kunnen ontaarden in een perfect scenario (voor mol Bas) waarin Joeri/Elisabet de vrijstelling Bas niet zouden gunnen. Zij hadden 't hem erg kwalijk kunnen nemen dat hij de vrijstelling met een list voor hen verborgen wilde houden: verraad! Hadden Joeri/Elisabet Bas afgeschoten dan hadden zij de verloren 4000 voor de groepspot wel aan de anderen kunnen uitleggen en was Bas daarmee ook weggekomen.

Dit scenario deed zich dus niet voor en dus moest Bas nu wel laten zien dat hij een echte kandidaat die met gevaar voor eigen leven voor de groep en zijn vrijstelling naar de jeep sprintte. In de jeep zittend nog even een geacteerd "Come on guys.!" roepend naar Elisabet en Joeri die nog naar de jeep aan rennen waren.

Kortom (volgens mij  :)):

Wel gelukt (hoofddoel): om superkandidaats over te komen.
Niet gelukt: om ook nog het geld eruit te spelen.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2019, 23:43:27 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline #Goedemorgen

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #152 Gepost op: 8-04-2019, 23:25:59 »
Ik heb vanaf aflevering 2 Bas in de gaten gehouden. Omdat hij (buiten de 'Bas gekozen') gewoon alle boxen tikt. Soms lukt het mollen niet, maar hij probeert het wel elke aflevering. En dan nu de 'Meest voorname' gast (zie 'Bas gekozen')?

Offline #Goedemorgen

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #153 Gepost op: 8-04-2019, 23:50:48 »
Al is de 'meest voorname kandidaat' letterlijk natuurlijk Bruno.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #154 Gepost op: 9-04-2019, 10:41:39 »
Heeft iemand die vreemde schutters ook al opgemerkt? Heel knap werk van de montage!

Deel 1 speelt zich af op 48'19 in de aflevering. Joeri loopt voorop, en ziet een schutter. Hij is i.t.t. tot alle andere schutters helemaal ingepakt, ik weet zelfs niet of we hem nu van voren of van achteren zien. Als de groep er voorbij is, zien we de schutter van dichtbij, in dezelfde bunker. Dat is niet Bas. Maar ook niet de schutter die we net zagen, zijn pak is heel anders.

Deel 2 is op 54'31. Joeri zegt: "Opletten". Op dat moment zien we een schutter zitten wachten, geweer in de aanslag. In het beeld dat daar direct op volgt zien we hem weer, maar dan van om de hoek. Ook dit is niet dezelfde schutter. In het eerste beeld lijkt hij een zwart petje op te hebben, en een lichte huidskleur. In het tweede beeld zien we duidelijk zijn zwarte haar, en volgens mij een wat donkerder huidskleur. Degene die hier de groep onder vuur neemt, is Bas niet, maar de man met het haar. Het eerste beeld van de man met het petje moet dan al eerder zijn gemaakt.

Deel 3 is op 58'36. Joeri zegt opnieuw: "We moeten wel opletten". Op dat moment zien we rechts in beeld een cameraman meelopen met de groep. Dit moet er bewust in zijn gemonteerd, want meestal worden die zorgvuldig uit beeld gelaten.

Dus zeg het maar: was Bas een van de schutters? Ik ben geneigd om te zeggen: het was de cameraman. Maar die mysterieuze schutter in deel 1 dan? Daar had je niet een van je cameramensen voor nodig, in dat pak kan ook een Vietnamees zitten. Of stiekem toch Bas, omdat wij met al ons gespeur nu al 'ontdekt hebben' dat het de cameraman moet zijn geweest.
Kortom: fantastisch montagewerk!! Een paar keer suggereren dat Bas een van de schutters kan zijn geweest, maar ook een beeld waaruit je kunt concluderen dat het de cameraman was. Ik ben echt onder de indruk van zulk zorgvuldig vakwerk, en nog steeds in verwarring. En dat was natuurlijk precies de bedoeling. ::bravo:: ::respect::

P.S. Ik wilde nog wat foto's uploaden, maar daar is mijn internet te traag voor.

EDIT: Ik heb een conclusie doorgestreept, waar ik bij nog eens kijken helemaal niet zeker van ben. Niet uit te sluiten dat Bas (of de cameraman) wel op de groep schiet bij deel 2.

Waarom had Bas zijn bed bij de paintballopdracht helemaal uit elkaar gehaald?
Dat is een interessante vraag! Het is al te zien vlak nadat hij zijn cel wordt ingeleid, maar in latere beelden is het bed opeens weer intact. En aan het eind weer uit elkaar. Beelden niet chronologisch gemonteerd dus. En er is inderdaad geen enkele reden in de opdracht om iets met dat bed te doen, geslapen had hij er ook al niet. Een gokje:

- Bas is kandidaat, en heeft zijn bed uit elkaar gehaald op zoek naar middelen om zich te eerder te bevrijden, zodat hij de vrijstelling kon pakken voordat de anderen kwamen. Of:
- Bas is de Mol, en wist dat er in het bed een geweer, masker en een sleutel van zijn cel verstopt waren. Ik vind het wel opvallend dat hij bij binnenkomst al een groen legerpakje aan heeft (maar ook dat kan weer misleiding zijn...).

