Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren  (gelezen 6333 keer)

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #40 Gepost op: 11-03-2019, 22:15:07 »
stel er was echt nog geen mol gekozen en deze hele extra aflevering dient als selectie. Waar zou de productie dan opletten?  Er komen maar 5 jongleurs in actie en die lijken door de duos gekozen te worden. Dus ik vermoed niet dat jongleren direct tot de selectievoorwaarden behoort. Springen geldt dus hetzelfde voor want er Springen  maximaal 5 man en ook daar heeft de regie geen hand in.

Het naar boven gaan en de invloed die je uitoefent op de groep en op je duopartner, lijkt me dan al eerder een selectie moment. Hier vind ik niet springen verdachter dan wel springen en iemand actief coachen is verdachter dan mee bang zijn.

Ik denk niet dat de mol gekozen is enkel op basis van opdracht 2, maar de opdracht 1 was minsters zo belangrijk. En iets in me twijfelt zelfs aan de waarheid dat er nog geen mol gekozen was. Want wat winnen de makers er mee om dat op voorhand al te spoileren?  Maakt de serie start zooo goed, dus twijfel, het denken, contra denken en zelfs contra contra denken

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #41 Gepost op: 11-03-2019, 22:41:58 »
Je kunt je afvragen: wat wil de productie liever, een mol die, als het moet, gaat springen of een mol die weigert? Is er niet zoiets als 'een mol doet alles, een mol weigert nooit een opdracht'? In dat geval zou je Axel en Ingrid al voorzichtig kunnen afstrepen.

Hetzelfde bij het jongleren. Zoekt de productie iemand die de voorbereiding ter harte heeft genomen of iemand die van de gelegenheid gebruik maakt om alvast te gaan nepmollen?

En inderdaad, zoals Tarbozan hierboven al aangaf, de productie zal ook kijken naar hoe goed iemand de groep kan motiveren.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #42 Gepost op: 11-03-2019, 22:46:40 »
Je kunt je afvragen: wat wil de productie liever, een mol die, als het moet, gaat springen of een mol die weigert? Is er niet zoiets als 'een mol doet alles, een mol weigert nooit een opdracht'? In dat geval zou je Axel en Ingrid al voorzichtig kunnen afstrepen.

Hetzelfde bij het jongleren. Zoekt de productie iemand die de voorbereiding ter harte heeft genomen of iemand die van de gelegenheid gebruik maakt om alvast te gaan nepmollen?

En inderdaad, zoals Tarbozan hierboven al aangaf, de productie zal ook kijken naar hoe goed iemand de groep kan motiveren.

Uiteindelijk wordt het dus heel erg gokken wat de productie wil zien. Mooi dat iedereen daar zijn eigen draai/mening aan kan geven. Ik ben daarom nu al benieuwd naar de laatste aflevering waarin ze vertellen waarom ze deze mol hebben gekozen.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #43 Gepost op: 12-03-2019, 00:29:06 »
stel er was echt nog geen mol gekozen en deze hele extra aflevering dient als selectie. Waar zou de productie dan opletten?  Er komen maar 5 jongleurs in actie en die lijken door de duos gekozen te worden. Dus ik vermoed niet dat jongleren direct tot de selectievoorwaarden behoort. Springen geldt dus hetzelfde voor want er Springen  maximaal 5 man en ook daar heeft de regie geen hand in.

Het naar boven gaan en de invloed die je uitoefent op de groep en op je duopartner, lijkt me dan al eerder een selectie moment. Hier vind ik niet springen verdachter dan wel springen en iemand actief coachen is verdachter dan mee bang zijn.

Ik denk niet dat de mol gekozen is enkel op basis van opdracht 2, maar de opdracht 1 was minsters zo belangrijk. En iets in me twijfelt zelfs aan de waarheid dat er nog geen mol gekozen was. Want wat winnen de makers er mee om dat op voorhand al te spoileren?  Maakt de serie start zooo goed, dus twijfel, het denken, contra denken en zelfs contra contra denken

Ik volg je helemaal, Tarbozan.
Het lijkt me zelfs heel waarschijnlijk dat er goed is gekeken in opdracht 1 naar de gedragingen ten opzichte van de al dan niet springende partner. Wie is hulpvaardig, wie probeert de ander gerust te stellen en moed in te spreken? Wie is het minst écht gestrest? Maar ook zullen de makers gekeken hebben naar het gedrag van degenen die beneden staan.  Wie behoudt ondanks de spanning toch rust en overzicht? Voor mij sprongen Kaat en Joeri er uit wat betreft stressbestendigheid. Ik denk dat deze eigenschap zeer van belang is voor een mol die nog niet zo lang weet dat ie de mol is.

Van de andere kant kunnen de makers juist, omdat een stressbestendig iemand zo overduidelijk, ook voor de kijkers dus, gewenst is, mede op basis van deze opdracht hun keuze hebben laten vallen op de wat banger ogende types, bijvoorbeeld Ingrid, of iemand die de angst overwint zoals Bas en Liesbeth, die weliswaar bang zijn maar tóch springen.

Offline sjoeter

  • Forumlid
  • Aan de andere kant...
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #44 Gepost op: 12-03-2019, 09:44:04 »
Zeker een goede observatie Tarbozan! Daar vanuit redenerende denk ik dat het voor de productie niet handig is iemand de kiezen die in de eerste opdracht veel geld heeft binnengehaald. De kandidaten gaan namelijk kijken wie afwijkend gedrag vertoond na het molkeuze moment. Alle alarmbellen gaan dan af wanneer iemand in de eerste opdracht veel geld binnenhaalde, en na de molkeuze ineens niet meer...

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #45 Gepost op: 12-03-2019, 11:12:43 »
Ik open eens een rare piste, wat als de mol niet gekozen is op dat gebouw maar op die hoogwerker en met name over de motivatie of juist demotivatie van de medekandidaten. Ik vind t namelijk vreemd waarom je allemaal naar Boven Moet als er maar 5 mogelijke springers zijn.
 
Het is voor een mol vrij belangrijk om in de groep te staan en de mensen te kunnen sturen. Dat kun je mooi testen in zon uitzonderlijke situatie.
Kaat is flink bezig om Ingrid te sturen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #46 Gepost op: 12-03-2019, 13:17:12 »
Wat de mol hier het best zou doen is proberen te springen en foute letters noteren, om zo aan te sturen op een foute zin. Als de mol niet mag springen moet hij maar slecht jongleren.

Maar goed, er was geen mol dus wat ik net heb gezegd kan de vuilbak in.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #47 Gepost op: 12-03-2019, 21:35:40 »
Er was nog geen mol maar sommige kandidaten waren duidelijk aan het nepmollen. Zoals de piloot Axel die hoogtevrees heeft of Bruno die zichtbaar loog over het jongleren.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #48 Gepost op: 12-03-2019, 21:37:32 »
Er was nog geen mol maar sommige kandidaten waren duidelijk aan het nepmollen. Zoals de piloot Axel die hoogtevrees heeft.

Nou, ik zit heel comfortabel in een vliegtuig aan het raampje. Lekker naar beneden kijken.

Maar zet me ook niet in dat smalle liftje met de vraag om te springen, want ik weiger ook. ;)

Hoogtevrees is niet zo zwart-wit.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #49 Gepost op: 12-03-2019, 23:10:18 »
Dat Axel hoogtevrees heeft als piloot, kwam al voorbij in zijn voorstelfilmpje.

Ik vind het zelf lastig om te kijken wat we met de opdracht kunnen. Ik bedoel, er is geen mol, mar bovendien, de kandidaten denken alle 10 van wel. Alle 10 deelnemers zijn ineens gelijk. Een mol ontdek je doordat die anders doet dan de anderen, maar dat kan hier niet! Argh! ::dom::

Ik weet niet of ik zou springen. Maar ik denk dat ik dat jongleren nooit zou, euh, leren. Dus ik weet niet of we veel kunnen met de 3 minder goede jongleurs.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #50 Gepost op: 13-03-2019, 11:50:49 »
Een leuke opdracht, zeker gelaagd, maar geen opdracht waar we eigenlijk iets aan hebben gehad. Wel grappige momenten, dat zeker, en je leert de kandidaten kennen, maar verder? (als ik het gemiddelde cijfer van deze opdracht zie, vraag ik me werkelijk af hoe die zo hoog kan zijn...)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #51 Gepost op: 13-03-2019, 16:49:50 »
Een leuke opdracht, zeker gelaagd, maar geen opdracht waar we eigenlijk iets aan hebben gehad. Wel grappige momenten, dat zeker, en je leert de kandidaten kennen, maar verder? (als ik het gemiddelde cijfer van deze opdracht zie, vraag ik me werkelijk af hoe die zo hoog kan zijn...)

Ik merkte dat ik werd meegesleept en zelfs hardop begon te juichen toen er gesprongen werd. Ik denk dat meevoelen meespeelt, maar als pure molopdracht is het er natuurlijk geen!
No Milk today???