Wel erg verdacht allemaal. Ik vond het ook vreemd dat hij de avond tevoren al van de groep werd weggehaald. Ze stopten hem 's ochtends pas in de cel, vlak voor de anderen aan de opdracht begonnen.
Zo lijkt Bas dus een kandidaat die een vrijstelling wilde verbergen voor zijn medespelers maar oh oh zogenaamd gevallen en nu weten die dus ook van de vrijstelling. Dit had makkelijk kunnen ontaarden in een perfect scenario (voor mol Bas) waarin Joeri/Elisabet de vrijstelling Bas niet zouden gunnen. Zij hadden 't hem erg kwalijk kunnen nemen dat hij de vrijstelling met een list voor hen verborgen wilde houden: verraad! Hadden Joeri/Elisabet Bas afgeschoten dan hadden zij de verloren 4000 voor de groepspot wel aan de anderen kunnen uitleggen en was Bas daarmee ook weggekomen.
Goeie analyse van die zogenaamde struikelpartij van Bas! ::ok:: Ik kan inderdaad geen enkele reden verzinnen om dat als kandidaat te doen. Als je die vrijstelling echt verborgen wilt houden, en toch al krap in de tijd zit, ga je ook niet nog even nepmollen. Als Mol is het wel weer logisch. Wel wat oponthoud gescoord, maar jammer genoeg geen conflict. Dan maar volle kracht vooruit naar de jeep en hopen dat een van de anderen net te laat is. Ja, helemaal mee eens dat dit mols is van Bas!
« Laatst bewerkt op: 9-04-2019, 13:24:04 door Newbie2 »

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #155 Gepost op: 9-04-2019, 12:48:20 »
Ja, het zou zomaar in de terugblikken kunnen zitten. Al het zoveelste van Bas wat we niet helemaal te zien krijgen. Maar ik kan het niet rijmen met waarom hij in die Jeep is gaan zitten. Een mol had om niet op te vallen als mol misschien wel in de jeep gaan zitten, maar dan echt als laatste, als hij er echt niet meer onderuit kon.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #156 Gepost op: 9-04-2019, 13:21:29 »
Ja, het zou zomaar in de terugblikken kunnen zitten. Al het zoveelste van Bas wat we niet helemaal te zien krijgen. Maar ik kan het niet rijmen met waarom hij in die Jeep is gaan zitten. Een mol had om niet op te vallen als mol misschien wel in de jeep gaan zitten, maar dan echt als laatste, als hij er echt niet meer onderuit kon.
Ja, daar heb je gelijk in. Het had geen zin om als eerste erin te zitten en te hopen dat een van de anderen het niet zou halen, want het ging alleen om Bas. Klopte dus niet wat ik in die laatste zin zei. Dus nee, ik snap het ook niet. Met nog 49 seconden op de klok zit Bas in de jeep. Met nog 36 seconden op de klok de anderen ook.

Als Bas de jeep niet gehaald had, was zijn vrijstelling dan nog steeds geldig? (dat weet ik niet namelijk) Misschien wilde hij om helemaal de kandidaat te lijken, toch vol gaan voor die vrijstelling?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #157 Gepost op: 9-04-2019, 13:26:50 »
Het meest opvallende:
Als Bas de cel uitloopt staat om de hoek een paintball geweer klaar, Bas pakt dit op alsof hij weet dat dit geweer daar staat. Met een rode dop achterop? Meteen daarna hebben ze alle drie een geweer.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #158 Gepost op: 9-04-2019, 13:59:54 »
Ja, het is opvallend dat als Bas zijn cel uitloopt, hij nog voor hij goed en wel de hoek om is al naar beneden richting dat geweer kijkt. ::ok:: Hij wist blijkbaar dat het er stond. Kan in de loop van het uur ook zijn klaar gezet door de productie, dus het zegt nog niet alles. Maar wat ik dan nog opvallender vind:

44'28. Bas loopt de cel in. De cel is zo te zien leeg, het bed staat netjes in de hoek.
1 seconde later: Bas houdt de tralies vast. Het bed is totaal gesloopt, en er ligt een helm op.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #159 Gepost op: 9-04-2019, 14:10:26 »
Ja, het is opvallend dat als Bas zijn cel uitloopt, hij nog voor hij goed en wel de hoek om is al naar beneden richting dat geweer kijkt. ::ok:: Hij wist blijkbaar dat het er stond. Kan in de loop van het uur ook zijn klaar gezet door de productie, dus het zegt nog niet alles. Maar wat ik dan nog opvallender vind:

44'28. Bas loopt de cel in. De cel is zo te zien leeg, het bed staat netjes in de hoek.
1 seconde later: Bas houdt de tralies vast. Het bed is totaal gesloopt, en er ligt een helm op.
Dan heeft hij zijn kamer onderzocht en onder het bed een helm gevonden. Hij moest toch wat doen al die tijd daar. Maar er is wel oneindig geknipt en geplakt in deze opnames. Heel bed, gesloopt bed, heel bed.