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1
« Reactie #52 Gepost op: 13-03-2019, 17:32:39 »
stel er was echt nog geen mol gekozen en deze hele extra aflevering dient als selectie. Waar zou de productie dan opletten?  Er komen maar 5 jongleurs in actie en die lijken door de duos gekozen te worden. Dus ik vermoed niet dat jongleren direct tot de selectievoorwaarden behoort. Springen geldt dus hetzelfde voor want er Springen  maximaal 5 man en ook daar heeft de regie geen hand in.

Het naar boven gaan en de invloed die je uitoefent op de groep en op je duopartner, lijkt me dan al eerder een selectie moment. Hier vind ik niet springen verdachter dan wel springen en iemand actief coachen is verdachter dan mee bang zijn.

Ik denk niet dat de mol gekozen is enkel op basis van opdracht 2, maar de opdracht 1 was minsters zo belangrijk.

Dit zijn rake observaties, maar de regie kan natuurlijk ook gewoon gekeken hebben naar wat de kandidaten hebben gedaan met de rol die zij toevallig toebedeeld kregen. Door al die verschillende facetten waren er veel potentiële molkansen, de ene wat subtieler dan de andere (al dan niet springen, geen geld verdienen met het jongleren, met opzet het balletje van de meest bange kandidaat laten vallen, letters verkeerd onthouden). Een kandidaat die wél gesprongen is kan nog altijd de mol zijn - volgens de beproefde "de held is de mol"-theorie - al zal hij of zij er inderdaad voor moeten waken in zijn nieuwe rol als mol niet opeens hoogtevrees te simuleren.
Woosie down?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #53 Gepost op: 14-03-2019, 14:16:37 »
Waarop zou de crew de kandidaten gaan observeren? In deze aflevering zit heel veel in:
- stressbestendigheid: hoe ga je om met de druk om te 'moeten' springen? Kun je je hoofd cool houden bij het jongleren? Kun je je over angsten heen zetten en wil je dat ook?
- jongleren: maak je gebruik van de informatie die je hebt gekregen? Is het voor anderen merkbaar dat je deze informatie gebruikt? Heb je serieus de moeite genomen om je voor te bereiden?
- sociaal gedrag: hoe functioneer je in de groep? Geniet je het vertrouwen van de groep? Stuur je je medekandidaten (bijv. aanmoedigen, sprong afraden, afleiden bij het jongleren)?
- nepmollen: doe je je uiterste best om de opdracht zo goed mogelijk te doen of kies je ervoor om te nepmollen om niet op te vallen?

Voor mij weegt dit laatste item het zwaarste. Ik denk dat de crew liever een kandidaat kiest die nu een betrouwbare eerste indruk heeft gewekt dan iemand die nu al heeft laten zien bereid te zijn te liegen / nepmollen. Onder nepmollen versta ik overigens vooral slecht jongleren en glashard liegen over de jongleerkwaliteiten.

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #54 Gepost op: 16-03-2019, 01:13:10 »
Volgens mij is het jongleren wel belangrijk omdat alleen met het jongleren geld in de pot kon komen. Als niemand zijn huiswerk had gedaan kon niemand jongleren m.u.v. Martijn.
Het bedrag kon verdubbeld worden als de zin was geraden maar met €0,- in pot had dit geen zin. Dan kon Gilles ook niet zeggen dat het kwam omdat er nog geen mol gekozen was. Jongleren is voor mij dus de kern van deze huiswerk opdracht. Kaat en Martijn hielden zich hieraan dus namen de productie serieus.
Dat lijkt mij belangrijk om een mol te kunnen kiezen uit deze kandidaten die onvoorbereid mee gaan doen en de regie aanwijzingen moeten vertrouwen om succesvol te zijn.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #55 Gepost op: 16-03-2019, 13:48:50 »
Waarop zou de crew de kandidaten gaan observeren?

Op het Belgische forum staat dat ze vooral gekeken hebben naar hoe een kandidaat zich gedragen heeft. Het gedrag voor de schermenopdracht vergeleken met het gedrag daarna en degene met het meest constante gedrag is het geworden.
Uiteraard hebben ze alle kandidaten wel zo in beeld gebracht dat we nu niet meteen weten wie ze gekozen hebben.  ;)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #56 Gepost op: 16-03-2019, 17:01:35 »
Volgens mij is het jongleren wel belangrijk omdat alleen met het jongleren geld in de pot kon komen. Als niemand zijn huiswerk had gedaan kon niemand jongleren m.u.v. Martijn.
Het bedrag kon verdubbeld worden als de zin was geraden maar met €0,- in pot had dit geen zin. Dan kon Gilles ook niet zeggen dat het kwam omdat er nog geen mol gekozen was. Jongleren is voor mij dus de kern van deze huiswerk opdracht. Kaat en Martijn hielden zich hieraan dus namen de productie serieus.
Dat lijkt mij belangrijk om een mol te kunnen kiezen uit deze kandidaten die onvoorbereid mee gaan doen en de regie aanwijzingen moeten vertrouwen om succesvol te zijn.

Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat alleen Kaat en Martijn hun huiswerk goed hebben gedaan. Martijn kon het trouwens al dus die hoefde geen huiswerk te doen. Maar we zien toch ook filmpjes van de anderen die dapper aan het oefenen zijn. En dan nog : als je je helemaal suf hebt geoefend maar dat jongleren lukt toevallig niet, betekent dat toch niet dat je het huiswerk niet serieus hebt genomen? Terwijl je met iets anders weer prima uit de voeten kan wellicht.
Neem nu Liesbeth. Ga je ervan uit dat ze helemaal niet geoefend heeft, of was ze alvast maar aan het nepmollen? Of had ze gewoon dikke pech dat het even niet lukte?
En wat komt beter uit? Zolang de kandidaten niet van elkaar weten dat ze allemaal een mogelijke mol waren, met de opdracht het jongleren te oefenen, kunnen ze denken dat iemand die totaal niet kan jongleren nooit in het selectieproces heeft gezeten. Onbewust zullen kandidaten die personen wellicht minder snel in aanmerking zien komen als mol. Zoals Liesbeth wiens balletje snel valt, of Bruno, die zegt dat het lang geleden is dat hij gejongleerd heeft. Dat kan dan juist weer goed uitkomen zo iemand als mol te kiezen.

Online Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #57 Gepost op: 16-03-2019, 17:33:20 »
Op het Belgische forum staat dat ze vooral gekeken hebben naar hoe een kandidaat zich gedragen heeft. Het gedrag voor de schermenopdracht vergeleken met het gedrag daarna en degene met het meest constante gedrag is het geworden.
Uiteraard hebben ze alle kandidaten wel zo in beeld gebracht dat we nu niet meteen weten wie ze gekozen hebben.  ;)

dus wie voor de schermpjes zenuwachtig was en erna ook; of wie ervoor en erna een pokerface had.
Het verschil in gedrag, door sommige kandidaten genoemd, bij Bas pleit dus niet voor hem...

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #58 Gepost op: 19-03-2019, 17:28:07 »
Als ik er zo op terugkijk, was het uiteindelijk de productie die de mol kon kiezen. Het is niet dat iemand een bepaalde zin zei en daarom de mol mocht zijn of dat mensen die niet sprongen de mol niet meer konden zijn. Daarom kun je gewoon niet zo heel veel met de beelden van aflevering 1.

Maar dat betekent niet dat ik deze eerste aflevering niet geweldig vind, in tegendeel zelfs! ::bravo:: De opdracht zat ontzettend slim in elkaar, met de twist voor de kandidaten dat er nog geen mol was. Mijn moeder heb ik in elk geval aan het kijken gekregen met deze aflevering :)

In 1 opdracht al meer kunnen verdienen dan in wie is de mol tot aflevering 4/5 ::rofl:: Zo kan het dus ook ::ok::
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, hè? ;)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - opdracht 1: bungeejumpen en jongleren
« Reactie #59 Gepost op: 21-03-2019, 07:32:22 »
Voor de duidelijkheid: In de voorselectie in België zijn drie mogelijke mollen geselecteerd.

Alleen één van die drie kon de mol worden. Van Gilles is in de media is vernomen dat zijn favoriet het niet geworden is.

Maar goed ná de schermen zijn er twee groepen door elkaar heen. Zeven opgelucht of balend dat ze de mol niet zijn, drie die mogelijk de mol kunnen zijn en dus zenuwachtiger/in spanning zitten of ze het worden.
Je moet én deze drie (of twee?) er uit pikken én dan van die drie (of twee?) onderling het gedrag/ de reactie vergelijken.

We zagen Martijn winnaar willen worden, Liesbeth wiebelen met de benen, Elisabet slikken bij het scherm, Eva reageerde ook een beetje. Gilles zaagde door bij Axel -ben je zenuwachtig?- en hij ontkende met moeite, Eva, ja ik ben zenuwachtig maar dat is iedereen wel een beetje. Kaat en Bas die goed door een langer gesprek heen kwamen, Bruno, Joeri en Ingrid kort gesprek dat goed ging.

Je leert in ieder geval de kandidaten goed kennen, ook samen met de aanvullende filmpjes op vier.be.

En dan maar hopen dat Bruno het niet is want met zeker en vast en kleine hondjes zijn handig kom je niet tot de conclusie dat Bruno de mol is. Ter illustratie dat we ook nog eens op een verkeerd spoor gezet kunnen worden door de regie van De Mol.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2019, 09:10:21 door foxhunter »